Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 00:53

Ik rij nu bijna wekelijks op hetzelfde manegepaard(merrie, ex-renpaard, omgeschoold tot dressuur en springpaard, 11 jaar), omdat de lesgeefster vindt dat ik het zo goed doe met dit paard. Alles ziet er heel mooi uit als ik rij, maar dit paard leunt bijna op mijn handen. Ik heb aan de instructrice hulp gevraagd, kreeg te horen dat dat paard dat bij iedereen doet die probeert aan de teugel te rijden, bij de meeste andere manege ruiters loopt ze met haar hoofd omhoog.

De hulp die ik op de manege krijg is teleurstellend... Er zijn 3 instructeurs en dan de eigenaar nog, die hebben allemaal wat geprobeerd, maar stijgen af zonder oplossing. Zowel bij mij als bij andere ruiters wordt het probleem nu zelfs genegeerd, als ik er wat over vraag zeggen ze dat manege paarden altijd vreemde gebreken hebben ( _-:( bs vind ik, op de teugel leunen moet toch pijn doen?) Ik weet niet wat ik nog kan proberen. Dit gaat om een manegepaard en is dus mijn verantwoordelijkheid niet, maar ik wil toch proberen een oplossing te vinden en het probleem niet gewoon uit de weg gaan. Dit paard heeft al 2 keer een teugel gebroken op 1 jaar tijd, dus je kan je voorstellen wat voor druk erop zit, toch geeft ze geen blijk van pijn, loopt heel kalm, oortjes naar voren en luistert goed naar hulpen, ook diegene die met teugels gegeven worden. Kan het zijn dat ze het bit tussen haar tanden vastneemt?

Eventjes enkele tips die ik van anderen kreeg en geprobeerd heb:
-Heel koppig met losse teugel rijden, (vindt instructrice niet leuk) paard loopt met hoofd in de lucht, maarja, zo ben ik zeker dat ik haar geen pijn doe. :Y)
-Instructrice vertelde mij om sterker met de kuit aan te drijven, wanneer ik na 10 min lang genoeg druk had gegeven zodat ze min of meer van het bit afkwam was ik al aan het einde van mijn krachten. Instructrice had hetzelfde probleem.
-Teugels laten vallen als de druk te groot werd, gedaan, paard struikelde en liep eventjes met hoofd in de lucht, gaat weer leunen, repeat, uiteindelijk niets.

Geef alstublieft tips, theorieën over het ontstaan van zo'n probleem zijn ook welkom, dan heb ik wat achtergrond.

Omdat het een manegepaard is, kan ik niets gaan veranderen in de training, wat wel zou mogen gebeuren, want ze heeft een onderontwikkelde achterhand en een heeel zware voorhand (kan daar een deel van het probleem liggen?) Ik heb naast 8 jaar manegerijden een 3-tal jaren onder begeleiding bij bevriende kwekers meegeholpen jonge paarden in te rijden en kreeg les met oudere dressuurpaarden, allemaal prachtige beestjes zonder problemen, ik heb dus absoluut geen ervaring om dit soort problemen op te lossen.


sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 02:00

Chantalboes: Dan zal ik ermee voorop moeten lopen :) Zodra ze die druk geeft is ze al heel actief, maar ik zal een zweepje gebruiken als hulp (en spieren trainen)

Maartje1990 : alle overgangen en figuren worden ons gegeven door instructrice, mag je niet van afwijken. Ik kan wel stiekeme schouderbinne/buitewaards doen. K zou wat meer slangenvoltes willen rijden om ze zachter te maken, zal toestemming moeten vragen aan lesgever.

Prugelpiet: ik rij zonder zweep of sporen, is een dressuurzweep hier handig? of een springzweep?

Thesserd: Ik was heel bang met dit topic, dat mensen zouden gaan denken dat ik mijn paarden aan de teugel trek. Want de druk die dat beestje pijnloos kan uitoefenen op die teugels is immens, na een uurtje rijden vallen mijn armen eraf.

Papagroom: Dus blijven harder drijven als ze leunt?

Kelly534 : De druk begint niet als ik ze iets vraag, maar is er van zodra ze contact zoekt met de teugel. Veel succes met je pony! *\o/*

sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 12:12

midgie schreef:
Ja is een lastig iets als het om een manege paard gaat, die word door zovelen gereden dat jij dit in een les nooit voor mekaar gaat krijgen.
Het is een balans probleem, het dier loopt op de voorhand en duwt met zijn achterbeen tegen jou hand en hoe meer stuwen hoe meer druk in jou handen, dit kun je alleen oplossen door gymnastische oefeningen te gaan doen, meer been , tik met de zweep allemaal niet nuttig, het dier is gewoon niet in balans, hoe meer been jij geeft hoe sterker hij word.

Dit herken ik helemaal, paard stuwt bijna tegen mijn handen. De manege is wel oke hoor, vergeleken met anderen in de buurt, alleen de moeite die ze steken in een probleem dat niet meteen op te lossen is is teleurstellend.

pien_2010: Bij mijn vroegere manege reed ik Frans klassiek, daar gebruikten ze de wending om de voorhand vaak, maar ik snapte niet waar ze voor diende, goeie tip, danku! Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik snap niet wat je bedoelt met 'vallende stellinghals'. Een priveles kan ik op dit moment niet betalen, maar als ik laat weten waar ik mee bezig ben laat de instructrice me misschien doen. Ik heb les gekregen met goeie privepaardjes ook hoor, ik weet hoe een goed doorgereden paard moet voelen. Maar dat wil zeggen dat ik nooit grote problemen zoals deze heb moeten oplossen, die vond je gewoon niet in altijd netjes gereden paarden.

sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 13:14

Jullie hebben allemaal wel gelijk natuurlijk, de meeste manegepaarden sluiten zich af en zijn moeilijk te verbeteren door iemand die weinig ervaring heeft en dan nog eens moet rijden voor en nadat er 10 andere ruiters hebben opgezeten die niet aan hetzelfde willen werken, maar ik wil niet de persoon zijn die meteen gaat beweren dat alles aan de manege/paard ligt, een ruiter kan meestal toch wel iets veranderen.
Op dit moment gaat het mij niet lukken om een eigen paard te kopen of regelmatig bij te rijden. Er worden wel ruiters gevraagd in mijn buurt, maar overal wordt een bijdrage gevraagd van 200-300 euro per maand, les moet daar nog bij gerekend worden. Als ik ga bij rijden waar ik het kan betalen moet ik ongeveer 1,5uur in vervoer stoppen. Mijn budget is enorm krap, en ben aan het overwegen te stoppen met alle maneges en verder te gaan wanneer ik geld en tijd genoeg heb voor een eigen paard (over een miljoen jaar dus :+ ).

Ik stelde de vraag toch omdat ik niet wil beginnen paarden te rijden bij andere mensen als ik denk dat ik niet goed genoeg ben, maar dat ook niet wil doen bij een manege paard, ik wil het probleem zeker niet vergroten. En nu ik eraan denk, ik heb op de paar jaar waarin ik op privépaarden bij vrienden kon rijden meer geleerd dan in 8 jaar op een manege, misschien is een eigen/bij rijd paard gewoon de volgende stap die ik moet nemen wil ik verder komen.

Heb toch tips gekregen die ik kan uitproberen met dit topic, danku :D


sevenofnine

Berichten: 137
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Re: Manege paard enorm zwaar op het bit, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 13:43

Idd, ik vind niet dat ze moeten proberen al hun kosten door te vorderen naar een bijrijdster, ze rijden er zelf ook nog mee. Huur van een stal is hier 220-260 ofzo, dus dan proberen die mensen er nog een kleine winstmarge aan over te houden... Dan wacht en spaar ik zelf wel :p


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers