Problemen bij achterwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Problemen bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 14:47

Hallo,

ik ben nu sinds een paar weekjes (zo 1/2x in de week) het paard wat ik rijd stukje bij beetje achterwaarts aan te leren, ze heeft dit volgens mij nog nooit echt gedaan.
Ze begon eigenlijk wel redelijk goed, 2 stapjes, maar daar was ik ook tevreden mee voor de eerste keer

nu ik wat meer begin te vragen blijkt het dat ze echt niet verder gaat dan 2 stapjes, vandaag echt doorgezet ermee en steeds vriendelijk gebleven maar ze gaat nu helemaal in de staak

hoe ik het doe:
ik verplaats mijn gewicht iets verder achterin het zadel, leg mn been iets naar achter en geef zachtjes druk en een zachte druk op de teugels terwijl ze helemaal fijn erdoorheen staat aan de voorkant.

als ik die hulp geef gooit ze meteen d'r hoofd in de lucht, (na een tijdje werd dat ook iets rustiger maar nog steeds niet echt ontspannen) en na 2 stapjes stopt ze of gaat ze een of meerdere keren omhoog (niet hoog maar meer hupsjes) daarbij gaat ze ook ontzettend scheef maar dat is nog het minste probleem

als ze echt tegendraads is springt ze omhoog en draait ze een kwartslag in de lucht :P

zo is het vandaag echt na 10-tallen pogingen gegaan en ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen.

ben daarna het op de grond gaan proberen, maar hier lijkt het ook niet echt beter te gaan, ze gaat weliswaar niet omhoog maar reageert gewoon nergens op.


ik ben dus op zoek naar tips! of andere methodes/oefeningen die ik kan proberen.
Ik heb ook les, alleen omdat ik op dit moment druk ben en zij ook en het vakantie is nu kan ik nog niet met haar eraan werken.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:57

Hoi, dit is typisch iets voor de yoyo game van parelli. Eerst op de grond aanleren dat is veel makkelijker en fijner voor jezelf en je paard.
Je kunt het beste eerst je paard op de grond leren achterwaarts te gaan, door druk op de borst te geven, eerst minimale druk wat je met korte tussenpauzes opvoert naar meer druk, zodra hij/zij een stapje naar achter zet, of alleen het gewicht verplaatst dírect de druk eraf halen. Even wachten en opnieuw beginnen.

In een eerste poging is 1 stapje voldoende. Beloon je paard en ga iets doen wat ze al kent.
Volgende keer ga je 1 stapje erbij vragen.

Het belangrijkste is dat je meteen de druk loslaat zodra je paard doet wat je vraagt, en wees daarin tevreden met wat je krijgt in eerste instantie.

http://www.youtube.com/watch?v=QrO6xIFBkKc

Ik denk trouwens dat je hulpen ook verwarrend zijn, als je je been naar achter legt geef je eigenlijk een voorwaartse hulp. m.i. kun dan je beter je benen stil houden.

Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Problemen bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 15:06

@freya: dankjewel! ik ga eens wat vaker proberen dit vanaf de grond te doen, al doet ze het vanaf de grond ook maar 2 stapjes en dan blokkeert ze gewoon, dat was vooral mijn vraag, hoe ik haar die 3-4 passen kan laten doen.

en over mijn hulpen, ik heb dit zo geleerd en alle paarden die ik heb gereden dit ook zo toegepast en dat ging altijd goed :P als ik voorwaarts wil dan hou ik mn benen op de plaats en heb ik minder druk aan de voorkant. het lijkt me niet echt logisch als de hulp voor achterwaarts alleen bij de druk op de teugels ligt?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Problemen bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:12

Je kan een paard prima achterwaarts leren op het terugleggen van je been, doe ik zelf ook. Het probleem zit hem in de combinatie van been en teugelhulp omdat dit erg tegenstrijdig is. Niet alle paarden accepteren dit en vooral wat gevoeliger dieren maar je hiermee echt enorm van streek.
Veel eenvoudiger is om je paard goed achterwaarts te leren gaan aan de hand (met commando 'terug' bijvoorbeeld) en de eerste keren dat je achterwaarts onder het zadel oefent even iemand vanaf de grond te laten helpen. Dan kan je je teugels loslaten en je paard leren dat het naar achter leggen van je been de hulp voor achterwaarts is. Minder stressvol, duidelijker en dus minder weerstand van je paard.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Problemen bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:29

Je kan je paard op allerlei manieren leren achteruit te gaan. Het ligt er maar net aan welke hulp je aanleert. Net zoals dat je stemcommando's ook kunt verwisselen met anderen.

Mijn paard stopt door mijn bekken te kantelen en druk te geven op de beugels. Als ik hierna normaal ga zitten blijft ze staan, houd ik deze positie aan gaat ze achteruit. (western)
Het blokkeren herken ik wel, maar hier zul je even doorheen moeten. Het is inderdaad wel een goed idee om hiermee te beginnen op de grond, gezien je zelf al zegt dat ze hierbij al blokkeert.
Het zou kunnen dat je gewoon wat strenger moet zijn, maar het zou ook kunnen dat ze blokkeert omdat het zeer doet, of omdat ze de nodige spieren nog niet (genoeg) bezit. Probeer goed te kijken naar je paard wat ze aangeeft met haar lichaamstaal wanneer je dit van haar vraagt.

Je kan natuurlijk ook iemand inschakelen om je te helpen bij grond werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:43

Mijn paard gaat inprincipe ook alleen op de beenhulpen achterwaards. Toen ik het haar leerde blokkeerde ze ook na 2 passen . Heb het gewoon steeds weer geprobeerd en overdreven belonen bij elk pasje ( wordt heel enthousiast van enthousiast belonen ) En heb ook een keer iemand gevraagd haar achterwaards te zette vanaf de grond en waarbij ik haar dus de been hulpen voor het achterwaards gaf. Toen snapte ze het al vrij snel!! Later heeft ze het een poosje geweigerd te doen. Bleek dat ze wat vast zat in dr rug en bekken en daardoor dus blokkeerde. Want bij het achterwaards moeten ze het bekken kantelen. Dat is opgelost met een chiropractor en sindsdien gaat het als vanzelf. :j

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:51

Bij het achterwaarts gaan moet het paard zijn bekken kantelen. Dat lukt niet als je achterover gaat zitten. Blijf gewoon rechtop zitten en leg je benen en klein beetje naar achteren.
Leer hem eerst op de stem aan de hand terug te gaan (overal: op stal, in het land, in de bak), als hij dat begrijpt lukt onder het zadel ook sneller.

Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Problemen bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:06

bedankt voor alle tips! ga veel proberen aan de grond ja, hopelijk dat ze dat ook beter gaan doen want op de grond blokkeert ze ook na 2 passen al :)

de osteopaat komt ook in januari, ik zal het ook aan hem vragen of hij misschien iets eraan zit.

@eldie: ik ga niet achterover zitten maar verplaats mn gewicht iets meer achterin het zadel, dat heb ik zo geleerd als trucje bij mijn oude instructrice, mijn pony ging al achterwaarts als ik alleen al dat deed! maar dat is niet goed dan?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Problemen bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:14

Goed idee om het even aan de osteopaat voor te leggen, achterwaarts is één van de eerste oefeningen waar protest op komt als een paard rugpijn heeft of het bekken niet goed kan kantelen. Het is een oefening waarbij het paard echt moet gaan zitten om het correct uit te voeren. Ik zou het zeker eerst proberen op de grond op te lossen, paard moet vrij simpel een pas of 10 goed, diagonaal! achteruit kunnen stappen op jouw commando. Sommige paarden vinden het op het begin een beetje eng en durven niet door te stappen, als je dat aan de hand niet goed krijgt is het onder het zadel heel, heel erg lastig op te lossen.

Wat betreft het achter in je zadel gaan zitten, eigenlijk is het heel simpel. De rug van je paard komt behoorlijk omhoog bij het achterwaarts gaan en dan met name het stuk aan de achterkant en net achter je zadel. Daar juist meer gewicht op gaan plaatsen tijdens deze oefening maakt dat niet eenvoudiger natuurlijk.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Problemen bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:37

Ja uiteraard kun je ook met beenhulpen achterwaarts leren. Maar het ligt er maar net aan hoe. Ik doe momenteel zelf de parelli methode en daar gaat het weer net wat anders dan de traditionele manier.

Lijkt meer op de western manier zoals beschreven. Maar ik hoef maar 1 teugel op te tillen en met minimale druk loopt mijn paard 9 stappen achteruit.
Later leer ik aan dat ze het ook doet op mijn benen, die ik dan juist wat naar voren leg en beweeg. Zodat dat als enige hulp kan functioneren.

Maar ik heb dit wel heel vaak geoefend aan de hand, het is min of meer een manier van afwerking geworden. Bijna iedere oefening sluit ik af met een pasje achterwaarts, zo blijft het er super goed inzitten.

Maar het koste mij ook moeite de eerste paar keren.
Mijn andere paard kon het door lichamelijke problemen ook een tijd niet, dat is wel heel belangrijk te checken, maar dat zeiden anderen ook al.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:12

Persoonlijk vind ik ook altijd eerst op de grond en dan pas onder de man.
Maar wat ik ook verkeerd vind aan jouw uitleg je gaat meer achteraan in het zadel druk geven zeg je zelf, eigenlijk een beetje de richting uit van stoppen dus, stoppen is stoppen en das niet achteruit hé.
Een achteruit is eigenlijk een begrensde vooruit, dus ook jouw bekken moet eigenlijk die vooruit vragen, dus zeker niet achteraan in het zadel, beetje loskomen uit het zadel net zoals bij vooruit, wel je bovenlichaam net een paar centimeter niet meer dan dat naar achter plaatsen, en zelf ook in die achterwaartse richting denken, niet trekken aan de teugels, gewoon teugels blokkeren net alsof het een muur zou zijn, soms helpt het ook een beetje met je handen een kleine wiel beweging te maken in achterwaartse richting. Eigenlijk is die beweging niet zo belangrijk maar het helpt de ruiter om in die richting te denken.
Je zegt dat je hier al weken mee bezig bent, dat zou normaal moeten lukken al na een uurtje of een paar uurtjes, als dat niet zo is dan ben je dus verkeerd bezig.
Les volgen , een trainer die je het even voordoet en nadien jou het zelf laat uitvoeren.
Neem les , zoek een trainer. Zelf zo verder aanmodderen is ook een training maar je leert het paard dan net hetgeen je niet wil hebben.
In jouw profiel staan massa's foto's , blijkbaar heb je al heel wat wedstrijdtoestanden gedaan, je kan dus rijden zoals ze dat zeggen.
Maar ik zie toch heel veel fouten kwa houding, vooral als je dingen vraagt zoals wijken en dergelijke, jouw lichaam knikt dan behoorlijk in, beenpositie is dan heel verkeerd en andere, dus nogmaals volg les.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:41

Simpel gesteld zijn er twee manieren om achterwaarts te gaan:

In gebruiksrijderij.
Dit wil zeggen praktisch, in het dagelijkse gebruik, het is het te bereiken doel dat telt.
Hier geldt in het algemaan, dat hoe je het achterwaarts gaan bereikt is niet belangrijk en hoe het paard het doet maakt niet uit.

Rijkunstig.
Dit wil zeggen binnen de kaders van de Klassieke Dressuur.
Binnen de rijkunst worden alle bewegingen voorwaarts uitgevoerd, ook de stilstaande en de achterwaartse.
Een rijkunstig correct achterwaarts gaan kan alleen worden bereikt bij een paard dat volledig "Durchlassig" is, dat dus perfect getraind aan de hulpen staat en in volledig vertrouwen geen enkele weerstand meer biedt aan zijn ruiter.

Het juist kunnen laten afwikkelen van de beweging vraagt van de ruiter een goed ontwikkeld ruitergevoel en veel subtiliteit.

De hulpen:
wanneer het paard vierkant en in evenwicht staat, voelend,
het zacht aanspannen van beide kuiten direct gevolgd, bijna tegelijkertijd, door het rustig aantrekken van het kruis
het paard zal nu de schuine buikspieren aanspannen en de schoft omhoogbrengen, het is klaar om voorwaarts te gaan
tegelijk met het begin van de nu volgende beweging zal het hoofd zal iets naar voren, omhoog willen komen
hier vangt de hand de inkomende beweging op en leidt deze naar achter af
pas voor pas

Het is goed om beide vormen niet met elkaar te verwarren of door elkaar te gooien.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Problemen bij achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:43

ik heb een keer meegemaakt dat een paard hetzelfde deed(de lucht ingaan bij achterwaarts gaan)...die had een probleem in zijn rug.