Probleem galop fries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Probleem galop fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 23:19

Ik rij een super lieve brave friese merrie van 6 jaar oud.
Het rijden gaat op zich lekker en ik ben ook goed tevreden over haar vorderingen.
Stap en draf gaan prima, ze loopt netjes en constant over haar rug.
Ze is van nature wat flegmatiek, maar in stap en draf is ze goed voorwaarts te rijden.

Oefeningen als wijken schouder voor enz gaan erg goed en we zijn voorzichtig begonnen met wat oefeningen als travers en keertwending om de achterhand.

Ik les twee keer per week met haar en rij vooral recreatief en af en toe een buitenritje maar verder trainen we dressuurmatig in de bak.

Maar de galop pff dat blijft een issue..
Laten we voorop stellen we zijn van heel ver gekomen..
In het begin met zadelmak maken blokkeerde ze volledig. Ze stopte en ging letterlijk niet meer vooruit.

Later bleek dat ze pattella fixatie oftewel last van haar kniebanden had. Ze knikte door haar knie. Dit schoot meteen weer los maar prettig was het niet. Hierdoor had ze ook een slappe achterhand.

DA advies was binnenom laten bekappen en verder veel trainen en sterk maken. Dus balkjes lopen veel buiten rechte stukken galloperen en bergop rijden. (Dat laatste valt niet mee in onze omgeving)
Inmiddels is ze goed hersteld en bij regelmatig bekappen heeft ze er weinig last meer van. Maar de galop blijft problematisch.

Ze galopeerd heel vlak en traag. Bijna alsof de handrem erop staat. De overgangen van draf naar galop gaan ook niet echt vloeiend. Pas na een paar keer achter elkaar aanspringen gaat dit beter. Ze houd namelijk erg in.

In galop rijden veel overgangen naar voren en terug en wat figuren om haar achterhabd sterker te maken. Zoals een gebroken lijn 5 m, voltes en rechtsomkeert.

Op buitenrit probeer ik lange stukken rechtuit te galoperen ook dit gaat maar met weinig drang naar voren. Het is voor mij vermoeiender om haar aan de gang te houden.

Wat kan ik nog meer doen? Overigens geeft mijn instructrice aan dat ik met alle kleine stapjes blij en tevreden moet zijn omdat we echt van ver komen.

Longeren is niet echt een optie omdat constant op een kleibe cirkel lopen niet goed is voor haar kniebanden.

Tanden en zadel zijn verder in orde. Verder lichamelijk onderzoek is nu nog niet mogelijk aangezien het geen eigen paard betreft. Ik heb wel de intentie om haar in de toekomst over te kopen.

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Probleem galop fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:48

Misschien haar in draf toch sterker maken.
heb ook gehoord dat in de achteruitgang zetten ze ook sterker worden

mist ze misschien ook wat extra in haar voer?
mijn fries is in de bak ook wat flegmatiek en met een extra pit in het voer geeft ze net wat makkelijker meer.

verder klinken je trainingsoefeningen in mijn ogen ok

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Probleem galop fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 11:34

Dank je voor je reactie!
Inderdaad zou voer waarschijnlijk ook net het verschil kunnen maken..
Ze worden vrij sober gehouden met vooral weidegang en hooi.

Helaas is betreft het geen eigen paard en worden ze in groepsverband gevoerd. Pas bij vorst gaan ze s' nachts op stal en krijgen ze individueel wat kuilmais en een kilo brok.
Hier kan ik weinig aan veranderen jammer genoeg.

Achteruit zetten zijn we mee aan het oefenen!

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Probleem galop fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:37

Ik denk toch dat je gewoon naar je instructrice moet luisteren. Sterker worden van de achterhand heeft gewoon tijd nodig. Je kunt het wel sneller willen, maar dan heb je eerder kans op blessures. Gewoon lekker de tijd nemen. Het ene paard is nu eenmaal eerder sterker dan het andere paard.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Probleem galop fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:52

Wat doet ze als je van stap naar galop gaat? Sommige paarden vinden dit makkelijker.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:03

Als het mogelijk is op rechte stukken oefenen (dus eerst geen voltes) en zelf niet te veel doen, want dan haal je haar alleen maar uit haar balans. Lange zweep erbij en gewoon consequent aan je been houden. Galophulp = aangaloperen. Alleen drijven als ze eruit dreigt te vallen en dan dus bijtikken met de zweep tot ze weer zelf voorwaarts is op eigen benen. Belonen met de stem als het goed gaat en dan zelf terug nemen naar draf en belonen. Zo uitbouwen naar langere stukken. Van de overgangen draf-galop en galop-draf wordt ze al sterker. Heel veel succes!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Probleem galop fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:05

Ik zou toch kijken of je kunt longeren. Snap dat het op een kleine cirkel niet goed is voor haar ivm haar knie. Maar je zou ook gewoon in de bak kunnen longeren en dan wat meer meelopen waardoor ze niet op een kleine volte loopt.

AmyM

Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:20

Ik volg even :)

Mijn friese ruin van 10 heeft sinds zijn drie enkel in een koets gelopen. Pas sinds een kleine twee jaar werd er met hem onder de man gereden (enkel buitenritten).
Ook hier problemen met aanspringen in galop, daar hij dit in de kar nooit heeft moeten doen van de vorige eigenaar...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Probleem galop fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:29

Heeft/had ze die fixatie aan beide knieën? En is het zowel in de linker- als de rechtergalop moeilijk?
Kan me namelijk indenken, dat als ze 'gewend' is niet op een van haar achterbenen te kunnen vertrouwen omdat deze op slot schiet, het dan ook lastig is ditzelfde been als afzetbeen in de galop te gebruiken.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Probleem galop fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 00:55

Wow wat een reacties ineens!

Van stap naar galop hebben we ook een tijdje geoefend maar ook hierbij gaat dit erg moeizaam. Ze springt na een paar keer wel aan maar de galop blijft erg traag.

Ze heeft/had fixatie aan haar linkerknie. Beide kanten is de galop moeilijk voor haar.
Overigens wordt ze al een tijdje binnenom bekapt en het daadwerkelijk op slot schieten komt niet vaak meer voor gelukkig.

Helaas heeft de lange zweep niet echt heel veel effect. Geloof me ik kan bijtikken wat ik wil en zelf met een longeerzweep erachter maar daar gaat ze echt niet sneller van worden. Daar word ze alleen maar boos van en gaat ze uit protest op de rem of een bok. Dat bijtikken tot het moment dat ze zelf galopeerd komt dus niet echt.

Je moet slimmer zijn met korte beenhulpen en veel voorwaarts en terug rijden in stap en draf heb ik haar zo ook alert gekregen. Ik ben ook heel consequent in overgangen rijden en voorwaarts.

Gek genoeg lijken dus juist die voltes en figuren haar galop beter te maken. Op lange stukken gaat ze vlakker galloperen, tijdens het rijden van figuren dan moet ze zich meer concentreren en krijg ik een iets meer opwaartse galop.
Ik geloof ook niet echt dat het een balansprobleem is zoals bij een jong paard.
Ik heb redelijk wat jonge paarden gereden en vaak een galop gevoeld met weinig balans, maar dat lijkt niet haar probleem.
Overigens mag ze nooit uit zichzelf uit de galop vallen.