Spierpijn na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Spierpijn na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:29

Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, dus sorry als het verkeerd staat. :)

Tot de zomer reed ik bijna dagelijks met mijn verzorgpaard. Daarna ging ik studeren en besloot ik met het verzorgen te stoppen. Ik reed en rijd wekelijks een springles mee op de plaatselijke manege en verder rijd ik één en soms twee keer per week het paard van een vriendin.
Sinds ik die overstap heb gemaakt, heb ik telkens na het rijden spierpijn, eigenlijk alleen in mijn bekken/heupen/bovenbenen (ik vind het altijd zo lastig aanwijzen met spieren :') ). In het begin dacht ik dat het kwam doordat het paard van mijn vriendin (KWPN) totaal anders gebouwd is dan mijn verzorgpaard, maar ik heb het na de springlessen (op telkens verschillende paarden en pony's) ook. Bij mijn verzorgpaard en eerdere verzorgpaarden heb ik nooit ergens last van gehad.
Het maakt niet uit of ik een buitenrit van 2,5 uur maak of een halfuurtje dressuurmatig werk in de bak, voor mijn gevoel is de spierpijn naderhand gelijk.

Ik dacht zelf dat er iets fout zit in mijn houding, maar volgens de instructeur heb ik een goede zit. Nu ga ik proberen om mijn spieren daar wat beter te trainen en kijken of het dan minder wordt. Het kan natuurlijk zijn dat mijn conditie minder is geworden omdat ik minder rijd. Ik voel me altijd zo'n oma als ik een dag nadat ik heb gereden de trap opkruip omdat lopen even geen optie is, dus in dat opzicht wordt mijn paardenplezier wat minder. :')
Is er iemand die dit herkent of die een goede oefening weet om die spieren te trainen? Ik ben ook als de dood dat ik het gave paard van mijn vriendin belemmer doordat ik toch anders ga rijden om dat omagedoe (tevergeefs :P) te voorkomen.

EllenCesar
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: midden Nederland

Re: Spierpijn na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:33

Spierpijn kan verschillende oorzaken hebben.
Een oorzaak is dat je inderdaad minder bent gaan rijden en daardoor je spierconditie minder is. Studeer eens met je rug tegen de muur en je knieën 90 graden gebogen. Ook hurken tot je billen bij je voeten zijn en weer omhoog is een oefening die je makkelijk elke dag kunt doen voor de bovenbeenspieren. Op de zij liggend je bovenste been 25 keer op en neer bewegen en in kruiphouding 1 been achteruit strekken en 25 keer omhoog en omlaag bewegen (geen holle rug maken) zijn voor heup- en bilspieren.
Je kunt ook spierpijn krijgen door verkrampt zitten. Of dat bij een ervaren amazone zoals jij het geval is weet ik niet, maar lijkt me sterk.
Ten slotte kunnen je spieren ook wat verkort zijn door het veel zitten (studie) en dus minder bewegen en rijden. Afhankelijk waar je precies spierpijn voelt kan je die spieren gaan rekken. Stretch oefeningen zijn volop op YouTube e.d te vinden. Succes!

AmyxDomino
Berichten: 162
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Spierpijn na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:43

Ik heb zelf bekken-klachten en ik heb van de fysiotherapeut oefeningen gekregen die misschien voor jou ook wel handig zijn! Ik doe lunges en het plankje (zowel recht als op mijn zij). Hier mee train ik mijn bovenbeen spieren, mijn rechte en mijn schuine buik/zij spieren! Dat zei mij niet zo
veel maar blijkbaar is dat erg goed :)
Daarnaast ren ik, maar dat is alleen voor als ik er zin in heb ;) Ik doe die oefeningen niet een bepaald aantal keer, ik moet stoppen als ik mijn spieren voel branden en/of ze gaan trillen. Het gaat op gevoel, en ik merkte bij mezelf dat mijn spieren hee snel goed vooruit gingen!
Daarnaast is het misschien goed om een warming up en stretch oefeningen te
doen voordat je gaat rijden? Als de klachten blijven is het misschien handig om
alsnog even naar de huisarts te gaan.
Succes!

Marjolijnvdh
Berichten: 421
Geregistreerd: 21-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:35

Hallo,

Het is mogelijk dat je tegenwoordig op een zadel zit wat voor jou net niet passend is. Misschien een te breed of zelfs te smal zadel. Wanneer je op een manege rijdt moet je natuurlijk rijden met dat zadel wat op dat paard ligt. Maar veel problemen komen omdat het zadel niet bij elke ruiter past. Het is ook mogelijk dat de stijgbeugelophanging niet past bij jouw lengte van je bovenbeen. Welk zadel had je toen je nergens last van had en welke zadels gebruik je nu?