Stappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

maralyn

Berichten: 10404
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:25

Het is het langzaamste wat een paard kan lopen.

Mijn merrie heeft ontdekt, dat ze nog langzamer kan!! ;) (GAAAAP)

Zonder gekheid.

Super lieve makkelijke 6 jarige merrie. Draven en galoperen is ze altijd lekker fris, wakker en alert.
Ze verruimt in draf makkelijk en komt op zit terug (waar ik graag op hamer. Zit = basis)
Ondanks dat ze fries is, wordt haar galop steeds beter en in balans. Het heeft nog wat tijd en wat wendingen nodig, maar galop maak ik me geen zorgen om.

Zodra we terug komen van draf naar stap, begin het. Suppel suppel suppel suppel. Betere omschrijving kan ik niet geven.

Wat ik doe is :
Kuit = geen reactie
Nog eens herhalen = geen reactie
Hak (waar ik eigenlijk op tegen ben) = geen reactie.
Beetje harder hak = Jaaaaa reactie, POEF in draf..... Geeft niets, is wel voorwaarts, maar dat is natuurlijk niet mijn vraag.
Ik wil actiever stappen. En eigenlijk op den duur mijn kuit aanleggen, veruimen of in het begin maar wat "harder" en uit eindelijk meer kuit = draf. (Maar dat streven is er nog lang niet hoor!! Eerst maar eens dit oplossen!!)

Ben ik ruw met mijn benen? --- volgens degene die me helpt niet.
Heb ik een wiebelbeen en stoot ik haar ook. ---- volgens haar ook niet---
Drijf ik consequent? ---- Misschien wat te vaak nu???----

Nu is er kwam er een woord op tafel.... Waarvan ik meteen dacht: Navragen naar meningen.

Sporen.

Ik ben zelf geen sporenvrouw. Geen moeilijke zijgangen, geen sporen.
Zelf ben ik meer van dit:

Kuit = reactie. Geen reactie:
Kuit = Reactie. Geen reactie:

Kuit + zweepje = Reactie (vaak genoeg wel.)

En dat uitbouwen.

Maaaar.....

Hoe denken jullie daar over?

En pak ik het wel goed aan?

Heb ik les? ---- Nou....Les?? Ik wordt geholpen, maar is dat les?? Ze verteld wel als ik iets moet oplossen----
Ga ik op les? --- Zeker!! Aankomend jaar gaan we zeker op les! Bij wie mag gewoon op pb. Vind hijzelf prettiger---

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


maralyn

Berichten: 10404
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:38

Daar ben ik namelijk ook voorstander van.
Maar omdat mijn merrie nogal voorwaarts is in draf (prima op langzaam lichtrijden terug te halen) is ze bang dat ze heftig gaat reageren.

Ik ben ook echt niet van het "misbruik." daar heb ik een gruwelijke hekel aan.
Altijd zoveel mogelijk rijtechnisch oplossen, niet te snel grijpen naar hulpmiddelen en hulp van anderen aannemen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

maralyn

Berichten: 10404
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:42

Shadow0 schreef:
Ik zou het eerst zoeken in iets consequenter zijn. Als ik merk dat een paard echt traag is, ben ik meestal wat voortvarender: na de eerste keer ben ik geneigd om maar 1 keer te vragen en dan meteen een tik met de zweep erbij die genoeg reactie geeft om meer te geven dan ik eerst vroeg. Dus je wilt arbeidsstap, geen reactie? Snellere stap of draf. Reactie altijd belonen, en na een paar passen weer terug nemen (niet wachten tot ze zelf terugvalt in tempo, de eerste keren hoeft de reactie niet heel lang, dat wordt vanzelf beter.)

En dan de tempowisseling (basisstap - arbeidsstap - ruimere stap) een aantal keer herhalen met steeds kleinere hulpen. Daarna kun je dan ook gewoon een goed basistempo vragen. :j


Top!!! Daar kan ik veel mee!! :D

Ps: Voor iedereen die dit nog ff leest :)
Aan de longeerlijn is ze wel vlot.
Loopt dan prima door, en reageert heel goed op mijn stem.
Maar onder het zadel, met dezelfde stemhulpen veeeeel minder.

Dus gewoon correct consequent zijn, kuit. Geen reactie, kuit + tikje.

Dus geen sporen. Maar gewoon zweepje?

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

maralyn

Berichten: 10404
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:45

Sizzle schreef:
waarschijnlijk hou je je paard tegen met je zit.
Drijven heeft enkel zin als het been van de grond is en de beweging toegestaan wordt in de rug. Het beste beweeg je dus je heupen in het ritme van de stap mee (passief) en drijf je in de takt van de beweging aan de kant waar het achterbeen van de grond komt, op dat moment motiveer je het been om ruimer naar voren te grijpen.
Ga eens zonder beugels of zadel met je ogen dicht op je paard zitten, dan voel je hoe je benen om de beurt dichter tegen het lichaam komen door de schommelende beweging van het lichaam, dat is het moment dat je drijft.
Dan vervolgens uiteraard niet elke pas, het moet wel reactie opwekken anders wordt hij nog doder voor je been.


Hhmmm... Okeey.......
Daar zal ik eens extra op letten. Volgens mijn "Hulp" (Oh dat klinkt zo gemeen....bah) zit ik haar niet tegen. Maar goed, dat kan ik niet zeggen, want ik kan het zelf natuurlijk niet zo goed zien.

Maar.....Dan punt 2.

Wat als.....Het is maar een aanname hoor...
Ik haar wel mee zit, in haar stap. Dus wel op het juiste moment been geef. En ze geeft geen reactie?
En dan??

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

maralyn

Berichten: 10404
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 18:57

Sizzle schreef:
Tja, geen reactie is correctie. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld.
Scherp maken aan de hulp dus, dat is uiteindelijk de hele essentie bij paardrijden.



Okeey super.

Ik zal eerst even goed laten kijken naar mijn stappen. Dus niet dat van haar, maar dat van mij :') het klinkt zo vreemd.

En dan eerst aan mezelf werken, en dan ook aan haar.

Draven en galoperen is ze hardstikke wakker....

Krijg af en toe echt het idee van "Vrouwtje, van stappen word ik zooooo moe!"

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

maralyn

Berichten: 10404
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 19:37

Sizzle schreef:
Dat klinkt dan toch echt als een communicatie probleem eerlijk gezegd.
Vaak zakken ruiters wat in elkaar in stap of proberen juist te mooi te zitten (schouders stijf) en dan blokkeer je volledig de beweging.


Ook in stappen, blijf ik recht op zitten. Niet als een pudding onderuit gezakt.
Vind ik namelijk zelf niet actief namelijk. Je moet samen actief zijn, anders klopt het gewoon niet.

Het zal vast iets met communicatie zijn. Maar daar laat ik dan wel even naar kijken. :D

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers