Rij vragen over mijn fries.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:49

He.

Ik heb een 11 jarige friese merrie die nooit goed door is gereden.
Je kunt het wel vergelijken met een drie jarige, maar doordat ze dus veel ouder is, is het moeilijker om haar door te rijden.
Ik heb prive les elke week.
Nu heb ik een aantal vragen aan mede bokkers (in de les behandelen we dit ook natuurlijk, maar vindt theorie ook fijn):

Als ik haar rijdt loopt ze niet of juist te diep aan de teugel, hoe pak ik dit goed op?
Hoe kun je je handen zo stil mogelijk houden?
Ik wil haar beter aan het been hebben, ik las een tip hier op bokt, als volgt:

In draf haar terug rijden en op het moment dat ze naar stap terug valt juist been geven en goed voorwaarts gaan. Staan nog meer mensen hier achter? Dat dit zou kunnen werken? Of heeft het totaal geen invloed?

Hoe krijg ik haar scherper aan mijn rechterbeen?

Groetjes.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:41

Ik denk dat je op dit moment te veel wil, juist omdat dit paard 11 is. Het niveau is ingereden, maar niet doorgereden. Denk dat je eerst maar eens moet werken aan het tempo. Dus een constant tempo waarin het paard in balans is en niet onnodig hard gaat of terug valt. Het paard moet eerst aan het been zijn, voordat je ook maar iets anders gaat doen. Dat is echt de basis. Als het daar fout gaat, dan is hte niet verstandig om als verder te gaan.

Dus terug naar de basis. Tempo wisselingen rijden met een langere teugel en het paard vooral lekker lang laten. Ik weet niet of je naar butien kan, mara dat zou ideaal zijn. Vooral veel meters maken aan een langere teugel. Dit kan best wat tijd kosten, voordat je verder kan, maar het geeft je een geode basis, zodat je straks niet tegen problemen aan loopt, doordat de basis niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:01

Dribbel schreef:
Ik denk dat je op dit moment te veel wil, juist omdat dit paard 11 is. Het niveau is ingereden, maar niet doorgereden. Denk dat je eerst maar eens moet werken aan het tempo. Dus een constant tempo waarin het paard in balans is en niet onnodig hard gaat of terug valt. Het paard moet eerst aan het been zijn, voordat je ook maar iets anders gaat doen. Dat is echt de basis. Als het daar fout gaat, dan is hte niet verstandig om als verder te gaan.

Dus terug naar de basis. Tempo wisselingen rijden met een langere teugel en het paard vooral lekker lang laten. Ik weet niet of je naar butien kan, mara dat zou ideaal zijn. Vooral veel meters maken aan een langere teugel. Dit kan best wat tijd kosten, voordat je verder kan, maar het geeft je een geode basis, zodat je straks niet tegen problemen aan loopt, doordat de basis niet goed is.


Dus het aan de teugel rijden komt eigenlijk pas aan het bot als ze goed aan het been is, haar balans heeft ect..?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:03

Sowieso. Je paard kan niet nageeflijk lopen als het niet ontspant/haar rug gebruikt. Door dat soort oefeningen als hierboven wordt gezegd gaat het paard over zn rug lopen en ontspannen. Anders wordt het in de krul lopen :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:05

idd eerst er weer een goede basis op installeren want dat is nooit of nooit echt goed gebeurt.
Dit kan uiteraard nu ook nog, maar is moeilijker dan met een net zadelmak jong paard.
Maar het in de krul lopen, in dit geval dus net te ver dus achter de teugel , dit heb je idd bij friezen wel makkelijker, maar toch proberen dit weer af te leren door echt voorwaarts en neerwaarts te gaan lopen, dus toegeven met jouw teugel niet willen vast houden.
Als jij niet durft los te laten zal dit echt nooit gaan lukken, loslaten en echt voorwaarts , voorwaarts, voorwaarts, en dit vooral in stap en draf een rustig drafje welteverstaan, galop even overslaan tot dit weer in orde is.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:12

Heb je ooit gehoord van het Skala der Ausbildung? Hieronder staat de uitleg. Het is was leeswerk, maar ik denk dat je het hierdoor echt beter snapt.

Je zit met dit paard in stadium 1, waarin takt en losgelassenheit vooral van belang zijn. Takt is het eigen zuivere ritme van de beweging. Losgelassenheit is synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning. Op dit moment moet je vooral daar aan denken en daarna pas aan de echte aanleuning.

Stadia
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.

Takt
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt. Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop. Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop). Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging. De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment. De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan. Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard. Op geen enkel moment tijdens het rijden.

Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning. Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing. Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter. Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit. Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds. Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen. Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.

Aanleuning
Aanleuning is een veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt. De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het gewicht van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting of verzameling. Een goede aanleuning heeft altijd een wisselwerking met de al besproken begrippen takt en volledige ontspanning (Losgelassenheit) en met de nog te bespreken begrippen Schwung, recht richten en verzameling. Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat het paard fijn te rijden is.

Aanleuning komt echter niet alleen tot stand door een veerkrachtige verbinding tussen ruiterhand en de mond van het paard. Er zijn meerdere contactpunten van belang om tot een goede aanleuning te komen, namelijk een voortdurend contact met jouw been en het paard en je zit (met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard beantwoord kunnen worden). Het derde contactpunt is vervolgens het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat. Deze drie punten samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden.

Schwung
Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zijn benen energiek optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.

De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang. Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls. Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen. Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen. Veel ruiters denken dat Schwung, de swingende beweging van het paard met een losgelaten rug, iets aangeborens is van het paard. Bij een goede basisopleiding van een paard kun je wel degelijk de Schwung ontwikkelen. Het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, staat niet op zichzelf. Het hangt nauw samen met een fijne takt en aanleuning. En met de losheid en ontspanning van een paard.

Recht richten
Wanneer de takt, ontspanning, aanleuning en Schwung bij het jonge paard redelijk bevestigd zijn, wordt het tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand. Als eerste aandachtspunt hiervoor geld het recht richten. Het recht richten is een essentiële voorwaarde voor verzameling en het echte dragen van het paard. Een paard is van nature niet recht. De heupen van het paard zijn breder dan de schouders, wat ervoor zorgt dat het paard geneigd is om met zijn buitenschouder en buitenheup aan de wand te kleven: het paard gaat scheef. Daarnaast heeft elk paard van nature een gemakkelijke kant. Een ruiter moet deze scheefheid proberen weg te trainen door het juiste werk. Een scheef paard kan nooit in balans gaan: de kracht komt niet optimaal van achter naar voren door.

De bewegingsimpuls van het paard moet vanuit de achterhand komen. Elke manier van hulpen geven die van voor naar achteren werkt, is beslist fout. Een recht gericht paard is recht op een rechte lijn, en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.

Wie goed nadenkt over het natuurlijke scheef gaan bij een paard begrijpt dat een ruiter vanuit de achterhand moet denken en steeds bezig moet zijn om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen. De belangrijkste oefening voor het verbeteren van de draagkracht en het recht richten is altijd het rijden van schouderbinnenwaarts. In een correcte schouderbinnenwaarts treedt het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen. Door het naar binnen brengen van de voorhand maak je het paard niet naar de andere kant scheef, maar juist recht omdat de achterhand nu geactiveerd wordt en zich niet meer kan onttrekken aan een dragende werking.

Verzameling
Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen. Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling. Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet. Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung). De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe. De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.

Anoniem

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:45

Als ik het dus goed begrijp:

Ze moet eerst haar basisgangen goed onder de knie krijgen, (Galop heeft ze nog heel erg veel moeite mee, dat is een vak apart)
Dan moet ze in die gangen ontspannen lopen voor dat we verder kunnen?

Als ik het niet goed heb zeg het maar.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:50

Ontspannen en over de rug lopen ;)

Vergelijk het eens met (menselijk) sporten. Je gaat ook geen 15 km hardlopen, als je daarvoor niks hebt opgebouwd. Je basisconditie moet goed zijn en vandaar uit train je verder. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:54

Laura_x_ schreef:
Ontspannen en over de rug lopen ;)

Vergelijk het eens met (menselijk) sporten. Je gaat ook geen 15 km hardlopen, als je daarvoor niks hebt opgebouwd. Je basisconditie moet goed zijn en vandaar uit train je verder. Snap je?


Kun je dat onderbouwen dat over de rug lopen?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:08

Je bekijkt het idd verkeerd.
Een goede basis installeren is echt veel meer dan de basis gangen rijden hoor.
Een goede basis die eigenlijk geïnstalleerd zou moeten worden bij het inrijden dus na het zadelmak maken.
een goede vooruit, een goede stop, achterwaarts, wijken voor druk, achterhand verzetten (wending om de voorhand), voorhand verzetten (wending om de achterhand), wijken voor het been, stelling vragen, nageven (is eigenlijk een onderdeel van het wijken voor druk), En al deze dingen eerst vanuit stilstand, dan stap dan draf erbij en pas als alles goed gaat ook in de galop, beetje schriktraining (desensybiliseren), respect en aandacht, ......
Dit is een heel uitgebreide basis, maar zo doe ik het echt bij het zadelmak maken tijdens de tweede maand inrijden zie je deze dingen al bijna allemaal, en dan heb je echt een paard waar je verder mee kan, je kan altijd op één van deze onderdelen terugvallen als er iets niet lukt.
Net daarom noemt het ook basis training, omdat je er bij problemen weer op terug kunt vallen.
Maar idd spijtig bij heel veel mensen wordt er maar een heel klein onderdeel van die basis aangeleerd en dat merk je nadien dan dubbel en dik bij het verdere beleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:57

De afgelopen 2 jaar heeft ze niks gedaan.
Kan het daar aan liggen of heeft dat er niks mee te maken?

Het grootste probleem is dat ze niet goed aan het been is. Valt snel terug, en ik zit te veel aan de teugels. Vooral de rechterkant is niet ontspannen en soepel.
We denken dat die kant nooit goed ontwikkeld is. Op links gaat alles juist heel erg goed. En ze krult zich helemaal op aan de teugel.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:59

Dan is rechtrichten het antwoord voor je denk ik :j

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:11

Friezen zijn niet gebouwd als rijpaard maar als trekpaard.
Om ze als rijpaard te kunnen gebruiken moeten ze "omgebouwd worden".
Het is een handicap in het begin die extra tijd kost.

Van nature zet een Fries als hij gaat bewegen zijn rug vast en vormt een onderhals, zo kan hij zijn achterhand beter gebruiken om te stuwen.

Om als rijpaard te kunnen functioneren moet hij leren zijn rug en onderhals los te laten en zich "lang" te maken in de bovenlijn.
Praktisch bereik je dit door ten minste een half jaar maar waarschijnlijk langer je paard te laten bewegen met een strekkende hals.
Alleen maar naar beneden en lang.
Daar van uit drijf je voorwaarts.
Dat voorwaarts zal hem veel moeite kosten omdat hij daar geen ontwikkelde bespiering voor heeft.
Hier is geduld en opoffering voor nodig.
Voor jezelf is het het leukst om hiervoor veel buitenritten te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:59

Maar als je het hebt over een gestrekte hals. Kan ik haar dan ook gewoon aan de longeer lijn zetten met iemand er op, maar zonder teugels, dat ze alleen leert dat ze voorwaarts moet.

Tenminste aan zo iets dacht ik.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:19

Dit is de bedoeling:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:44

Okay.. Maar van mijn lesgevers moet ik wel aan de teugel rijden. Maar ik zit er ook wel heel erg aan en ben er ook wel heel erg op gefocust. Dat werd mij gisteren verteld toen deed ik de teugel wel op maat maar op ontspanning als ze toegaf en handen meer omhoog, ik heb er ook moeite mee om m'n handen stil te houden. Maar als ze zo op het plaatje veel loopt zal ze op den duur niet meer zo opkrullen?
Op sommige momenten juist als ik me handen stil en omhoog houd (ervaring van gisteren) loopt ze niet zo gekruld. Dus ik denk dat het ook meer aan mij ligt.
Als ze moe wordt gaat ze juist in die krul.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:25

Je bent hier zeker niet alleen in, heel veel ruiters denken in de richting waarin jij nu les krijgt.
Maar het probleem oplossen kan alleen door eerst weer echt naar de basis te gaan, en van daaruit weer gaan opbouwen.
En idd om vanuit die basis weer te starten dan zal het idd een noodzaak zijn om eerst een hele tijd te trainen in de houding die "Simpelman" heel duidelijk aan jou heeft getoond via een paar foto's.
Enkel vanuit die houding samen met een goede vooruit kan je nadien aan een correcte oprichting gaan werken, verzameling komt pas daarna aan de beurt, als je die dingen zomaar willekeurig door elkaar gaat gooien krijg je uiteindelijk nooit een goed eindresultaat.
Paardrijden is een technische sport, ik weet ook wel er komt nog de interactie met het levende wezen bij, maar bij een technische sport is het volgen van een bepaalde volgorde heel belangrijk.

AmoorM schreef:
Okay.. Maar van mijn lesgevers moet ik wel aan de teugel rijden. Maar ik zit er ook wel heel erg aan en ben er ook wel heel erg op gefocust. Dat werd mij gisteren verteld toen deed ik de teugel wel op maat maar op ontspanning als ze toegaf en handen meer omhoog, ik heb er ook moeite mee om m'n handen stil te houden. Maar als ze zo op het plaatje veel loopt zal ze op den duur niet meer zo opkrullen?
Op sommige momenten juist als ik me handen stil en omhoog houd (ervaring van gisteren) loopt ze niet zo gekruld. Dus ik denk dat het ook meer aan mij ligt.
Als ze moe wordt gaat ze juist in die krul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:50

Okay.
Maar wat mij verbaast.
Ik krijg les van Jan Willem Vooren.
Kennen jullie vast wel? Zelfs hij heeft hier niks over deze houding gezegd...

Niet dat ik het niet geloof, ga het zeker proberen!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 07:44

AmoorM schreef:
Okay.. Maar van mijn lesgevers moet ik wel aan de teugel rijden. Maar ik zit er ook wel heel erg aan en ben er ook wel heel erg op gefocust. Dat werd mij gisteren verteld toen deed ik de teugel wel op maat maar op ontspanning als ze toegaf en handen meer omhoog, ik heb er ook moeite mee om m'n handen stil te houden. Maar als ze zo op het plaatje veel loopt zal ze op den duur niet meer zo opkrullen?
Op sommige momenten juist als ik me handen stil en omhoog houd (ervaring van gisteren) loopt ze niet zo gekruld. Dus ik denk dat het ook meer aan mij ligt.
Als ze moe wordt gaat ze juist in die krul.


Het paard op het plaatje loopt perfect aan de teugel.
Voorwaarts neerwaarts.

Dit is een elementaire basishouding van waar uit je verder kunt gaan werken.
Als je dit niet voor elkaar krijgt krijg je verder ook niets meer voor elkaar want het betekent dat je paard en jij de basis niet hebben bevestigd.

haaika
Berichten: 24
Geregistreerd: 28-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:26

Hoe krijg je voor elkaar dat het paard zijn hals laat zakken en daar ook blijft?
Ik heb zelf ook een iets oudere fries, zadelmak toen ik haar kocht.
Ik rij nooit met druk op de teugel, en zelfs met een losse teugel loopt ze het grootste gedeelte met haar hoofd omhoog, altijd alert.
In stap gaat het nog wel, dan "briest" ze vaak en zakt ze met haar hoofd maar zo gauw je dr aanzet tot draf, gaat haar hoofd weer de lucht in. Dit doet ze ook met longeren in draf.

Verschillende instructrices gehad, en allemaal zeiden ze, korter die teugels, dus daar ben ik nu even mee gestopt.

Ik doe nu veel aan rechtrichten met haar (aan de hand), dan heeft ze juist weer wel die mooie hoofd-hals houding. Ik zou graag willen dat ze onder het zadel zich ook zo ontspant.

Pebbs

Berichten: 181
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Almere

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:04

Ik ga mee met Simpelman. Ik rij zelf ook een fries en met het voorwaarts neerwaarts rijden ben ik op 4jarige leeftijd begonnen. Hij is nu 6,5 en we hebben het nu echt goed onder de knie.
Kan je nagaan hoeveel tijd een fries nodig heeft. Hij snapte het allemaal wel alleen om het in zijn lijf ook aan te kunnen vergt dat heeeeel veel tijd. Voor een fries moet je sowieso extra tijd neerleggen. Heeft allemaal te maken ook met dat ze later uitgegroeid zijn. En zoals simpelman zegt een fries is van nature andersom gebouwd. Als je naar zijn plaatje kijkt, en dan de fries daarin plaatst is dat het tegenovergestelde van hoe hij zou moeten lopen. Je mag best de houding van je paard af wisselen. Dat als het iets moeilijk word dan ga je even door en later rij je hem weer iets meer richting de oprichting.
Maar hou er echt rekening mee dat een fries daar lang de tijd voor nodig heeft om dit in zijn lijf te verwerken. Succes!

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:30

Soms hebben ze het in 1 keer door. Na een poos alleen gestapt te hebben, houdt de mijne haar hoofd tijdens het draven nu best wel laag. Heb ook het advies gekregen om voorlopig nog even haar zelf te laten uitzoeken hoe ze haar hoofd moet houden. Ze was eerder nogal geneigd zichzelf in de krul te trekken. Ze is nu trouwens 4,5. Gewoon lekker voorwaarts rijden, maar niet zo dat ze gaan rennen en de nek erop zetten

Nizzie

Berichten: 399
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:12

ga mee met het voorwaartse, verder rijd ik af en toe een fries dus kan ik er weinig over kwijt.
echter een tip om je handen stiller te houden, probeer je pinken in op het zadel of sjabrak te leggen tijdens het rijden. dan merk je dat je ze heel veel beweegt en door ze op die plek te houden leer je ze stil te houden. en in draf moet je denken aan een hefboom, strek-buig je arm tijdens het lichtrijden.

Anoniem

Re: Rij vragen over mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:14

Als we rijden en ze gaat in de krul lopen, dan drijven we haar voorwaarts dan loopt ze weer 'normaal'

Is dit een beetje wat jullie bedoelen?

Heel veel voorwaarts rijden kreeg ik mee van een lesgever.