Probleem met opstappen

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

belle_boef

Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:06

Ik kan heerlijk rijden op mijn jonge paard alleen 1 probleem ik moet er eerst opkomen.

Paard is 3,5 en nu ongeveer een maand onder het zadel. Hij is ruim 1,75 groot en dat betekend voor mij opstappen met een krukje. Dit moet en kan ik dus niks aan veranderen.

Wat hij doet is met z'n achterhand een stapje opzij zodra ik ook maar de teugels aanneem of mijn voet in de beugel doe (of allebei tergelijkertijd)
Ik heb altijd iemand die hem vasthoud dus dat valt ook niet te proberen.
Zo gaan w edus de halve bak rond voordat ik er op zit.

Met beleren ben ik er nu inmiddels twee keer afgedonderd met opstappen dus voor mij is het opstappen ook een spannend moment geworden wat dus niet meewerkt. Paard reageerd daarop.

Hij kan als het goed is volgende week naar de stal waar hijook twee wkeen heeft gestaan om doorgereden te worden. Ze gaan dan aan de slag met het opstapprobleem maar ik wil hier ook wel tips inwinnen.

Tips waar ik naar op zoek die kunnen helpen met opstappen om het voor het paard minder spannend te maken en tips om bij mij de spanning weg te nemen. Oefeningen die je bijv. doet oid. Ik weet dat het tussen mijn oren zit maar moet er even overheen.

belle_boef

Re: Probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 21:41

Heb wel een paar goede tips eruit kunnen halen waar ik voor nu mee aan de slag kan gaan.

De twijfel zit bij mij in het opstappen, dat kan ik rustig en heel langzaam en beheerst maar dan zal hij eerst zelf stil moeten staan. Snel opstappen gaat hem van mijn kant uit niet worden tenzij hij dus braaf stil blijft staan naast het krukje.

Met het stilstaan ga ik dus eerst oefenen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie