Pony weigert ineens op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 20:02

Hallo allemaal

Ik zit een beetje met een probleem. Ik rij sinds een klein halfjaar een superleuke E pony, springgefokt. De eerste maanden had ik met springen totaal geen controle, ze denderde maar gewoon op de hindernis af en ik moest maar meeliften. Ze sprong áltijd, nooit weigeren hoe beroerd ik er soms ook op aan reed. Toen het dressuren beter ging, kreeg ik ook meer controle met het springen en ging dat heel goed. Ook oefenparcoursen en wedstrijden gingen steeds beter. Een maand geleden ben ik er met wedstrijd in het 1e parcours afgevallen en in het 2e parcours uitgebeld omdat ik na die val wat onzeker reed. In de les het vertrouwen weer helemaal terug gekregen en het ging top! Vorige week met goede moed weer wedstrijd gereden, 1 parcours maar, uitgebeld... Nu gister weer wedstrijd gehad, 2 keer uitgebeld door dus 3 weigeringen. Ik ben nooit zenuwachtig voor wedstrijden en altijd heel relaxt, ik zie t allemaal wel. Terwijl in het begin vond ik het best eng, had nooit hoger dan 70 gesprongen en nu dus rondjes van 90 op een best pittige pony. Maar toen sprong ze altijd, nooit twijfelen of iets en ze hielp mij over mijn onzekerheid heen. Terwijl ze nu steeds vaker weigert terwijl ik zelf heel rustig ben. Met losrijden springt ze ook gewoon maar het is echt in het parcours dat ze nu ineens bij elke hindernis twijfelt en er niet op aan trekt en dan halverwege stopt ze er gewoon helemaal mee. Zadel ligt prima en met haar gebit is ook niks mis dus dat is het ook niet. Met les en losspringen is er dus niks maar het is echt in het parcours. Ze kan echt goed springen en heeft me al zoveel geleerd, ze had er zoveel plezier in maar nu trekt ze er gewoon niet meer op aan en stopt ze dus. Vrijdag heb ik weer les, maar daar springt ze dus wel gewoon. Aan haar eigen spanningen op wedstrijd ligt het ook niet want eerder op wedstrijd was er nooit wat, het is echt iets van de laatste tijd. Wie weet raad?

Emma21Nobel
Berichten: 185
Geregistreerd: 06-12-12

Re: Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:09

Misschien een keertje een laag parcousje oefenen?
Dus niet op wedstrijd maar gewoon tijdens les?

Tanja_14

Berichten: 504
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:10

Ik heb precies hetzelfde! Alleen rij ik die pony niet meer maar ik ben toen zo veel mogelijk naar springclinics en oefenwedstrijdjes gegaan en dan sprong ze wel alles maar dan daarna gwn de B sprong ze weer niet maar misschien helpt heb bij jou wel? Hoop dat je een oplossing vindt! Succes!

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 00:50

@ Emma, dat zou ook mijn eerste idee zijn, maar op les springt ze alles, maakt niet uit of het nou laag is of wat hoger. Ze twijfelt dan niet eens, ze wil zelf dan ook graag maar op wedstrijd dus niet...

@ Tanja, we doen al echt veel ter afwisseling en ze doet het allemaal echt super, oefenparcours, in de les hebben we ook altijd parcours staan en springt ze ook braaf maar het is dus echt enkel op wedstrijd.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 00:54

Ergens anders les nemen? Een keer naar een andere bak gaan met je instructrice en kijken wat ze dan is?
Want zoals ik het nu lees doet die thuis alles maar ergens anders niet. Misschien rij je toch wat meer gespannen en neemt je pony dat over, als je instructrice er bij is kan ze je direct helpen :)
Ook filmen wil wel eens helpen, dan zie je zelf misschien al wat er gebeurd als je pony weigert :)

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:00

Lees je openingspost nog eens door. ;) Zoals ik het lees, durft die merrie van alles te springen, als de ruiter enige zekerheid biedt. Denk dat ze die zekerheid nog niet bij jou vindt op wedstrijd, zeker na de valpartij, al zeg je dat het je niks uit maakt. En er dus een mooie weg voor jou ligt, om aan jullie samen als combinatie te gaan werken. Ze zal gewoon echt je onzekerheid daar ter plekke aanvoelen. Dus eerst aan die onzekerheid werken, en veel kms maken, zonder naar uitslagen of uitbellen te kijken.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:02

Na dat je de ring uitgaat spring je dan nog wel paar hindernissen in de losrij ring? Ik kende een pony die door had dat als ze ging weigeren ze uit de ring moest en klaar was.

caramellebel

Berichten: 208
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:04

Ik ken het gevoel heb ik ook gehad met een pony die ik reed voor iemand, hatelijk was dat, op training nooit geen stop. Maar op wedstrijd altijd uitgebeld, heel veel oefenparcours gereden maar mocht niet baten. Ik denk vooral gewoon verder doen en pony wat meer aanmoedigen, helpt wel al wat(bij mij toch). De pony van n meisje uit de ponyclub was ook voor geen meter rond te rijden maar toen opeens ging alles goed. Ik denk vooral geduld hebben en dan komt het uiteindelijk misschien wel weer goed. Nog even hoe het bij mij afgelopen is, ik heb het laatste seizoen niet 1 keer foutloos gesprongen en daarna besloten om met hem te stoppen, ik weet dat het niet echt veel moed geeft maar op 1 of andere manier kom je er wel. Andere instructrice kan ook helpen en zelfvertrouwen doet ook al heel veel.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:10

Ken je niemand die eens een parcours voor je wil springen met de pony? Kan zijn dat je onbewust toch te veel onzekerheid uitstraalt, zeker nu het al een paar keer is "tegengevallen" Anders misschien eens met een organiserende vereniging overleggen of je op het eind van de dag gebruik mag maken van het parcours zodat je door kunt springen na 3 stops....

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 01:32

Ohja vergeten erbij te zetten, ik heb les op de club en thuis, wel van dezelfde instructrice. Maar we rijden dus niet altijd op dezelfde plek. Dat het door mijn onzekerheid komt heb ik al eerder gehoord, maar wat ik raar vind is dat toen ik haar net reed ik echt onzeker was en een rondje 90 echt hoog vond, en toen sprong ze alles, en nu is het dus andersom.
Dat van die nog wat hindernissen springen nadat ik uitgebeld ben is een goeie, ga ik zeker doen.
En ja iemand anders erop laten gaan is m ook niet echt, het is niet mijn pony maar ik rij haar voor iemand. Pony heeft zich ook niet altijd even goed gedragen voordat ik haar ging rijden, dat is er nu wel zo goed als uit maar rij haar toch liever zelf, voor het geval dat. hoewel ik wel snap dat het kan helpen. Ik weet wel iemand die de eigenaar ook kent en al jaren in het springen thuis is, misschien dat dat wat is maar dat moet ik nog even aankijken dus.
Vrijdag weer les dus ben benieuwd wat ze doet.
Het gaat mij erom dat ze plezier houd/blijft houden in het springen en dat ze het weer zo enthousiast doet als eerst.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 02:14

Kan het niet zo zijn, dat ze toen nog 'op het kwartje' van de vorige ruiter d'r ding deed..? Dat ze het daarom soort van automatisch in het begin bij jou wel deed, maar daarna aan het twijfelen is geraakt?

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:43

Mijn pony sprong bij zijn vorige baasje ook erg veel. En toen ik m net had was ik nog erg onzeker met springen, maar hij sleurde me er wel doorheen en sprong alles. Later werd ik zekerder, maar naarmate ik m langer had begon hij meer op mij te vertrouwen ipv op zichzelf. Als ik dan dus toch ineens erg gespannen was wilde hij nog weleens weigeren.

Helemaal nadat hij die eerste x flink had geweigerd. Daarvoor deed hij dat nooit. Maar dat bleef dus wel in mijn hoofd hangen en dat voelde hij.

In het begin vertrouwde hij mij dus nog niet zo goed als nu en nam hij mij zeg maar aan de hand, ondanks dat ik t spannend vond zei hij zeg maar dat t wel goed was en sprong hij gewoon.

Maar nu ik m langer heb vertrouwd hij dus wel op mij, vind ik n.hindernis spannend dan zeg ik eigenlijk oe die is eng en dat speelt door op hem waardoor hij nog weleens kan weigeren.

Dit zou heel goed ook kunnen zijn bij jouw paardje aangezien je aangeeft dat t in t begin super ging.

Vooral veel lessen, veel oefenen. :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Pony weigert ineens op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:52

Bekend probleem. Zoals eerder aangegeven ben je waarschijnlijk op wedstrijd toch meer zenuwachtig en/of onzeker dan je zelf in de gaten hebt. Maar je paard voelt het goed, het is net alsof ze kunnen gedachtenlezen.

Ik reed een keer op een hindernis af, op het moment dat er "da's best hoog" door m'n gedachten flitste was de weigering al in de maak. Tweede keer aanrijden bewust "eitje, superlaag" tegen mezelf gezegd en paard springt vlekkeloos :)