Hoe het beste paard weer opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:59

Beste Bokkers,

Ik rij sinds September 2012 een lieve kwpn ruin voor een vriendin.
Helaas heeft hij in Oktober een hoefzweer gehad en is hier best een tijdje mee bezig geweest. Doordat hij best wat pijn had sleet hij best snel, nadat zijn hoefzweer helemaal over was konden we rustig weer beginnen met rijden. Ik reed hem in de bak en ging met hem naar buiten, dit deed ik ook altijd voordat hij de hoefzweer had.
Maar toen kwam het slechte weer eraan en stond hij vaak stil. Hij staat op blote voeten en zijn hoeven werden steeds slechter, door prive reden kon de eigenaresse zijn hoeven niet meteen laten doen, maar aankomende week komen er ijzers onder, hij komt rondom te staan.
Doordat hij nu bijna een maand stil heeft gestaan is hij al zijn bespiering kwijt. Hij staat op 2 volle scheppen prestatie brok en 2x kuil en 1x hooi. En 1 of 2x slobber. Genoeg voer dus maar hij is erg schraal.

Zijn eigenaresse heeft het erg druk door prive reden en het is nu aan mij om hem weer helemaal op te bouwen.
Maar nu ben ik benieuwd naar tips of een schema van jullie. Ik ben van plan om hem eerst te gaan longeren met de katoenen bijzet, hier loopt hij heel fijn op. Wil niet meteen op hem gaan zitten. Nu dacht ik om maandag, dinsdag longeren en woensdag 2x stappen en donderdag rustdag en vrijdag longeren.
Is dit slim of raden jullie aan om er meteen weer op te klimmen?

Graag tips! :)

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:06

Als paarden opgebouwd moeten worden na een maand lanterfanten beginnen wij altijd met een stap ronde van drie kwartier (klimmen er dus gelijk op). Dit bouwen we rustig uit in paar weken tijd (altijd buiten) totdat we gewoon weer buitenritten kunnen maken van anderhalf uur, stap, draf en galop. Dan pas beginnen we weer met de dressuur in de bak. In de bak rijden is namelijk altijd zwaarder voor de paarden. Omdat je paard een hoefzweer heeft gehad zou ik wel veel in de berm rijden op het zachte en niet over de kiezels want dat voelt wellicht niet tof ondanks de ijzers. Voor en na de rit goed hoeven schoon krabben. Veel plezier.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 21:20

Dankje voor je stukje, wij hebben hier een mooi gebied om te rijden langs het fietspad en kunnen daarom goed door de bermen rijden. Ik ga hier dan denk maar mee beginnen, de rijbak is op sommige plekken ook best zwaar dus dat is ook niet best. Ik ga er wat mee doen zodra hij op de ijzers staat!

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:22

Heb je de mogelijkheid voor les, zodat iemand je hierbij kan begeleiden? Dat zou ik zeker doen.

Ik heb die van mij in het opbouwen om de dag aan het werk gehad als in longeren, vrijspringen, buitenrit. Daarnaast wandelde ik met haar, in het begin korte stukken die ik steeds verder uit ging bouwen.
Verder kan je hem als het veilig is meenemen aan de fiets zodat hij onbelast kan stappen en draven.

Wat ik me eigenlijk af vraag; hoe lang staat hij precies stil?

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 20:43

@Brighteyes85: Ja ik heb de mogelijkheid tot les, maar ik maak gebruik van iemand zijn rijbak, deze ligt op een terrein waar mensen wonen, weet niet of zij het fijn vinden als er een onbekend iemand op hun terrein komt, kan ik altijd nog vragen.

Naast de fiets is ook wel een goed tip. Doe dit soms met de oudere pony die erbij staat, is wel klein en om dan met een paard van 1.70 naast je te lopen is toch wel stukkie groter hahaha.

Hij staat nu ongeveer 6 weken stil.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:24

6 weken valt wel mee, die van mij stapt nu 6 weken vanwege een peesblessure en wordt dan opgebouwd via een schema van de DA. Ik heb niet het idee dat mijn paard veel bespiering kwijt is en met conditie zit het ook wel goed.

Wandelen of langs de fiets kan ook met een longeerhulp zodat je onbelast de spieren kan trainen. Is ook veiliger.

voor het opbouwen van conditie kun je gebruik maken van het schema wat ook veel in de endurance wordt gebruikt, http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf
kijk waar je ongeveer denkt te staan met het paard en wat je uiteindelijke doel is. Ik weet niet of het jullie doel is om uiteindelijk een rit te kunnen maken van 25 km :D

Probeer ook kwa voeding te kijken wat je nodig heb en of je de opbouw misschien moet ondersteunen met een supplement of bijvoeding.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 12:07

Als ik hem vergelijk met afgelopen zomer is hij echt schraal geworden, hij zat toen echt heel goed in zijn lijf, mooie gespierde achterhand, is nu helemaal weg...
Zou vanmiddag wel wat foto's kunnen maken van hem, kunnen jullie eens kijken.

Ga vandaag met hem stappen, hoefsmid is nog steeds niet geweest...

@Brighteyes85: Dankje voor die link, ga eens even kijken :)
Ons doel is eigenlijk om hem weer dressuur en recreatief te rijden, als we recreatief rijden zijn we vaak een uurtje tot anderhalf uur weg...

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:20

wij rijden ook recreatief , een rit van 25km is een heel korte rit voor ons.
De kortste ritten ongeveer een 25km en de langere ritten ongeveer een 50km, en alles wat er tussenin zit.
We namen zelfs ons veulen van 6maanden oud al mee op trektocht ongeveer een 15km, toen het veulen 1jaar oud was liep het al tochten mee van 22km. En dit is echt zeker niet op zijn limiet hoor.

brighteyes85 schreef:
6 weken valt wel mee, die van mij stapt nu 6 weken vanwege een peesblessure en wordt dan opgebouwd via een schema van de DA. Ik heb niet het idee dat mijn paard veel bespiering kwijt is en met conditie zit het ook wel goed.

Wandelen of langs de fiets kan ook met een longeerhulp zodat je onbelast de spieren kan trainen. Is ook veiliger.

voor het opbouwen van conditie kun je gebruik maken van het schema wat ook veel in de endurance wordt gebruikt, http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf
kijk waar je ongeveer denkt te staan met het paard en wat je uiteindelijke doel is. Ik weet niet of het jullie doel is om uiteindelijk een rit te kunnen maken van 25 km :D

Probeer ook kwa voeding te kijken wat je nodig heb en of je de opbouw misschien moet ondersteunen met een supplement of bijvoeding.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 05:34

Ik zou lekker beginnen met een rondje naar buiten. Gewoon om weer wat conditie op te bouwen (en het is natuurlijk ook gewoon leuk om te doen). Lekker afwisselen met stappen en af en toe draven en als het goed gaat een galopje. Gewoon om weer wat kilometers te maken. Sommige mensen zouden misschien direct in de bak beginnen, maar het voordeel van buiten is vaak dat je langer rechtuit kunt gaan en dat is vaak fijner om weer op te bouwen dan in de bak, waar je toch gebonden bent aan hoeken.

Het is afhankelijk van hoe dit gaat en hoe snel het paard progressie boekt, maar ik zou daarna pas in de bak aan het werk gaan. Dan kun je hem langzaam wat meer aan het werk zetten, nadat hij buiten heeft kunnen opbouwen met conditie, spierkracht, balans etc.Longeren kan, maar zou ik zeker in het begin niet te lang doen. Het kan soms best belastend zijn voor benen, omdat je toch op een cirkel aan het werk bent.

Verder zou ik echt kijken naar hoe het paard reageert. Is het snel buiten adem/moe/bezweet en heeft het spierpijn of is sloom de dag erna? Dan misschien wat rustiger aan doen. Gaat het goed en heeft het paard er geen moeite mee, dan kun je wat meer doen. Ik denk dat de balans zoeken heel belangrijk is en dat je geen precies schema kunt geven, omdat wij het paard niet kennen en niet kunnen zien hoe goed of slecht het opbouwen gaat. Wil nog wel zeggen dat ik het endurance schema er heel aardig vind uitzien. Zoals ik zei, het verschilt per paard en zelfs per dag wat je kan doen, maar het is een handgreep die je best kunt gebruiken.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:03

aeolusnr1 schreef:
wij rijden ook recreatief , een rit van 25km is een heel korte rit voor ons.
De kortste ritten ongeveer een 25km en de langere ritten ongeveer een 50km, en alles wat er tussenin zit.
We namen zelfs ons veulen van 6maanden oud al mee op trektocht ongeveer een 15km, toen het veulen 1jaar oud was liep het al tochten mee van 22km. En dit is echt zeker niet op zijn limiet hoor.

brighteyes85 schreef:
6 weken valt wel mee, die van mij stapt nu 6 weken vanwege een peesblessure en wordt dan opgebouwd via een schema van de DA. Ik heb niet het idee dat mijn paard veel bespiering kwijt is en met conditie zit het ook wel goed.

Wandelen of langs de fiets kan ook met een longeerhulp zodat je onbelast de spieren kan trainen. Is ook veiliger.

voor het opbouwen van conditie kun je gebruik maken van het schema wat ook veel in de endurance wordt gebruikt, http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf
kijk waar je ongeveer denkt te staan met het paard en wat je uiteindelijke doel is. Ik weet niet of het jullie doel is om uiteindelijk een rit te kunnen maken van 25 km :D

Probeer ook kwa voeding te kijken wat je nodig heb en of je de opbouw misschien moet ondersteunen met een supplement of bijvoeding.


Ja maar belangrijk is om te kijken wat het limiet is van het individuele paard natuurlijk, recreatief is voor de 1 een uurtje door het bos en de ander zijn het trektochten van een dag.

TS het schema moet je als leidraad zien, maar niet heel letterlijk gaan volgen je zal ook paden tegenkomen waar je heerlijk kan draven terwijl je volgens het schema moet stappen, probeer de ritten voor jezelf in te richten zoals het goed voelt

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 20:48

Bedankt voor je tips Dribbel.
Wij zijn ook van het buitenrijden, en hier wil ik mee gaan beginnen.. eerst moet hij op ijzers, alleen dat duurt beetje lang -_-
Hij gaat vanaf morgen ook op merriebrok om meer aan te komen, hij is heel schraal. Hopelijk knapt jij daar wat meer van op.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 21:25

Vandaag weer met hem gereden, had het erg gemist!
Rondje gemaakt, veel gestapt en af en toe een stukje gedraafd.
Hij staat sinds gisteren op ijzers, en we voeren hem bietenpulp aan, gaf de hoefsmid ons als tip, paard vond het alleen niet lekker hahahhaa.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:31

Je kan ook seniores priores geven van subli, dat zet ook goed aan.
Als hij wat schraal is wil olie en lucerne ook nog wel eens wonderen doen. Zo heb ik die van mij ook door een moeilijke periode heen gesleept.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:33

Bietenpulp is idd een goede aanvulling bij het voeder dat maakt de massa net iets meer, en geeft toch niet echt heel veel extra energie, dus goed om dat er bij te geven.
Maar idd het is wel iets dat ze moeten leren eten, even volhouden en binnen een week of hooguit 2weken is dit echt iets waar het paard met plezier van zal eten.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 21:45

brighteyes85 schreef:
Je kan ook seniores priores geven van subli, dat zet ook goed aan.
Als hij wat schraal is wil olie en lucerne ook nog wel eens wonderen doen. Zo heb ik die van mij ook door een moeilijke periode heen gesleept.


Die wilde ik ook eerst halen op aanraden van meer bokkers hier (had een topic geopend, helaas gesloten). Maar omdat het niet mijn eigen paard is moet ik altijd overleggen met de eigenaresse en zij stelde voor om die bietenpulp te halen.
We geven hem dit na het rijden, vandaag kwam het even anders uit dus heeft hij het in de avond gehad. Maar doe sinds gisteren zonnebloemolie door zijn brokken, staat dan op Prestatie.

aeolusnr1 schreef:
Bietenpulp is idd een goede aanvulling bij het voeder dat maakt de massa net iets meer, en geeft toch niet echt heel veel extra energie, dus goed om dat er bij te geven.
Maar idd het is wel iets dat ze moeten leren eten, even volhouden en binnen een week of hooguit 2weken is dit echt iets waar het paard met plezier van zal eten.


Ja ik ben erg benieuwd of het morgen op is, we gaan het zien. Eigenaresse zei ook al dat ze er aan moeten wennen. Kan ik door de bietenpulp ook zonnebloemolie doen of moet ik hier mee oppassen ivm verstoppingsgevaar?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:52

olie toevoegen kan altijd (hoeft ook niet persé zonnebloemolie te zijn hoor maisolie of olijfolie of is ook heel goed hoor, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, das een trage maar sterke energie leverancier, is nuttig als je het paard een beetje wil laten bijkomen (meer gewicht), ook haar vacht zal er net iets meer van opglanzen, is zeker ook een goede aanvulling, geef die bietenpulp wel met er een beetje brok of muesli of andere krachtvoeder mengeling er doorheen, dan vinden ze het al veel lekerder.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 21:59

@Aeolusnr1: Ik zat er al aan te denken om er wat brok doorheen te doen, omdat het eigenlijk ook zo'n droge hap is, zou ik zelf ook niet heel lekker vinden. Maar is een handje dan genoeg erdoorheen? Ben zo bang voor verstoppingsgevaar namelijk..
Wij deden altijd zonnebloemolie, stond nog een fles dus maak die op en dan kan ik altijd nog andere kopen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:06

bietenpulp moet je altijd vooraf weken met water en minimaal een vier uur wachten voor je het mag geven aan een paard
Bietenpulp is een aanvulling op voeder en geen vervanger van het andere krachtvoer.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:18

We hadden hem gisteravond gemaakt. Heb ik vandaag 1 schep van gegeven om het op te bouwen, maar zit nog best veel in de emmer.. hoelang kan je dit bewaren? We willen het ook bijvoeren, hij krijgt ochtend en avond gewoon brok met kuil en in de middag na het rijden krijgt hij dan die bietenpulp met hooi..

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:28

aeolusnr1 schreef:
bietenpulp moet je altijd vooraf weken met water en minimaal een vier uur wachten voor je het mag geven aan een paard
Bietenpulp is een aanvulling op voeder en geen vervanger van het andere krachtvoer.


Tegenwoordig heb je ook speedibiet (of zoiets) van pavo dit is binnen 10 minuten klaar. Bietenpulp eten paarden vaak moeilijk, is een kwestie van wennen.

Ik ben voorstander van lucerne omdat dit veel eiwitten bevat die de spieropbouw ondersteunen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Hoe het beste paard weer opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:39

Met dit frisse weer is dat niet snel een probleem hoor, maar je moet dus leren hoeveel je klaar maakt zodat het eigenlijk per dag op geraakt. maar nu met dit weer kan het best hoor geen probleem als het even een dagje langer duurt voor het op is.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:45

aeolusnr1 schreef:
Met dit frisse weer is dat niet snel een probleem hoor, maar je moet dus leren hoeveel je klaar maakt zodat het eigenlijk per dag op geraakt. maar nu met dit weer kan het best hoor geen probleem als het even een dagje langer duurt voor het op is.


De eigenaresse had het gemaakt maar achteraf dacht ik ook, ze heeft veel te veel gemaakt voor nu.
Las net ergens op bokt dat ik het inderdaad in porties moet maken. Dus deze week maar even uitvogelen.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 13:38

Net gegeven met wat brok erdoorheen, alles op! :)