Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 17:17

Hoi allemaal,

Ik rijd recreatief en geen wedstrijden dus, de afgelopen maanden zijn we veel bezig gegaan met ontspanning en 'aan de teugel'
Nu lukt dit wel, maar doordat ik nog een stukje rij vaardigheid mis (rijd pas sinds een jaar weer actief) kan ik haar daar niet houden tijdens het aan de teugel rijden. Ik ben soms nog te onrustig of ben niet snel genoeg met handelen.
Me instructrice zei dat als ik wat wil bereiken ik toch echt meer dan 2 a 3x in de week moet gaan rijden,
ik heb daar domweg geen tijd voor en vervoer (ga naar instructrice toe, kan thuis niet rijden bij rot weer) en vind 2x in de week wel prima. Verder rijd ik wat om huis heen en ga nog wel eens 1x in de week in de rijhal een eindje verder op in me eentje rijden.
Mijn doel is niet om serieuze wedstrijden oid te rijden maar puur om het rijden goed te onderhouden en evt. wat bij te leren.
Nu gaf ze 2 dingen van; of je gaat lekker hobbelen op je knol en vind het wel prima of je gaat er serieus mee bezig en zet je ervoor in.
Ze vind het te weinig wat we oefenen en het komt er eigenlijk op neer dat het dan even niet snel genoeg gaat.
Ik leer graag en we zijn ook wel voor uit gegaan maar gewoon in een sloom tempo.
Mijn instructrice rijd wel wedstrijden en is heel gedreven en fanatiek. Ik heb al wel eens eerder aangegeven dat het niet te snel moet gaan en daar was ze het dan wel weer mee eens, we zijn uiteindelijk nog maar een klein jaar bezig.

Wat vinden jullie hiervan ? Moet je meer dan 2 a 3x in de week gaan rijden (goed rijden echt een uur sport zeg maar) om goed te kunnen paardrijden en het voor het paard ook makkelijker te maken ? Of kan het wel zo ?

Iedereen die ik tegen kom op de manege zegt altijd tegen me; nou zo bereik je ook niks he als je maar 2x komt. Lekker motiverend dus. Gelukkig sta ik daar niet op stal maar toch irritant als je komt om de bak te gebruiken.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:20

Ergens snap ik het wel, maar als ik het goed begrijp rijd je wel vaker dan 2x maar niet zo intensief als in een les?
Dan zou ik namelijk lekker zeggen; ga lekker je gangetje, heb plezier en neem de tijd om te leren.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:21

Mijn ervaring is dat met 2x in de week rijden, de voortuitgang inderdaad erg traag gaat. je moet zeg maar telkens weer ''overnieuw'' beginnen, i.p.v. dat je ergens op voort bouwt.
Het scheelt al een hoop als het paard wel vaker wordt gereden, is dat bij jullie het geval?

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:23

Ik rijd mijn paard maar 3 x per week een half uur, we gaan binnenkort Z2 starten :D

In het wedstrijdseizoen rijd ik 4 x pw 3 kwartier, de rest loopt hij gewoon in de wei....

Dus tja....dat is voor ieder paard/ruiter verschillend, maar zo te horen mis je zelf nog wat ervaring/ handigheid in het rijden.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:23

Vind het persoonlijk onzin. Rijd zelf 3 x in de week, waarvan vaak zelfs 1 x naar het bos dus ben dan absoluut NIET dressuurmatig bezig. Paard wat ik rijd heeft veel behoefte om af en toe even goed de benen te strekken, zodat ze het bakwerk leuk blijft vinden.

Heb 1 x in de 2 weken les en we gaan echt met sprongen vooruit. Het gaat niet zo snel als dat je 5x in de week zou rijden en elke week les zou hebben, maar dat je niets bereikt met 3x in de week trainen is onzin.

Als ik wedstrijden zou gaan rijden, zou ik echter wel vaker trainen én vaker les nemen, dan werk je echt naar iets toe :j.

lrm

Berichten: 3391
Geregistreerd: 17-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:24

Om echt iets op te bouwen tja daar is vaker rijden wel van toepassing. Maar joh jij wilt gewoon lekker rijden en niet top wedstrijden dan zou ik het al geen probleem vinden.

Snap niet dat je lesgever daar wel een probleem van maakt. Leer gewoon stukje bij beetje de dingen.
Ik zou er eerder een probleem mee krijgen als jij veel verwachtingen hebt (hoge sport) en maar 1/2 x in de week rijd. dan kan je als lesgever er wel wat van zeggen vind ik.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:25

Dat ik bij mijn nieuwe instructrice ging lessen had ze wel 1 voorwaarde en dat was dat ik minimaal 5 keer per week trainde, dus ja ik vind 2 keer wel weinig.

Natuurlijk moet het lukken uiteindelijk, maar je moet steeds weer bijna opnieuw beginnen.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:26

Net als listiglistje denk ik dat dat per paard en ruiter nogal verschilt. Voorheen reed ik soms maar 1x per week met mijn verzorgpaard en dan gingen we gewoon verder waar we gebleven waren. Mijn eigen merrie moet ik wel wat regelmatiger bezig houden, anders kan ik inderdaad weer opnieuw beginnen.

Belangrijkste zou voor mij zijn dat het leuk blijft. Als je 'verplicht' gaat rijden en er ondertussen geen zin in hebt denk ik dat dit ook niet echt voor verbetering gaat zorgen. En het hangt er ook vanaf hoe handig je zelf bent, en hoe snel je dingen oppikt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:27

Heb je een eigen paard? En rijd je dat paard maar 2 in de week?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:27

Nee ik vind niet dat je vaker dan 3 keer in de week zou moeten rijden om beter te worden. Ik heb jarenlang 1 keer in de week op de manege gereden en ik werd ook beter samen met de paarden die ik reed, hoe langzaam dat ook ging. En dan heb jij nog wel een eigen paardje en de tijd om vaker dan 1 keer per week te rijden.
Misschien verliest je instructrice een beetje uit het oog dat jij helemaal geen wedstrijden wilt gaan rijden en 'hoopt' ze misschien toch dat je dat wel leuk gaat vinden. Ze werkt waarschijnlijk ook met wat fanatiekere ruiters en die zullen vast wel sneller beter worden. Het kan voor haar ook frustrerend zijn als zij het idee heeft dat je het niet zo belangrijk vindt terwijl zij er wel voor jou staat. In dat geval passen jullie misschien gewoon niet erg goed bij elkaar qua werkwijze. Je zou eventueel kunnen zoeken naar andere instructie. Er zijn ook deskundige en fanatieke mensen die wel begrijpen dat niet iedereen zo denkt en daar ook vrede mee hebben.
Zolang jij merkt dat je vooruit gaat en het gaat op een tempo wat jij prettig vindt, doe jij het goed.

don110

Berichten: 715
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:30

Ik vind dat ze ergens wel een punt heeft. Ik heb dat zelf ook gemerkt toen ik niet veel tussen m'n lessen door reed, en nu ik dat wel doe, merk ik echt dat we (bijna) elke les een stuk voorruit gaan.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:32

Alles staat en valt met jouw effectiviteit. 3 keer rijden op een goede manier op een geconcentreerd paarde maakt wel veel verschil. Ik zou er dus extra goed voor zorgen dat de randvoorwaarden echt goed zijn.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:33

Ik denk dat jouw instructrice te fanatiek is voor wat jij wil, ze ziet te weinig vooruitgang.

Maar wat wil je zelf? Beter rijden heeft niet met meer rijden te maken.
als je recreatief wil hobbelen is aan de teugel ook niet nodig toch?
Zolang jij en je paard maar plezier hebben :)

Dus eerder de vraag is wat wil je zelf? dat is idd ook de keuze waar je instructrice het over heeft.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:34

Net wat je wilt en wat bij het paard past :-)

Wat bedoel je met 2x in de week rijden? Rij je echt 2x in de week of rij je vaker en doe je 2x in de week een dressuurtraining?

Onze paarden doen ook ongeveer 2 keer in de week een dressuurtraining (soms 3 keer), 1 keer per week een rustig buitenritje, bij voorkeur 1 keer per week even lekker uitblazen op het strand, 1 keer per week springles en dan nog 1 of 2 dagen 'vrij'. Beetje afwisseling, dat houdt ze enthousiast :-)

Als je instructrice vind dat je vaker moet trainen, maar jij hebt niet het gevoel dat het bij je past dan moet je misschien naar een andere instructrice kijken :-)

sashafierce

Berichten: 693
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:34

Ik snap het wel van je instructrice maar aan de andere kant als jij tevreden bent hoe het zo gaat, het is jouw paard en jouw plezier, dan vind ik dat je het zo moet laten of een andere instructrice zoeken die meer bij jouw instelling past.

Aan de andere kant is het juist super dat je zo'n begaande gemotiveerde instructrice hebt die graag wilt dat jullie verbeteren, en dan vind ik 2x per week serieus rijden inderdaad ook wat weinig. Oefen je wel goed de dingen die je in de les leert als je alleen rijdt?

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:40

Denk dat het per paard en ruiter verschillend kan zijn. Paard dat ik nu rijd loopt het fijnst als ze iedere dag loopt, puur voor de losheid in haar lijf.

Ligt ook een beetje aan je doel, wat je met je paard wilt. Maar een paard dat geod/fijn los is, zal hier wel regelmatig op getraind moeten worden denk ik. (de een meer dan de ander)

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:43

Dat is onzin. Als je in 1 week 3 keer per week rijdt bereik je precies hetzelfde als 3 weken 1 keer.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:09

listiglistje schreef:
Ik denk dat jouw instructrice te fanatiek is voor wat jij wil, ze ziet te weinig vooruitgang.

Maar wat wil je zelf? Beter rijden heeft niet met meer rijden te maken.
als je recreatief wil hobbelen is aan de teugel ook niet nodig toch?
Zolang jij en je paard maar plezier hebben :)

Dus eerder de vraag is wat wil je zelf? dat is idd ook de keuze waar je instructrice het over heeft.



Ik wil niet hobbelen, ik wil wat leren en netjes kunnen rijden en handigheid erin krijgen.
Maar wedstrijden rijden hoeft niet.

Zoveel mensen roepen ja je moet les nemen voor het onderhoud en dat je niet ergens tegen aan gaat lopen maar eenmaal aan het lessen roepen ze ja wedstrijden rijden, serieus rijden etc etc. Ik ben die middenweg maar goed. :Y)

Paard word niet bijgereden en loopt dus 2 x in de week les en nog 1 x in de manege gewoon rijden of thuis in de wei als het niet nat is ik rij dan meestal een half uur. Ik oefen dan inderdaad wat we in de les behandelen.
In de zomer is het anders dan draai ik gewoon proppen en kan ik thuis rijden.
Het is meestal opstappen en wegrijden, of het moet heel koud zijn. Ze is een diesel, goed los rijden en dan kan ik er in principe altijd wat mee.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:18

Mijn vorige paard reed ik 3 keer in de week en die liep z.

Ik probeer nu 2 x in de week te rijden.
1 keer bos 1 keer bak.
Heel soms keertje bak erbij maar zo staat hij ook wel eens een weekje stil.

En nee dat gaat minder snel dan bij meer oefenen.
Maar een nageeflijk b proefje kan hij thuis wel.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:20

Gerritt schreef:
Ik wil niet hobbelen, ik wil wat leren en netjes kunnen rijden en handigheid erin krijgen.
Maar wedstrijden rijden hoeft niet.

Dan moet je er zelf meer energie in steken :j

- Schroef in de zomer je rijden op tot 4 x per week en een keer longeren,
in de winter kun je het bij 3 x pw houden en misschien 1 keer longeren.
- Kijk Youtube filmpjes van handige/goede ruiters, kijk wat zij doen, je kan ook instructiefilmpjes bekijken.
- Kijk eens bij anderen tijdens de les, van kijken leer je heel veel!
- Lees wat goede paardenboeken, meer theoretische kennis is vaak ook goed voor je rijtechnische kennis.
(Paardrijden is naast voelen vooral een denksport, ben bewust van wat je doet)

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Om goed te rijden moet je meer dan 3x in de week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:23

Ik zie dat er veel goede tips gegeven zijn.
Ik ben het gedeeltelijk wel eens met je instructrice en ook met sommige bokkers hierboven(dat het afhankelijk is v ruiter/paard)
Als je echt iets wilt (bij) leren dan vind ik 2/3 x p week te weinig.
Ik rijd zelf elke week 5 dagen(ooit 6) en longeer 1 dag, 1 dag in de week ooit 2 dagen in de week heeft mijn paard vrij.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:24

Ik rij 3x per week
Vaker kan ik echt niet
Ik merk wel dat we niet snel vooruit gaan, maar voor de aantal keren dat ik in de week train vind ik toch dat t hard gaat, t gaat niet zo hard om snel in de niveaus omhoog te gaan, maar ik rij ook 1x per maand een wedstrijdje
Ik ben tevreden met de stijgende lijn die erin zit, merk wel als ik vaker rij dat ze dan wat minder fijn aan t been is, maar misschien veranderd dat als ik dr vaker rij..
Maar voor 3x in de week trainen gaan wij hard vooruit

Skessa_
Berichten: 10617
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:25

Als je wat wil bereiken zul je moeten trainen. Dat lijkt me logisch. 2 - 3 x per week vind ik persoonlijk erg weinig. Maar is maar net wat je wil en wat je doel is en hoe lang je daar over wil doen.


ALs jij 1 x per week een kwartier gaat hardlopen bouw je toch ook geen conditie op?
Moet je ook vaker doen.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 18:33

Ik denk dat het afhangt van wat jij zélf wilt. Als jij het tempo waarin jullie nu leren prima vindt, dan zou ik gewoon zo lekker doorgaan, als dit jullie het plezier, de rust etc. geeft is dit prima toch? Ik vind het namelijk onzin dat je helemaal niks kan leren van drie keer in de week rijden. Ik zou je er echt niet druk om maken.

Ik heb zelf altijd vier tot vijf keer in de week gereden, en we gingen echt met mega-sprongen vooruit. Doordat ik nu in het examenjaar zit, heb ik het teruggeschroeft naar ongeveer drie keer in de week met nog minstens één keer longeren/losgooien tussendoor en mijn instructrice vindt dat we nog even hard vooruitspuiten. Dus ik denk dat je je niks moet aantrekken van wat jou instructrice er van vind en gewoon lekker zo doorgaan en lekker leren!

Succes!

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 18:37

Dankjulliewel voor de tips tis nu duidelijk.
Want vroeg mezelf wel eens af ben ik nu onredelijk en hoe denkt een ander daar nou eigenlijk over ? Maar in ieder geval bedankt, schept wat duidelijkheid. :)