Probleempaard, iemand ideeën

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:31

Hallo Bokkers,

Ik rijd op het moment een prachtige Sydney nakomeling. Echt een mooie schimmel, klein hoofdje, goed gebouwd etc.

Hij is nu 4 en is licht aangereden. Een ander heeft hem gereden.

Maar nu is hij onder het zadel gewoon een draak. Hij kan tien minuten heel braaf lopen, linksom rechtom en dan ineens op de noodrem en komt omhoog. Loopt achteruit en blijft omhoog komen.
Ik trek hem niet vaak de bocht om zodat hij land en dan zorgen dat hij weer voorwaarts gaat. Maar hij blijft dit regelmatig doen.

klinisch in orde. Pieter de Vries (Osteopaat) er bij gehad. en Heeft medicijnen gekregen en is op ander voer gezet. Vipagraan i.p.v. sportbrok. Hij krijgt voldoende hooi, komt elke dag naar buiten met soortgenoten.
Hij heeft droes gehad en heb hem net een week weer opgepakt.
Advies Pieter de Vries: Longeren een week en veel balkjes draven zodat hij zijn lichaam beter gebruikt.

Maar alleen het longeren en balkjes gaat haar een beetje vervelen. Iemand andere opties of iedeeën voor dit paard?

Lisette1990
Berichten: 707
Geregistreerd: 01-02-10

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:32

Klinisch in orde zeg je, is hij röntgenlogisch ook in orde?

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:33

Ja geen zichtbare 'afwijkingen' o.i.d.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:34

Hoe gaat het in de les?

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:35

De een is nou eenmaal makkelijker dan de ander met het inrijden. Maar om nu meteen van een probleempaard te spreken.
Wat doe je als hij op de rem gaat?

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:36

Voorwaarts houden, veel oefenen op reactie op je been. Als hij in de staak gaat, omtrekken en meteen vooruit laten gaan, (zorg ervoor dat je die reactie krijgt! Anders eens een schop of tik bijgeven, been=vooruit, heel belangrijk bij stakers!) bij een voorwaartse reactie meteen belonen. Dit soort gedrag mag geen gewoonte worden en moet je heel snel op in haken.

Zeker als hij gewoon in orde is dan moet je ervoor zorgen dat dit trucje er zo snel mogelijk uit gaat.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:37

Wat ben je aan het doen op het moment dat hij omhoog komt? Vraag je dan iets wat hij moeilijk vindt of is het juist op het moment dat hij veel van hetzelfde moet doen en hij zich verveelt? Ik zou eerst proberen te kijken of er geen rijtechnische oorzaak is. Ben je zelf duidelijk in je hulpen en doet hij het bij een andere ruiter ook? Wat zegt je instructeur ervan?

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:37

Vraag je misschien teveel van hem? 4 is nog best jong. Hoelang ben je met hem bezig als je aan het rijden bent?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:38

fohadie schreef:
Vraag je misschien teveel van hem? 4 is nog best jong. Hoelang ben je met hem bezig als je aan het rijden bent?


Die vraag stelde ik me ook. Sommige paarden zijn op hun 4de gewoon nog niet rijp genoeg en doen het beter op een veel lichter schema.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:45

Ik zou dat punt voorlopig gewoon niet opzoeken. Eventjes maximaal om de dag een kwartiertje rijden, beide handen heel simpel een paar overgangen en eenvoudige lijnen, dan op het erf of buiten wat uitstappen. De dag erna zwaarder werk aan de longe. Zo bouw je de kracht en conditie op en blijft het rijden leuk.

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:48

bedankt voor jullie reacties..

Hij doet het bij elke ruiter en ook aan de longe.

Hij word in mei 5. Er word niet veel mee gedaan, absoluut niet overvraagt. Rij 20 minuutjes en geen zware bodem o.i.d.
Hij doet het niet specifiek bij een oefening of buiging. Gewoon uit het niets. Ik kan er geen systeem in vinden!
Probleempaard was even voor de titel! Is verder een blij aanhankelijk paard. Lief in de omgaan.

De fase zadelmak zijn we wel voorbij. Hij is verder redelijk goed aan de hulpen. Loopt makkelijk aan de teugel en is voor de rest ook erg braaf. Wel een hittepetit en druktemaker. Loopt graag en is erg actief maar houdbaar goed te rijden.
Heb hem nu een aantal dagen gelongeerd zonder bijzet o.i.d. (hij is net over de droes heen) en ben nu dus bezig met het advies van Pieter. Longeren en balkjes.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:57

Als hij het ook aan de longe doet is het ook weer een ander verhaal.
Heeft hij geen (verstopte) wolfstandjes?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:06

een keer een lesje/rondje bij Gert? vlakbij en hij weet hier wel een oplossing voor :D

Wij hebben ook een Sydney op stal, net zo'n draak toen hij 4 was,
hij deed precies hetzelfde (meestal in de hoek) J.osé van H.aaren heeft dit eruit gekregen.

http://www.stalgertvandenhof.nl/

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:29

Amaranth7 schreef:
Voorwaarts houden, veel oefenen op reactie op je been. Als hij in de staak gaat, omtrekken en meteen vooruit laten gaan, (zorg ervoor dat je die reactie krijgt! Anders eens een schop of tik bijgeven, been=vooruit, heel belangrijk bij stakers!) bij een voorwaartse reactie meteen belonen. Dit soort gedrag mag geen gewoonte worden en moet je heel snel op in haken.

Zeker als hij gewoon in orde is dan moet je ervoor zorgen dat dit trucje er zo snel mogelijk uit gaat.

Precies.

Daarbij, als hij steeds 10 minuten braaf loopt en dan in de staak gaat, moet je misschien wat meer afwisseling inbrengen. Rijd 10 minuten en stop als hij nog braaf is, ga dan buiten uitstappen of leg na die 10 minuten een paar balken neer of een klein sprongetje als hij dat leuk vind. Zo houd je het intressant en kun je steeds de tijd dat je serieus rijd wat langer maken.

Sanne_amilah
Berichten: 30
Geregistreerd: 26-01-12
Woonplaats: Amstelveen

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 03:33

Heb je het zadel ook laten nakijken? Misschien dat het zadel tijdens het rijden schuift en het misschien voor hem in de weg ligt?

En precies wat de andere ook zeggen, vooral voorwaarts proberen te houden.

RyantJ
Berichten: 466
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:48

Dit zijn geen gemakkelijk problemen! Ik zou een pro ruiter ernaar laten kijken, want je zegt dat hij verder helemaal in orde is.
Sommige zijn en blijven draken, maar kijk uit dat je zelf niet te lang blijft 'proberen'. Dat is mijn advies.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:20

Ik heb bij de mijne 6 weken lang iemand in de baan gehad met een lange zweep.
Zodat de beenhulp niet genegeerd kon worden en ze naar voren moest.
Ik ben daar echter wel op tijd mee begonnen,zodra ik de aarzeling voelde en ze met een tikje kwaad werd en meer terug kwam.
Voor mij een teken dat ze even moest leren dat been onvoorwaardelijk voorwaarts betekend.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:21

Hoe lang is het geleden dat hij droes heeft gehad? Het duurt normaal gesproken ca een half jaar voordat paarden weer enigszins de 'oude' zijn. Mijn paard heeft ook 3-4 maand op de wei doorgebracht voor ik d'r weer oke genoeg vond om weer iets mee te gaan doen.
Je bent nog maar een weekje weer bezig met de training, loop je niet te hard van stapel? Geef je paard de tijd. Als hij zo lang 'vakantie' heeft gehad dan moet hij ook weer in een ritme komen.

Salama

Berichten: 1339
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Hilversum

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:57

Ik weet niet of het een Sydney trekje is, ik heb er zelf ook 2 gereden, en beide behoorlijke draken. In het begin waren ze heel relaxed en gemakkelijk, nog steeds wel gemakkelijk in de omgang, heel koel, maar wanneer het op rijden aankwam, en er werd wat meer gevraagd kon vooral de merrie heel heftig reageren. Is nu grotendeels voorbij, maar de merrie blijft wel een ontzettende draak..

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:54

Ik heb het ook wel meer gehoord van Sydney, maar dat voegt verder weinig toe, ts moet het ermee zien te redden :P

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:20

listiglistje schreef:
een keer een lesje/rondje bij Gert? vlakbij en hij weet hier wel een oplossing voor :D

Wij hebben ook een Sydney op stal, net zo'n draak toen hij 4 was,
hij deed precies hetzelfde (meestal in de hoek) J.osé van H.aaren heeft dit eruit gekregen.

http://www.stalgertvandenhof.nl/

daar zat ik ook aan te denken lijkt me misschien wel een gevalletje voor hem. veel succes.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:26

Typisch Sydney, heb bij Marcel de Boer gelopen toentertijd, hengst zelf was ook zo'n draak.... Maar talentvol. Doorzetten, bezighouden, afwisselen; het zijn intelligente paardjes.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:40

Nou ik zou die Gert niet kiezen, voor gene enkel paard, vind dat een echte ego tripper en respect loos naar paarden, je kan in min geen paard normaal zadelmak maken,

Ik dnek dat je meer tijd, rust en geduld moet nemen, ga eens aan het werk met gymnastiseren aan de hand, dus werken met gevoel , dus niet longeren met bijzet oid , maar echt voelen,
Miss in het begin 10 min rijden als je merkt dat langer te veel is ?? Dat zou je dan ook 2 x op een dag kunnen doen.
Het paard geeft duidelijk iets aan, luister daar naar zou ik zeggen.
Miss loop je idd te hard van stapel om in een week al zoveel te willen, het dier is jaar ,nog in de groei , mentaal en lichamelijk en moet ook nog wisselen, dus hou daar ook rekening mee, neem de tijd of heb je die niet ?? Want dan zou ik er niet eens aan beginnen.

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 09:35

Voordat hij droes kreeg reed ik hem al een tijdje en daar was het probleem al.

Heb nu een zeer licht schema gemaakt. Hij word nu ca. 5 keer in de week gelongeerd 10-15 minuten.
Er liggen altijd balkjes omdat Pieter de Vries mij dit adviseerde. Heb hem nog niet bijgezet o.i.d. Dat ga ik van het weekeind even proberen. Heel los dat hij gewoon net kan voelen dat hij vast zit. Wat hij loopt nu soms er 'hoofd in de lucht'.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Probleempaard, iemand ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:38

Waarom loopt hij met zijn hoofd in de lucht, zou dat eerst eens uitvinden voor je er iets aan hangt.
Miss eens goed les nemen een paard bijzetten zegt veel over jou kunde, dus les is wel een belangrijk ding dan zou ik zeggen, een paard loopt niet voor niets met zijn hoofd in de lucht dat met dwang gaan oplossen maakt het probleem vaak nog erger,