De lat te hoog leggen voor mezelf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poowniee
Berichten: 122
Geregistreerd: 28-07-13

De lat te hoog leggen voor mezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:20

Hallo bokkers,

Sinds maart dit jaar rijd ik een hele lieve ruin bij van een goede kennis van mij. Het is een ruin van 12 jaar dat in het verleden M heeft gelopen. Ik zelf was in maart nog een ontzettend beginnend ruiter, ik had een basis maar daar hielt het ook wel mee op.
Een combinatie dus van een groene ruiter met een ervaren paard. Het klikte vanaf het begin meteen tussen ons.

Het is een ontzettend lief paard, een ontzettende knuffelbeer en heeeel braaf in de omgang. Daar zat het dus al meteen helemaal goed. De eigenaresse is gediplomeerd instructrice dus bij haar zijn we drie keer per week gaan lessen.
In het begin vooral aan mezelf gewerkt en daarna ook langzaam de nagefelijkheid etc erbij gaan pakken. Voor de duidelijk hier had ik nog nooit mee gewerkt. Nu zitten we in december en zijn we voor mijn gevoel nog niet heel erg veel (genoeg) voorruit gegaan. Het paard kan het allemaal dat weet ik maar als combi lukt het nog steeds niet helemaal. Hij is vaak bij de training nogal kijkerig ( is ook echt het karakter van het paard ) en ik krijg hem hier nog steeds lastig doorheen gereden. Hij krijgt nog te veel de kans om hier een te groot ding van te maken. Ik heb iedere training het idee dat ik nog te veel aan het vechten ben met het paard, ik hoef echt niet op top niveau te rijden. Maar lekker ontspannen stappen, draven en galopperen, lekker over de rug en nagefelijk zou toch wel mooi zijn. Maar hier ben ik nog erg mee aan het stoeien, de ene keer gaat het beter als de andere keer. Ik heb echt het idee dat ik nog veel te veel contact nodig heb van voor, nog veel te onrustig met mijn benen ben om voor elkaar te krijgen wat ik zou willen. En nee dat zijn echt geen grand prix dingen dat zijn gewoon dingen als een nette volte rijden.

Als hij een erg goede dag heeft, nergens kijkerig naar is en ik er dus echt aan kan rijden heb ik wel het idee dat het ergens op begint te lijken. Maar op slechtere dagen blijft het stoeien. Ik blijf ook steeds tegen zoveel problemen aan, de ene week loopt ie constant over zijn buitenschouder weg, en blijf ik hiermee stoeien, de andere week valt ie constant tegen mijn binnen been, de andere week is ie ontzettend loperig onder me, en de andere week is hij totaal niet aan mijn been.

Waarom kan ik nooit het gevoel hebben dat we echt goed voorruit gaan en een goed gevoel aan de training overhouden? Van ja, hij was goed aan mn been, we konden lekker ontspannen en nagefelijk stappen, draven, galopperen, lekker wat figuren rijden zonder te vechten met elkaar.

Misschien ben ik even het spoor bijster dat een goede combinatie veeeeeeel tijd en bloed zweet en tranen kost maar ik zie op bokt zoveel mooie plaatjes van bokkers die hun paard zo lekker aan het lopen hebben waarom ik nog niet naar een jaar :(:) .
Laatst bijgewerkt door Poowniee op 08-12-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:26

Haha dat kost jaren meid, dat lukt niet in een paar maand. Het zit hem niet in het paard maar in de ruiter. Is altijd zo. Oefenen, oefenen en oefenen. En vooral op jezelf oefenen. Eerst moet jij bewust worden van je eigen fouten, je eigen natuurlijke scheefheid, dan pas kan je aan die van hem werken. (Als hij die al zou hebben). En troost je, bijna iedereen heeft er last van en maakt die denkfout, ook degenen die al wel ervaren zijn. Waarschijnlijk zit je hem in de weg, laat het hele nageeflijk rijden eens zitten en werk aan je basis. Heel simpel dat je de regie in handen heb, dat hij op een speldeprik te rijden is. Dat je rem, stuur en gas perfect werkt. Dat je op beide teugels dezelfde spanning heb en je houding en balans perfect is. Dat je ontspannen bent. Dan zul je merken dat nageeflijkheid geen ding is dst je doet maar dat het , het logische gevolg wordt van een paard dat vertrouwen heeft in jou en jouw kunde en eerlijke hand.

o en nog een aanvullingkje, ga alsjeblieft niet met hem vechten zoals je schrijft, je gaat daar later zo'n ongelooflijke spijt van krijgen. Dat maakt hem ongevoelig en hij zal je meer en meer gaan wantrouwen. Precies wat je niet wil in dressuur. Je wil dat hij zich lankmoedig overgeeft aan jouw leiding en dat het er ongedwongen uitziet. Dat gaat alleen als hij leert op subtiele hulpen te reageren. Verder geniet van alle kleine vooruitgang. Het gaat met stapjes vooruit, zorg dat je daar beiden vsn geniet. Jouw enthousiasme zal zijn beloning zijn om nog meer zijn best voor je te doen.

kortom leg de lat voor jullie beiden niet zo hoog, helpt je niet, hoe meer je ermee bezig bent hoe beter. Er zijn ook goede boeken te lezen en kijk naar films van jezelf te paard. Is vaak een eye opener, succes en geniet van de weg die je nog af te leggen hebt.
Laatst bijgewerkt door piezze op 08-12-13 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceVB
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-12-13
Woonplaats: (Duitsland)

Re: Te lat te hoog leggen voor mezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:37

Wat zegt jouw instructrice ?

Poowniee
Berichten: 122
Geregistreerd: 28-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:39

JoyceVB schreef:
Wat zegt jouw instructrice ?


Blijven oefenen :Y)

Poowniee
Berichten: 122
Geregistreerd: 28-07-13

Re: De lat te hoog leggen voor mezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 22:51

Verder nog iemand??

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: De lat te hoog leggen voor mezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:00

Je titel is denk ik de juiste, je legt de lat véél te hoog. Sinds maart, dat zijn pas een maand of 10! Ervaring met rijden doe je inderdaad op in de loop der jaren, niet in de loop der maanden. Heb geduld en oefen verder :)