Wel of geen sporen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:57

Sporen is hier heel zeker een slecht idéé, maar daar was je zelf ook al uit hé.
Maar zoals je zelf ook al zegt, je bent teveel met je zweep bezig, en het paard leert op deze manier niks van aantrekken, want dit is toch maar ongecontroleerd en niet duidelijk.
Je bent dus eigenlijk het paard aan het trainen om steeds maar minder op jouw hulpen te reageren, en eigenlijk zou het net andersom moeten zijn, je moet je paard leren al op de allerkleinste hulp (het denken dat je je kuit er gaat aanleggen) zou bij wijze van spreken al genoeg moeten zijn om je paard op gang te krijgen, en eens op gang moet hij ook zelf in dit tempo blijven verderlopen zonder aanmoedigingen tot je weer iets anders gaat vragen.
Dat is een heel andere manier om dit aan te leren dan waar je nu mee bezig bent, ik zou dus ook overwegen om je er meer in te verdiepen en mssn zelfs ook andere instuctie op te zoeken.
Zoals je nu bezig bent dat is zeer zeker verkeerd.
Actie moet een reactie geven , en dan uiteraard ook belonen.
Eigenlijk moet je het vluchtgedrag van een paard gaan stimuleren, en er controle over leren te krijgen.

Nora20 schreef:
Ik ga ook niet meer met sporen rijden.
Vindt het ook erg onnodig en totaal niet leuk om daar mee te rijden, maar als je paard niet goed aan het been is en je blijft maar tikken uitdelen waardoor je er op gewezen wordt dat je te veel met de zweep bezig bent wordt je wel gefrusteerd.

Ik krijg elke week les, ik leer 1x been en geen reactie gelijk een tik. Dan reageert ze wel(behalve bij de galop dat snapt ze gewoon niet) maar dan blijf je tikken.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.



aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 14:43

Ik vind zeker dat wat jij hier nu vertelt eigenlijk vrij goed, het idéé is heel zeker goed, maar ik betwijfel of je de praktijk ervan ook goed aanpakt, het is net daarom dat ik zeg neem eens een paar lesjes en echt specifiek op niets anders dan dit, dus het gevoelig maken aan een heel zachte hulp, het denken alleen al zou je paard vooruit moeten zetten.
Ik ga ervan uit dat dit al kan lukken na een paar lesjes, en wat oefenen uiteraard.
En pas daarna kan je verder met rijtraining.

Nora20 schreef:
aeolusnr1 schreef:
Sporen is hier heel zeker een slecht idéé, maar daar was je zelf ook al uit hé.
Maar zoals je zelf ook al zegt, je bent teveel met je zweep bezig, en het paard leert op deze manier niks van aantrekken, want dit is toch maar ongecontroleerd en niet duidelijk.
Je bent dus eigenlijk het paard aan het trainen om steeds maar minder op jouw hulpen te reageren, en eigenlijk zou het net andersom moeten zijn, je moet je paard leren al op de allerkleinste hulp (het denken dat je je kuit er gaat aanleggen) zou bij wijze van spreken al genoeg moeten zijn om je paard op gang te krijgen, en eens op gang moet hij ook zelf in dit tempo blijven verderlopen zonder aanmoedigingen tot je weer iets anders gaat vragen.
Dat is een heel andere manier om dit aan te leren dan waar je nu mee bezig bent, ik zou dus ook overwegen om je er meer in te verdiepen en mssn zelfs ook andere instuctie op te zoeken.
Zoals je nu bezig bent dat is zeer zeker verkeerd.
Actie moet een reactie geven , en dan uiteraard ook belonen.
Eigenlijk moet je het vluchtgedrag van een paard gaan stimuleren, en er controle over leren te krijgen.

Daar zijn we ook mee bezig, maar ik moet leren om niet steeds te drijven met mijn benen, daar ben ik ook mee bezig.. maar eerder toen ze nog van een andere eigenaar was is ze heel intensief met sporen en de zweep gereden, ik zei in het begin dat we haar kochten 'Ik ga niet met sporen rijden' Met de reden dat ik juist zo druk ben met me been.
Maar het is erg moeilijk om haar aan het been te krijgen, als ik haar flink been geeft reageert ze wel, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Ik leer gewoon: 'Jij geeft been en er komt geen reactie tikje, ookal gaat ze er in draf vandoor dat is minder erg dan dat ze niet reageert' Ik ben daar een tijdje toen ik net leste heel intensief mee bezig geweest en toen ging het beter.. maar door dat ik dus te druk met mijn been ben snapt zij het opgegeven moment niet meer .. Maar door dat je dan heel erg intensief bezig bent om haar te corrigeren en aan het been te krijgen hebben mede ruiters daar commentaar op, omdat meerdere paarden er op reageren, maar ik zou niet weten hoe ik haar anders aan het been krijg. Daarom kwam ik dus op het idee om misschien toch sporen te gaan gebruiken.. Want dat zweep gebruik.. ik voel me er zo naar bij.. straks gaan mensen denken die pakt haar paard te hard aan of van wat een zielig paard ect ect..

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 47 bezoekers