een beetje hoog springen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:28

ik wil in de kerstvakantie eens een keertje springen met mijn paardje, maar...
ik heb eens vrijspringen gedaan en ze springt supergraag!
ze heeft vroeger in een hoog niveau cross gelopen! (bij haar vorige eigenaar)
over een hindernis van amper 20 cm sprong ze al meer dan een meter over!
ze crost er ook als een gek opaf!
de meeste mensen zeggen: "laat ze maar doen dat is niet zo erg!"
maar... ikzelf kan nog niet egt goed springen, tog niet zo hoog en snel zoals zij springt...
ik dacht van balkjes te leggen en hindernissen van 10 cm ofzo, tot ik al wat beter kan springen, maar zou zij daar dan ook zo hoog over springen? en zou ze daar ook supersnel naartoe crossen?
hebben jullie misschien tips?
p.s. ik kan wel springen maar niet in volle snelheid hoger dan een meter! ;)
(zijzelf is 1.55m ongeveer)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:31

Ik zou zeggen niet te lang van te voren aan komen rijden, dus met een volte.
En je kan ook 3 drafbalkjes neerleggen en dan een lage hindernis.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:33

Als je pony als een gek op hindernissen afstormt, dat is helemaal niet de bedoeling.
Dan kun je beter beginnen met balkjes stappen en draven.
En als dat goed en beheerst gaat, van het laatste balkje een kruisje te maken.

Maar het beste zou zijn, als je dit in een les zou doen.
Dan hoor je wat advies hoe je je pony moet rijden.

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:39

danku! ik ga dat met de balkjes proberen!
als dat niet goed lukt zal ik eens een lesje proberen! ;)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:48

jij zegt ik kan wel springen ?????
Jij moet niet kunnen springen , het paard moet springen, en jij moet er gewoon op blijven zitten, en dan nog wel een beetje meegaan met de beweging.
Hou het paard tussen jou en de grond.
Maar ergens in het wilde weg over crossen dat is geen springtraining, dat is crossen.
Je moet ten allen tijde controle over de beweging behouden.
Les nemen is mssn de allerbeste manier denk ik toch wel, niet zelf zomaar wat gaan aanklooien, want daar ben je nu wel mee bezig.
Neem les.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:19

Gymnastiekjes rijden uit draf. Lees : lage hindernissen met drafbalkjes ervoor, in lijntjes na elkaar. Afwisselend rijden, dus de ene keer links, dan weer rechts en vanuit een volte. Zo blijft je paard opletten, krijg je ontspanning er in en krijgen jullie allebei vertrouwen.

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 19:55

aeolusnr1 schreef:
jij zegt ik kan wel springen ?????
Jij moet niet kunnen springen , het paard moet springen, en jij moet er gewoon op blijven zitten, en dan nog wel een beetje meegaan met de beweging.
Hou het paard tussen jou en de grond.
Maar ergens in het wilde weg over crossen dat is geen springtraining, dat is crossen.
Je moet ten allen tijde controle over de beweging behouden.
Les nemen is mssn de allerbeste manier denk ik toch wel, niet zelf zomaar wat gaan aanklooien, want daar ben je nu wel mee bezig.
Neem les.



zeg! een beetje vriendelijker kan ook hé!
en ik heb nog niet eens met haar gesprongen dus ge moet ni zage!
ze crosst bij het VRIJSPRINGEN!
ik wou gewoon weten of ze dat dan onder het zadel ook zou kunnen doen!

Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:58

Dan moet je het eerst proberen, maar wel rustig beginnen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:48

Proberen héééé , das altijd een uitdaging zou ik zeggen.
Dus idd ni zage en doen dus, laat maar zien wa je kan.

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:52

Probeer eens in stap/rustig drafje aan te rijden en pas een paar meter van te voren aanspringen. Gewoon rustig aan doen en niet eerder springen dan dat hij rustig loopt. Desnoods rijd je een hele les voltes en dergelijke en spring je maar een keer! :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:52

Waarom zou je hoog willen springen? Dat is zo lastig niet. Kwak een hindernis neer en geef gas, klaar. Echt springen is toch veel leuker? Gewoon wat lage hindernisjes op verschillende afstanden. Mijn paard is 1.46m en ik spring eigenlijk altijd 60/70cm, een enkele keer zet ik er eens wat omhoog, maar daar zit de moeilijkheid toch echt niet in.

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:18

ok! dankjewel allemaal en ik zal het na de examens gaan proberen! :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:27

hannah41 schreef:
Probeer eens in stap/rustig drafje aan te rijden en pas een paar meter van te voren aanspringen.

Ik snap nog steeds niet waarom dit altijd als een advies word gegeven... -O-

Je paard vind springen eigenlijk gewoon een feest. Aan jou de taak de controle over hem te krijgen. Jij moet namelijk bepalen waar jullie heen gaan, hoe hard jullie gaan etc, niet je paard. Ik raad je daarom eerst aan daarmee te oefenen voordat je hoog gaat springen. Ga bijvoorbeeld eens niet springen maar zet wel een hindernis in de bak. Zo leert hij dat een sprong heel normaal is. Ga ook veel oefenen met schakelen. Snel draven, langzaam galopperen etc. Daarna ga je een keer balkjes lopen en kruisjes springen. Als hij er op af stormt gewoon een 'schijnbeweging' maken door weg te rijden door bijvoorbeeld een volte te maken. Dat ga je steeds meer uitbouwen totdat jij weer de baas bent. Heb je de mogelijkheid om les te nemen? Dan zou ik dat ook zeker een keertje doen! Misschien doe jij onbewust iets fout en dat kan een instructeur zien, wij niet. :) Dat ze hoog springt over een lage sprong is trouwens geen probleem. Vaak zijn ze in het begin nog fris dus dan springen ze hoger. :j

Jetske88

Berichten: 7
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Burgh-Haamstede

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:40

Als je zelf weinig ervaring hebt met springen raad ik toch aan om op springles te gaan. Is nog hartstikke leuk ook! En je leert erg veel! Je instructeur kan jou en je paard helpen met het tempo en een draf of galop balk voor de hindernis leggen zodat je paard weet wanneer hij moet afzetten. Mijn vriend geeft springles en ik ga eigenlijk altijd mee om te kijken en te leren. Dus als je misschien niet met je paard er heen kunt. Zou je wel is mee kunnen kijken met een les? Van kijken en luisteren leer je ook erg veel!
Maar vanavond doe ik weer gezellig zelf mee :) Heb er al weer zin in is lang geleden dat ik zelf mee sprong :) Veel plezier en succes! En het gaat niet om de hoogte maar om de techniek ;)

Hans_Pool
Berichten: 16
Geregistreerd: 01-12-13

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 06:28

Dat snel naar de sprong rennen is alvast een slecht begin. Vroeg of laat krijg je daar ongelukken door.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 07:32

aeolusnr1 schreef:
jij zegt ik kan wel springen ?????
Jij moet niet kunnen springen , het paard moet springen, en jij moet er gewoon op blijven zitten, en dan nog wel een beetje meegaan met de beweging.
Hou het paard tussen jou en de grond.
Maar ergens in het wilde weg over crossen dat is geen springtraining, dat is crossen.
Je moet ten allen tijde controle over de beweging behouden.
Les nemen is mssn de allerbeste manier denk ik toch wel, niet zelf zomaar wat gaan aanklooien, want daar ben je nu wel mee bezig.
Neem les.


De ruiter moet het ook kunnen, zo te zien ziet hier weer eens een irritante, kleine pennymensje.
Als de ruiter niks doet dan kom je niet eens bij de hindernis dus weet dat

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 07:34

Ik vind het heel leuk dat je wil gaan springen!
Ik denk dat dat komt omdat ze eerst daarvoor beleerd werd? Weet je door wie ze werd beleerd?
Want sommige paarden worden al op de eerste dag tijdens het inrijden al op een hindernisje afgestuurd, en vaak gebeurt het zo;
Rustig der naar toe draven, en ongeveer 3/4/2 meter voor de hindernis in middendraf en mooi over de hindernis heen.
Dat is ook een hele mooie manier om een sprong te halen, dat gebruik ik altijd.

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:02

Als jou paard net zo vrijspringt als hij dat met jou op zn rug doet lijkt hij exact op mijn pony(8 jarige volle Welsh) zo hard mogelijk erheen crossen en dan vaak ook nog het bit vast zetten, ik heb veel les gehad en mijn advies was altijd ; rij met een volte op de hindernis aan om je pony minder bedenktijd te geven, als hij het dan alsnog weer op een lopen wil zetten draai je de volte gewoon door ipv over de hindernis te springen dit doe je net zo lang totdat hij door heeft dat dit ook rustig moet gebeuren , absoluut niet te snel omhoog gaan (veel mensen zeggen hoe hoger de hindernis hoe rustiger de pony gaat) hier dit wel een jern van waarheid in maar is nooit de oplossing . In het normale rijden moet je een te snelle pony constant vertellen dat hij rustiger moet gaan. Wel 10000 x in een les. Dat hoort er nou eenmaal bij. Ik vind stappend op een hindernis aan komen en daarna gas geven en springen ook een slecht advies zo leert de pony ineens supersnel gas te geven en als je pony echt graag hard wil doet hij dat alsnog. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes !!!!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:23

Pony's die zo hard op een hindernis afgaan is vaak wat lastiger om op te leren springen. Omdat alles in sneltreinvaart gaat. Hoever ben je met dressuur rijden? Wat wij wel eens deden met dit soort hittepetitjes is gewoon dressuur rijden in een bak waar lage hindernissen staan opgestelt. Begin bv met 1/2of 3 hindernisjes op een 50 cm hoogte, leg daar een draf balkje voor met 1 galopsprong tussenruimte. Zo kun je als ruiter makkelijker leren waar de afzet gaat komen.

Begin gewoon met wat dressuur rijden, als je pony rustig en attent is rij je op een hindernisje af. Blijf op je billen zitten tot je voelt dat je pony een sprong gaat maken en zorg dat je dan meegaat met de beweging. Vooral je handen zijn belangrijk zodat je pony geen ruk in de mond krijgt. Blijf hierna weer een tijdje rijden tussen de hindernissen in totdat je weer volledige controlle hebt. En ga dan weer eens over een hindernisje. Zo blijf je doordoen totdat je alle controlle hebt over je pony. Als het goed is kun je dan met steeds minder tijd dressuurpauze tussen de hindernissen gaan springen.

Zet ook je pony eens stil paar pasjes achterwaarts, wat dan ook om haar focus bij jou te krijgen/houden. Doe dit nooit alleen, zorg dat je zeker met dit soort dieren een goed body protector hebt. Want met zulke krachten kun je er best eens af glijden, geeft niet elke ruiter dondert er 100 keer vanaf ;)

loenatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 02-09-12
Woonplaats: Aarschot (België)

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 18:18

haha! dankje allemaal! ik zal jullie tips zeker opvolgen! :)
nu nog hopen dat de piste er in de kerstvakantie nog goed bijligt!

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:29

naomi_g1998 schreef:
hannah41 schreef:
Probeer eens in stap/rustig drafje aan te rijden en pas een paar meter van te voren aanspringen.

Ik snap nog steeds niet waarom dit altijd als een advies word gegeven... -O-

Je paard vind springen eigenlijk gewoon een feest. Aan jou de taak de controle over hem te krijgen. Jij moet namelijk bepalen waar jullie heen gaan, hoe hard jullie gaan etc, niet je paard. Ik raad je daarom eerst aan daarmee te oefenen voordat je hoog gaat springen. Ga bijvoorbeeld eens niet springen maar zet wel een hindernis in de bak. Zo leert hij dat een sprong heel normaal is. Ga ook veel oefenen met schakelen. Snel draven, langzaam galopperen etc. Daarna ga je een keer balkjes lopen en kruisjes springen. Als hij er op af stormt gewoon een 'schijnbeweging' maken door weg te rijden door bijvoorbeeld een volte te maken. Dat ga je steeds meer uitbouwen totdat jij weer de baas bent. Heb je de mogelijkheid om les te nemen? Dan zou ik dat ook zeker een keertje doen! Misschien doe jij onbewust iets fout en dat kan een instructeur zien, wij niet. :) Dat ze hoog springt over een lage sprong is trouwens geen probleem. Vaak zijn ze in het begin nog fris dus dan springen ze hoger. :j

Waarom? Omdat het (voor mij tenminste) goed helpt. Vooral omdat paarden die zo graag springen vaak met een rot tempo op de hindernis af sprinten en ik dat persoonlijk best link vind. Op deze manier heeft hij minder tijd om erg te versnellen en kan hij zo leren dat springen heel normaal is en hij best rustig kan doen. :)

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:11

@hannah41 dit is totaal niet slim naar mijn idee, als je pony echt hard over de hindernis wil doet hij dat alsnog en als je niet aanrijdt heb je minder tijd om je steeds een ophouding te maken met je hand waarmee je je pony verteld dat zo snel helemaal niet de bedoeling is. ik heb de ervaring dat dit eerder gevaarlijke situaties oplevert dan het heel hard aan komen rennen, wat ook totaal slecht is maar dat is het begin, jou oplossing van dit begin vind ik niet de juiste

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:14

Liefssjulia1 schreef:
@hannah41 dit is totaal niet slim naar mijn idee, als je pony echt hard over de hindernis wil doet hij dat alsnog en als je niet aanrijdt heb je minder tijd om je steeds een ophouding te maken met je hand waarmee je je pony verteld dat zo snel helemaal niet de bedoeling is. ik heb de ervaring dat dit eerder gevaarlijke situaties oplevert dan het heel hard aan komen rennen, wat ook totaal slecht is maar dat is het begin, jou oplossing van dit begin vind ik niet de juiste

Daar heb je wel een punt. Toch is mijn ervaring dat het bij heel veel ponys wel helpt, mij is het ook op deze manier geleerd. :)

Liefssjulia1
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-12-13

Re: een beetje hoog springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:17

mij ook ! tot ik wedstrijden ging rijden en erachter kwam dat als ik een parcourtje in de bak zette dit totaal geen uitwerking op het geheel heeft. vandaar dat ik zoals ik al zei altijd mijn pony op een volte zet en dan op de hindernis afga, als hij dan versnelt draai ik de volte zo verder zodat hij er aan went met hindernissen in de buurt en dat hij niet direct het op een lopen zet, ik heb zelf een erg vurige pony. een c - Welsh die ook regelmatig voor de koets loopt, echt geen rustig knuffelbeestje zeg maar haha

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:21

Liefssjulia1 schreef:
mij ook ! tot ik wedstrijden ging rijden en erachter kwam dat als ik een parcourtje in de bak zette dit totaal geen uitwerking op het geheel heeft. vandaar dat ik zoals ik al zei altijd mijn pony op een volte zet en dan op de hindernis afga, als hij dan versnelt draai ik de volte zo verder zodat hij er aan went met hindernissen in de buurt en dat hij niet direct het op een lopen zet, ik heb zelf een erg vurige pony. een c - Welsh die ook regelmatig voor de koets loopt, echt geen rustig knuffelbeestje zeg maar haha

Mm, dat is ook best slim. Heb dat alleen ook wel eens fout zien gaan (lees: paarden die met hun ruiters op de loop gaan, in volle galop op hindernis afstormen en daarbij vaak hun ruiters 'verliezen')