Hoe leer ik mijn paard wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:47


Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*


HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:35

Eerder geplaatste artikel niet helemaal gelezen, dus geen idee wat er fout aan is.
Daarnaast is niet elk paard het zelfde.

Ik doe mijn binnenbeen iets achter de singel, niet ver want dat is helemaal niet nodig.
Buitenbeen op de plek houden, hier kun je de voorhand mee begrenzen, en je gewicht moet op het binnenachterbeen.
Met de teugels doe ik weinig tot niks.
Let op dat je niet aan je binnenteugel gaat zitten trekken, en wil het paard over de buitenschouder vallen kun je een kleine ophouding maken met je buitenhand.

Als je het wil aanleren, begin met 2 passen, gaan dat goed doe dan meer, maar wil vooral niet te veel in 1 keer.

Dit is de manier die voor mijn paard werkt, ook onder dameszadel.
Wil niet zeggen dat het bij jou gaat lukken.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Hoe leer ik mijn paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:21

Mijn is uitgelegd dat ik mijn gewicht op het binnenachterbeen moet plaatsen.
En dit is niet uitgelegd door zomaar een instructeur, maar de persoon waar ik dameszadel les van krijg.
Ga maar even google of hier op bokt zoeken op Harro Goudsmid.

Als jij je gewicht naar buiten plaatst is het namelijk zo dat je je paard op die buitenkant nooit begrenzen kan, en hij dus vrolijk over de schouder weg loopt.
Hij kan dan zijn binnenachterbeen nooit onder de massa plaatsen omdat jij hem tegenwerkt met het gewicht, omdat je dat volledig naar de buitenkant gooit.

Het paard moet onder jou lopen, maar jij moet wel zorgen dat die dat kan.
En nee, je moet niet scheef gaan zitten, op 1 beugel gaan hangen.
Je moet recht blijven zitten, maar net iets meer gewicht op het binnenachterbeen.

En niet op de hele binnenkant, maar echt het binnen ACHTER been.
Dat het paard deze kan gebruiken, en ook gemotiveerd wordt te gebruiken.

Dus ja, ik kan mijn paard van 1.80 meter en 700 kilo met mijn been, en aan de rechterkant ook met mijn zweep 1 kant op duwen, als je het al duwen moet noemen. (en met die zweep sla ik niet!)
Ik leg namelijk mijn been aan, en mijn paard weet dat die daarvoor om moet, en doet dit ook (niet altijd, maar dat is een kwestie van gehoorzaamheid)
Als ik mijn gewicht naar de buitenkant verplaats, dan komt mijn paard uitbelans.
En aangeven waar ik heen wil doe ik door die kant op te kijken, en geeft ik aan met de buitenteugel.
Want de binnenteugel blijf ik van af.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*


HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:24

aeolusnr1 schreef:
In grote lijnen is wat jij beschrijft "HTM" net hetzelfde als wat ik bedoelde met mijn schrijven hier.



:j

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:18

Babootje schreef:
Dus als je naar rechts wijkt, iets meer naar rechts te gaan zitten. De meeste paarden blijven over het algemeen toch het liefst ‘onder je gewicht lopen’.
Je laat hem dan bewust een klein beetje over de schouder weglopen.


Mijn rechterbeen doet weinig, tenzij het paard door rechts heen valt, dan gebruik je je rechterbeen om te begrenzen.


Zoals je hier kan lezen staat er toch al dat als je je gewicht naar de buitenkant doet het paard over de schouder zal weg lopen.
En als je paard over de buitenkant wegloopt, dan moet je deze begrenzen met je buitenbeen.

Dat gaat echt niet lukken als jij je gewicht daar al hebt...

Om het de eerste paar keer aan te leren is het misschien niet zo erg, gewicht op de buitenkant, maar onthoud dan zeker dat dit niet hoort!
Helemaal als je schouderbinnenwaarts wilt rijden, of moeilijkere dingen, dat gaat echt niet lukken met gewicht op de buitenkant, want je paard zal steeds op die buitenschouder vallen.
En dat is echt niet wat ze willen zien in de dressuur.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers