Paard laten halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kluisje
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-12-13

Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:00

Hoi hoi. Ik heb dus een fries bijrijdpaard. En wanneer ik wil halthouden, dan dramt hij zeg maar door. Dat hij niet wilt halthouden. Mijn lesgever zegt dat ik dan benen moet geven. Maar dat werkt bijna nooit. En wanneer hij dan is eindelijk halthoud, dan stapt ie na een paar seconden zelf aan. Terwijl hij van mij moet blijven staan! Dus hoe zorg ik ervoor dat hij fatsoenlijk kan halthouden, en op mijn hulp aanstapt?

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:06

als je been geeft en tegelijk wilt stoppen gaat dat niet werken, probeer je lang en zwaar te maken. Adem zelf uit op het moment dat je wilt halthouden, dit heeft bij mij erg geholpen. In het begin zou ik ook gewoon stem gebruiken. Als hij eenmaal stil staat beloon dit dan gelijk door weer weg te stappen. Je kan het natuurlijk als het lukt steeds wat langer blijven staan maar begin rustig.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:07

been geven? wat een vaag advies. Als je been geeft moet ie toch juist harder? Vooral duidelijk zijn: Ho is ho en daar zit niks tussenin.. En niet nog 10 meter laten lopen..

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:10

Been geven bedoelt ie met als straf, zoals dat je bij een bok een tik geeft ;)

Naar, bij noodgevallen kun je je handen omhoog doen, of anders teugels LANGER (Niet korter) laten houden tijdens HET RIJDEN en wanneer hij/zij moet halt houden, de teugels meer op maat maken. Door met een langere teugel te rijden, maak je een gevoelliger effect bij de mond van de paard waardoor ze beter gaat reageren op de teugelhulpen.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:18

Maar die straf kan nooit duidelijk zijn en je zorgt er alleen maar voor dat het paard helemaal niks meer begrijpt van je hulpen..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:24

Citaat:
been geven? wat een vaag advies. Als je been geeft moet ie toch juist harder?


Been kan vanalles betekenen, opzij, buigen, rechtzetten, een overgang, het is maar net wat je met je been doet, wat het op dat moment betekent.

Iedere overgang dient voorwaarts gemaakt te worden, ook een overgang terug. Heel veel mensen steken hun benen af of naar voren als ze een overgang willen maken. Je zal ze er echt aan moeten houden. Voor je de overgang maakt goed controleren of je paard nog goed voorwaarts is, met je been iets naar je hand drijven en dan de overgang terug. Dus daar heeft je lesgever dus helemaal gelijk in. Probeer ook de overgang met je zit te maken en je hand alleen te gebruiken om het aan te geven.


Ik zou verder eens gaan proberen om korter halt te houden. Halthouden, helemaal stil staan (dat voel je meestal wel, dat moment van echt stoppen voorwaarts te zijn) en actief aanstappen. In het begin met oefenen hoeft hij dus maar heel even stil te staan. Een tel is genoeg. Het gaat erom dat het normaal wordt dat je paard 1 reageert op de hulp voor de overgang naar halt en 2 wachten op de volgende hulp. Als je gaat zorgen dat beide dingen gebeuren, kan je dat uit gaan bouwen.

Eerst tevreden zijn met 1 tel stil staan, als dat helemaal lekker gaat, ga je eerst een aantal korte overgangen maken en als je merkt dat het lekker gaat, blijf je een keer een tel langer staan.

En om zeker tijdens de oefenperiode rekening mee te houden... Op een frisse herfst/winterdag is het vaak ook lastiger voor paarden om langer stil te staan. Vaak lukt het dan aan het einde van een training beter.

Veel succes!

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:27

Bereid het halthouden voor.

1. Adem uit
2. Kantel je bekken naar voren (maak een bolle rug)
3. Sluit je hand
eventueel 4.: zeg 'hooooooo'
5. open je hand direct weer als je paard stopt.
6. Geef een beloning: een aai en/of zeg 'braaaaf'

Als je paard niet direct stopt: maak jezelf zwaar, en houd je hand gesloten totdat hij reageert. Zoals Bente_sat zegt: begin kort, breid het haltmoment daarna uit. Als het paard gaat lopen voordat jij de hulp geeft: stap achteruit. Hij moet leren om te wachten op jouw signaal.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:31

KozieZ schreef:
Citaat:
been geven? wat een vaag advies. Als je been geeft moet ie toch juist harder?


Been kan vanalles betekenen, opzij, buigen, rechtzetten, een overgang, het is maar net wat je met je been doet, wat het op dat moment betekent.

Iedere overgang dient voorwaarts gemaakt te worden, ook een overgang terug. Heel veel mensen steken hun benen af of naar voren als ze een overgang willen maken. Je zal ze er echt aan moeten houden. Voor je de overgang maakt goed controleren of je paard nog goed voorwaarts is, met je been iets naar je hand drijven en dan de overgang terug. Dus daar heeft je lesgever dus helemaal gelijk in. Probeer ook de overgang met je zit te maken en je hand alleen te gebruiken om het aan te geven.


Ik zou verder eens gaan proberen om korter halt te houden. Halthouden, helemaal stil staan (dat voel je meestal wel, dat moment van echt stoppen voorwaarts te zijn) en actief aanstappen. In het begin met oefenen hoeft hij dus maar heel even stil te staan. Een tel is genoeg. Het gaat erom dat het normaal wordt dat je paard 1 reageert op de hulp voor de overgang naar halt en 2 wachten op de volgende hulp. Als je gaat zorgen dat beide dingen gebeuren, kan je dat uit gaan bouwen.

Eerst tevreden zijn met 1 tel stil staan, als dat helemaal lekker gaat, ga je eerst een aantal korte overgangen maken en als je merkt dat het lekker gaat, blijf je een keer een tel langer staan.

En om zeker tijdens de oefenperiode rekening mee te houden... Op een frisse herfst/winterdag is het vaak ook lastiger voor paarden om langer stil te staan. Vaak lukt het dan aan het einde van een training beter.

Veel succes!


Nee. Je paard moet eerst gehoorzamen en snappen wat je bedoeld. Als je tegenstrijdige hulpen gaat geven is het logisch dat je je paard nooit scherp aan de hulpen kan krijgen. Je been erbij houden betekend niet drijven. En natuurlijk geef je beenhulpen (is wat anders als been geven imo) voor andere dingen maar het gaat me erom dat het in DEZE situatie onduidelijk is. En ja als je achterwaarts vraagt geef je ook been, maar daar gaat het nu niet over.

Anoniem

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:14

mee eens :j

ik zou zeggen, ga diep uitzuchten, en inzakken als een plumpudding (als ik dat nu bij de mijne doe, staat ze vanuit rengalop nog stil) reageert ie daar niet voldoende op (al zal hij zeker terugkomen in tempo, beloon dat ook met je stem en een kriebel, zo belangrijk, je krijgt wat je beloont) dan sluit je je hand, zodat ie tegen een muurtje aanloopt, als ie dan nog niet halthoudt, voer je de druk op tot ie wel halthoudt. Heel consequent mee zijn, hebben ze het zo door. Op een gegeven moment hoef je alleen nog maar te zuchten.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:24

Ik vind ook wel dat een instructie die enkel zegt been geven om te stoppen, een heel rare uitleg is.
Maar het kan wel, je kan een paard naar een stop toe drijven, zelfs tot het achterwaarts toe gaan.
Maar ik denk zeker dat dit hier niet het advies was, rare uitleg toch wel zou ik zeggen.

haffylover

Berichten: 1426
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: reuver

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:36

misschien ook eens met kleine stappen beginnen. Halthousen 1 a 2 sec en meteen weg stappen en op den duur uitbereiden steeds beetje langer.

En de manier hoe wordt hier boven wel al door de andere gegeven

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:00

Ok ik heb juist geleerd als je wilt hh dat je diep inademd. Als eerste controleer je je houding, netjes in balans zitten. Lijn schouder, heup en hak. Dan haal je diep adem en hierbij komt je ribbenkast omhoog en stop je met het volgen van de beweging van je paard. Reageert je paard dan beloon je met je stem zoniet dan zeg hooo. Probeer teugelhulpen te vermijden. Als je paard je begrijpt en hh dan belonen met je stem en heel vaak herhalen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:06

uitademen en dit zo diep en ruim mogelijk, maak er zelfs maar geluid bij.

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:13

aeolusnr1 schreef:
uitademen en dit zo diep en ruim mogelijk, maak er zelfs maar geluid bij.


Kan je dat onderbouwen? Want ik snap niet zo goed waarom.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:29

"yamcha" had dit al vrij goed naar voren gebracht met zijn/haar uitleg.
Inademen doe je als reactie bij angst, ook wel het blokeren van ademhalen, bij actie , ...
uitademen is rust, geeft vertrouwen, ....
klinkt mssn een beetje melig, maar dat is net hetzelfde als bij het grondwerken, maar er zijn zeker heel wat variaties mogelijk.
je richt je op en je wil ergens naar toe. (inademen)
Je zakt dieper in je zadel en je wil stoppen. (uitademen) het inzakken enkel vanuit de onderrug (mannen blijken dit beter te kunnen dan vrouwen - raar maar waar).

Jessx

Berichten: 199
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Epse

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:35

Mijn kruising fries doet dit ook. Benen eraan houden voorkomt bij hem dat hij opzij gaat zwabberen en op die manier doordramt. Het is dus een kwestie van opsluiten. Probeer duidelijk met je lichaam de hulp te geven, dus eerst jezelf lang maken, zwaar zitten en als laatst de teugelhulp erbij. Vooral duidelijk en consequent zijn. Ik oefen ook de overgang vaak achter elkaar dus halt, paar stappen, halt etc. zodat hij echt alert wordt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 01:35

Misbruik maken van de bakrand heb ik nog niet gehoord als advies. En benen niet afsteken is wat anders dan drijven.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:03

Eerst je paard leren onberispelijk halt leren houden aan een halster als je ernaast loopt.
Een stemcommando: rustig uitademend haaaaallt; lichaamstaal: je bovenlichaam iets naar achteren bewegen en zelf rustig halt houden.
Alles rustig en kalm. Geduld.
Heeeel uitbundig belonen, klontje.
3 X goed, stop!, morgen verder.

Als dit goed bevestigd is doe je het met een ruiter op de rug.
Deze ademt rustig uit en zegt haaaalt en beweegt zijn bovenlichaam een héél klein beetje naar achteren en ontspant zich.
Naast het paard een begeleider die het paard aan een halster houdt en die precies hetzelfde doet.
3X goed, stop!, klontje, morgen verder.

De begeleider gaat in de komende tijd steeds minder doen.....
Als een paard met een ruiter op zijn rug netjes halt houdt op de stem dan gaat de ruiter hééééél voorzichtig met de hand een hééééél zachte en vooral korte ophouding maken samen met de stemhulp enz..
Vooral niet trekken of gaan dwingen, het enige dat je je paard dan leert is ertegen ingaan.

Dus eerst halthouden op de stem, ook van uit het zadel.

Friezen kunnen zich door hun bouw heel gemakkelijk afschermen tegen teugelhulpen.
Deze moet je bij hen heel zacht en voorzichtig geven, zorgen dat ze niet opgewekt worden zich te verzetten.
Ze zijn daar en tegen van nature heel zacht en volgzaam en doen je graag een plezier als je daar om vraagt.

Met bovenstaande ben je je paard aan het uitleggen wat de bedoeling is, dat heeft hij nog niet begrepen....

speurneusc

Berichten: 5367
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:19

inderdaad bakrand gebruiken, in gedachten hou je de bakrand als punt X aan zoals op het midden, op andere lange zijde afwenden en recht oversteken bakrand is de x, dus alle voorbereidingen doen om halt te houden, zitten, been eraan opsluiten, vooral dat opsluiten is nu belangrijk want hij zal naar links of rechts gaan uitbreken als ie de kans krijgt zodra dat ie stil staat ontspannen alles, handen zit, benen en even laten staan, niet te lang jij moet beslissen wanneer je weg wilt maar dat moet voordat hij beslist dat ie weg wil en gaat. dat punt steeds langer maken

Fransje_70

Berichten: 978
Geregistreerd: 16-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:44

Paarden houden halt met het aantrekken van (jouw) bekkenbodemspieren. Dit werkt als een halve ophouding, maar ook als een hele. Als ie daarna op 'rust' mag adem je uit en ontspan je je bekkenbodemspieren. Als een plumpudding zitten is nooit ok, je moet natuurlijk wel rechtop blijven. Is het een halthouding om daarna weer een volgende oefening/gang in te zetten, dan hou je je bekkenbodemspieren aangetrokken. Je houdt de energie dan gebundeld om gelijk weer te gaan gebruiken. Het loslaten van je spieren is het signaal dat het halthouden gepaard gaat met ontspanning. Dus langere tijd halthouden.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:50

Wat ik zelf altijd doe is mezelf zwaar maken, het paard tussen mijn benen 'klem' zetten en eventueel nog ''hooo'' zeggen. Aan de teugels trekken helpt bij de mijne niet net zoals sturen, dat moet ik ook met mijn benen doen.

Als ze niet naar die ''hoo'' luistert zal je dat eerst moeten oefenen aan de hand en aan de longe. Ga lekker lopen in de wei en trek dan een beetje aan het halstertouw terwijl je ''hoo'' zegt. Gaat ze stilstaan? Heel goed belonen! Na een tijdje probeer je het zonder trekken en ook wederom weer god belonen. Ze moet wel naast jou blijven staan dus als ze draait of je voorbij gaat stilstaan, gelijk goed zetten! Echt gelijk. Eventueel dit ook aan de longe oefenen (uiteraard zonder trekken) . Ik zou wel beginnen van draf naar stap en van galop naar draf want helemaal stilstaan is best moeilijk aan de longe zonder dat je paard naar je toe komt. Hier ben ik ook al een tijdje mee bezig namelijk.

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:16

Ik denk dat door uit te ademen en zwaar te zitten je je rug bolt en daardoor het gevoel met je paard verliest. Ik maak mijzelf lang en adem in of beter gezegd ik houd mijn adem in. Als mijn paard stilstaat adem ik weer normaal.

Mocht een paard niet halthouden dan moet je ho zeggen en niet wachten tot je blauw aanloopt :+

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: Paard laten halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:21

Probeer in ieder geval niet te lang halt te houden want hij loopt zelf weer naar voren zeg je. Probeer dat voor te zijn door hem net voor dat moment zelf al de hulp te geven om naar voren te gaan zodat die overgang van jou blijft en probeer dat uit te breiden