gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:11

Hallo, ik heb een vraagje.

Bij het rijden van zijgangen, naar welke kant verplaatsten jullie je gewicht?

IK heb met mijn paard dus dressuurles gevolgd bij super lesegever, heb er veel van geleerd-voor zover ik dacht/ denk dan. nu heb ik geen tijd meer ivm studies en mijn paard staat nu ook een half jaar stil. Met mijn paard lukte wijken, sb ed eigenlijk nooit fatsoenlijk. Bij het wijken zei instructeur dat , als ik naar rechts wijk, ik meer op links moet gaan zitten. Aangezien ik buiten af en toe vage wijk-pogingen in mijn eentje die dingen nog nooit had gedaan, geloofde ik hem en probeerde ik dat op die manier te doen, maar om een of andere manier "wrong het tegen", ik had altijd de neiging om bij wijken naar rechts, op rechts te gaan zitten, en hij zat echt vaak te zeggen van " je zit fout !" als ik dat deed. Op links zitten klonk ook logisch, je "duwt" paard zo andere kant uit, ofzo.
Ik dacht : ligt aan mij, oefenen; ligt aan paard, is scheef, maar eigenlijk zat er geen verbetering in; terwijl de rest wel steeds beter ging en zijn tips wel hielpen, ging ze bij wijken gewoon als een stressbom terug schuin naar de kant spurten; zelfde met sb, willen gaan rennen. Om de een of andere reden nooit vragen bij gesteld, maargoed.

Nu rij ik dus sinds kort een jong paardje van iemand anders, super fijn dier, loopt al fijn stukken nageeflijk en ik wil nu een beetje beginnen met wijken, om het " wijken voor druk idee" erin te krijgen zegmaar ( staat beetje krom maar oke ), en daarna met sb en dergelijke om achterbeen sterker te maken. Nu, ik heb dus amper les en rij vooral op mezelf, en omdat wijken met mijn paard altijd een flop was wilde ik er wat meer over opzoeken, hoe precies het beste aanleren, welke hulpen, etc. wil niks verpesten met een jong dier, dat ook nog niet eens van mezelf is.

Nu kom ik dus tegen dat mensen net meer op rechts gaan zitten als ze wijken naar rechts... ik ben nu dus helemaal in de war...
SB weet ik nu ook niet meer zeker, ik begin nu ook echt te twijfelen. Moet ik op binnen gaan zitten, als je de wijk-logica volgt, of "blokeer" je dan net het binnenbeen dat je wilt activeren/ laten ondertreden met sb? Om over travers/renvers dan nog maar te zwijgen, ik ben compleet in de war van hoe het nu eigenlijk allemaal hoort :)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:15

Wat zijn je beenhulpen? Niet iedereen geeft dezelfde hulpen.. Ik ga bij wijken/sb inderdaad op de binnenkant zitten. Bij travers/renvers zit ik op de andere kant zeg maar, dus de kant waarop hij niet gebogen is.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:23

http://www.basisrijkunst.nl/wijkenvoordekuit.html

Op deze website staat dat wanneer je naar rechts wijkt, je ook iets je gewicht op rechts verplaatst. Want het paard volgt het zwaartepunt van de ruiter.

Maar persoonlijk heb ik het idee dat ik (probeer) recht in het midden blijf zitten

edit:
Misschien dat je verwarring is ontstaan als je instructeur wijken naar rechts noemt als 'wijken voor het linker been', terwijl jij dat onthouden hebt als wijken naar links :+
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 02-12-13 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:24

Paard heeft in principe de neiging om onder je te willen blijven lopen qua gewichtsverplaatsing is mij geleerd.
Wanneer je dus wilt wijken voor het linkerbeen, dus naar recht gaat, houd je je gewicht meer op rechts, hierdoor nodig je het paard eigenlijk uit om mee naar rechts te gaan.
Spreek voor zich dat dit bij wijken voor het rechterbeen dus andersom is haha.
Bij schouderbinnenwaarts houd je volgens mij je gewicht recht boven je paard ,alleen de schouder moet naar binnenkomen en niet het hele paard.. ( please correct me if i,m wrong!!)

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:27

Ben nog maar aan de schouderbinnenwaarts, en ik moet niet gaan verzitten, maar mijn schouders draaien (dus in dezelfde richting als het paard, klinkt wel logisch vind ik) - zoals Nafkedemi zegt.

Een andere lesgeefster zei me eens dat je voor de sbw moet zitten alsof je een volte rijdt.

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:38

om te wijken leg ik mijn binnenbeen iets naar achter en geef wat druk, binnenhand open om stelling te vragen. Buitenhand "volgt" hals of hoe je het ook zegt, maar blijft er wel bij om te voorkomen dat paard over schouder wegvalt.
Eigenlijk doe ik voor de rest dan zoals het op die site staat, als ik het zo lees. Zwaartepunt volgen lijkt ook wel logisch, maar waarom het gewichtsdeel mij dan zo is aangeleerd terwijl het voor de rest wel "klopt" ?

@ Nies_ wat zijn dan de andere "mogelijke hulpen", wat doe jij qua benen ed als je dus op binnen zit?

Sb is mij ook geleerd als doen alsof je een volte gaat rijden, of evt echt eerst een volte rijden, buitenbeen ligt dan iets naar achter, binnenhand wat geopend, en dan met deze stelling/ buiging "rechtdoor gaan ipv verder de volte te rijden door binnenbeen er meer aan te houden en wat op binnen te gaan zitten en iets minder buitenhand.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:48

Ik ken idd ook twee theorieën:

1. Paard wil graag onder de ruiter blijven, dus met wijken naar rechts ook op rechts zitten;
2. Paard moet wijken voor jouw zitbeenknobbel/gewicht, dus met wijken naar rechts zitten op links.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:49

Zoals jij het doet en zoals het op die site staat is dus "fout". Binnenbeen blijft altijd op de singel, daar buigt je paard om heen. Zijn op bokt best goede discussietopics over te vinden. Die zou je proberen te kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:19

En je paard moet ook weten waar hij heen moet dus zul je met je buitenhand altijd iets van de hals af gaan om hem mee te nemen, in het begin doe je deze hulp wat groter, daarna maak je m kleiner. Ik ken m trouwens ook door te gaan zitten aan de buitenkant. :j

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:02

Ik plaats mijn gewicht altijd op de kant waar ik naartoe wil, ook bij het wijken. Dus op je rechterzitbeenknobbel als je naar rechts wilt. Niet naar die kant gaan hangen, maar die kant juist lang maken. En kijken waar je heen wilt, dus in de bewegingsrichting. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:07

Je wil met wijken geen buiging, alleen stelling, recht boven je paard blijven zitten, je duwt je paard gewoon met je been opzij. Buitenteugel eraan houden om te zorgen dat je paard niet over de schouder wegloopt, binnenhand vraagt stelling maar blijft luchtig, binnenbeen drukt paard opzij, maar blijft op de singel, buitenbeen geeft ruimte om ook die kant op te kunnen komen, persoonlijk helpt het soms om met zitbeenknobbel ook wat ruimte te geven.

Wijken is imo echt wat het woord zegt, en niets meer dan dat, je wilt dus echt alleen dat je paard wijkt voor je been, wat een gehoorzaamheidsoefening is, en geen zijgang, bij zijgangen komt er buiging bij kijken, en dat wil je hier niet.

Stelling is alleen buigen in de hals, heel iets naar binnen kijken, je ziet alleen oog en neusgat van paard, meer niet.
Buiging is in het hele lijf, en dat wil je niet bij wijken.

nafkedemi schreef:
Paard heeft in principe de neiging om onder je te willen blijven lopen qua gewichtsverplaatsing is mij geleerd.
Wanneer je dus wilt wijken voor het linkerbeen, dus naar recht gaat, houd je je gewicht meer op rechts, hierdoor nodig je het paard eigenlijk uit om mee naar rechts te gaan.
Spreek voor zich dat dit bij wijken voor het rechterbeen dus andersom is haha.
Bij schouderbinnenwaarts houd je volgens mij je gewicht recht boven je paard ,alleen de schouder moet naar binnenkomen en niet het hele paard.. ( please correct me if i,m wrong!!)

probleem is bij een gewichtsverplaatsing, stel ik zet meer gewicht op m'n linker zitbeenknobbel, dat mijn paard automatisch buigt naar links, dat is redelijk reflexmatig, paard wil namelijk de spier spannen waar jij op zit, dus linker lange rugspier gespannen = rechter lange rugspier ontspannen ofwel buiging naar links, bij voldoende impuls kan je nog even iets met je kuit klieren, ff aanspannen en los, en je hebt een aangespannen buikspier.

Het is niet je gewicht wat bepaalt waar je heen gaat, maar je lijf, anders zou je nooit een appuyement kunnen rijden, dat doe je dus door gewicht meer op één kant te zetten= buiging, andere kant begrenzen, voorwaartse drang waarborgen en je navel stuurt recht vooruit (heb het eens mogen voelen, zeer cool, maar 't was verrassend simpel, de moeilijkheid zat hem in alles tegelijk en vooral doseren).

je wil dus niet wijken aanleren door op één kant te zitten, want je paard gaat daar idd heen willen, maar ook buiging geven, en dan kom je in de problemen met je appuyementen, wijken is echt geen zijgang, is dus heel iets anders als een appuyement. Wijken is voorwaarts, paard gaat alleen opzij voor de druk van het been, is dus alleen een gehoorzaamheidsoefening (en dat is direct de reden dat zoveel mensen er problemen mee hebben)

Schouderbinnenwaarts: rechtuit, geen gewichtsverplaatsing, navel wijst naar voren, schouders draaien iets naar binnen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:12

Yamcha schreef:
Je wil met wijken geen buiging, alleen stelling, recht boven je paard blijven zitten, je duwt je paard gewoon met je been opzij. Buitenteugel eraan houden om te zorgen dat je paard niet over de schouder wegloopt, binnenhand vraagt stelling maar blijft luchtig, binnenbeen drukt paard opzij, maar blijft op de singel, buitenbeen geeft ruimte om ook die kant op te kunnen komen, persoonlijk helpt het soms om met zitbeenknobbel ook wat ruimte te geven.

Dan ga je toch iets naar binnen zitten? Dit is in ieder geval wel de manier die ik bedoelde.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:13

Rije schreef:
Ik ken idd ook twee theorieën:

1. Paard wil graag onder de ruiter blijven, dus met wijken naar rechts ook op rechts zitten;
2. Paard moet wijken voor jouw zitbeenknobbel/gewicht, dus met wijken naar rechts zitten op links.


Die ken ik ook. En afhankelijk van de opleidingsgraad van het paard heb ik met beide manieren succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:21

Nies_ schreef:
Yamcha schreef:
Je wil met wijken geen buiging, alleen stelling, recht boven je paard blijven zitten, je duwt je paard gewoon met je been opzij. Buitenteugel eraan houden om te zorgen dat je paard niet over de schouder wegloopt, binnenhand vraagt stelling maar blijft luchtig, binnenbeen drukt paard opzij, maar blijft op de singel, buitenbeen geeft ruimte om ook die kant op te kunnen komen, persoonlijk helpt het soms om met zitbeenknobbel ook wat ruimte te geven.

Dan ga je toch iets naar binnen zitten? Dit is in ieder geval wel de manier die ik bedoelde.

dat dacht ik al :j maar nee, ik zou juist mijn binnenzitbeenknobbel dan ontlasten, wijken is nog altijd wijken voor druk, meer niet :) ik vind het dan logisch om ruimte te geven aan de kant waar je heen wil, anders snapt je paard het niet :n

maar nee, naar binnen zitten zou ik niet doen, omdat je wil dat het paard recht in het lichaam blijft, en als je naar binnen gaat zitten krijg je automatisch al wat buiging, dat wil je niet, ik zeg: recht boven het paard blijven zitten. Plus dat het paard dan geen ruimte krijgt om die kant op te gaan, dus komt ie tegen je binnenbeen in hangen en vervelend doen, wil hij al helemaal niet meer opzij voor druk, maar komt ie er tegenin, en dan ben je bezig het tegenovergestelde aan te leren, nl. tegen druk in komen ipv ervoor opzij gaan.

stel je gaat later (veel later) appuyementen aanleren, en je hebt wijken aangeleerd door naar binnen te zitten, heb je een probleem met het aanleren van een appuyement, paard kan het dan niet goed uit elkaar houden.
iets stelling naar buiten is logisch bij wijken omdat je je paard van buiten naar binnen duwt, maar bij appuyeren is stelling naar binnen heel logisch omdat je buiging om je binnenzitbeenknobbel wil hebben, en dan wil je wel buiging in het hele lijf.
Imo als je bij wijken naar binnen gaat zitten, vraag je buiging naar binnen, stelling naar buiten, maar je wil dat je paard rechtgericht naar voor blijft lopen. Niet logisch imo, wijken is een L-oefening, en bij de L ben je niet bezig met zijgangen, de eerste zijgang die je aanleert is een schoudervoor, en de SB komt pas in de M.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:48

Volgens mij bedoelen wij hetzelfde. Ik noem de binnenkant daar waar het paard omheen buigt/stelt. Ik ga zeg maar iets meer zitten daar waar ik hem ook heen stel (dus niet de kant die het paard op gaat). Appuyementen kan mijn paard ook (niet proefwaardig, maar het idee is er) en dat ging als vanzelf, dus als wij niet hetzelfde bedoelen klopt die theorie niet.

Misschien iets duidelijker, als ik mijn paard van de hoefslag af wil laten wijken ga ik naar de buitenkant (schot) zitten. Zou ik zitten braaien en naar binnen gaan zitten (AC) dan snapt paard het niet en krijg ik iets wat richting renvers gaat.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:52

Ik leg mijn binnenbeen tegen de singel, buitenbeen achter de singel als begrenzer(hij gooit zijn kont nog wel eens naar buiten, we zijn nog druk bezig met de zijgangen bevestigen), buitenteugel eraan als tweede begrenzer en met binnenkant niks doen, binnenbeen kuitdruk en tadaa, hij gaat :)
Met mijn gewicht doe ik(bewust) niks, geen idee of dat onbewust toch gebeurt, maar iig niet bewust.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:59

Stel je wijkt naar rechts over de middenlijn. Dan draai je je linkerknie in het zadel, waardoor je automatisch je gewicht naar links verplaatst. Ik heb dan ook geleerd dat je met het been waar je voor weggaat iets naar achter moet leggen. Zo is het mij geleerd (of zo heb ik het begrepen in ieder geval, al lukt het mij maar een kant op haha) Met schouderbinnenwaarts draai je de buitenste knie het zadel in, vraag je stelling naar binnen (een klein beetje) en je buitenbeen naar achter. Op het moment dat je paard wil gaan afwenden, maak je een soort van lichte ophouding in het ritme van de draf op de buitenste teugel. Zo is het mijn geleerd correct me if I'm wrong! Je kan misschien met leren op voltes, met vergroten en verkleinen. En dan gewoon (ineens) rechtdoor gaan maar wel doen of je een volte blijft rijden :P

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 00:16

Bedankt voor de uitgebreide uitleg van iedereen!
@ yamcha Ik snap je punt wel van" rechtop" blijven, druk geven en aan andere kant ruimte geven om die kant op te kunnen. Maar ik doe dus net binnenbeen beetje naar achter, als die op singel blijft lijkt me net dat paard wat gaat inbuigen rond dat been dan?
Lijkt wat je doet dan niet op gewoon op extra buiging vragen op volte, maar dan zonder een buitenbeen dat begrensd? Dan zal paard wel opzijgaan voor je beendruk omdat de ruimte er is, maar dan is er niet enkel stelling...en als je buitenbeen "eraf is" kan paard dan niet met kont naar binnen vallen?

En wat meer zitten op 1 kant, kan het in het begin niet even een hulpje zijn, naast enkel been? Niet als "finale hulp" maar even als "he, je moet opzij" ?


Edit : ben ik klaar met smartphone-typkunsten, zijn er al nieuwe antwoorden..
Het knie-verhaal ga ik niet proberen;mijn (vooral) linkerknie is een beetje mislukt ofzo en als ik dat doe, steek ik mn ondrbenen weg.
Laatst bijgewerkt door Hannepan op 03-12-13 00:28, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:24

Ik wijk zelf enorm krom als ik er zo over na denk, mijn gewicht verplaats ik naar het drijvende been, mijn drijvende been houd ik op de singel en mijn begrenzende been achter de singel. Mijn paard wijkt zo heerlijk, maar theoretisch gezien klopt er geen bal van maar praktisch gezien krijg ik mijn merrie enkel zo opzij.

Al zal ik het paard wat ik misschien nog ga rijden wel correct rijden, zo ver ik weet gewoon zoals Vrolexlover het beschrijft.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:40

De gewichts verplaatsing gebeurt enkel vanuit je bekken, dus idd als je naar rechts wil ga je links je been lager zetten, langer maken, bekken helt dus naar links.
Maar de ruiter moet wel recht boven zijn paard blijven, dus niet naar links gaan hangen, altijd recht boven je paard blijven dus.
Zeker in het begin niet te veel met het andere been (in dit voorbeeld rechterbeen) gaan tegenhouden, hou dat rechterbeen er even af, open de poort, naar de richting die je uit wil gaan.
Kijk zelf vanuit je schouders in de richting die je uit wil gaan, je moet dus de "drive" in die richting zetten.
Ook met je teugels, rechterteugel openen, poort open, naar daar is het, linker teugel is de teugel waar van weg dient gegaan te worden, deze drukt dus pulsgewijs tegen de hals aan, weg - weg- weg-
linker been drijft dus ook pulsgewijs, weg - weg - weg
De hoeveelheid teugeldruk en beendruk is afhankelijk van het paard zijn reaktie op de hulpen.
Ook de mate van openingsteugel en drijvende teugel is afhankelijk van de reaktie van het paard.
Het is dus een aanvoelen en inspelen op.....

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 09:17

aeolusnr1 schreef:
De gewichts verplaatsing gebeurt enkel vanuit je bekken, dus idd als je naar rechts wil ga je links je been lager zetten, langer maken, bekken helt dus naar links.
Maar de ruiter moet wel recht boven zijn paard blijven, dus niet naar links gaan hangen, altijd recht boven je paard blijven dus.
Zeker in het begin niet te veel met het andere been (in dit voorbeeld rechterbeen) gaan tegenhouden, hou dat rechterbeen er even af, open de poort, naar de richting die je uit wil gaan.
Kijk zelf vanuit je schouders in de richting die je uit wil gaan, je moet dus de "drive" in die richting zetten.
Ook met je teugels, rechterteugel openen, poort open, naar daar is het, linker teugel is de teugel waar van weg dient gegaan te worden, deze drukt dus pulsgewijs tegen de hals aan, weg - weg- weg-
linker been drijft dus ook pulsgewijs, weg - weg - weg
De hoeveelheid teugeldruk en beendruk is afhankelijk van het paard zijn reaktie op de hulpen.
Ook de mate van openingsteugel en drijvende teugel is afhankelijk van de reaktie van het paard.
Het is dus een aanvoelen en inspelen op.....


van teugelpulsen heb ik nog nooit gehoord; gaat paard dan niet de verkeerde kan opstellen en dus de kant opkijken waar je heen gaat, als je buitenhand opent en "pulsen" tegen de hals geeft met binnen? (buitenhand is voor mij dan de kant die je opgaat; binnenkant is het been waarvoor oaard wijkt )

edit : er ging iets mis met quoten

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:24

aeolusnr1 schreef:
De gewichts verplaatsing gebeurt enkel vanuit je bekken, dus idd als je naar rechts wil ga je links je been lager zetten, langer maken, bekken helt dus naar links.
Maar de ruiter moet wel recht boven zijn paard blijven, dus niet naar links gaan hangen, altijd recht boven je paard blijven dus.
Zeker in het begin niet te veel met het andere been (in dit voorbeeld rechterbeen) gaan tegenhouden, hou dat rechterbeen er even af, open de poort, naar de richting die je uit wil gaan.
Kijk zelf vanuit je schouders in de richting die je uit wil gaan, je moet dus de "drive" in die richting zetten.
Ook met je teugels, rechterteugel openen, poort open, naar daar is het, linker teugel is de teugel waar van weg dient gegaan te worden, deze drukt dus pulsgewijs tegen de hals aan, weg - weg- weg-
linker been drijft dus ook pulsgewijs, weg - weg - weg
De hoeveelheid teugeldruk en beendruk is afhankelijk van het paard zijn reaktie op de hulpen.
Ook de mate van openingsteugel en drijvende teugel is afhankelijk van de reaktie van het paard.
Het is dus een aanvoelen en inspelen op.....


Eh pulsen ??
Ik snap wat je bedoelt, maar op deze manier kun je paard gruwelijk scheef maken doordat de voorhand zo te ver naar buiten kan lopen.

Belangrijk is dat paard eerst goed recht door de wending komt, de gewoon opgeleide paarden zullen allen wijken wanneer ruiter buitenbeen wat langer maakt en evenwicht ietwat die kant op plaatst.
Met je evenwicht spelen is ook de manier om paard te leren wijken.

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 11:17

@ CM_ was ook ongeveer mijn idee..
Denk dat mijn instructeur toch niet zo heel erg fout zat dan ; maar hoeveel je je gewicht verplaatst verschilt hier blijkbaar nog erg.

Scheef hangen hoort niet, weet ik ook wel, maar als je druk geeft met been en dit been langer maakt, teugel wat openen, en andere kant teugel en been die ruimte geven om opzij te gaan maar wel goed erbij blijven tegen het "uitzwiepen" komt er automatisch al meer gewicht naar een kant : op links dus bij wijken voor linkerbeen. Behalve bij mij dan vroeger, ik ging dan vanzelf wat naar rechts zitten als ik niet speciaal lette op waar ik meer ging zitten.. ( zowel bij wijken voor linker- als rechterbeen! ) hoe komt dat dan?

Sommigen hier zien op een bepaalde kant zitten ook nog als iets "extra" ; ga je dan nog méér op links zitten ( of rechts ) dan je automatisch al een beetje doet, of zie je die automatische gewichtsverplaatsing al als naar links/ rechts zitten ? Dat maakt ook verschil lijkt mij.. klopt dan ook met wat Yamcha zegt met eigenlijk vragen voor buiging als je op een bep. kant meer gewicht gaat plaatsen naast die automatische verplaasting?
Of slaat alles wat ik zeg nergens op en maak ik het veelte ingewikkeld?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:23

@aeolusnr1
Ik snap wel wat je bedoeld, je geeft de aanwijzing op het moment dat het paard ook echt opzij kan.
Maar je kunt je paard ook in het wijken leren om op 1 hulp opzij te gaan en daarme niet te stoppen tot dat jij zegt dat ie iets anders moet doen. Hetzelfde dus als niet iedere pas drijven.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:55

inderdaad "starbreeze" ben ik het helemaal mee eens.
zoiets gaan uitleggen via tekst op een forum is moeilijk, ik sprak idd over pulsen en dus steeds aandrijven, maar dat is niet de bedoeling en zo bedoelde ik het ook niet , dit is dus een vorm van het wijken voor druk, paardje moet dus daar correct op reageren, en dat is dan weer nog eens meer basistraining, bij teveel paarden lijkt het of dit niet of nauwelijks opgenomen is tijdens het basis beleren van de paarden, en dan zie je idd deze problemen nadien opduiken.
In manége's beginnen ze vaak pas met het wijken bij de gevorderde groepen, voor mij is wijken echt basis voor een paard , en al tijdens de 2de maand inrijden ben ik daar echt mee bezig.
En al voor het al rijdend te doen, dus vanuit stilstand, eerst de achterhand leren te verzetten (heel belangrijk - stop) , dan de voorhand verzetten (stuur), en pas als je die beide apart kan verplaatsen ga je ze samen verplaatsen, en inderdaad steeds opletten dat het vanuit de voorwaartse beweging gaat, maar dat is ook zo bij het in stilstand uitvoeren.

Starbreeze schreef:
@aeolusnr1
Ik snap wel wat je bedoeld, je geeft de aanwijzing op het moment dat het paard ook echt opzij kan.
Maar je kunt je paard ook in het wijken leren om op 1 hulp opzij te gaan en daarme niet te stoppen tot dat jij zegt dat ie iets anders moet doen. Hetzelfde dus als niet iedere pas drijven.