gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 21:11

Hallo, ik heb een vraagje.

Bij het rijden van zijgangen, naar welke kant verplaatsten jullie je gewicht?

IK heb met mijn paard dus dressuurles gevolgd bij super lesegever, heb er veel van geleerd-voor zover ik dacht/ denk dan. nu heb ik geen tijd meer ivm studies en mijn paard staat nu ook een half jaar stil. Met mijn paard lukte wijken, sb ed eigenlijk nooit fatsoenlijk. Bij het wijken zei instructeur dat , als ik naar rechts wijk, ik meer op links moet gaan zitten. Aangezien ik buiten af en toe vage wijk-pogingen in mijn eentje die dingen nog nooit had gedaan, geloofde ik hem en probeerde ik dat op die manier te doen, maar om een of andere manier "wrong het tegen", ik had altijd de neiging om bij wijken naar rechts, op rechts te gaan zitten, en hij zat echt vaak te zeggen van " je zit fout !" als ik dat deed. Op links zitten klonk ook logisch, je "duwt" paard zo andere kant uit, ofzo.
Ik dacht : ligt aan mij, oefenen; ligt aan paard, is scheef, maar eigenlijk zat er geen verbetering in; terwijl de rest wel steeds beter ging en zijn tips wel hielpen, ging ze bij wijken gewoon als een stressbom terug schuin naar de kant spurten; zelfde met sb, willen gaan rennen. Om de een of andere reden nooit vragen bij gesteld, maargoed.

Nu rij ik dus sinds kort een jong paardje van iemand anders, super fijn dier, loopt al fijn stukken nageeflijk en ik wil nu een beetje beginnen met wijken, om het " wijken voor druk idee" erin te krijgen zegmaar ( staat beetje krom maar oke ), en daarna met sb en dergelijke om achterbeen sterker te maken. Nu, ik heb dus amper les en rij vooral op mezelf, en omdat wijken met mijn paard altijd een flop was wilde ik er wat meer over opzoeken, hoe precies het beste aanleren, welke hulpen, etc. wil niks verpesten met een jong dier, dat ook nog niet eens van mezelf is.

Nu kom ik dus tegen dat mensen net meer op rechts gaan zitten als ze wijken naar rechts... ik ben nu dus helemaal in de war...
SB weet ik nu ook niet meer zeker, ik begin nu ook echt te twijfelen. Moet ik op binnen gaan zitten, als je de wijk-logica volgt, of "blokeer" je dan net het binnenbeen dat je wilt activeren/ laten ondertreden met sb? Om over travers/renvers dan nog maar te zwijgen, ik ben compleet in de war van hoe het nu eigenlijk allemaal hoort :)

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes




Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 21:38

om te wijken leg ik mijn binnenbeen iets naar achter en geef wat druk, binnenhand open om stelling te vragen. Buitenhand "volgt" hals of hoe je het ook zegt, maar blijft er wel bij om te voorkomen dat paard over schouder wegvalt.
Eigenlijk doe ik voor de rest dan zoals het op die site staat, als ik het zo lees. Zwaartepunt volgen lijkt ook wel logisch, maar waarom het gewichtsdeel mij dan zo is aangeleerd terwijl het voor de rest wel "klopt" ?

@ Nies_ wat zijn dan de andere "mogelijke hulpen", wat doe jij qua benen ed als je dus op binnen zit?

Sb is mij ook geleerd als doen alsof je een volte gaat rijden, of evt echt eerst een volte rijden, buitenbeen ligt dan iets naar achter, binnenhand wat geopend, en dan met deze stelling/ buiging "rechtdoor gaan ipv verder de volte te rijden door binnenbeen er meer aan te houden en wat op binnen te gaan zitten en iets minder buitenhand.

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes



Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 00:16

Bedankt voor de uitgebreide uitleg van iedereen!
@ yamcha Ik snap je punt wel van" rechtop" blijven, druk geven en aan andere kant ruimte geven om die kant op te kunnen. Maar ik doe dus net binnenbeen beetje naar achter, als die op singel blijft lijkt me net dat paard wat gaat inbuigen rond dat been dan?
Lijkt wat je doet dan niet op gewoon op extra buiging vragen op volte, maar dan zonder een buitenbeen dat begrensd? Dan zal paard wel opzijgaan voor je beendruk omdat de ruimte er is, maar dan is er niet enkel stelling...en als je buitenbeen "eraf is" kan paard dan niet met kont naar binnen vallen?

En wat meer zitten op 1 kant, kan het in het begin niet even een hulpje zijn, naast enkel been? Niet als "finale hulp" maar even als "he, je moet opzij" ?


Edit : ben ik klaar met smartphone-typkunsten, zijn er al nieuwe antwoorden..
Het knie-verhaal ga ik niet proberen;mijn (vooral) linkerknie is een beetje mislukt ofzo en als ik dat doe, steek ik mn ondrbenen weg.
Laatst bijgewerkt door Hannepan op 03-12-13 00:28, in het totaal 2 keer bewerkt

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes



Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 09:17

aeolusnr1 schreef:
De gewichts verplaatsing gebeurt enkel vanuit je bekken, dus idd als je naar rechts wil ga je links je been lager zetten, langer maken, bekken helt dus naar links.
Maar de ruiter moet wel recht boven zijn paard blijven, dus niet naar links gaan hangen, altijd recht boven je paard blijven dus.
Zeker in het begin niet te veel met het andere been (in dit voorbeeld rechterbeen) gaan tegenhouden, hou dat rechterbeen er even af, open de poort, naar de richting die je uit wil gaan.
Kijk zelf vanuit je schouders in de richting die je uit wil gaan, je moet dus de "drive" in die richting zetten.
Ook met je teugels, rechterteugel openen, poort open, naar daar is het, linker teugel is de teugel waar van weg dient gegaan te worden, deze drukt dus pulsgewijs tegen de hals aan, weg - weg- weg-
linker been drijft dus ook pulsgewijs, weg - weg - weg
De hoeveelheid teugeldruk en beendruk is afhankelijk van het paard zijn reaktie op de hulpen.
Ook de mate van openingsteugel en drijvende teugel is afhankelijk van de reaktie van het paard.
Het is dus een aanvoelen en inspelen op.....


van teugelpulsen heb ik nog nooit gehoord; gaat paard dan niet de verkeerde kan opstellen en dus de kant opkijken waar je heen gaat, als je buitenhand opent en "pulsen" tegen de hals geeft met binnen? (buitenhand is voor mij dan de kant die je opgaat; binnenkant is het been waarvoor oaard wijkt )

edit : er ging iets mis met quoten

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes



Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 11:17

@ CM_ was ook ongeveer mijn idee..
Denk dat mijn instructeur toch niet zo heel erg fout zat dan ; maar hoeveel je je gewicht verplaatst verschilt hier blijkbaar nog erg.

Scheef hangen hoort niet, weet ik ook wel, maar als je druk geeft met been en dit been langer maakt, teugel wat openen, en andere kant teugel en been die ruimte geven om opzij te gaan maar wel goed erbij blijven tegen het "uitzwiepen" komt er automatisch al meer gewicht naar een kant : op links dus bij wijken voor linkerbeen. Behalve bij mij dan vroeger, ik ging dan vanzelf wat naar rechts zitten als ik niet speciaal lette op waar ik meer ging zitten.. ( zowel bij wijken voor linker- als rechterbeen! ) hoe komt dat dan?

Sommigen hier zien op een bepaalde kant zitten ook nog als iets "extra" ; ga je dan nog méér op links zitten ( of rechts ) dan je automatisch al een beetje doet, of zie je die automatische gewichtsverplaatsing al als naar links/ rechts zitten ? Dat maakt ook verschil lijkt mij.. klopt dan ook met wat Yamcha zegt met eigenlijk vragen voor buiging als je op een bep. kant meer gewicht gaat plaatsen naast die automatische verplaasting?
Of slaat alles wat ik zeg nergens op en maak ik het veelte ingewikkeld?

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes



Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 13:19

Ik snap de "beenpulsen" wel; niet constant druk, maar op moment dat been wordt opgetild. Ik snap de teugelpuls idee gewoon niet, wanneer doe je dat dan? Op moment dat voorbeen wordt opgetild? Maar hoe kan paard dan de juiste kant opkijken als ja bij wijken voor linkerbeen, rechterteugel opent en links ertegen houdt? En valt ie dan niet weg over schouder?

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes



Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 15:54

en antwoord op mijn vraag over je methode?

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes



Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: gewichtsverplaatsing bij wijken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-13 19:17

Les nemen is een beetje moeilijk; ik heb nog geen iNstructeur gevonden die mij de ene week maandag om 9uur wil komen lesgeven en de week erna donderdagavond om 7 ofzo naar hier wil komen, en dan weer 2 weken niet. Tijdens vakanties les ik ook wel degelijk maar ik ga niet maar 2 maanden per jaar jaar fatsoenlijk rijden omdat er dan een lesgever bij is. Ik wil ook iets doen als ik op mezelf rij. Omdat ik niet wil gaan zitten klooien vraag ik hier naar manieren waarop jullie het doen; die ik dus idd tijdens het rijden kan toepassen afh. van hoe het gaat. En ik wil echt weten waarom mensen dingen doen en welk "effect" dat heeft voor ik dat zomaar doe. Ik ga geen dingen doen die mensen die ik niet ken lopen te roepen zonder dat er uitleg bij komt..

All that is gold does not glitter
Not all those who wander are lost
Insta: @red.manes




Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers