steeds verkeerd aanspringen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petravdmeerx

Berichten: 421
Geregistreerd: 30-05-12

steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 14:06

Goedemiddagg!

Ik heb een probleem... op de linkerhand springt mijn paard altijd verkeerd aan.. geen idee hoe dit komt omdat ze het op de rechterhand wel gewoon doet. Nu heb ik gelezen dat paarden een goede en slechte kant hebben maar het is wel vervelend.. ik probeer al veel dingen zoals vanuit een kleine volte aanspringen en extra stelling naar binnen vragen, maar het werkt gewoon niet.. heeft iemand tips?

demi_lover
Berichten: 153
Geregistreerd: 30-12-08

Re: steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:14

Je komt dit probleem wel vaker tegen. Bij sommige ruiters ligt het aan hun eigen zit. Blijf recht op zitten en hang niet naar binnen, of wat je ook vaak ziet is dat de ruiter zijn schouder omlaag doet. Als dit bij jou niet het geval is, kan je ook je binnenhand een stukje omhoog doen bij het aangalloperen, als het paard dan goed aanspringt belonen. Zodat je op den duur je hand niet meer omhoog hoeft te doen. Veel succes en hopelijk heb je wat aan de tips!

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:16

Probeer eens voor de hoek stelling naar buiten te (blijven) vragen en als het paard
in de hoek het gewicht naar binnen en binnenbeen naar voren brengt de hulp voor galop geven. (binnenbeen)
Zo krijgt het paard aan de binnenkant meer ruimte/balans.
Let op: Zelf recht op je paard blijven zitten en buitenstelling blijven houden tot het paard
goed is aangesprongen, daarna weer recht richten en voorwaarts houden.


Als je paard het eenmaal snapt kun je het gaan proberen met steeds meer binnenstelling.
Zo te horen vraag je nu teveel binnenstelling, waardoor je paard over de schouder wegvalt.

Bij mijn paard werkte dit prima toen hij jong was!
Ik heb deze tip gekregen van Fried van Stiphout een heel kundig paardenman (de Gert van het Hof van het Zuiden)
Hij heeft al duizenden paarden zadelmak gemaakt :D

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:20


ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:38


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:48

Dit is vaak bij stijve paarden. Oplossing is tweeledig, als eerste de ruiter. Zorg dat je onafhankelijk zit en vooral heel erg recht (dus niet gaan 'meegalloperen' wat veel mensen gaan doen als ze te graag willen meehelpen). En het paard moet losser worden. Ga hem rechtrichten en soepel maken. Veel slangevoltes, voltes verruimen en vergroten, dat soort dingen. Hoe losser je paard wordt, hoe makkelijker hij bijv met stelling gaat lopen en hoe makkelijker hij goed aanspringt.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:35

Had ik ook met mijn verzorgpony. Ik kwam er toen inderdaad achter dat ik verkeerd zat, dus eerst daar naar kijken en anders naar buiten laten kijken (is volgens mij al genoemd, maar goed). Het helpt soms ook nog waar je aanspringt heb ik gemerkt (met je zit dan enzo).

Marusch25
Berichten: 151
Geregistreerd: 23-09-12

Re: steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:35

gezien de reacties hierboven zou ik je ook aanbevelen om eerst te gaan kijken of je paard goed rechtgericht is. MIsschien geef je ook bij het aanspringen (onbewust) de verkeerde zit/gewichtshulp? En verward je paard de hulp? Op zoek naar een goed instructeur, die kan je er zeker bij helpen

davenamek
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-12-13

Re: steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:55

Goede tips hierboven maar vergeet ook vooral niet bij het normale aanspringen je buitenteugel goed te begrenzen. Als deze loshangt door bv het stelling naar binnen vragen geef je hem juist aan de buitenschouder ruimte om het buitenbeen meer voorwaarts te brengen en dus verkeerd aan te springen

ulle_nina
Berichten: 196
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: hilversum

Re: steeds verkeerd aanspringen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:55

een gebroken lijn rijden en bij terugkomst op de hoefslag hulpen galop geven