Veel te fris paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:43

Hallo

Vorig jaar heeft mijn paard een peesblessure gehad waardoor hij zo'n 7 maanden aan de hand heeft moeten stappen. Na een paar keer terug te zijn begonnen met rijden, was er telkens wel weer een probleem o.a. been werd terug dik, koliek, rug zat vast,...
Uiteindelijk waren alle problemen opgelost (been was al meer als 3 weken perfect in orde, volledig hersteld van koliek, kinesist was geweest, zadel in orde...), maar nu is mijn paard als een tikkende tijdbom.
Tijdens het rijden is hij gewoonweg gevaarlijk geworden. Voor het minste geluid, of zelfs als er helemaal niets is, begint hij als een zot te bokken. Hij rukt de teugels uit mijn handen, steekt zijn hoofd tussen zijn voorbenen (als je erop zit zie je gewoon geen hoofd meer :P ) en gaat ter plaatsen bokken.
Ik heb er niets tegen als hij is bokt omdat hij te veel energie heeft, maar nu komt het gevaarlijke deel.
Als hij begint met bokken, kijkt hij naar niets meer, dus ook niet naar waar hij loopt. Hij begint hierdoor te struikelen met als gevolg dat we samen op de grond belanden.
Dit is ondertussen al zo'n 3 keer gebeurd en ik vind het gewoon niet meer verantwoord om er zo op te stappen (voor zijn eigen veiligheid en de mijne).

Wat kan ik nu doen? Moet ik hem een kalmeringsmiddel geven?

Belangrijk om nog te weten:
*De manege vind het blijkbaar nodig om als ik in de piste ben, is het nu om 12u ,16u of 22u, als zotten met een tractor door de piste te racen. Er wordt dus zeker geen rekening gehouden met mij, hoe vaak je ook een opmerking geeft.
*Mijn paard is al 19 jaar en dus niet meer de jongste.
*Longeren is geen optie, de dierenarts heeft gezegd dat dit nog zeker een paar maanden niet mag of alleen als hij rustig is..

Ik weet het echt niet meer, heeft er iemand tips om hem wat rustiger te krijgen?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:46

Staat hij dagelijks buiten? En bokt hij dan ook zo als hij schrikt?
Ik vind het wel een extreme reactie, zelfs als hij teveel energie heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:46

Hoe staat hij in het voer? Doet hij het echt uit joligheid? Geen andere problemen? Vallen tijdens het bokken lijkt me namelijk niet echt alsof een paard zo jolig is dat ie zich laat vallen.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 17:48

Wordt er met een trekker gereden als jij in de bak(piste) rijdt? Dan zou ik op zoek gaan naar een andere plek waar er op een verantwoordere manier omgegaan wordt met klanten en paarden. En als je erop zit zo snel mogelijk gaan draven, en voorwaarts houden.

_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Re: Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 17:58

Bedankt voor de reacties!
Hij staat niet dagelijks buiten (hij staat gewoon gestald in een manege) maar ik haal hem elke dag uit de stal. Ze geven hem iets wat ze zelf samengesteld hebben (ik heb net ontdekt met haver --> zie mijn andere topic voor een foto van het voer) en hij valt doordat hij begint te struikelen.
Er wordt inderdaad met een trekker in de piste gereden (dan ga ik uiteraard ergens anders rijden) maar ook vaak buiten de piste op de parkings, en dan kan ik gewoon nergens heen :s

_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Re: Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:00

Ook is er elk weekend wel een wedstrijd (soms zelfs 3 dagen) en op woensdagen oefenjumpings, dus zeker op die dagen is de optie tot rijden, of zelfs maar uit de stal komen, beperkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:01

Dan zoj ik zeker op zoek gaan naar een stalling waar hij normaal zijn energie kwijt kan en naar buiten kan. En vooral stoppen met haver geven want dat is als buskruit voor zo'n paard.

ElineCath
Berichten: 1178
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:03

heb dit ook, gelukkig wel in mindere maten. Zodra je er op zit voorwaarts houden, dan gaat hij maar 10 x harder dat eigenlijk hoort, dan heeft hij iniedergeval minder de kans om te schrikken. werkt bij mij erg goed.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:09

Lekker naar buiten gooien als ik dit zo hoor vind ik het niet zo heel raar dat hij zo gek als een deur is.

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:09

Hoeveel krachtvoer krijgt hij?
Hij heeft maar weinig nodig, wat hij presteert ook weinig, dus idd naar buiten en veel ruwvoer

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:18

Ik zou meer handwerk met het paard gaan doen op de dagen dat je niet kunt rijden. Ik heb mijn (jonge) paarden geleerd dat als ik met mijn ademing hoorbaar uitblaas dat ze terug komen in tempo tot abrupt stilstaan als ik geen been geef. Ik merk dat me dit perfect helpt als mijn paarden spanningen krijgen om dit tijdig, voor ze als een idioot afgaan, laat afvloeien. Misschien een idee om deze techniek je paard aan te leren

En zoveel mogelijk in losgooien, helpt ook
Laatst bijgewerkt door Aser op 01-12-13 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:19

Ik ben van plan om hem zelf voer te geven ipv van het manegevoer. Ik dacht aan Pianissimo van Cavalor. Ook ben ik onlangs te weten gekomen dat ze hem maar een kleine portie hooi geven omdat ze hadden beslist dat hij te dik is (wat dus niet het geval is, ik heb dit aan 2 dierenartsen gevraagd). Dus nu ga ik een affiche aan de stal hangen waar duidelijk op staat wat hij als voer moet krijgen.

_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Re: Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:22

@Aser , lijkt me een goed idee :) maar nu heb ik het probleem dat de enige plaats waar hij een beetje rustig is, zijn stal is. Aan de hand stappen is ook al redelijk moeilijk omdat hij dan ipv bokken, gaat steigeren.

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:24

Ik denk dat een aantal uur per dag buiten ravotten niet gek is. Zou opzoek gaan naar een plek waar je je paard dit kan bieden en waar je ook in rust kan rijden. Voor beide beter..

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:24

Zo snel mogelijk een andere/betere plek zoeken voor je paard!
Lekker buiten, met kuddemaatjes, en volop hooi.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:25

Beter geen bix dan ruwvoer.
Is het je eigen paardje of verzorg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:26

Een kalmeringsmiddel is wel het slechtste wat je kunt doen. Niet alleen verdoezel je dan het probleem (want dat blijft gewoon hetzelfde) maar daarnaast komt het de balans van je paard niet ten goede.
Lekker naar buiten met dat dier en als het nodig is voor het rijden nog even longeren en uit laten razen.

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:28

Dat lijkt een drempel om het te leren maar dat is het niet. Om deze techniek te leren gebruik je enkel positieve bekrachtiging. En daardoor kan de weg na aanleren wat langer duren, enkel omdat je de stapjes tot het eindresultaat kleiner moet maken, daarnaast kun je in de stal starten met je training, heeft ook zijn voordelen. Echter belangrijk is wel dat je paard in de aanleerfase wel ergens een plek heeft waar het verantwoord stoom kan afblazen want uit wat ik lees is dat ook een van de oorzaken van het gedrag

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:29

Ik zou een andere stal zoeken waar je paard zijn teveel aan energie kwijt kan... Stel je voor dat je zelf heel de tijd in zo'n kleine plaats moest opgesloten staan, dan zou je ook een bommetje energie zijn... Weidegang is echt onontbeerlijk voor een paard.
Bovendien heeft hij geen krachtvoer nodig, aangezien hij toch niet hard moet werken? Of krachtvoer met weinig energetische waarde, zeker zonder haver!! Ik geef equifyt Red Horse zonder haver, ben daar zeer tevreden van. Hooi mag hij echt wel voldoende hebben.

_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:34

Heel erg bedankt voor de reacties!
@Morganlefay het is mijn eigen paardje :)
@ Aser Ik zal dit zeker gaan proberen, ik kan er alleen maar voordeel uit halen toch? :)
@ Vilar Ik zou ook graag ergens anders gaan staan maar ik mag niet van mijn ouders :n

Ik zou hem ook wel eens willen laten uitrazen maar ik ben bang dat hij zichzelf weer zal bezeren aan zijn been waar hij de blessure had of dat hij weer zal vallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Veel te fris paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:35

Tja, hij is niet van porselein en in de wei houd je dat ook niet tegen. Je kunt hem toch moeilijk de hele tijd op stal houden? ;)

_Spark_
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-08-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:38

@ ik vind een wei ook de beste oplossing, maar dan kom ik aan mijn volgende probleem. mijn paard heeft zeg maar verlatingsangst, hij kan niet alleen op een wei staan, of zelfs met andere paarden, zonder dat ik erbij blijf. Hij raakt helemaal in paniek en loopt gewoon door de draad de wei uit..

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:41

Spark heb je wel een idee hoe je moet beginnen om, het voorgestelde je paard te leren, want het is belangrijk dat je paard een zo goed als 100% betrouwbaarheid heeft in de reactie op die hulp, ander heb je er weinig aan. Ben je nooit zeker of het dit keer werkt.

Ik heb er alleen maar voordeel door ondervonden. Zelfs in de wedstrijd sport, de jury kan geen zichtbare hulp ontdekken na de overgangen halt

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:43

Dan mag de manege nooit zonder jouw toestemming het (ruw)voer aanpassen. Nog naar beneden nog naar boven. Zou als het kan anders voor een andere stal kiezen

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:44

Op deze manier gaat hij zich echter ook vroeg of laat bezeren en wellicht jou ook.
Als hij elke dag een aantal uren naar buiten kan dan (in combinatie met verandering van voer), dan is de kans heel groot dat hij een stuk rustiger wordt en dan is het niet echt meer "uitrazen" maar gewoon lekker spelen.
Ik zou toch wel nadenken over andere stalling... Als de stalhouders ook zonder het te melden minder hooi gaan geven (überhaupt een heel slecht idee) en rondrijden met een trekker over het erf dan zou ik er wel snel klaar mee zijn denk ik. Wat is de reden dat je ouders dat niet willen?