Jong paard slecht voorwaarts. Hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Jong paard slecht voorwaarts. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 13:05

Ik zit een beetje met m'n handen in het haar door mijn 3,5 jarige merrie die nu een week of 12/13 onder het zadel is.

Ik heb haar ingereden op mijn stage plek onder juiste begeleiding maar wel een heel eind van huis.
Toen mijn stage tijd over was, heb ik haar daar laten staan om verder door gereden te worden en een maand later heb ik haar opgehaald om thuis verder te lessen.

Ik kreeg elke dag foto's en Video's van Fee (paard) gestuurd. Het zag er goed uit en ze ging met sprongen voor uit.
Echter, stond ze daar op 2,5 kg sportbrok per dag. (Over een paar keer verdeeld)
Het meisje dat haar door reed vond haar te sloom en zo werd ze actiever. De filmpjes zagen er goed uit en Fee had een normaal tempo.

Toen ik haar ging ophalen heb ik haar zelf nog een aantal keer gereden daar. Wel vond ik haar iets te heet naar mijn zin, want als ik al met mijn voet de bakrand raakte, schoot ze voor uit.
Dus, langzaam terug gezet naar 1,5 kg krachtvoer per dag.

Eenmaal thuis ging het erg goed. Het duurde even voordat ik er weer opzat vanwege het slechte weer en alleen een buitenbak. Maar toen ik eenmaal terug er op zat, ging het erg goed.
Ze stond nu op 3/4e krachtvoer maar langzaam aan werd ze weer steeds slomer. Ik heb haar nu sinds 2 weken weer op 1,5 kg krachtvoer staan maar NOG vind ik haar onwijs sloom.

Nu is het al een heel nuchter en relaxed paard dat zadelmak geboren is, maar dit gaat niet naar mijn zin

Aan de hand is ze voorwaarts en actief. Ze is alert en 100% gezond verklaard. Maar zodra ik er op stap valt ze bijna om, zo sloom.

Ik heb alles al geprobeerd, been- geen reactie - harder been - geen reactie - tik.
Maar ik heb het gevoel alsof ik continu aan het meppen ben de hele les door.

Mijn lesgeefmens zegt dat ze nog niet stabiel genoeg is om op een niet zo vlakke ondergrond te lopen. Ze moet haar balans nog vinden en dat komt vanzelf. Alleen als ik haar niet voorwaarts krijg, dan kan ik de motor van achter ook niet aan zetten wat mij zorgen baart.

Ik weet niet of ik haar nu terug op zo veel krachtvoer moet zetten of hoe ik dit rijtechnisch voor elkaar moet krijgen.

Ik kan werkelijk niets met een paard dat niet voorwaarts is en ik vind het heel vervelend dat ze niet aan mijn been is.

Binnenkort ga ik met haar naar een binnenbak met fijne zandbodem, wellicht dat het dan beter gaat


Van een paar idioten heb ik de tip gekregen een spoortje om te doen. Maar ik ben van mening dat dit niet de oplossing is en al helemaal niet bij een jong paard.

Wie heeft de gouden tip voor mij?


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 13:11

Baileys01 schreef:
Heeft ze na het zadelmak maken/inrijden ook weer even rust gehad? Kan zijn dat het allemaal een beetje too Much information is, en dat ze een kleine periode nodig heeft om alles even te verwerken..



Ze heeft een korte tijd stil gestaan (3 weken) omdat ik geen zadel had.
We hebben het inrijden heeeeel relaxed aangepakt en met heel veel rust. Zijn er pas op gaan zitten toen ze met hangen op rust stond.
Maar een echte break van bijvoorbeeld een half jaar, heeft ze niet gehad. Dit wilde ik eigenlijk gaan doen als alle hulpen er op zaten..

Onderschrift

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Jong paard slecht voorwaarts. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 17:03

Hihi, wat knap dat je dat zo kunt zien en ook gewoon weet dat ik een nieuwe instructeur moet. :D

Onderschrift

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 17:12

Urielle schreef:
Doet ze wel IETS op je been, ik bedoel: als je aan wilt draven, komt er dan iets van reactie?


Ja, ze reageert wel. Maar is in alles gewoon te traag.
Heb wat goeie tips via PB gekregen. Zal dat binnenkort eens proberen (eerst aan de longe weer voorwaarts. Dan iemand in het midden met de zweep en dan been/zweep gaan koppelen.)


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Jong paard slecht voorwaarts. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 17:38

Dankje Simpelman. :j

Terpentijn, je begrijpt het denk ik verkeerd. Paard is heel veel gelongeerd, aan de londe doet ze dit niet. Het is echt als ik er op zit. Onzekerheid zou heel goed kunnen.

Onderschrift


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers