Engels Volbloed wil geen dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:19

Hooi jongens!

Ik heb me net geregistreerd op dit forum om dat ik een rijprobleem heb en graag hulp wil!
Ik heb nu al een tijd een verzorgpony, vroeger kon hij werkelijk niks, zelfs een balkje lopen was te veel gevraagd..
Nu spring ik ongeveer 80/90 cm met hem! Ik ben super trots, maar met dressuur kom ik maar niet verder, hij wordt boos als je te veel van hem vraagt. Zelfs aan de teugel is soms moeilijk. Een vriendin van mij zegt dat hij waarschijnlijk een kruising is met Engels Volbloed, heeft iemand tips om hem niet te dwingen?

Alvast bedankt!


Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:44

Ik heb 2x per week les van ervaren mensen

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:44

Ja sorry, ik ben nog niet erg ervaren op dit forum

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Re: Engels Volbloed wil geen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:46

Ik ben nu vooral met het goed luisteren naar de hulpen en het overgangen, dus van stap naar galop enzo, hij pakt het heel goed op!

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:49

Bedankt!

Haha ja dat is waar, maar ze willen me wel helpen maar ze zeggen dat ik me maar op andere dingen moet concentreren.
Mn tuig past geloof ik wel goed, en ik heb geen filmpje bij de hand. Ik probeer zo ontspannen mogelijk met hem te werken en dat gaat erg goed

Tigra, ik loop nu tegen aan dat hij niet aan de teugel wilt lopen en hij reageert er boos op.

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:51

LOLLYwood ik probeer vooral heel veel op voltes te rijden en voltes vergroten en verkleinen en dan mn handen een beetje te vragen
Maar wat zou er dan verkeerd aan het tuig zijn?
Laatst bijgewerkt door Smilla op 30-11-13 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:53

Haha ja maakt niet uit ik vind het erg fijn!

Wat ik hierboven heb gezegd "ik probeer vooral heel veel op voltes te rijden en voltes vergroten en verkleinen"

En ja, ik heb hem na laten kijken

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:54

De ontspanning zit er helemaal in dacht ik, ik rijd hem ook tackless, als ik een boze reactie krijg probeer ik het opnieuw zonder hem te dwingen, ik wil niet met hem vechten.


Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:55

Oke heel erg bedankt allemaal! Tigra, ja ik snap je helemaal, maar de rest zit er wel in, en ik ben me ook vooral op andere dingen aan het concentreren maar ik loop er toch tegen aan telkens

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:56

LOLLYYwood schreef:
Smilla schreef:
LOLLYwood ik probeer vooral heel veel op voltes te rijden en voltes vergroten en verkleinen en dan mn handen een beetje te vragen
Maar wat zou er dan verkeerd aan het tuig zijn?


Als je zadel niet goed past kan het knellen en pijn doen als het paard zijn rug gebruikt/wilt gebruiken. Je zegt dat hij boos/agressief wordt als je hem 'aan de teugel vraagt'.

Ik hoop dat je de link een beetje ziet?

Een paard dat ontspannen is, en nageeflijk wordt, brengt de rug omhoog, spant de buikspieren op en heeft de achterhand onder de massa. :)


Ah ja heel erg bedankt! Ik kan er nog een keer naar laten kijken!

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:59

LOLLYYwood schreef:
Dat zou ik ook doen ja :j ik weet niet van welke regio je bent, maar misschien ben ik, of een andere bokker, uit dezelfde regio en kunnen we je iemand aanraden :j


Ik kom uit Noord Holland, Hilversum

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 22:01

LOLLYYwood schreef:
Dan val ik al af :') Succes met zoeken naar een goede zadelpasser!
Laat je nog iets weten hoe het vordert? :)


Haha ja is goed! Ja zal ik doen, heel erg bedankt iniedergeval.

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 11:25

ulyse schreef:
Wat zegt je instructrice van jouw rijprestaties?


Dat ik goed op weg ben, en dat het telkens beter gaat.

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 11:26

NatasjavE schreef:
aeolusnr1 schreef:
In welke taal spreek je met jouw paardje, als dat een bijnaaaaaa Engels Volbloed is in ponyformaat, dan spreekt hij mssn alleen maar Engels hé.


:?


Als het paard lang niet over de rug gereden is en je wil nu dat het dier in eens in de houding loopt....dan vraag je nogal wat van zo'n diertje.

Ik zou eerst bij het begin beginnen. Voorwaarts/neerwaarts rijden. Denk daarbij eerder aan hals strekken dan netje verzameld aan de teugel.

En als het inderdaad een Engels volbloed is dan heeft het meer moeite met dressuurhoefeningen in vergelijk tot een warmbloed gefokt paard.

Een engels volbloed heeft een lang achter de massa staand achterbeen. en een horizontale hals. Het zal het paard dus meer moeite kosten om opgericht met een ondertredend achterbeen te lopen. Daar heb je dus meer de tijd voor nodig.


Oke heel erg bedankt!

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 11:26

little_king schreef:
Ja nynke dat is de tip
Een paard dwingen omdat je als ruiter te kort schiet.

Als ik lees dat je met overgangen bezig bent zodat hij goed aan het been wordt.
Dat je bezig bent met de ontspanning op te zoeken, dan vind ik dat je netjes op weg bent.

Misschien kun je nog kijken naar een ander vriendelijk bit.
Het ene paard vind enkele gebroken fijn, een ander dubbel gebroken, weer een ander een ongebroken bit.
Allemaal vriendelijke bitten maar het kan zijn dat hij bij het ene bit toch makkelijker ontspant dan het ander.


Ik zal ernaar kijken, bedankt in iedergeval!

Smilla
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 11:27

xSlvna schreef:
Ik zou helemaal terug gaan naar de basis, ben ik ook gaan doen (geen engelse volbloed maar een franse draver, zelfde typetje ongemak dus)

Ik heb altijd lekker gereden, veel voorwaarts, kop in de lucht en het paard gaan laten, veel rendraf en rengalop, lekker laten doen waar die goed in is maar dat heeft veel verpest (al heeft het wel voor jaren plezier gezorgd).

Ik ben toen back to basic gegaan 1,5 jaar geleden, ik bleef 4 à 5 dagen doorrijden zoals ik voorheen reed, dus crossen en totaal niet op de houding van mij en het paard letten, en die andere dagen ging ik mij met een goede instructie concentreren op de perfecte stap, eerst moest ik goed zitten (en dat is moeilijker dan je denkt), de goede hulpen gaan geven en vervolgens het paard pas vragen om 'aan de teugel en over de rug' te gaan lopen, de les ging tot het paard een paar meter correct liep en dan stapte ik af, training afgelopen.
Zo ben ik heel lang blijven oefenen tot de stap gelijk goed was, ook heb ik de dagen dat ik dit oefende langzaam uitgebreid (het is namelijk heel zwaar voor het paard om zoiets te leren), toen de stap echt goed ging, zijn we pas gaan draven.

Dit kun je overigens pas gaan doen als het paard helemaal correct is, dus het zadel past, zijn hele lichaam is gekraakt waar nodig en het bit is goed voor zijn maat. Ik zou dan eigenlijk 2 keer in de week lessen pakken zoals ik die had, dus puur in stap, rustig, stapje voor stapje het paard en jezelf corrigeren, door op tijd te belonen en eerlijk te rijden gaat het paard het ook leuker vinden. En de rest van de week enkel wandelen dus niet veel van zijn spieren verlangen, dus geen draf, geen galop, geen springen etc. Los gooien/springen kan wel, maar ik zou persoonlijk niet erop kruipen.

Dan dooroefenen tot het paard in stap netjes over de rug loopt, aan de teugel is en netjes kan wisselen tussen rustig stappen en verzamelen, naar wat langer lopen en zichzelf goed lang maken. Dán ga je pas draven, galopperen en springen.


Wauw heel erg bedankt! Hier heb ik zeker wat aan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabienne_Z en 55 bezoekers