Angstig op "nieuwe"/andere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Angstig op "nieuwe"/andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:24

Hoi!

Ik heb geen idee of het hier goed staat, anders graag verplaatsen :)

Ik heb een probleem. Ik ben gigantisch bang als ik op een vreemd paard moet stappen, ook al heb ik het paard al eerder zien rijden en zelf gepoetst e.d.
Op dit moment rij ik een half jaar met een paardje en dit gaat super. Maar toen ik daar voor het eerst op reed, zat ik helemaal gespannen, leunde voorover en zette mijn hele rug vast. Na veel lessen volgen en tijd nemen, heb ik hem helemaal leren vertrouwen gelukkig!

Maar nou ging ik laatst mee met mijn zusje naar haar verzorgpony en ik mocht wel meerijden met een ander paardje die daar stond. En toen gebeurde het opnieuw.
Ik zette weer mijn rug vast, raakte helemaal in de stress, paardje dacht dat ze moest draven en zette uiteindelijk zelf ook haar rug vast. Dit leidde tot een super gĂȘnant moment dat de eigenaresse achter haar paard aan moest rennen om ons te kunnen vangen aangezien ik niet tot stilstand kwam :')

Wie kent dit probleem of heeft hier tips voor?
Mocht het niet duidelijk zijn, vraag gerust

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Angstig op "nieuwe"/andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:26

RT-D >> RT-V

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Angstig op "nieuwe"/andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:32

Ik vind het helemaal niet vreemd als je bang of nerveus bent bij een nieuw paard, laat ik dat vast voorop stellen. Zeker als je het paard totaal niet kent, kun je niet weten wat je moet verwachten als je erop stapt.
Ik weet niet of ik een goede oplossing heb, maar het kan uiteraard wel helpen om wat meer tijd door te brengen met een paard voor je gaat rijden, en wanneer iemand je even goed assisteert. Even gezellig poetsen en tutten met een paard helpt wel om te zien wat voor beestje je voor je hebt. Wellicht helpt het ook als iemand even meeloopt in de bak als je begint met stappen? Als je dan op een gegeven moment kunt ontspannen dan kun je zelf wat gaan rondrijden :)

Als dat niet kan, zou ik er denk ik gewoon niet op gaan als je echt bang bent, dat voelt je paard namelijk aan en veel zullen dan zelf ook druk gaan doen.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 08:19

YellowGray schreef:
Ik vind het helemaal niet vreemd als je bang of nerveus bent bij een nieuw paard, laat ik dat vast voorop stellen. Zeker als je het paard totaal niet kent, kun je niet weten wat je moet verwachten als je erop stapt.
Ik weet niet of ik een goede oplossing heb, maar het kan uiteraard wel helpen om wat meer tijd door te brengen met een paard voor je gaat rijden, en wanneer iemand je even goed assisteert. Even gezellig poetsen en tutten met een paard helpt wel om te zien wat voor beestje je voor je hebt. Wellicht helpt het ook als iemand even meeloopt in de bak als je begint met stappen? Als je dan op een gegeven moment kunt ontspannen dan kun je zelf wat gaan rondrijden :)

Als dat niet kan, zou ik er denk ik gewoon niet op gaan als je echt bang bent, dat voelt je paard namelijk aan en veel zullen dan zelf ook druk gaan doen.

Dank je voor je reactie!

Het is inderdaad een goede oplossing, zo heb ik het bij mijn huidige bijrijdpaardje ook aangepakt. Maar toen ik nog in de zoektocht zat naar een paardje, wilde de meeste eigenaren eerst zien hoe ik reed, en toen ging het fout :')
Dan krijg je al snel opmerkingen van "kom op laat zien wat je kan" of "je kon toch paardrijden"

Ik zou zo graag op ieder paard kunnen stappen en gewoon wegrijden haha

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Angstig op "nieuwe"/andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:35

Het is al gezegd, maar laat er eerst iemand naast lopen die meer tijd doorbrengt met dat paard. Diegene kent het paard ook beter en voor jou zal het vertrouwen geven.
Misschien kun je naast wat poetsen enzo ook eerst grondwerk gaan doen als die mogelijkheid er is? Hierdoor ga je het paard beter leren kennen en zal je vertrouwen vast ook groeien :)

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 23:00

Chantalla schreef:
Het is al gezegd, maar laat er eerst iemand naast lopen die meer tijd doorbrengt met dat paard. Diegene kent het paard ook beter en voor jou zal het vertrouwen geven.
Misschien kun je naast wat poetsen enzo ook eerst grondwerk gaan doen als die mogelijkheid er is? Hierdoor ga je het paard beter leren kennen en zal je vertrouwen vast ook groeien :)

Ja inderdaad, maar het is meer dat ik baal dat ik niet "zomaar" even met een paardje kan gaan rijden ..

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:09

Rietjee11 schreef:
Chantalla schreef:
Het is al gezegd, maar laat er eerst iemand naast lopen die meer tijd doorbrengt met dat paard. Diegene kent het paard ook beter en voor jou zal het vertrouwen geven.
Misschien kun je naast wat poetsen enzo ook eerst grondwerk gaan doen als die mogelijkheid er is? Hierdoor ga je het paard beter leren kennen en zal je vertrouwen vast ook groeien :)

Ja inderdaad, maar het is meer dat ik baal dat ik niet "zomaar" even met een paardje kan gaan rijden ..


Dat kan ik heel goed begrijpen.
Heb ik er zelf geen last van, vind nieuwe paarden altijd erg leuk.
Hoop dat je een oplossing vindt! :)

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:13

Och, je bent niet de enige. Zelfs Anky heeft daar last van :j
Dus....

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:42

helaas heb ik dit probleem ook al een aantal jaren, door meerdere slechte ervaringen.
toch stap ik er wel op als het paard braaf is.
ik ga gewoon eerst stappen en proberen te ontspannen voordat ik ook maar iets anders ga doen.
als het niet goed voelt stap ik er ook zo weer af.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:33

melle_odet schreef:
helaas heb ik dit probleem ook al een aantal jaren, door meerdere slechte ervaringen.
toch stap ik er wel op als het paard braaf is.
ik ga gewoon eerst stappen en proberen te ontspannen voordat ik ook maar iets anders ga doen.
als het niet goed voelt stap ik er ook zo weer af.

Ja inderdaad! Gelukkig ben ik niet de enige, alhoewel het natuurlijk wel een vervelend iets is ..
Ik sta er ook snel weer naast als het niet goed voelt hoor :')

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Angstig op "nieuwe"/andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:34

Dat heb ik ook hoor. Niet alleen met rijden, maar ook met poetsen, opzadelen, uit de stal halen etc. Een vreemd paard kent jou niet en jij kent hem niet, dus reageren ze waarschijnlijk allebei nog wat onwennig. Is denk ik ook normaal en ik doe dan ook zeker iets voorzichtiger bij vreemde paarden omdat ik niet weet hoe die op bepaalde dingen reageren.