Een 'onmogelijke' pony.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Een 'onmogelijke' pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 09:30

Hay,

Nou misschien is de titel wat overdreven maar zo voelt het soms wel...
Nou heb ik de jaren heel wat paarden gereden, waaronder veel haflingers.

Tot ik in december vorig jaar door de eigenaresse werd benaderd of ik haar haflinger wilde rijden, hij was druk, onstuimig en eigenlijk was er geen land mee te bezeilen. Deze uitdaging ben ik aangegaan.


Nu een jaar verder..
Hij is ondertussen 7 jaar (het zou uiteraard een iets te late pubertijd kunnen zijn)

We lopen tegen de volgende problemen aan:

Hij is heeeeel zwaar in de hand:
Naar voren rijden om hem hierdoor op eigen benen te laten lopen werkt 2 sec waarnaar hij evengoed weer zwaar wordt.

Zodra het moeilijk wordt begint hij met zijn kop te zwaaien. waardoor gevaarlijke situaties onstaan omdat ik gewoon compleet onstuurbaar ben.
Wordt meneer pissig omdat ik hem vertel dat dit niet mag, *rent* hij achteruit.


Ik longeer hem veel, dan is hij eigenlijk altijd braaf en ontspannen,
Buitenritje is bijna geen optie, meneer vind alles eng en wordt TE enthousiast
Springen is best een optie maar wordt dan loei sterk en TE enthousiast



Nou hoor ik graag jullie mening, wat zou ik nog kunnen proberen.
Het is voor de bedoeling dat zijn eigenaresse weer lekker met hem kan rijden, momenteel is dat echt geen optie omdat hij zo wispelturig is. Schrikt, springt op zij, gaat aan de haal, kop in de lucht etc.


Zadel licht overigens prima. En is onlangs naar de tandarts geweest. Ik had zo gehoopt dat het probleem hier lag.
Ik vind het vooral erg lastig omdat ik graag wil dat hij weer 'normaal' doet, zodat zijn eigenaresse er weer lekker op kan.
*Lees* vroeger (toen hij 4 jaar was) was hij fantastisch, braaf lief en lekker naar buiten zonder zadel etc. Dit is op 6 jarige leeftijd (zonder enige aanleiding) compleet omgeslagen
Laatst bijgewerkt door Dressage_Haf op 27-11-13 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Een 'onmogelijke' pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:36

Hoi,
Ik herken dit gevoel wel. Compleet stuurloos wat leidt tot gevaarlijke situaties.
Het enige wat bij mij hielp was les. Vooral je pony goed opsluiten met je buitenteugel (was bij mij een issue)

Ik heb ook een poosje met een Martingaal gereden omdat ik in zulke situaties kracht tekort kom om even door te zetten.

Hoe is je pony aan de hand? Wellicht liggen daar al onbewust problemen wat betreft leiderschap

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Een 'onmogelijke' pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 09:39

Hay,

Die buiten teugel breekt hij inderdaad zo doorheen, ik heb er nu een elastiek aan (los) zodat hij niet met zijn hoofd kan slaan.

Aan de hand is het een lieverd, een schat van een pony! daarom maakt het allemaal zo lastig.
Was het in de omgang ook een *rotpony* dan was het punt verkoop zo gemaakt.

Lees: de eigenaresse heeft er hierdoor in ruim 1,5 jaar tijd maar 4x opgezeten. Daarom heb je uiteraard geen paard.

MarliesV

Berichten: 15194
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Een 'onmogelijke' pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:43

Hmm die omslag herken ik wel van mijn haflinger alleen dan de andere kant uit. Die dimt juist in na haar 'puberteit' en wordt stabieler in het koppie. Bij jou zo te lezen is het andersom.

Heb je eigenlijk les met hem? Zo te lezen zit er communicatief in het rijden toch een probleem. Hij breekt uit door je buitenteugel, je hebt er een elastiek aan en als het hem toch lukt dan gaat hij stuurloos aan de haal.

De grote vraag is dan ook: snapt hij het niet of is het onwil. In onwil geloof ik zelf niet, ik ben van het principe: elke reactie heeft een reden. Soms komen reacties zo vaak voor dat het een gewoonte wordt die moeilijk te doorbreken is.

Ga samen met een ervaren instructie op zoek naar de kink in de kabel en vanuit daar opbouwen. Zo te lezen is het een super lief dier die wel een kans verdient. Hopelijk komen jullie zover dat ook de eigenaresse straks weer vertrouwen krijgt en gaat rijden.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:46

Hoe is hij met werken aan de hand? Grondwerk, loswerk? Slaan met het hoofd kan een tandenprobleem of een probleem met de atlas zijn. Maar het kan ook vanuit de rug komen. Daar kan het zwaar in de hand zijn ook van komen. Of misschien is het een communicatie probleem? Kortom er kunnen veel oorzaken zijn. Om achter DE oorzaak te komen dat red ik niet vanachter de computer, dan zou ik een filmpje of de pony zelf moeten zien.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:46

Om te beginnen kan een paard alleen zwaar op de hand zijn als je het ook de weerstand geeft om op te hangen. Gewoon laten vallen die teugels dus. Zodra het paard gaat hangen, laat je alles los, laat het paard maar voelen dat jij er niet bent om het hoofd te dragen. Als daardoor de veiligheid in het geding komt, zet het paard aan de longeerlijn met jou erop, dan blijft er wel controle, maar kun je wel werken aan absoluut voorwaarts, en zeker niet hangen.

Ga daar eerst maar tijd mee aan de slag tot de pony braaf blijft als de teugels letterlijk weg vallen. Als dat goed gaat, ga je nog steeds aan de longe door, maar dan met het aanleren van waar de buiten teugel voor is. Is de pony 100% op de buitenteugel te besturen, dan ga je los van de longe. Gaat het mis? Meteen weer de longe eraan, net zo lang tot de pony gaat begrijpen wat er verwacht wordt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:47

Wat doet hij wanneer je zonder teugeldruk/met lange teugel rijdt? Kan het zijn dat het bit niet lekker in zijn mond ligt?
En wat krijgt hij aan voer?
Een paard neemt zoveel druk als de ruiter neemt.

Ik herken er enorm veel van in mijn eigen haflinger. Dat is goed gekomen, maar wel met heel veel geduld, andere manier van rijden, goed opletten met tuig, geen krachtvoer (daar werd hij een bommetje van) en veel naar buiten zodat hij zijn energie kwijt kon.
Plus zelf heel rustig blijven. Een paard kopieert alles van een ruiter. Zodra jij maar iets aanspant is de kans groot dat je dat in tweevoud terugkrijgt.
Het probleem van mijn haf lag toch echt voor 75% aan mij.

En verder sluit ik me aan bij MarliesV wat les, begeleiding en communicatie betreft.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:48

Zo herkenbaar. Ik heb een haf gehad die ook rare dingen deed als het moeilijk werd. De bak uitrennen en dan keihard over de parkeerplaats }:0 buiten hele bok series "oefenen". Ik had echt continu een flash back naar de tijd dat ik als 6 jarige op een Shetlander zat :+ .
Uiteindelijk ben ik een paar western lesjes gaan rijden en dat lag hem duidelijk beter.
Omdat de klik en het vertrouwen in elkaar er niet echt was heb ik hem verkocht aan een "cowboy" en dat past duidelijk beter. Blijkbaar is het echt een mannenpaard want zij kunnen lezen en schrijven met elkaar.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:50

Och ja wat lastig.
Kan je hem aan de hand stoppen en achteruit zetten wanneer je wil? Het klinkt namelijk als een pony die jou helemaal niet als leider ziet. Maar misschien zit ik fout, ik hebben tenslotte niet zien rijden. Of hij snapt er nog geen bal van wat de bedoeling is.

Verder kan ik alleen maar adviseren les te nemen, omdat iemand dan heel consequent met jou bezig kan met reactie op je been e.d.

En kan je pony wachten als je opstapt, stilstaat e.d.? Met het springen klinkt het alsof hij moet leren wachten op jou hulpen.

Ik ben geen rijtechnisch hoogstandje, maar misschien heb je er wat aan.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Een 'onmogelijke' pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:14

Zoals "Angela" ook al aangeeft, en paard kan alleen maar hangen als jij ook blijft trekken, en net hierdoor wordt het paard alsmaar harder.
Je moet het paard dus leren weer zacht te worden, je zegt zelf dit is plots ontstaan en op dat moment heb jij als ruiter dus een belangrijke fout gemaakt, je hebt hem dus getraind om te worden zoals hij nu is.
Les nemen is dus heel belangrijk, zelf ga je dit niet kunnen oplossen.
Je zegt soms schiet het paard ineens in zijn achteruit, geen probleem toch, gebruik dit dan als een manier om verder te trainen, het is altijd een actie en reactie spel, en enkel de juiste reacties van het paard worden dan ook beloond, rijden is werken, er een beetje druk op zetten zonder tot echt een oorlog te komen, een strijd win je nooit.
Maar zoek de fout bij jezelf, en dus niet bij het paard, dan pas ga je echt de stap naar de oplossing vinden.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 10:18

Aan de hand is het een topper, luistert prima!
Ik ben er ook compleet van overtuigd dat hete en rijtechnisch probleem is, ik heb van veel instructeurs les gehad, nou heb ik mijn vorige instructeur meegenomen van mijn vorige wedstrijd haf, maar die klik was er niet.


Met het elastiek erom zwaait hij niet met zijn hoofd.
Zadel ligt super, tanden zijn net gedaan.
Teugels helemaal los gaat hij vooral hard.

Ik denk dat het deels niet snappen is en deels stout. Het is ondertussen wel echt een etterbakkie.
Er zijn momenten dat hij voortreffelijk loopt hoor, zo heb ik hem al aantal keren mee op wedstrijd gehad met succes.
Dit doe ik nu niet meer, omdat hij eerst 100% voor elkaar moet zijn!

Hij hoeft van mij echt niet mijn vorige wedstrijd haf op te volgen , dus de hogere dressuur is echt geen uitgangspunt voor mij. Ik zou vooral graag willen dat er weer normaal mee te rijden valt.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 10:19

aeolusnr1 schreef:
Zoals "Angela" ook al aangeeft, en paard kan alleen maar hangen als jij ook blijft trekken, en net hierdoor wordt het paard alsmaar harder.
Je moet het paard dus leren weer zacht te worden, je zegt zelf dit is plots ontstaan en op dat moment heb jij als ruiter dus een belangrijke fout gemaakt, je hebt hem dus getraind om te worden zoals hij nu is.
Les nemen is dus heel belangrijk, zelf ga je dit niet kunnen oplossen.
Je zegt soms schiet het paard ineens in zijn achteruit, geen probleem toch, gebruik dit dan als een manier om verder te trainen, het is altijd een actie en reactie spel, en enkel de juiste reacties van het paard worden dan ook beloond, rijden is werken, er een beetje druk op zetten zonder tot echt een oorlog te komen, een strijd win je nooit.
Maar zoek de fout bij jezelf, en dus niet bij het paard, dan pas ga je echt de stap naar de oplossing vinden.



Het paard had het probleem al voor ik kwam, en ondertussen hebben we al heeel veel geprobeerd.
Ik rijd hem nu vooral lang en laag, zodat hij niet sterk kan zijn.
Maar op het moment dat ik hem oppak wordt het weer een blok beton.
Misschien is het de ongeduldigheid van mij, ook wetende dat ik het zo graag voor zijn eigenaresse wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:20

Hij is verwend en altijd zijn zin gehad, moeilijk om dit te doorbreken, hij weet dat hij sterk is, hoe onder je gezag uit te komen. Heropvoeden zal een klus zijn en ik denk dat dat voor jouw te moeilijk is, want geef hem eens zijn zin niet, wat gebeurd er dan? Een ruiter die zich niet van de wijs laat brengen, zit als een huis, rustig blijft en handig is om in te spelen op zijn trucken en toch door blijft rijden, zal hem overtroeven. Als hij dan lekker zijn lijf kan gaan gebruiken, zal hij ook het plezier in rijden gaan krijgen.

Ik denk een zware klus en dat zal ook niet goedkoop worden, want je zult een ervaren ruiter moeten gaan zoeken die hem voor jullie wil gaan rijden en her beleren.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 10:23

Als hij zich "gedraagt' is het echt een topper:

Zie foto
Afbeelding


En dan hier de omslag omdat hij iets niet wil

Afbeelding

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 10:26

russel schreef:
Hij is verwend en altijd zijn zin gehad, moeilijk om dit te doorbreken, hij weet dat hij sterk is, hoe onder je gezag uit te komen. Heropvoeden zal een klus zijn en ik denk dat dat voor jouw te moeilijk is, want geef hem eens zijn zin niet, wat gebeurd er dan? Een ruiter die zich niet van de wijs laat brengen, zit als een huis, rustig blijft en handig is om in te spelen op zijn trucken en toch door blijft rijden, zal hem overtroeven. Als hij dan lekker zijn lijf kan gaan gebruiken, zal hij ook het plezier in rijden gaan krijgen.

Ik denk een zware klus en dat zal ook niet goedkoop worden, want je zult een ervaren ruiter moeten gaan zoeken die hem voor jullie wil gaan rijden en her beleren.




We gaan er zeker niet nog iemand bij halen, dat is onze laatste oplossing. Ik ben hier voor tips om misschien iets te horen, wat ik zelf nog niet heb bedacht, of over het hoofd heb gezien.
Ervaring is er ondertussen voldoende, en ik denk ook dat dit is op te lossen.
Alleen is het heel belangrijk dat ik iets over het hoofd zie, of juist dat kleine idee wat ik zelf nog niet geprobeerd heb.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:29

Misschien goed om hem een keer na te laten kijken door osteo ?
En voel zelf zijn gehele lijf is na op 'gevoelige' plekken en hoe reageert hij op aanraking op zijn oren ? En is zijn zicht volledig ?

Ik heb een keer een pony gereden, zeer angstig, in stap kon ik links- en rechtsom, maar zodra we iets harder gingen volledige paniek. Ik had het idee dat hij niet volledig zicht had, waardoor hij niet kon plaatsen wat er gebeurde; bleek te kloppen.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:29

Is hij nagekeken door een osteopaat?

Het zadel wat verder naar achter leggen,zodat het niet zo op de schoft ligt?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:30

Je zegt het goed , het zal voor een heel groot deel het niet snappen van wat er allemaal gevraagd wordt zijn, maar stout is een paard eigenlijk nooit, een paard doet wat een paard doet punt uit, die denken daar echt niet over na hoor.
k heb jouw profiel gelezen en daaruit blijkt idd dat je zelf zeker al best een beetje kan rijden, maar dat wil niet zeggen dat je ook in staat bent zelf een paard te hertrainen, das een heel ander uitgangspunt.
Of ook dit paard zo hoog geplaatst kan geraken binnen de dressuur das uiteraard niet helemaal zeker, maar een goede basis dat kan echt bij elk paard, dus ook bij dit paard.
basis is ; een goede vooruit, stop, achteruit, wijken voor druk, achterhand verzetten(wending om de voorhand), voorhand verzetten(wending om de achterhand), wijken voor het been, laterale buiging, en uiteraard nageven, + uiteraard de nodige grondwerk en longe werk en dubbele lijnen werk , ....
Dit alles is basis training. En de basis is hier bij dit paard nog niet goed.

FeeY schreef:
Aan de hand is het een topper, luistert prima!
Ik ben er ook compleet van overtuigd dat hete en rijtechnisch probleem is, ik heb van veel instructeurs les gehad, nou heb ik mijn vorige instructeur meegenomen van mijn vorige wedstrijd haf, maar die klik was er niet.


Met het elastiek erom zwaait hij niet met zijn hoofd.
Zadel ligt super, tanden zijn net gedaan.
Teugels helemaal los gaat hij vooral hard.

Ik denk dat het deels niet snappen is en deels stout. Het is ondertussen wel echt een etterbakkie.
Er zijn momenten dat hij voortreffelijk loopt hoor, zo heb ik hem al aantal keren mee op wedstrijd gehad met succes.
Dit doe ik nu niet meer, omdat hij eerst 100% voor elkaar moet zijn!

Hij hoeft van mij echt niet mijn vorige wedstrijd haf op te volgen , dus de hogere dressuur is echt geen uitgangspunt voor mij. Ik zou vooral graag willen dat er weer normaal mee te rijden valt.

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:32

Het feit dat die aan de longeerlijn braaf is. Wijst erwel op dat het een rijtechnisch probleem is.

Het zwaar worden, loslaten! Als jij loslaat heeft hij niks om zwaar te worden.

Het hard gaan moet worden omgezet in die energie te gebruiken voor het werk.

Rij korte stukjes draf en galop.
Geen hele hoefslagen Rechtdoor fan heeft hij de Kans om hard te gaan.
Veel voltes, gebroken lijnen, afwenden en andere figuren en veel overgangen. Hou zijn gedachten bij jou en hou het werk afwisselend.


Succes!

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:45

Teugels loslaten, zadel op de goede plek leggen en er doorheen rijden, durf of kan jij dat niet, haal er dan iemand bij die het wel kan of durft.
Vooral het vasthouden van de teugels Zal hem opbreken op dit moment. Wij denken altijd maar dar we terug moeten trekken, maar laat nou eens los en laat hem dan maar rennen, hij wordt vanzelf moe en dan kan je aan het werk. Dit doet hij misschien 4 keer en dan zou het over moeten zijn, maar dan moet jij wel stoppen met trekken.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 10:48

Molfre schreef:
Teugels loslaten, zadel op de goede plek leggen en er doorheen rijden, durf of kan jij dat niet, haal er dan iemand bij die het wel kan of durft.
Vooral het vasthouden van de teugels Zal hem opbreken op dit moment. Wij denken altijd maar dar we terug moeten trekken, maar laat nou eens los en laat hem dan maar rennen, hij wordt vanzelf moe en dan kan je aan het werk. Dit doet hij misschien 4 keer en dan zou het over moeten zijn, maar dan moet jij wel stoppen met trekken.



Laten rennen heb ik al 100x geprobeerd. Dit werkt niet.
Ik ga vanavond met lange teugels proberen, gewoon alleen maar zitten.
Ben benieuwd

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Een 'onmogelijke' pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:19

Consequent rijden, streken afstraffen, verder vriendelijk zijn en met kleine stapjes gaan zodat hij weer plezier krijgt in het werk.
Vasthouden werkt zowieso niet, ook niet als hij aan de kletter gaat want hij is veel sterker als jij, zeker een haf met een dikke nek begin je niets tegen.
Als hij vastpakt moet jij reageren met loslaten en zachte hulpen blijven geven. Wel gewoon normaal contact houden maar zoveel mogelijk op zit rijden. Op zit leren reageren kun je vrij simpel aanleren, meeste paarden hebben dat snel door, gewoon veel oefenen in stap.

Hoe is hij aan de hand, reageert hij wel normaal op druk op het halster? De basis voor het rijden begint al als je ernaast staat, heeft je paard dan geen respect voor je dan heeft hij dat zeker niet als je erop zit. Dus werk daaraan en doe grondoefeningen. Zo kun je ook oefenen met buiten wandelen om hem wat meer verkeersmak te krijgen en tegelijk meer vertrouwen te krijgen.
Voor de rest zou ik zoveel mogelijk prikkelvrije omgeving opzoeken, een binnenbak of goed omheinde buitenbak met zo min mogelijk paarden er direkt omheen.
En hoe is zijn rantsoen momenteel? Ik krijg de indruk dat hij flink overvoerd wordt, is dat zo? Even fors minderen met voer en kijken hoe hij daarop reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:24

Ik geloof niet zo in stoute paarden, wel in paarden die blokkeren wanneer ze iets moeilijk vinden. Blijkbaar is dit paard nog niet toe aan jouw manier van oppakken. Je kunt ook niet ineens van lang laag naar hoger instellen, een paard moet dan weer opnieuw zijn balans vinden, andere spieren gebruiken. Dat dien je dus rustig op te bouwen, zoek de grens niet op, pak kleine stukjes op, wanneer het goed gaat, belonen door even te ontspannen en zo weer verder.
Als hij gaat achteruit lopen, neem het dan over. Wil je achteruit lopen? Dan zul je ook op mijn commando achteruit lopen. Zo krijg jij meer de controle over dit soort acties. Straf niet, blijf ten aller tijde rustig en geduldig maar zorgt voor meer controle.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 11:40

anneliesdj schreef:
Consequent rijden, streken afstraffen, verder vriendelijk zijn en met kleine stapjes gaan zodat hij weer plezier krijgt in het werk.
Vasthouden werkt zowieso niet, ook niet als hij aan de kletter gaat want hij is veel sterker als jij, zeker een haf met een dikke nek begin je niets tegen.
Als hij vastpakt moet jij reageren met loslaten en zachte hulpen blijven geven. Wel gewoon normaal contact houden maar zoveel mogelijk op zit rijden. Op zit leren reageren kun je vrij simpel aanleren, meeste paarden hebben dat snel door, gewoon veel oefenen in stap.

Hoe is hij aan de hand, reageert hij wel normaal op druk op het halster? De basis voor het rijden begint al als je ernaast staat, heeft je paard dan geen respect voor je dan heeft hij dat zeker niet als je erop zit. Dus werk daaraan en doe grondoefeningen. Zo kun je ook oefenen met buiten wandelen om hem wat meer verkeersmak te krijgen en tegelijk meer vertrouwen te krijgen.
Voor de rest zou ik zoveel mogelijk prikkelvrije omgeving opzoeken, een binnenbak of goed omheinde buitenbak met zo min mogelijk paarden er direkt omheen.
En hoe is zijn rantsoen momenteel? Ik krijg de indruk dat hij flink overvoerd wordt, is dat zo? Even fors minderen met voer en kijken hoe hij daarop reageert



Hij krijgt amper kracht voer. Pavo Nature.
Ochtend 1/4
Middag handje
Avond 1/4

Daarnaast een normal portie hooi.

Ik rijd hem al zoveel mogelijk in de bak, de buitenbak is prima.
Alle faciliteiten zijn voldoende aanwezig

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:41

Hij is wel heel knap zeg!
Maar wat doe jij als hij zo doet?
Als jij niks doet, zou dit gedrag zeker niet ophouden. Als het lichamelijk niets is, zou ik hem op zo'n moment eens een keer goed aanpakken.
Als hij in zn achteruit gaat, zeg dan voor jezelf; Wil jij achteruit? Dan gaan we achteruit. Dan laat je hem net zo lang achteruit lopen, tot jij wat anders zegt. Verras hem. Achteruit? Oke. Lopen 'klieren'? Geef hem eens een ram met een zweepje.
Dit alleen als het zeker is dat het gedrag niet voorkomt uit een lichamelijk probleem.
Zolang jij niks doet, zal het sws niet veranderen.
Voor het hoofdschudden zal ik een martigaal gebruiken ipv elastiek. Met een elastiek is de bewegingsruimte veel beperkter dan met een martigaal. Elastiek 'trekt' het hoofd naar beneden, en een martigaal zorgt er voor dat hij zijn hoofd niet zo heftig kan schudden dat jij bijvoorbeeld uit balans komt.
Verder dan idd als hij hangt teugels los gooien.

Ben het deels niet eens met Jolien. Vind dat een paard wel degelijk 'stout' kan zijn. Heb sinds kort een nieuw bijrijdpaard erbij, en ging elke keer goed en nu gaat ze uitproberen. Zoeken naar plekken die eng zijn en er vervolgens vandoor. Heb haar de laatste keer eens flink aangepakt en vervolgens was ze heel erg braaf. Deed niks meer in de zin van het 'klieren' dat ze er voor deed. Soms moet en mag je af straffen, je moet het alleen niet op het verkeerde moment doen, en er zeker van zijn dat het echt stout zijn is.