Stiegerend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:02

Hallo bokkers,

Ik heb het paard van mijn vriendin overgenomen omdat zei hem niet meer aankon. Het is echt een heel lief paardje en houd van veel aandacht. Maar tijdens het rijden kan het zo ineen keer omslaan hij begint dan te steigeren. Hij was eerst heel goed onder het zadel maar bij de vorige eigenaar veranderde dat. Ik had er zelf al een aantal keer opgereden en hij was super lief. maar nou was de vorige eigenaar er twee keer afgevallen dus ging ik erop en dat was een drama hij begon te bokken en te steigeren. nou kreeg ik hem wel op ze plek maar moest er toch vanaf. als hij steigert staat hij zowat kaarsrecht omhoog.
Hebben jullie misschien tips of hulpmiddelen waardoor hij niet omhoog kan komen ?

Cheyenne

Anoniem

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:03

Alles medisch gezien uitgesloten? Zadel en rug gecontroleerd? Tanden gecontroleerd?

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:04

Hulpmiddelen zou ik nu nog niet aan beginnen, is het paard en zadel wel eens nagekeken?
Een paard steigert niet zomaar, rugproblemen, slecht passend zadel, tanden dat is waar mijn eerste gedachte naar toe gaat. Dat eerst uitsluiten en dan een goede instructeur opzoeken!:)

Succes!

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:04

Misschien heeft het paard wel ergens pijn?

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:05

cheyenne410 schreef:
Hallo bokkers,


Hebben jullie misschien tips of hulpmiddelen waardoor hij niet omhoog kan komen ?

Cheyenne


Eerst onderzoeken waarom hij omhoog gaat, dus oorzaak bekijken in plaats van gevolg willen verhelpen.

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:21

hij is medisch helemaal goed heeft geen rugklachten of iets aan het gebit, hij heeft een goed passend zadel. ik denk zelf dat het komt doordat de vorige eigenaar nogal in ze mond trok. en dat hij daardoor ook heel gevoelig in ze mond is ik heb al geen sterk bit erin gedaan.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:21

Heeft hij geen kissing spines? Echt goed door de molen ermee!

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:36

is het met kissing spines niet zo dat hij het continue doet ? want de ene keer loopt hij prima maar de andere keer kan het ineens omslaan en het is meestal tijdens het maken van een volte of tijdens het afwenden. vorige keer ging hij ook stijgeren toen hij de bak deur een stukje open zag gaan hij stond toen met zijn voorbenen op de bak deur.

Anoniem

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:39

Misschien heeft hij wel pijn. Doet hij het alleen als je naar een kant een volte doet, of naar allebei de kanten?

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:42

hij doet het naar allebij de kanten maar wanneer ik afwend dan gaat hij langzamer lopen en komt dan omhoog dus ik denk dat het ook wel aan zijn gedrag licht. ik rijd wel zonder zweep of sporen.

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:43

ik moet er mischien ook bij zeggen dat hij heel vroeg is ingereden.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:44

Je zegt meestal als er een volte word gereden of afwenden, dat zijn oefeningen waarbij een paard met meedraaien met zijn lijf zegmaar, niet zoals rechte stukken hoefslag, dus het meest vooropstaande lijkt me dan pijn.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:45

Hmm, lastig hoor TS, zou hem toch is een keer helemaal laten checken. Klinkt wel degelijk als verzet tegen pijn, zeker omdat je het zegt dat hij tijdens een bocht omhoog komt.

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:46

ik ga nog wel een keer naar ze rug laten kijken want gebit enzo zijn prima in orde.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:47

Het klinkt inderdaad als een paard wat pijn heeft.
Doet hij het ook als je hem longeert?

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:50

nee tijdens het longeren gaat het prima dan loopt hij juist goed hij verzet zich dan geen enkel moment daarom denk ik niet echt dat het pijn is want dan maakt hij constant bochten zegmaar

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:51

Heb je wat meer informatie over je paard? Hoe oud, hoe oud ingereden, ruin/merrie, enzovoorts?
Misschien werkt het om hem gewoon een tijdje rust te gunnen op de wei..

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:52

Hoe oud was hij dan toen hij ingereden werd?
En hij oud is hij nu?
Misschien rust geven en langzaam opbouwen..

Edit: wat essie_blue zegt idd :o

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:53

Ik heb een paard gereden dat ook goed kon steigeren.
Bij hem gebeurde het ook altijd in de wendingen.
Dit paard gaf hiermee aan dat het zadel niet goed meer lag.
Het ging dan een paar weken goed en dan kwam hij weer omhoog, ander zadel er op en het was weer een paar weken goed (dit was niet mijn eigen paard) dus misschien ligt toch het zadel niet goed al lijkt het misschien wel zo, een keer na laten kijken door een zadelmaker kan dus nooit kwaad.

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 19:59

hij is ingereden toen hij tussen de 2 en 3 jaar oud is, hij is nu 8 jaar en ruin. het is een haflinger kruising. Hij was medish in orde toen ik hem na liet kijken. de vorige eigenaresse had hem toen hij ongeveer 3 was gekocht en ik reed toen ook al afentoe op hem zei vertelde mij wel dat hij toen al steigerde. alleen heb ik dat zelf nooit gehad toen ik op hem zat tot ongeveer een maand of twee geleden toen dat meisje er twee keer af was gevallen en ik erop ging ik merkte toen op dat hij tijdens het afwenden ze vaart minderde en begon te stijgeren maar hij deed het ook toen hij de bak deur dus een klein beetje open zag gaan hij kwam recht omhoog ik kreeg hem toen wel stil maar ik moest er af omdat iemand in de bak het gevaarlijk vond. ook kreeg ik een filmpje van haar toegestuurd dat ze afwende en dat hij toen begon te stijgeren. verder is er niks meer met hem gedaan alleen gelongeerd en toen longeerde ik hem ook vaak maar dat ging prima totaal geen verzet. hij staat nu wel op een landje waar hij rust krijg ik loop dan vaak met hem langs de weg en dat gaat ook prima. ik ben er verder niet opgegaan.

lukalisaaax

Berichten: 416
Geregistreerd: 05-12-11
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:03

Mijn bijrijdpaard heeft dat ook een tijdje gedaan, als ze iets spannend vond of in een slechte bui was. Wat bij haar hielp, was even een hand tussen haar oren leggen. (Lijkt raar maar het werkte bij haar super) Zo dacht ze dat ze dan niet omhoog kon omdat er iets boven haar zat dat ze anders haar hoofd zou stoten. Geen idee of het bij jou paard ook lukt, misschien kan je het proberen

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 20:05

lukalisaaax schreef:
Mijn bijrijdpaard heeft dat ook een tijdje gedaan, als ze iets spannend vond of in een slechte bui was. Wat bij haar hielp, was even een hand tussen haar oren leggen. (Lijkt raar maar het werkte bij haar super) Zo dacht ze dat ze dan niet omhoog kon omdat er iets boven haar zat dat ze anders haar hoofd zou stoten. Geen idee of het bij jou paard ook lukt, misschien kan je het proberen



ja klopt ik heb ook wel eens gehoor dat je dan een ei moet stukslaan op ze hoofd tussen zijn oren maar de vorige egenares vertelde dat dit niet hielp :P

cheyenne410
Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Heemskerk

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 20:09

alvast bedankt voor alle reactie's

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:09

Ja dat soort dingen zijn alleen gebruikelijk als je zeker weet dat het geen pijn is, maar gewoon ingeslopen rotstreken..

Kan je dat filmpje hier laten zien? Wellicht zien wij er wat aan. Kan natuurlijk ook een rijtechnisch probleem zijn.

michxsimone
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-02-13

Re: Stiegerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:12

ik heb wel eens gehoord dat een zak lauw water kapot stukslaan helpt omdat ze dan denken dat ze bloeden maar dat zou ik niet doen als je niet 100% zeker weet dat het niet aan de gezondheid/spanning oid ligt