bit vastpakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HowlingWolf
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-04-13
Woonplaats: Friesland

bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:35

Hallo, ik heb sinds vorige week een verzorgpony,
Het is een 23 jarige KWPNer met heel veel pit,
zodra ik aan ga draven pakt ze het bit vast en draafd ze heel snel naar voren en ik krijg haar ook niet rustiger.. en gisteren in de galop ook, ik kon haar amper terug vangen.

heeft iemand tips wat ik hiertegen kan doen?

hartelijk bedankt alvast :)

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:39

Hallo,

Paard heeft geen last van de tanden?
Verder wat voor hoofdstel heb je? Met wat voor neusriem?
En wat voor bit?
En wat gebeurd er als je een ophouding maakt?
En wat doe jij? Maak jij er een gevecht van?
Pakt je verzorpgony aan 1 kant het bit vast? Misschien is de pony heel erg scheef...

Het kan echt van alles zijn.

Als je nou heel veel kronkels gaat rijden veel van hand blijven veranderen wat gebeurd er dan?

En heb je toevallig les of kan de eigenaresse je helpen? Want misschien zit jij het paard in de weg wat je zelf niet door hebt maar dat iemand anders dat wel kan zien vanaf de zijkant.

HowlingWolf
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 14:46

zoals ik hoorde van de eigenaar doet ze dit al een paar jaren, ze werd eerst ook amper bereden hierdoor,
ze heeft gewoon een engels hoofdstel met sperriempje. met enkel gebroken bit plus bitringetjes.
ik probeer haar altijd rustig te krijgen met zo min mogelijk druk in de mond. maar ze wil altijd alleen maar sneller en sneller. ze pakt het bit aan bijde kanten ook vast

ik rij altijd samen met een vriendin en die heeft er ook op gezeten. zij heeft ook meer ervaring dan mij en zij krijgt haar ook niet rustiger. doet ze precies hetzelfde bij

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:19

Vraag anders eens aan de eigenaar of je eens een ander bitje mag proberen. Qua mondstuk dan, een dubbelgebroken of ongebroken. Kijk eens hoe ze loopt zonder sperriem, een beetje testen. Maar ofwel zit ze vast ergens, of stijf zijn. Ofwel is het dat ze het bit of neusriem niet accepteerd.
Kan natuurlijk ook gedrag zijn wat nooit is afgeleerd, maar beter eerst kijken of het door iets komt dan het door rijtechnische manieren op te lossen.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:50

Probeer eerst op de volte te oefenen, en daar tempocontrole te krijgen. Gaat ze dan ineens te hard dan sluit je de volte en ga je terug naar stap.

Veel stappen op de volte, en pas als ze helemaal ontspant heeeeel klein aandraven en dan gelijk weer terug. Blijf zacht in je armen en handen, dan hoeft ze ook niet bang te zijn voor je hand (want dat kan ook het probleem zijn).

Veel op je zit proberen te rijden dus! Succes, lastig hoor!

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:07

HowlingWolf schreef:
zoals ik hoorde van de eigenaar doet ze dit al een paar jaren, ze werd eerst ook amper bereden hierdoor,
ze heeft gewoon een engels hoofdstel met sperriempje. met enkel gebroken bit plus bitringetjes.
ik probeer haar altijd rustig te krijgen met zo min mogelijk druk in de mond. maar ze wil altijd alleen maar sneller en sneller. ze pakt het bit aan bijde kanten ook vast

ik rij altijd samen met een vriendin en die heeft er ook op gezeten. zij heeft ook meer ervaring dan mij en zij krijgt haar ook niet rustiger. doet ze precies hetzelfde bij


Klinkt me bekend in de oren.
Het ligt niet aan je hoofdstel, bit etc maar aan het feit dat hij het bit als het vijfde been gebruikt. Hij steunt op het bit. Zodra ie het doet, meteen bestraffen. (uh! zeggen) en een tikje met een zweep ofzoiets. Dan krijgt ze naderhand wel in de gaten dat het niet mag. Veel figuren rijden, los rijden want het kan deels met spanning te maken hebben. Zacht in je handen zijn en zodra ze het doet de teugels loslaten, dan heeft ze niks om steun op te zoeken.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:17

Iris965 schreef:
HowlingWolf schreef:
zoals ik hoorde van de eigenaar doet ze dit al een paar jaren, ze werd eerst ook amper bereden hierdoor,
ze heeft gewoon een engels hoofdstel met sperriempje. met enkel gebroken bit plus bitringetjes.
ik probeer haar altijd rustig te krijgen met zo min mogelijk druk in de mond. maar ze wil altijd alleen maar sneller en sneller. ze pakt het bit aan bijde kanten ook vast

ik rij altijd samen met een vriendin en die heeft er ook op gezeten. zij heeft ook meer ervaring dan mij en zij krijgt haar ook niet rustiger. doet ze precies hetzelfde bij


Klinkt me bekend in de oren.
Het ligt niet aan je hoofdstel, bit etc maar aan het feit dat hij het bit als het vijfde been gebruikt. Hij steunt op het bit. Zodra ie het doet, meteen bestraffen. (uh! zeggen) en een tikje met een zweep ofzoiets. Dan krijgt ze naderhand wel in de gaten dat het niet mag. Veel figuren rijden, los rijden want het kan deels met spanning te maken hebben. Zacht in je handen zijn en zodra ze het doet de teugels loslaten, dan heeft ze niks om steun op te zoeken.


Dit dus net niet doen, eerst uitzoeken of het pijn is. Als jij je enkel hebt omgeslagen en je moet rondjes lopen voor school, denk je dat het helpt als je leraar (die niets van je enkel weet)met een stok achter je aankomt? Het enige wat je daardoor doet is de pijn negeren en doorgaan, tot het punt dat het gewoon te ver is. En wat heb je dan, een langdurige enkelblessure. Had je leraar toen gevraagd waarom je anders liep had hij je naar ehbo kunnen sturen voor een coolpack.

Het zelfde geldt voor paard, straf je hun voor een uiting van pijn gaan ze leren de pijn niet te laten zien. De pijn is er wel nog steeds, maar ze laten het niet merken. Tot het moment dat ze niet anders meer kunnen, en dan is het vaak al te laat.
Ik heb het vaak genoeg gezien, vooral met zadels, mensen die hun paarden een tik met de zweep gaven omdat ze bokte en protesteerde. Uiteindelijk lieten de paarden hun pijn niet meer merken. Tot hun rug gewoon kapot gereden was.

Ts: ik lees nergens iets over een zadel? Is dat nog nagekeken geweest of het goed past? Dan kan het logisch zijn dat je paard het enkel in galop en draf doet. Dan komt er meer druk en beweging op de plaatsen waar het niet goed zou liggen. In stap kunnen ze wat onder die druk uit omdat je als ruiter stiller zit en het paard niet zo'n grote bewegingen maakt.

HowlingWolf
Berichten: 14
Geregistreerd: 18-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 20:17

Leen_ schreef:
Dit dus net niet doen, eerst uitzoeken of het pijn is. Als jij je enkel hebt omgeslagen en je moet rondjes lopen voor school, denk je dat het helpt als je leraar (die niets van je enkel weet)met een stok achter je aankomt? Het enige wat je daardoor doet is de pijn negeren en doorgaan, tot het punt dat het gewoon te ver is. En wat heb je dan, een langdurige enkelblessure. Had je leraar toen gevraagd waarom je anders liep had hij je naar ehbo kunnen sturen voor een coolpack.

Het zelfde geldt voor paard, straf je hun voor een uiting van pijn gaan ze leren de pijn niet te laten zien. De pijn is er wel nog steeds, maar ze laten het niet merken. Tot het moment dat ze niet anders meer kunnen, en dan is het vaak al te laat.
Ik heb het vaak genoeg gezien, vooral met zadels, mensen die hun paarden een tik met de zweep gaven omdat ze bokte en protesteerde. Uiteindelijk lieten de paarden hun pijn niet meer merken. Tot hun rug gewoon kapot gereden was.

Ts: ik lees nergens iets over een zadel? Is dat nog nagekeken geweest of het goed past? Dan kan het logisch zijn dat je paard het enkel in galop en draf doet. Dan komt er meer druk en beweging op de plaatsen waar het niet goed zou liggen. In stap kunnen ze wat onder die druk uit omdat je als ruiter stiller zit en het paard niet zo'n grote bewegingen maakt.


haar zadel is laatst nog helemaal nogekekn dus daar ligt het als het goed is niet aan,, maar kan altijd nog wel ff kijken. verder wil ik haar absoluut niet straffen met een zweep, ik heb een hekel aan met zweep rijden, ik wil liever op een vriendelijkere manier oplossen met wat er aan de hand is