inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
niek
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Enschede

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 18:39

Help! We hebben een Fjord (in oktober hebben we hem 3 jaar), die in mei 3 jaar is geworden. Toen we hem kregen was hij zwaar ondervoed en verwaarloosd, zelf opgeknapt met hulp / overleg dierenarts. Is nu stevig gebouwd en mijn dochter van 10 heeft hem in juni zadelmak gemaakt (ik aan de longeerlijn). Kon hem van zijn 2de jaar tot bijna 3 longeren zonder lijn, gewoon in de wei en reageerde heel goed op de stem (nog nooit een zweep of nix bijgehad. Ben sinds een maand met hem op les. Sinds 2 weken is hij vol aan het puberen en sinds gisteren durf ik er niet meer op, gigantisch op hol, onbestuurbaar door de sloot geraced, en allang dankbaar dat dit gewoon bij de boerderij waar hij woont gebeurde en ik er met een paar krassen in m'n gezicht vanaf ben gekomen en er niet af ben gedonderd. Wat kan ik doen om hem meer onder controle te krijgen en wat zijn de belangrijkste punten bij het 'echte africhten'?
Alle reacties welkom!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:13

Zorg ervoor dat je in een omheinde bak/wei rijdt. Zorg er ook voor dat je niet alleen bent, zodat als er iets gebeurd er altijd iemand bij is.
Je moet bij een jonge pony echt consequent zijn. Als de pony gaat racen, zonder jouw toestemming streng zijn en direct terugnemen. Als hij niet luisterd mag je best wat strenger zijn. Hij moet naar je luisteren. Streng zijn is niet leuk, maar wel zo veilig. Als ze eenmaal de baas over je zijn wordt het echt gevaarlijk. Voorkom dit dus.
Bij het africhten moet je de pony leren op jouw hulpen te reageren. Dus als jij been geeft ---> voorwaarts. Als jij dieper gaat zitten, je benen aanhoudt en je teugels een beetje spant ---> zachter of halt. Hij moet op de lichtste hulpen reageren. Daar moet je mee beginnen en als hij dat onder de knie heeft, ga je je concentreren op voltes enz. Doe met de galop in het begin rustig aan. Dit vinden jonge paarden erg moeilijk. Zorg dus eerst dat de pony in stap en draf goed luisterd en in evenwicht is.
En natuurlijk, als de pony het goed doet, belonen! En wees in het begin met iets heel kleins al tevreden. Als het niet goed gaat, niet meteen opgeven. De volgende dag kan het harstikke goed gaan. Alles op zijn tijd. Rij ook niet te lang. Begin met 10 minuten en bouw dat langzaam op. En hou de lol er in voor jullie allebei!

Offtopic: ik woon ook in Enschede! Waar staat jullie Fjord? Ik rij sinds 2 maanden een haflinger in! Kijk voor meer info maar in mijn profiel Lachen

niek
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 11:53

Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Vandaag gelongeerd en hij was in het begin heel dwars, maar ik heb streng opgetreden en het ging steeds beter, misschien durf ik morgen toch wel met hem weer naar les. Zal zorgen dat er goede communicatie is en als ik toch veel te gespannen ben rijdt mijn overbuurmeisje hem wel in de les (als ik er alweer op durf dan stap ik hem wel uit). Een instructeur/trice erbij maakt natuurlijk ook een wereld van verschil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:01

Paarden zadelmak maken en inrijden is echt een vak apart. onderschat dat niet. Alls tips via Bokt zijn heel erg leuk en handig maar in feite heb je er niets aan wanneer je niemand hebt om je ter plekke te helpen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 00:41

Aiks....ik ben volgend jaar aan de beurt met mijn paardje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 09:35

Zorg altijd dat je het met een ervaren iemand doet.
Niet iemand die ooit 1 of 2x in zijn leven een pony zadelmak heeft gemaakt, maar iemand die al veel verschillende paarden heeft beleerd.

Zo iemand ziet meteen wat je pony doet en waarom en kan dit ook meteen verhelpen voordat de pony bang of dominant word.

Dan heb je daarna het meeste plezier van je pony Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:49

Ik zou hem juist niet meteen terugnemen als 'ie in de bak er vandoor gaat. Fleur wil nog wel eens uit een volte wegrennen omdat het te zwaar voor haar is. Als ik haar dan meteen terug wil halen gaat ze alleen maar harder rennen (ze heeft moeite met de hulpen en de oefening, ze rent er van weg, ik sluit haar op. Dan blijft ze dus moeite met me hebben en rennen) Als ik haar gewoon even laat gaan en met heel subtiele gewichtshulpen door de bak stuur is ze na 2 rondjes rustig en kan ik haar heel makkelijk terugnemen naar een drafje.

Het is natuurlijk niet goed dat je paard wegrent, maar het is belangrijker de ontspanning erin te houden. Zolang je dat goed in de gaten houd wordt dat wegrennen denk ik vanzelf minder.

En begeleiding.. heel veel les en hulp van een ervaren iemand..