Zelfvertrouwen kwijt..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Zelfvertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:06

Hoi bokkers,

Ik weet niet dit topic hier goed staat dus voel je vrij om hem te verplaatsen.
Ik heb al een aantal topics gelezen maar ik zou graag wat persoonlijk advies willen.

Ik heb sinds een paar weken een nieuw bijrijdpaard. Een KWPN ruin die Z heeft gelopen. Een super goed leerpaard dus.
Het rijden in het begin ging goed ondanks dat hij me erg aan het uitproberen is. Hij kreeg kort geleden een hoefszweer waardoor die 2 weken stil heeft gestaan. Ik ging er als eerst weer op en hij was lekker braaf.

Die keer erna stapte ik er weer op om te gaan rijden. Er was nog een ander paard in de bak waar hij erg zenuwachtig van wordt. Als ik aan het rijden bent en er komt een ander paard is de bak, voel ik meteen de angst en spanning in hem. Zijn aandacht ligt dan ook niet meer bij mij.
Dus ik draaf aan en na een rondje zet hij het op sprinten waarbij ik 1 beugel verlies. Na 5 rondjes rengalop rende hij rechtop het hek af zonder dat ik wist welke kant hij op zou gaan. Ik viel er dus af.
Ik ben er hierna gewoon weer opgegaan en heb lekker verder gereden :)

Nu wordt het winter en wordt het paardje ook frisser. Daarbij is mijn zelf vertrouwen flink naar beneden gegaan door mijn val. Hij is 1,82 dus zo klein is hij nou ook weer niet.
Nu is hij vorige week geschoren en dat merk ik erg aan hem. Hij loopt te rennen in de paddock en heeft geen aandacht voor mij.
Met rijden dus hetzelfde geval. Hij is erg kijkerig.

Het is wel een paard dat Z heeft gelopen dus je kan niet suf 20 rondjes door de bak gaan draven. Je moet hem constant actief houden en dit vind ik zelf erg moeilijk. Ieder rondje moet eigenlijk niet hetzelfde zijn.
Hij is erg schrikkerig sinds ik er af ben gevallen en ik merk dat ok angst krijg terwijl ik dit helemaal niet wil! Ik heb geen vertrouwen meer terwijl ik dit eerst wel heel erg had met dit paard.

We hebben alleen een buitenbak dus ik rij bijna altijd in het donker wat hij dan ook weer spannender vind.

Hebben jullie misschien tips waardoor ik dus weer ontspannender kan gaan rijden of waardoor dit probleem verholpen kan worden?

ayla31

Berichten: 534
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zelfvertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:10

Misschien af en toe privéles krijgen, daardoor komt er toch soms duidelijkheid waarom hoe of wat. En voor de rest ik heb dit ook in het begin gehad en dat is over gegaan door gewoon te rijden en het paard te leren kennen. Als je een paard eenmaal kent is het minder eng wat ie doet (vind ik) waarschijnlijk heb je hier niet veel aan maargoed in ieder geval veel succes ik doe het je niet na een z paard rijden. En snap dat die meer nodig hebben dan een recreatie paard.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:17

Heb je les? Een goede instructeur kan je hierin begeleiden.
Blijf vooral zelf eraan rijden jij moet hem ondersteunen zodat hij die angsten en spanning niet hoeft te krijgen. Hij klinkt een beetje zoals mijn paard, die is ook Z2 dressuur geweest en heeft ook mijn ondersteuning hard nodig. Als ik hem dat niet geef vlieg ik ook de bak door en zie alle hoeken van de bak. Verder hoef ik hem echt niet elke keer flink eraan te zetten, als ik hem voldoende kan ondersteunen kunnen we ook gewoon relaxed een half uurtje rijden. Ik kan niet van hem verwachten dat hij vijf dagen in de week volop eraan is. Probeer vooral veel afwisseling in je rijden aan te brengen, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, veel wendingen veel schakelen en overgangen rijden. Dit kan ook in een meer ontspannen training.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Zelfvertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:56

Oke dankjullie wel voor de tips! Ik heb eerst wat lesjes gehad van zn eigenaresse. Ze ging vandaag een instructrice voor me regelen dus ik heb waarschijnlijk vanaf volgende week prive les. Ik denk dat dit ook wel zal helpen!.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:07

Vraag desnoods aan iemand die je vertrouwt of ze bij je blijven staan...soms kan dat de ruiter net meer zelfvertrouwen geven en dat stukje veiligheid...

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 03:12

Psycholoog? :')
Nee, een goede instructrise nemen!

Edit: bericht is verwijderd zie ik van andere gebruiker.. Daarop was de psycholoog reactie bedoeld.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Zelfvertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:02

Ik herken je probleem wel een beetje. Mijn vertrouwen is ook een tijd slecht geweest door een val van een paard. Eerste keer dat ik daarna op een paard zat die schrok, 180 graden draaide en stukje weg galoppeerde was ik een en al spanning, en paardje nam dat over. Ik ben gaan lessen, maar juist op verschillende paarden, en zit nu als ze schrikt alweer stuk steviger en blijf relaxt. Daarnaast heb ik met haar ook veel grondwerk gedaan voor het wederzijds vertrouwen, en zit ik er zelfs zo nu en dan zonder zadel op :)
Dus inderdaad les kan zeker helpen, en geef het tijd :) Komt wel weer goed!

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Zelfvertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:06

Je kunt ook gewoon voor je gaat rijden eventjes longeren, dan moet hij erg op jou letten en kan hij zn 'wilde haren' kwijt. En proberen consequent te rijden dus niet te afwachtend. (is lastig) en tijdens het rijden aan het werk blijven houden, gebroken lijnen, slangevoltes etc.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Zelfvertrouwen kwijt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:14

Wat goed helpt als je zelf wat gespannen bent is liedjes gaan zingen op je paard.