Jong paard leren voorwaarts lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Jong paard leren voorwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:42

Hoi

Ik heb een jong paard dat niet goed voorwaarts is.
Mijn trainster zei nu dat ze even met met haar paard ging meerijden en dat mijn paard dan gewoon moet volgen. Vinden jullie dit een goed idee?

Ik wil gewoon even de mening van iemand anders weten.
Tips zijn ook altijd welkom

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:47

Ik betwijfel of dat helpt. Dat is waarschijnlijk alleen een tijdelijke oplossing.

Het is in ieder geval fijn dat het nog een jong paard is, kun je het gelijk goed aanleren. Zweepje er bij en consequent zijn. Drijven en wanneer voorwaarts -> belonen. Zo niet -> tikje op de schouder. Is wel vermoeiend en niet erg leuk om te doen, maar uiteindelijk wel de beste oplossing en makkelijkste manier denk ik persoonlijk.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:49

Eerst aan de longeerlijn leren om goed voorwaarts te gaan op stem. Zodra hij niet reageert op stem, meteen zweep erachter. Zo leert hij te reageren op je stem. Onder het zadel koppel je de beenhulp aan de stem, dat hebben ze vaak heel snel door. En consequent zijn is nog wel het belangrijkste bij een jong paard.

Basboo

Berichten: 362
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:55

Peuk schreef:
Ik betwijfel of dat helpt. Dat is waarschijnlijk alleen een tijdelijke oplossing.

Het is in ieder geval fijn dat het nog een jong paard is, kun je het gelijk goed aanleren. Zweepje er bij en consequent zijn. Drijven en wanneer voorwaarts -> belonen. Zo niet -> tikje op de schouder. Is wel vermoeiend en niet erg leuk om te doen, maar uiteindelijk wel de beste oplossing en makkelijkste manier denk ik persoonlijk.

Dit heb ik ook gedaan, maar dan met een tik achter je been. Niet te zachtjes, liever een (paar keer) hard, dan tig keer bijtikken. Ik hoef nu alleen iets mijn kuit aan te spannen en dan gaat ze al. Niet leuk, maar wel effectief. Zorg wel dat er iemand bij is als je de reactie van je paard op de zweep niet kent ;)

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Re: Jong paard leren voorwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 21:01

Op stem aan de longe reageert hij heel goed. Allen onder zadel nietmeer...
Een tikje op de schouder, gaan ze daarvan niet leren stijgeren?
En tikje van de zweep achter je been daar gaat hij van bokken. Elke keer als je een tik geeft bokt hij. Moet ik dit volhouden tot hij het opgeeft?

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Jong paard leren voorwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:06

Hoe reageert hij dan onder het zadel aan de longe? Hij moet gewoon echt gaan begrijpen dat hij onder het zadel ook door moet lopen, persoonlijk zou ik dan liever aan de longe blijven oefenen. Beenhulp gelijk geven met stemhulp tot hij even goed reageert op been als op stem. Hoelang is hij nu beleerd?

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:06

gewoon op stem met kuit als dat prima werkt.. ik ben met mijnpaard destijds bezig gegaan onder de noemer ik wil een reactie op mijn been welke maakt mij niet uit. anders krijg je een mep en ondanks dat ze in het begin behoorlijk op de zweep reageerde in de vorm van bokje met nadruk op je kreeg ik wel snel gewenst resultaat zou het bij een volgend/ ander paard zo weer doen ( heb wel langere zweep genomenen verbouwt zo dat ik met mijn hand op de plaats kon blijven en dan nog achter de kuit kon tikken)

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:10

.
Laatst bijgewerkt door paardje1983 op 18-11-13 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Re: Jong paard leren voorwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 21:17

Bedankt voor jullie tips!
Maar jullie denken niet dat het gaat helpen als mijn trainster met haar paard mee rijd?

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:20

Nee want daar heb je niet zoveel aan als je alleen rijdt. Kun je beter rijtechnisch oplossen, dan heeft het ook echt effect op langer termijn.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:25

Belangrijkste vraag: begrijpt je paard je hulp voor voorwaarts gaan? Als ruiter kan je onbedoeld signalen geven die je paard niet begrijpt.

Tweede vraag: kijkt er iemand goed naar jou? Wat je met je zit doet, of je niet uit evenwicht bent, of je recht boven zijn lijf zit, of je niet voorwaarts vraagt maar met je lijf hem afremt? Hou je zacht contact met de teugels of werk je onbewust terug? etc

Derde vraag: Ligt het zadel helemaal goed (geen knellende plekken, geen klapperend zadel, etc), past het hoofdstel goed, heeft je paard het juiste bit in ?

Ik zou echt nooit nooit nooit een jonge paard (geen enkel paard) een goeie knal geven met de zweep.
Paarden zijn kuddedieren en daardoor erg bereid om mee te werken.
Communicatie van mens naar paard is vaak het probleem. Het is ook verdraaid lastig om goede signalen te geven.
Een paard een harde klap geven zal hem misschien doen versnellen, maar je stimuleert er vluchten mee en een paard wat vlucht leert niet. Daarbij creeer je angst ipv dat een paard graag voor je aan het werk gaat.

Het voorstel van je trainster vind ik zo gek nog niet. Je kan de gangen van haar paard gebruiken om daar hulpen aan te koppelen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:26

Ella_ schreef:
Bedankt voor jullie tips!
Maar jullie denken niet dat het gaat helpen als mijn trainster met haar paard mee rijd?


Nee het paard moet meer aan de hulpen komen te staan.

Ik zou beginnen met de manier die SuzanneF aan geeleeft. Op klikken met de tong moet hij al echt direct reageren.

Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:27

hahah waarom zou je een paard voorwaarts willen lopen?
daar heb je toch alleen maar gedoe mee voor later
of ligt dat nu weer aan mij? _/-\o_ _/-\o_

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:29

zillionke schreef:
hahah waarom zou je een paard voorwaarts willen lopen?
daar heb je toch alleen maar gedoe mee voor later
of ligt dat nu weer aan mij? _/-\o_ _/-\o_


Ha,...een kenner :roll: :O

Nee das waar...achterwaarts is beter.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:37

Oh mijn god... er zitten wel een paar bizar slechte tips tussen.
Wat paardje 1983 zegt slaat echt alles.....

Ik hoop dat je verstandiger zult zijn. Een paard dat begrijpt wat de bedoeling zal voorwaarts willen zijn op jouw aanwijzingen.
Voor een jong paard knap lastig, zie het als fietsen zonder wieltjes.... jij bent als 3 jarige ook niet geslagen door je ouders zodat je doorfietste lijkt me?

Een ouder paard voorop is een goed idee... zeker buiten, lekker rechtuit... het paard voorwaarts leren denken, daar de lol van in laten zien.
Wij zetten altijd oudere dieren in om de jonge dieren te leren hoe het moet, dat werkt als een trein. Natuurlijk kun je dat later afbouwen... rare spookverhalen hier wat dat betreft.

In een bak is een voorwaartse impuls in beginsel niet logisch voor een paard, het is immers een omsloten geheel... waar kan het paard naartoe? Veel jonge paarden zijn dan ook vaak terughoudend in de bak. Volstrekt logisch.
Probeer dus af te wisselen met buiten en de bak.

In de bak kun je gebruik maken van iemand die een drijvende hulp geeft.
Koppel die hulp aan een hulp die jij zelf geeft: dus bijvoorbeeld been aanleggen en klikken met je tong (net wat jij prettig vind). Degene die je helpt kan met een zweep (waar ik altijd een plastic zakje aanbindt) een beetje fladderen. Dat moet genoeg zijn.... slaan is eigenlijk niet nodig.

Maar veelal staan mensen op de verkeerde plek, geven tegengestelde hulpen, zijn niet duidelijk, hebben het proces te snel doorlopen en moeten daarom gaan slaan om nog iets voor elkaar te krijgen.... prutswerk als je het mij vraagt ;-)

Anoniem

Re: Jong paard leren voorwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:53

Wilde een heel verhaal gaan typen, maar Ninx en Gooya nemen me de woorden uit de mond...... echt niets meer aan toe te voegen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:54

Ella_ schreef:
Op stem aan de longe reageert hij heel goed. Allen onder zadel nietmeer...


Aan de longe, iemand erop en iemand ernaast. Jij geeft been, hij reageert niet. Meteen komt de longeur met de zweep erachter. Dit net zolang oefenen totdat hij weet dat been naar voren betekent.

Als hij dit snapt en hij loopt nog steeds niet onder het zadel dan probeert hij je gewoon uit. Bokken naar zweep is ook echt not done. Dus als hij bovenstaande goed snapt dan zal je hem moeten aanpakken.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:14

Ella_ schreef:
Op stem aan de longe reageert hij heel goed. Allen onder zadel nietmeer...
Een tikje op de schouder, gaan ze daarvan niet leren stijgeren?
En tikje van de zweep achter je been daar gaat hij van bokken. Elke keer als je een tik geeft bokt hij. Moet ik dit volhouden tot hij het opgeeft?


Nee, je moet het paard aan de hand uitleggen dat een zweephulp voor voorwaarts staat. De zweep geeft een hulp, net als een been, en dat moet je dus ook uitleggen, anders kan er een andere reactie komen, uit onbegrip.

Neem het paard aan de hand en geef het een tikje met de zweep om het van stilstand naar stap te laten gaan. Doet het paard dit, dan beloon je. Geeft het paard geen reactie? Dan blijf je tikken, waarbij de tik steeds iets feller wordt (niet veel, langzaam opbouwen). Zodra het paard een neiging doet om voorwaarts te gaan (al is het maar gewicht van de achterhand naar de voorhand verplaatsen), dan stop je met tikken en beloon je met je stem.

Zo bouw je op tot het paard om een lichte zweephulp van stop naar stap en van stap naar draf gaat. Dan weet je dat het paard de zweephulp begrijpt als voorwaarts, en kun je het te paard ook gaan gebruiken, op dezelfde manier.


Maar los van dit ga ik met Ninx mee.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:20

Idd manier van Suzanne :j

Jonge paarden snappen de beenhulp nog niet, die zal je ergens aan moeten koppelen. En dan veel overgangen maken, klein beginnen, vooral veeeeeel overgangen. De snelheid komt dan vanzelf.

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Jong paard leren voorwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:50

En vergeet ook niet dat het gewoon heel moeilijk kan zijn voor je jonge paard, met een ruiter erop lopen. Zeker in de bak. Als dat kan, zou ik beginnen met zo veel mogelijk buiten rijden. Wel met ander paard (van trainster?) natuurlijk. Die van mij is er een stuk vlotter van geworden. Maar dan nog. In de bak is gewoon moeilijker (en saaier...) en zeker in draf ging hij nog regelmatig stil staan :+ . Mijn oplossing: een pion. Die pion betekent 'rust'. Daar mag hij dus lekker stil staan en even niks doen. In het begin werk je met 2 pionnen en mag hij van pion naar pion. De stukjes (draf) worden steeds wat langer, maar niet te lang. Loopt hij lekker door? Time out. Mooie volte? Time out. Zorgt ook dat je zelf je concentratie erbij kunt blijven houden. Voor je paard wordt het al snel duidelijk dat hij niet eindeloos achter elkaar hoeft te lopen maar regelmatig een time out krijgt. Het heeft bij mij in elk geval gewerkt en die pion is zelfs zo'n grote vriend geworden, dat het ook hielp bij het trailer laden (wat daarvoor een drama was).

Quibes
Berichten: 162
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:56

Jippie_G schreef:
En vergeet ook niet dat het gewoon heel moeilijk kan zijn voor je jonge paard, met een ruiter erop lopen. Zeker in de bak. Als dat kan, zou ik beginnen met zo veel mogelijk buiten rijden. Wel met ander paard (van trainster?) natuurlijk. Die van mij is er een stuk vlotter van geworden. Maar dan nog. In de bak is gewoon moeilijker (en saaier...) en zeker in draf ging hij nog regelmatig stil staan :+ . Mijn oplossing: een pion. Die pion betekent 'rust'. Daar mag hij dus lekker stil staan en even niks doen. In het begin werk je met 2 pionnen en mag hij van pion naar pion. De stukjes (draf) worden steeds wat langer, maar niet te lang. Loopt hij lekker door? Time out. Mooie volte? Time out. Zorgt ook dat je zelf je concentratie erbij kunt blijven houden. Voor je paard wordt het al snel duidelijk dat hij niet eindeloos achter elkaar hoeft te lopen maar regelmatig een time out krijgt. Het heeft bij mij in elk geval gewerkt en die pion is zelfs zo'n grote vriend geworden, dat het ook hielp bij het trailer laden (wat daarvoor een drama was).


Erg interessante manier! Hoe leer je je paard dan dat de pion rust is? Duurde het lang voor hij begreep dat de pion rust inhoud?

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Jong paard leren voorwaarts lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:59

Ik zou eerlijk gezegd je paard leren zelfstandig te lopen. Anders krijg je misschien het probleem dat als je ooit weer met anderen in de bak rijd (dit probleem hebben wij nu namelijk ook) dat je paard erg afhankelijk kan gaan zijn van de andere paarden.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:04

Zoek gewoon hulp bij het beleren van je paard.
Uit al je vragen hier is het heel duidelijk dat je er helemaal niets van begrijpt, en je weet helemaal niet hoe er moet gereageerd worden, hoe denk je dan dat het paard het ooit kan begrijpen zo.
als je zo verder blijft doen heb je binnen "no-time" een probleempaard gecreëerd.
Zoek een trainer.

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:18

Eeltje1991 schreef:
Erg interessante manier! Hoe leer je je paard dan dat de pion rust is? Duurde het lang voor hij begreep dat de pion rust inhoud?


Haha, dat had die slimmerik heel snel door. Gewoon alleen maar halt houden bij de pion en teugel lang. Nu doet die van mij dat heel makkelijk (halt houden); mijn gewicht naar voren en hij staat stil. Dus dat hoeven we niet echt te oefenen. Verder mag hij dus nergens stil staan, alleen bij de pion en natuurlijk alleen als ik hem daar naartoe stuur. Hij gaat ook altijd spelen met dat ding, dus aan het einde ligt de pion wel op zijn kant :') . De stukjes lopen hou je in het begin heel kort. Nu loopt hij een paar minuutjes en dan mag hij daar even staan. Alleen dressuur is niet echt zijn hobby (en talent..), dus we hebben nog veel time outs (en vaardigheidshindernissen!) nodig om het leuk te houden :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:10

aeolusnr1 schreef:
Zoek gewoon hulp bij het beleren van je paard.
Uit al je vragen hier is het heel duidelijk dat je er helemaal niets van begrijpt, en je weet helemaal niet hoe er moet gereageerd worden, hoe denk je dan dat het paard het ooit kan begrijpen zo.
als je zo verder blijft doen heb je binnen "no-time" een probleempaard gecreëerd.
Zoek een trainer.

Amen. Zoek iemand die de tijd voor jullie neemt en die jou in babystapjes leert hoe het zadelmak maken werkt. Dat is zo belangrijk voor de rest van de opvoeding van je paard.