bang geworden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
matedor

Berichten: 964
Geregistreerd: 06-05-12

bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:43

Hoi
Ik rijd nu 2 jaar en nooit een goeie basis gehad van het springen. Ik spring heel af en toe op mn bijrijdpaard maar die springt zo fanatiek en ik kan.al niet goed springen. Dus ik ben met een sprong er af gevallen. Daarna wel gesprongen weer maar de schrik zit er behoorlijk in. Ik ben nu echt bang geworden voor springen en zit er ook tegen op. Ik wil echt er overheen maar ik ben bang dat dat niet met mn bijrijdpaard gaat lukken. Maar hoe kan ik er af komen? Of weet iemand in de buurt van twente een les ofzo dat je van je angs af kan komen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:45

Het beste is een paard die al wat kan, en die rustig blijft bij het springen. Vertrouwen in het paard is noodzakelijk. Als je dat niet hebt in je bijrijdpaard, kun je misschien even contact opnemen met een manege of springstal.

matedor

Berichten: 964
Geregistreerd: 06-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:48

Ik heb het wel met haar maar ze sprong z en gaat zo snel op de sprong af dus alleen met springen geen vertrouwen. Mijn manege is plots gestopt daar had ik 1 paard waar ik het wel mee durfde maar daar kan ik dus niet meer op

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:57

De vraag is, waarom wil je springen?
En de tweede vraag: hoe reageert je bijrijdpaard als je in draf op de sprong afgaat?
Als het bijrijdpaard echt Z heeft gelopen gaat hij echt niet overreageren.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:01

Ik zou even pauze nemen er niet aan denken en op een gegeven moment krijg je vaak wel weer zin en als je echt graag wil dan heb je ook meer moed dan gewoon hulp zoeken van iemand die springlessen geeft en weer een nieuwe start maken

matedor

Berichten: 964
Geregistreerd: 06-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 22:05

Cassidy schreef:
De vraag is, waarom wil je springen?
En de tweede vraag: hoe reageert je bijrijdpaard als je in draf op de sprong afgaat?
Als het bijrijdpaard echt Z heeft gelopen gaat hij echt niet overreageren.

Waarom ik wil springen is omdat ik afwisseling leuk vind.
Gewoon rustig en dan ee. Enorme sprong er over waardoor ik niet gied zit en dan in behoorlijksnelle gallop er van door gaat. Ze is echt een snelle moeilijke pony.

matedor

Berichten: 964
Geregistreerd: 06-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 22:07

Dat is ook een idee misschien stop ik de hele winter wel met springen en ga ik in de zomer verder kijken

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:07

Gewoon rustig weer opbouwen laag beginnen en dan steeds hoger gaan. En denk hier maar aan de beste ruiters vallen ook en je leert met vallen en opstaan nog veel succes verder!! en twijfel niet aan jezelf (spreekt uit ervaring)

Maaike162

Berichten: 740
Geregistreerd: 06-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:10

En heel rustig op de hindernis afstappen en een paar pasjes ervoor aandraven? Of een heel klein sprongetje nemen, 30 cm? Of eerst balkjes draven?

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:25

Springen vind ik echt geweldig.
Gisteren nog zo erg genoten van het springen op een niet zo succesvol (spring) paard.
Gewoon rustig weer beginnen met springen en ander lekker even niet doen en als jij je er weer klaar voor voelt een keertje een laag sprongetje nemen en dan niet op je erg overdreven blije bijrijdpaard maar op een iets rustiger paardje;)

matedor

Berichten: 964
Geregistreerd: 06-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 20:31

Bedankt allemaal deze winter stop ik even met springen zobizo zodat ik er weer meer zin in krijg. En tegen die tijd ga ik de eerste keer even op een braaf paard en dan pak ik het weer op met mijn bijrijdpaard

paarden369
Berichten: 115
Geregistreerd: 09-06-13
Woonplaats: zutphen

Re: bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:34

Dat is denk ik wel handig oM in de zomer pas weer te gaan springen

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:36

Maaike162 schreef:
En heel rustig op de hindernis afstappen en een paar pasjes ervoor aandraven? Of een heel klein sprongetje nemen, 30 cm? Of eerst balkjes draven?

Ik vraag me nog steeds af waarom veel mensen dit als een oplossing zien. Heb nog nooit iemand op een wedstrijd zo zien springen en ken ook niemand die dit doet (gelukkig maar).

Ik zou zelf eventjes een pauze nemen en goed aan dressuur werken, dat is namelijk ook heel belangrijk bij het springen. Misschien is er een instructrice in je buurt die les geeft op eigen paarden? Dan kun je eerst daar een paar lessen op nemen en dan kan ze jou misschien lesgeven op je bij rijd paard. Verder is het gewoon oefenen oefenen oefenen. Eventueel kun je het ook een keer filmen en op bokt zetten voor tips?

matedor

Berichten: 964
Geregistreerd: 06-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 20:37

Ja even laten wachten en als ik er zin in heb deze zomer begin ik weer

matedor

Berichten: 964
Geregistreerd: 06-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 20:39

naomi_g1998 schreef:
Maaike162 schreef:
En heel rustig op de hindernis afstappen en een paar pasjes ervoor aandraven? Of een heel klein sprongetje nemen, 30 cm? Of eerst balkjes draven?

Ik vraag me nog steeds af waarom veel mensen dit als een oplossing zien. Heb nog nooit iemand op een wedstrijd zo zien springen en ken ook niemand die dit doet (gelukkig maar).

Ik zou zelf eventjes een pauze nemen en goed aan dressuur werken, dat is namelijk ook heel belangrijk bij het springen. Misschien is er een instructrice in je buurt die les geeft op eigen paarden? Dan kun je eerst daar een paar lessen op nemen en dan kan ze jou misschien lesgeven op je bij rijd paard. Verder is het gewoon oefenen oefenen oefenen. Eventueel kun je het ook een keer filmen en op bokt zetten voor tips?

Ik neem een pauze en ga aan het werk met dressuur ik heb van af het begin al les ongeveer 1 keer in de week. Prive kan ik wel filmpje sturen van 1,5 maand geleden maar dat is wel lang geleden.

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:40

matedor schreef:
Ja even laten wachten en als ik er zin in heb deze zomer begin ik weer

Veel plezier alvast!=D

Rick0
Berichten: 34
Geregistreerd: 20-06-13
Woonplaats: Enschede

Re: bang geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:43

Ik heb zelf ook een hele poos last gehad van angst.
Toen kwam er bij mij op de 'manege' een nieuw paard, zij heeft op een hoog niveau gesprongen en met haar ben ik gaan oefenen. Ik spring nog steeds niet hoog, maar ik durf het nu wel.
Kies gewoon voor een paard die het wil en die ook gaat en begin laag en bouw het langzaam op, dan komt het vanzelf goed :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:44

matedor schreef:
naomi_g1998 schreef:

Ik vraag me nog steeds af waarom veel mensen dit als een oplossing zien. Heb nog nooit iemand op een wedstrijd zo zien springen en ken ook niemand die dit doet (gelukkig maar).

Ik zou zelf eventjes een pauze nemen en goed aan dressuur werken, dat is namelijk ook heel belangrijk bij het springen. Misschien is er een instructrice in je buurt die les geeft op eigen paarden? Dan kun je eerst daar een paar lessen op nemen en dan kan ze jou misschien lesgeven op je bij rijd paard. Verder is het gewoon oefenen oefenen oefenen. Eventueel kun je het ook een keer filmen en op bokt zetten voor tips?

Ik neem een pauze en ga aan het werk met dressuur ik heb van af het begin al les ongeveer 1 keer in de week. Prive kan ik wel filmpje sturen van 1,5 maand geleden maar dat is wel lang geleden.
Als je wilt mag je hem sturen hoor, misschien heb ik dan wat meer tips.

matedor

Berichten: 964
Geregistreerd: 06-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 20:45

Rick0 schreef:
Ik heb zelf ook een hele poos last gehad van angst.
Toen kwam er bij mij op de 'manege' een nieuw paard, zij heeft op een hoog niveau gesprongen en met haar ben ik gaan oefenen. Ik spring nog steeds niet hoog, maar ik durf het nu wel.
Kies gewoon voor een paard die het wil en die ook gaat en begin laag en bouw het langzaam op, dan komt het vanzelf goed :)

Dat is het lastige punt ik kan niet op een ander paard mijn manege is gestopt en op andere maneges is het niet heel leuk misschien eentje waar ik priveles kan nemen maar die is heeel duur