Tegen de hand? Of tegen het bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 13:34

Hoi!

Ik zit een beetje met een probleem waar ik met rijden tegenaan loop. Ik heb gekeken bij het aan de teugel topic, maar kon hier niet echt vinden wat ik van toepassing vond.

Als ik ga rijden heb ik het idee dat ze iets niet accepteert. Met een losse teugel loopt ze gewoon ontspannen op haar manier. Maar als ik mijn teugels oppak komt het hoofd ook omhoog. Zodra ik dan druk ga geven, of spelen, om haar naar beneden te krijgen komt haar hoofd nog hoger. Op het moment dat ik zelf weer ruimte geef zakt ze zelf ook weer iets. Ook als ik druk geef en been daarbij, dat ze op been zou moeten zakken, dan gebeurt er eigenlijk niks, behalve dat ze gaat lopen. Nu kan ik haar wel bij me houden, maar het gedeelte dat ze dan op mijn been zou moeten zakken dat gebeurt dan niet.

Het is een beetje lastig te omschrijven, maar ik hoop dat het zo duidelijk is.

Mijn instructrice zegt overigens dat ik vast moet blijven houden tot dat ze zakt, maar als ik dit probeer word ze zelf alleen maar sterker, en zelf krijg ik haast verzuurde armen ervan, dus ik vind dat eigenlijk gewoon dierenbeulenrij als dat paard dat in haar mond moet voelen. :(:)

Ik heb 2 verschillende bitten geprobeerd, misschien dat er nog een andere mogelijkheid is, maar ik ben een leek op bitten gebied, dus voor ik wat koop wil ik me daar ook eerst in verdiepen. Ik heb een tijd gereden op een rvs bustrens en een rolletjes bit. Dit rolletjes bit is mij des tijds aangesmeerd in de winkel omdat je paard daar rustiger van zou worden. Dus ik heb dit bit niet voor dit 'probleem' gekocht. Wel is deze dunner en heb ik het idee dat ze hier iets fijner op reageert. Maar veel verschil van reactie zit er niet in.

Daarom dacht ik, laat ik het eens aan de bokkers vragen, aangezien ik het op dit punt niet eens ben met mijn instructrice.

Hopelijk kunnen jullie me iets op weg helpen.

KirstenAp
Berichten: 137
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:38

Ik lees even mee. Precies het zelfde probleem hier. Mijne is net bij tandarts geweest die van jou ook?

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:41

Je geeft aan dat bij druk het hoofd omhoog gaat. Je eerste reactie is je been; Met je been, van achter naar voor, naar je hand toe rijden. Vasthouden klinkt mij eng in de oren, ik hoop heel erg dat je instructrice bedoelt dat je het contact niet weg moet gooien?

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:46

Heb je het gebit al eens laten na kijkendoor een paardentandarts?
Veel paarden hebben een bit wat niet past in hun mond... bv een te dik bit dan kunnen ze mond niet sluiten. of is je bit te breed of wat dan ook.

eerst het gebit nakijken, dan je bit en niet gelijk grof geschut er in doen dan dat neemt de oorzaak niet weg.

Succes!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:51

Tja lastig... foto of filmpje zou wel helpen om meer tips te geven.
Ik lees wel van alles over haar hoofd... maar hoe zit het met de motor? Is ze goed aan het been, actief etc?

Het kan zijn dat ze het bit onprettig voelt, dat het te dik voor haar is of dat een enkelgebroken te veel knijpt of in haar gehemelte prikt. Dan zou je dubbelgebroken of ongebroken kunnen proberen... maar ja er zijn ontzettend veel bitten.

Vasthouden tot dat je armen verzuren is iig niet de goede oplossing... een constante verbinding houden is wel nodig... maar als het alleen om kracht gaat verlies je dat eigenlijk altijd. Je zou eens je instructrice op je paard kunnen laten rijden om te kijken of het dan beter gaat (en dat instructrice misschien ook meer inzicht krijgt hoe het voelt... en hoe je het dan kan oplossen)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:59

Voor zover ik er iets over kan zeggen van hieruit (en vanuit mijn kennis ;) ) zou ik iets meer meegeven ipv 'vasthouden'. Ik zou dus die neus er wat meer uitwerken en naar beneden laten gaan ipv in de krul 'trekken' of 'vasthouden'. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik merk bij mijn paard, een fjord met korte hals wat dus ook problemen geeft, dat eerst wat hals strekken en daarna langzaam gaan inkorten beter werkt. En tussendoor vooruit rijden en die hals weer laten strekken zorgt voor ontspanning.
Begrijp me goed, bij hals strekken of voorwaarts neerwaarts ga je dus geen teugels wegsmijten, je gaat je paard met contact rijden maar je laat de bovenhalsspieren verlengen. Wegsmijten daar bereik je niets mee in dit geval lijkt me.

Moest ik jou zijn, ik zou daarop werken, dus niet blijven vasthouden maar die neus naar beneden laten komen en niet laten stilvallen. Bouw dit op naar een steeds kortere nek, zonder impuls (energie) te verliezen. Klinkt makkelijker dan het is waarschijnlijk, maar neem er je tijd voor, tot ze alles door heeft kan dat wel even duren. Die spieren hebben tijd nodig.

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 14:39

Ik heb even wat foto's opgezocht voor verduidelijking. Let alsjeblieft niet op mijn houding. (ik heb geen bak in de buurt waar ik in kan rijden, vandaar op het land)
galop blijft voor haar moeilijk, dus daar werken we eerst nog aan een fatsoenlijk tempo, op de 2e foto kan je goed zien wat ze dan doet. Het valt me nu eigenlijk pas op dat ik overal mijn handen zowat op schoot heb liggen. :o
http://imageshack.com/a/img12/7681/7ebe.jpg
http://imageshack.com/a/img59/9667/r71m.jpg
En nog een om te laten zien dat ze het wel een beetje kan, dit is overigens dezelfde dag, hier zie je ook dat ik eigenlijk alleen contact hou met de teugels.
http://imageshack.com/a/img443/5889/e8w5.jpg

Ik zal eens proberen om meer vanuit mijn benen te gaan rijden, alleen hoe houden jullie dan je paard bij je? Bij mij gaat ze lopen, en zodra ik afrem, gaat ze gelijk trager. :o
Ik denk dat mijn instructrice bedoelt met vasthouden dat ik druk moet blijven houden tot ze zakt. Alleen doordat ik zelf dan ook niet los ben in mijn handen, houdt ze zelf ook vast.

Mijn instructrice heeft er al eens op gezeten, 2 keer. de laatste keer liep ze ook met haar hoofd omhoog, toen kreeg ik als tips mee dat ik vooral met mijn handen smal moest rijden en dan spelen. En op je benen rijden.

De tips van Aria_zz zal ik ook eens proberen! Je bedoelt dan toch eigenlijk gewoon lang en laag rijden en stukje bij beetje oppakken?

Het gebit kan ik ook nog eens na laten kijken.

Foto's zijn te hoog en te breed voor op bokt, daarom in een url. (geen idee hoe ik dit moet oplossen. :+ )

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:42

Kan een irritatie van de lagen zijn, dus tandarts of dierenarts even laten kijken zou niet verkeerd zijn, verder is misschien het bit gewoon niet de juiste voor jou en je paard, te dik, te scherp en kan jij als ruiter dat (nog) niet doseren, de tip om vast te blijven houden van je instructie vind ik bizar, want zo word ie alleen maar dwarser en harder in de mond, bit moet ie willen aannemen vanuit vertrouwen die jij hem met je hand geeft.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:57

Wat is de leeftijd van 't (overigens leuke) paard?
En hoe lang rij/les je al met haar?

Dit i.vm. zeer goede mogelijkheid van gebits/mondproblemen?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-11-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CarlitaR

Berichten: 102
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:03

Ergens herken ik je verhaal heel erg bij die van mij. Wanneer er druk op de teugel komt kwam ze omhoog, langere teugel of bitloos deed ze prima.
Gister haar na laten kijken want er was een duidelijke bult bij haar kaak zichtbaar. Nu blijkt dat ze een irritatie in de luchtwegen te hebben en een opgezwollen lymfeklier. Waarschijnlijk deed het oppakken haar pijn, door deze bult. Misschien eens kijken of jij dit ook bij jouw paard terug kan vinden?

Ik heb er verder echt geen idee van hoor, maar wie weet helpt mijn ervaring jouw verder.

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:04

Met alle respect, maar ik vind je sowieso te groot. Hierdoor is het sowieso al makkelijk om haar uit balans te brengen. Wat ik op de foto's zie is dat je been te ver naar voren ligt waardoor jij niet vanuit een centraal punt kunt bewegen en te ver achterin het zadel komt te zitten. Daarnaast vind ik je handhouding ook niet uitnodigen tot een stabiele aanleuning. Niet op je houding letten is geen optie, omdat dit je startpunt is. Als de ruiter niet correct op het paard zit kun je simpelweg niet van het paard verlangen dat het correct loopt.

Je moet inderdaad meer vanuit je been gaan rijden, je laat het nu teveel van haar afhangen terwijl een onafhankelijke zit ZO belangrijk is! Ik zou die teugels en aanleuning laten voor wat het is en hard gaan werken aan jouw zit en balans. Verder oefenen op het 'bij je houden' door te zitten en daarbij de impuls te behouden. Ik gok dat je paard aan de loop gaat met je omdat het dan makkelijker is om de balans te bewaren.

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:05

Leuk paard heb je.
Wat doet ze als je longeert met de pessoa op de lage stand?

Paard nagevelijk rijden doe je sowieso van achter naar voren, hoe je kan voorkomen dat je paard onder je uit loopt bij het geven van been moet je instructrice kunnen uitleggen.

NoName126
Berichten: 1001
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:19

Ik zie dat je je met de benen 'afzet' om balans te houden/je evenwicht te bewaren. Probeer goed diep te zitten, op je zitbeentjes en je daarbij echt zwaar maken. Goed meebewegen. Handen netjes smal houden en niet zo breed en op je benen zetten. Handen zitten aan jou vast en je armen moeten ze dragen, niet je bovenbenen. Ga niet vastzetten of dwingen met je hand, zo krijg je je paard tegen je, want hij moet zich dan 'verdedigen' tegen jouw hand
Probeer niet teveel te 'dwingen'/spelen met je handen. Probeer je paard goed los te rijden, veel tempowisselingen, veel voltes; controle inbouwen en houden. Als je merkt dat glop nog een stap te ver is, laat dat dan maar even zitten. Stap en draf zijn dan wel even genoeg.
Ga niet dokteren met bitten, pessoa's etc. Ga eerst aan de slag met je eigen houding en manier van rijden. Jezelf laten filmen kan ook een hele eye-opener zijn.

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 15:41

terpentijn schreef:
Wat is de leeftijd van 't (overigens leuke) paard?
En hoe lang rij/les je al met haar?

Dit i.vm. zeer goede mogelijkheid van gebits/mondproblemen?


Paard is net 10 jaar, Ik rij haar nu inmiddels 5 jaar, maar de meerderheid was eigenlijk gewoon recreatie. Nu sinds ongeveer een jaar heb ik iedere week les met haar.

CarlitaR schreef:
Ergens herken ik je verhaal heel erg bij die van mij. Wanneer er druk op de teugel komt kwam ze omhoog, langere teugel of bitloos deed ze prima.
Gister haar na laten kijken want er was een duidelijke bult bij haar kaak zichtbaar. Nu blijkt dat ze een irritatie in de luchtwegen te hebben en een opgezwollen lymfeklier. Waarschijnlijk deed het oppakken haar pijn, door deze bult. Misschien eens kijken of jij dit ook bij jouw paard terug kan vinden?

Ik heb er verder echt geen idee van hoor, maar wie weet helpt mijn ervaring jouw verder.


Ik heb bij haar -nog- geen bulten kunnen ontdekken, maar ze heeft wel al een tijd een irritatie aan haar luchtwegen (is dierenarts voor langs geweest) dit zou ook door het oppakken komen, maar met iedere dag tijmsiroop geven is het eigenlijk verholpen. Dit was dan ook meer een hoestje, maar misschien dat het in verbinding met elkaar staat..

Doubtless schreef:
Met alle respect, maar ik vind je sowieso te groot. Hierdoor is het sowieso al makkelijk om haar uit balans te brengen. Wat ik op de foto's zie is dat je been te ver naar voren ligt waardoor jij niet vanuit een centraal punt kunt bewegen en te ver achterin het zadel komt te zitten. Daarnaast vind ik je handhouding ook niet uitnodigen tot een stabiele aanleuning. Niet op je houding letten is geen optie, omdat dit je startpunt is. Als de ruiter niet correct op het paard zit kun je simpelweg niet van het paard verlangen dat het correct loopt.

Je moet inderdaad meer vanuit je been gaan rijden, je laat het nu teveel van haar afhangen terwijl een onafhankelijke zit ZO belangrijk is! Ik zou die teugels en aanleuning laten voor wat het is en hard gaan werken aan jouw zit en balans. Verder oefenen op het 'bij je houden' door te zitten en daarbij de impuls te behouden. Ik gok dat je paard aan de loop gaat met je omdat het dan makkelijker is om de balans te bewaren.


Ik snap je punt met dat ik te groot ben, alleen 5 jaar terug, toen ik haar dus kocht. Was ik net een tikkie kleiner, en lichter. Toen hebben we deze pony gekocht, maar omdat ik nu te groot zou zijn vind ik het alsnog zonde om haar te laten staan. Mijn zit en balans word ook in de lessen behandeld, daarom heb ik les toch??
Een tijd terug had ik het toevallig nog aan de dierenarts gevraagd of het geen kwaad kon dat ik was gegroeid ect. Die vertelde dat het paard ook met jou meegroeit, qua bespiering, zodat hij jouw gewicht zou kunnen dragen. Dit ging dan met name over deze pony..

1metjePaard schreef:
Leuk paard heb je.
Wat doet ze als je longeert met de pessoa op de lage stand?

Paard nagevelijk rijden doe je sowieso van achter naar voren, hoe je kan voorkomen dat je paard onder je uit loopt bij het geven van been moet je instructrice kunnen uitleggen.


Met de pessoa zakt ze wel, uiteindelijk. In het begin heeft ze er nog wat moeite mee en houdt ze ook nog iets vast bovenin, maar na wat tempowisselingen en overgangen zakt ze wel.

NoName126 schreef:
Ik zie dat je je met de benen 'afzet' om balans te houden/je evenwicht te bewaren. Probeer goed diep te zitten, op je zitbeentjes en je daarbij echt zwaar maken. Goed meebewegen. Handen netjes smal houden en niet zo breed en op je benen zetten. Handen zitten aan jou vast en je armen moeten ze dragen, niet je bovenbenen. Ga niet vastzetten of dwingen met je hand, zo krijg je je paard tegen je, want hij moet zich dan 'verdedigen' tegen jouw hand
Probeer niet teveel te 'dwingen'/spelen met je handen. Probeer je paard goed los te rijden, veel tempowisselingen, veel voltes; controle inbouwen en houden. Als je merkt dat glop nog een stap te ver is, laat dat dan maar even zitten. Stap en draf zijn dan wel even genoeg.
Ga niet dokteren met bitten, pessoa's etc. Ga eerst aan de slag met je eigen houding en manier van rijden. Jezelf laten filmen kan ook een hele eye-opener zijn.


Bedankt voor de tip! Ik zal me binnenkort eens laten filmen, als dit topic dan nog actief is kan ik hem eventueel ook hierin plaatsen.
Misschien een stomme vraag.. Wat je nu noemt met losrijden, dan moet je ook nog 'iets' doen met het hoofd toch? of alleen contact houden en wat buiging/stelling vragen? niet naar beneden rijden?

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:44

Ik denk ook niet dat je in zo'n mate te groot bent dat ze daar fysiek last van gaat krijgen. Ik doelde er vooral op dat jouw lengte je bij een kleine pony tegen werkt.

roombolletje
Berichten: 1212
Geregistreerd: 06-06-12
Woonplaats: Daar

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:48

Ik had dit eerst ook met mijn pony en dat kwam omdat hij vast zat. Ik ben toen geswitcht van instructrice. Bij de nieuwe instructrice heb ik 1 les alleen maar stelling gevraagt en op de volte zodat hij weer wat los kwam. Hij begon heel erg te proesten en hij loopt sindsdien steeds beter.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:54

Okee, TS, ik schat dat er in elk geval al jaren geen tandarts bij is geweest, dit kan een wereld van verschil uitmaken... sluit ten eerste uit dat het dat zou kunnen zijn (gezien haar leeftijd)!

Over de rijtechnische kant zou ik veel kunnen gaan ophangen hier, maar dat heeft wenig nut als niet is uitgesloten dat het gebit haar problemen geeft. Heeft ze bijv. wolfstandjes? Stak ze bij buiten/recreatierijden die neus ook al zo in de lucht, of begon dat pas toen je meer ging vragen sedert het dressuurrijden, een jaartje terug?
Vasthouden en BLIJVEN houden lijkt me hoe dan ook een zeer slecht advies zo lang je niet weet waarom ze de neus in de lucht steekt (tand/rug/rijprobleem...).

Overigens vind ik je niet overdreven groot, je kunt haar met gebrek aan balans/rijkunst nu natuurlijk wel in de weg zitten, maar qua lengte en gewicht vind ik jullie op zich echt wel kunnen.

Je vraag "tegen de hand of tegen het bit" is pas te beantwoorden als je zeker weet dat er mondtechnisch niets aan de hand is, zonder dat zou ze gemakkkelijk tegen ELK bit in kunnen gaan. Tandarts eerst dus.

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 16:00

Doubtless schreef:
Ik denk ook niet dat je in zo'n mate te groot bent dat ze daar fysiek last van gaat krijgen. Ik doelde er vooral op dat jouw lengte je bij een kleine pony tegen werkt.


Oh zo bedoel je. :o Ja in dat opzicht ben ik het met je eens. Nu doe ik wel goed mijn best om haar er niet mee in de weg te zitten, misschien dat dat op deze foto's er niet zo uit ziet. Ik denk ook dat ik mijn benen afsteek zodat ik haar benen niet zou raken. Maar eigenlijk moeten mijn benen dan wat naar achter.

Ik weet hoe ik goed moet zitten, maar het toepassen tijdens het paardrijden blijft een kunst. Bij ons in de lessen worden ook zitlessen gegeven, maar dan wordt er niet meer gekeken naar hoe je je paard rijdt. Dus de combinatie van deze twee blijft nog even een leerpunt.

terpentijn schreef:
Okee, TS, ik schat dat er in elk geval al jaren geen tandarts bij is geweest, dit kan een wereld van verschil uitmaken... sluit ten eerste uit dat het dat zou kunnen zijn (gezien haar leeftijd)!

Over de rijtechnische kant zou ik veel kunnen gaan ophangen hier, maar dat heeft wenig nut als niet is uitgesloten dat het gebit haar problemen geeft. Heeft ze bijv. wolfstandjes? Stak ze bij buiten/recreatierijden die neus ook al zo in de lucht, of begon dat pas toen je meer ging vragen sedert het dressuurrijden, een jaartje terug?
Vasthouden en BLIJVEN houden lijkt me hoe dan ook een zeer slecht advies zo lang je niet weet waarom ze de neus in de lucht steekt (tand/rug/rijprobleem...).

Overigens vind ik je niet overdreven groot, je kunt haar met gebrek aan balans/rijkunst nu natuurlijk wel in de weg zitten, maar qua lengte en gewicht vind ik jullie op zich echt wel kunnen.


Ik had eerder in dit topic aangegeven dat de tandarts een goede optie was om langs te laten komen. :j
Dit wil ik dan ook zeker doen.

Bij het recreatief rijden deed ze dit niet, was altijd lang en laag, niet met haar neus op de grond, maar wel ter hoogte van mijn knieen.

Tandproblemen zijn nog niet uitgesloten, rugproblemen was ik een tijdje bang voor, maar het zadel is 2 weken geleden nog helemaal nagekeken en opgevuld door een zadelmaker. Dus ik verwacht dat daar niks vandaan komt?
Rijproblemen zijn er denk ik bij iedereen wel. Iedereen maakt fouten en zo doe ik dat natuurlijk ook, en daar ben ik me bewust van.

Bedankt! Dit zet me toch weer even aan het denken. :o

Doubtless

Berichten: 8465
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Tegen de hand? Of tegen het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:03

Als de zadelmaker je zadel op heeft moeten vullen kan het juist heel goed zijn dat ze last van haar rug heeft.

NoName126
Berichten: 1001
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:06

Citaat:
Bedankt voor de tip! Ik zal me binnenkort eens laten filmen, als dit topic dan nog actief is kan ik hem eventueel ook hierin plaatsen.
Misschien een stomme vraag.. Wat je nu noemt met losrijden, dan moet je ook nog 'iets' doen met het hoofd toch? of alleen contact houden en wat buiging/stelling vragen? niet naar beneden rijden?


Contact houden sowieso, buiging en stelling vragen ook, maar zeker niet je handen gaan vastzetten of gaan dwingen om dat hoofd naar beneden te krijgen.
Nageeflijkheid komt door ontspanning. Dat moet je goed in je hoofd houden, daarom was ze met buitenrijden waarschijnlijk ook zo aan het stofzuigeren. Een goede tandarts 1 keer per jaar langs laten komen is natuurlijk noodzakelijk.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:10

Loretteeee schreef:
De tips van Aria_zz zal ik ook eens proberen! Je bedoelt dan toch eigenlijk gewoon lang en laag rijden en stukje bij beetje oppakken?


Dat is idd wat ik bedoel.
Overigens van dat weg lopen als je benen geeft: laten lopen. Niet van gang veranderen maar lekker actief vooruit zetten.
Ik ben op dressuur stage gegaan en wat ik daar vooral heb leren doen is mijn paard minder leren tegen werken in de mond. Ik had zelf schrik dat hij elke keer ging weg lopen waardoor ik meer ging tegenwerken dan goed was. Daar hebben ze mij gewoon benen laten geven, contact mooi houden zonder tegen te werken en dan paard rond proberen stellen en zo naar beneden werken. Daarmee heb je een veel ontspannender paard dan wanneer je op je teugels zit te werken. Na een tijdje snapt een paard dat benen ook aan de teugelkomen betekend en niet enkel vooruit. Eigenlijk wil je meer impuls ipv vooruit.

Jadybabe

Berichten: 655
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:15

hoi TS
Kan ook geen kwaad om de dierenarts of een osteo even naar zijn rug te laten kijken.
Dat je zadel net opnieuw opgevuld is zegt niet zo veel over de rug.
Als het paard zijn rug wegdrukt door dat daar iets niet lekker zit komt die van voren omhoog.

S6 met je leuke paard

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:16

heeft de zadelmaker ook gekeken of het zadel past voor jou?
ik denk zelf namelijk dat een grotere inch maat beter voor jou is maar dat het lastig zal worden met de rug van je pony.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:24

Doubtless schreef:
Met alle respect, maar ik vind je sowieso te groot. Hierdoor is het sowieso al makkelijk om haar uit balans te brengen. Wat ik op de foto's zie is dat je been te ver naar voren ligt waardoor jij niet vanuit een centraal punt kunt bewegen en te ver achterin het zadel komt te zitten. Daarnaast vind ik je handhouding ook niet uitnodigen tot een stabiele aanleuning. Niet op je houding letten is geen optie, omdat dit je startpunt is. Als de ruiter niet correct op het paard zit kun je simpelweg niet van het paard verlangen dat het correct loopt.

Je moet inderdaad meer vanuit je been gaan rijden, je laat het nu teveel van haar afhangen terwijl een onafhankelijke zit ZO belangrijk is! Ik zou die teugels en aanleuning laten voor wat het is en hard gaan werken aan jouw zit en balans. Verder oefenen op het 'bij je houden' door te zitten en daarbij de impuls te behouden. Ik gok dat je paard aan de loop gaat met je omdat het dan makkelijker is om de balans te bewaren.


Ik ga hierin wel mee. Ook wat ze hierna zij over je grootte. Het maakt het voor je pony moeilijker om zijn balans te vinden ook al zal dit op termijn geen probleem meer zijn.
Probeer je pony gevoelig te krijgen voor het been en zelf wat meer te varieren tussen lichtrijden/verlichte zit/doorzitten om een vastere zit te krijgen. Vooral in verlichte zit rijden kan al eens helpen om een betere en stabielere beenliging te krijgen. Vergeet nog even het aan de teugel lopen, want op die manier ga je alleen je pony harder in de mond maken. Je ziet ook op alle foto's dat je naar haar hoofd kijkt en dus met haar hoofd bezig bent...niet doen ;)

y_bouwsma

Berichten: 40
Geregistreerd: 07-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:24

Ik ben ook zelf bezig om mijn paard nog net iets ronder te rijden, wat voor mij en mijn paard werkt, is o.a. actief van achter naar voor rijden,dus lekker aan je been zetten. aanleuning houden op beide teugels (ook in de wendingen, je buiten teugel eraanhouden) in de wendingen, zeker in het begin extra veel stelling vragen. Wanneer ze het dan snapt en keurig begint te zakken en te buigen kan ik dat wat meer 'normaal' doen. Wat ook belangerijk is dat je niet te hard wordt in je hand en wanneer je paard iets meegeeft je je hand ook even ontspant nb. zonder je aanleuning te verliezen.