Het vasthouden van het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Het vasthouden van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 16:32

Hallo bokkers!

Sinds kort heb ik weer een nieuw paard om bij te rijden. Dit doe ik nou ongeveer 2 maandjes en ze is weer lekker conditie aan het opbouwen. Nou ben ik wel tegen wat problemen aangelopen en zou ik jullie om tips willen vragen aangezien mijn volgende les nog een halve week duurt en ik er echt last van krijg in mijn armen, en vorige week was ze kreupel onder de les..

Ze houd heel erg vast, is was het alleen in de linker stelling, maar nu ook in de rechter stelling, de eerste paar keren kon ik het prima oplossen door alleen rechts ( buitenkant ) contact te houden, binnenbeen er in en links los te laten. Nu reageert ze hier niet goed meer op, waardoor ze toch echt blijft trekken. Ik trek ABSOLUUT niet terug, maar hou gewoon contact.

Tips??

dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:37

Misschien heeft ze last van spierpijn? Probeer haar anders goed los te maken door voltes en tempo wisselingen en probeer of ze wil halsstrekken tussendoor zodat ze even alles los laat. Niet te veel op het loslaten focussen en lekker aan het werk zetten!

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Het vasthouden van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 17:22

Voltes rijden doe ik veel, ik rij geen rondje hetzelfde, ook voor het rijden ( instappen ) heb ik alleen contact en krijg ze veel ruimte, dan houd ze ook niet vast, meer tempowisselingen zal ik eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:24

zelf ook loslaten. ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als een paard bij mij (vooral als het maar 1 kant is) vasthoudt, heb ik nog wel is de neiging om zelf ook vast te gaan houden, maar dat werkt niet, paard wint uiteindelijk en ik heb verschrikkelijke spierpijn haha :')

Loopt het uit te hand, zou ik een tandarts laten komen, heb ik bij mn huidige paard gedaan die ineens vast ging houden, en er moest idd het een en ander gebeuren!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:28

heb je les?? Vaak ziet iemand vanaf de kant meer dan de ruiter voelt!

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 18:53

aerdenhout1 schreef:
heb je les?? Vaak ziet iemand vanaf de kant meer dan de ruiter voelt!


Zoals er in het topic staat was ze kreupel toen ik voor de eerste keer les zou hebben op haar

Anoniem schreef:
zelf ook loslaten. ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als een paard bij mij (vooral als het maar 1 kant is) vasthoudt, heb ik nog wel is de neiging om zelf ook vast te gaan houden, maar dat werkt niet, paard wint uiteindelijk en ik heb verschrikkelijke spierpijn haha :')

Loopt het uit te hand, zou ik een tandarts laten komen, heb ik bij mn huidige paard gedaan die ineens vast ging houden, en er moest idd het een en ander gebeuren!


Ik probeer zo veel mogelijk zelf ook los te laten, helaas is dit soms onmogelijk omdat ze dan nog wel eens uit de bocht wil vliegen en we met zijn 3en tegelijk in de bak rijden en zij nogal snel trapperig is haha.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Het vasthouden van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:56

Misschien verstandig om het gebit na te laten kijken?

sunshines1
Berichten: 70
Geregistreerd: 10-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:01

Wat zegt je instructrice ervan? Wat jij schrijft lijkt een probleem van een paard die niet rechtgericht (hangen aan teugel "uit de bocht vliegen") is. Een goede instructeur kan je daar bij helpen. Het is moeilijk om uit het verhaal dat je schrijft te oordelen....Tip: zoek iemand die hier ervaring mee heeft en laat die de situatie beoordelen.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Het vasthouden van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:04

Je zei dat je paard kreupel was.
Dit is dan de reden dat het zich vast zet, het wil niet dat je het uit de door haar gekozen houding kunt halen.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:07

We kunnen beter adviseren als je een afbeelding of video plaatst. Het probleem kan diverse oorzaken hebben namelijk. Doet je paard het ook met een andere ruiter?

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Het vasthouden van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 22:05

Ze was kreupel omdat ze te lang niet bekapt was en toen de dag ervoor wel dus de stand te veel veranderd, ze loopt nu goed dus daar zal het niet aan liggen. Zoals al eerder vemeld heb ik nog geen les op haar gehad ivm dat ze toen kreupel liep dus de les niet heb kunnen rijden. Op een rechte lijn door de bak kan ik haar prima rijden, het zou daar best aan kunnen liggen maar ik doe mijn best om het niet te hebben, met het uit de bocht vliegen bedoel ik dat als ik mijn binnenhand volledig loslaat en met buitenhand begrens en binnenbeen aandruk dat ze dan nog wel eens te ver naar buiten ' valt '. Ik heb haar net gereden en het viel me op dat na het loswerken en galloperen ze een stuk makkelijker word en niet zo zeer meer vasthoud

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Het vasthouden van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:15

Je zegt ik laat de binnenhand voledig los en begrens met mijn buitenteugel ????? ok maar begrijpt jouw paard dit wel , heeft hij geleerd wat deze teugelhulpen betekenen ???? ik betwijfel dit heel erg hoor.
Iets vragen dat een paard toch niet begrijpt heeft helemaal geen zin, integendeel je maakt het er erger mee.
Het is idd maar de vraag of dat kreupel lopen alleen daar door kwam, en of het verder allemaal ok is met het paard.

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Het vasthouden van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:28

Paard liep 1 dag na het bekappen kreupel en daarna niet meer dus lijkt me wel, er zou idd iets anders medisch aan de hand kunnen zijn aangezien ze als ze haar vierkant staat ze 1 been de knie wat naar voren Steekt. In principe snapt ze dit redelijk goed want ze laat dan wel los op het moment alleen wil ze nog een beetje door de buitenteugel heen lopen. Ze is wel erg verpest door eerdere ruiters is wat ik hoor van de eigenaren

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Het vasthouden van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:31

reageert ze wel voldoende met haar binnenachterbeen? en kun je de schouders makkelijk plaatsen?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:33

als ze door de buitenteugel heenloopt, dan is het zeker zo dat ze niet echt respect toont naar die buitenteugel, en is het dus aan jou haar erop te wijzen dat die buitenteugel echt wel iets komt zeggen, en dat daar niet mee gelachen wordt, wijken is wijken, punt uit.
Uiteraard wel belonen als het ook maar moeite doet om op jouw vraag in te gaan, dus paard goed in het oog houden en dadelijk reageren.
maar idd achterhand verzetten en voorhand verzetten zijn basis oefeningen, die moeten altijd eerst al goed lukken voor je verder kan gaan corrigeren.

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 23:42

Caira schreef:
reageert ze wel voldoende met haar binnenachterbeen? en kun je de schouders makkelijk plaatsen?

Wel voldoende met haar achterbeen , kan iets meer maar daar werk ik aan. Wat bedoel je met schouders makkelijk plaatsen

@aeolusnr1 bedankt voor de tip