Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 21:15

Hallo,

Sinds kort heb ik een paard die constant aandraaft en niet (makkelijk) terug te brengen is naar stap. Wanneer we rijden met losse en lange teugel luistert hij perfect, maar wanneer de teugels op maat zijn dan begint het probleem. Ik heb al van alles geprobeerd (ophoudingen buiten teugel (variërend van subtiel tot vrij streng) wanneer die wilt aandraven en zwaar zitten; in het werk zetten in stap, etc.). Ook terug gaan van draf naar stap gaat niet echt soepel. ( Het zelfde geldt voor aan de longe: galop- draf geen probleem, maar draf- stap ho maar).

Iemand de gouden tip voor deze dribbelaar?

Alvast bedankt

Crazy_Horses

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:52

Heel lastig te beoordelen of het je paard is, of dat jij tegenstrijdige hulpen geeft en je paard dus precies doet wat er van hem gevraagd wordt. Zou je een filmpje kunnen plaatsen?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:06

Wij kennen idd jou niet en we kennen het paard niet, we zien ook de combinatie niet aan het werk, er kunnen dus wel heel veel redenen zijn waarom het paard doet wat hij doet.
De meeste mensen gaan strenger reageren via de teugels, en dat is hier heel waarschijnlijk niet de goede manier.
Heel veel kans dat het paard jou ook niet echt begrijpt, dat hij niet verstaat wat er juist gevraagd wordt, dus net iets duidelijker vragen.
geeft het paard ook na, buigt hij makkelijk, als je de linker teugel opent neemt hij dan ook makkelijk linker stelling aan, al deze dingen zijn belangrijk om dit probleem op te kunnen lossen.
Maak het tot een soort uitdaging, veras je paard, creëer steeds een nieuw doel om naar toe te rijden, jij als ruiter bent de leider, jij leid het paard dus ergens naar toe, dit klinkt mssn een beetje melig maar paarden wil echt die sturing, ergens naar toe geleid worden, dat brengt rust en veiligheid.
Zoek instructie, om specifiek eens op dit probleem te werken, volgens mij is dit gewoon een communicatie probleem, kan dus volgens mij al bij de eerste training duidelijk verbeteren.

crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 14:34

Het paard is 13 jaar. Het paard doet het bij alle ruiters dus ik weet niet zeker of het een puur communicatie probleem is. Het probleem doet zich zowel in de bak als buiten voor (al is het buiten wat minder). De meesten zeggen dat er moet harder doorgepakt worden op de teugels, maar dat lijkt mij niet echt bevorderlijk daarom vraag ik hier om tips. :)

(Het paard wordt trouwens gereden op een enkel gebroken bit)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:21

Met lange teugels lukt het je wel, dus daar moet je de oplossing zoeken ;)
Meer op zit rijden, paard meer laten ontspannen, probeer het neusje meer naar beneden te krijgen.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:34

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn paard.

Van galop naar draf gaat prima, van draf naar stap gaat erg moeizaam en dan 'dribbelt' ze vaak weer aan terwijl we aan het stappen waren. En bij mij werkt strenger zijn in hand totáál niet, en dat wil ik ook eigenlijk niet. Wat ik nu van mijn instructrice moet doen, is continue hele kleine ophoudinkjes geven. Ik merk dat dit bij mij wel helpt. Ook lang niet altijd, maar ik merk ook, dat hoe meer aandacht ik er aan geef, hoe vaker ze het doet. Als ik haar gewoon elke keer weer terug neem, doet ze er op een gegeven moment geen moeite meer voor, zeg maar.

Oja, en wat ik ook vaak probeer, is om het voor te zijn. Zodra je voelt dat ze aanspant om te gaan dribbelen, meteen ophouding geven en zwaar gaan zitten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:37

ik heb het bij mijn vorige pony op kunnen lossen met een ander bit deze lag schijnbaar niet lekker in z'n mond dus zodra we contact zochten met de teugel protest dribbelen schudden na overgang van bit weinig problemen meer gehad (was nog heel licht contact anders viel hij zo weer in oude gewoonte)
tand problemen waren bij ons al uitgesloten..

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:44

een paard moet je bijna op puur zit terug kunnen rijden.
De een doet dit wat makkelijker dan de ander.
zwaar zitten, wat bedoel je daar precies mee? voel eens in je lijf wat voor jouw zwaar zitten betekend.
Wat doe je met je handen, je voeten, ademhaling,buikspieren, binnenkant boven been?

crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 16:38

@ Arcodavella: Ik probeer het paard idd voor te zijn, maar dat lukt niet niet altijd. Continue kleine ophoudingen geven helpt wel iets, maar niet super; meestal loopt die daar gewoon doorheen.

@ snorkel1986: De tandarts is nog maar onlangs geweest en alles was in orde

@ kvika: Met zwaar zitten bedoel ik diep in het zadel gaan zitten; bovenbenen een beetje aansluiten, buikspieren licht aantrekken zodat de voorwaartse impuls opgevangen wordt.

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:40

Hmm, mijn paard doet het ook, maar zodra ik haar goed los heb is het over, probeer haar op kleine voltes terug te rijden misschien? je moet trouwens absoluut niet je benen afsteken tijdens de overgangen, dit zal in latere stadiums problemen geven ( hoofd omhoog gooien tijdens overgangen bv ) en probeer het paard lekker ontspannen te rijden, dit werkt bij mijne ook heel goed. Doe het ook veel, ook al is het moeilijk je moet toch aan de moeilijkere dingen werken. Wat ik met mijn vorige paard ook heel veel deed is het systeem op letters rijden. 4 letters galop, 2 draf, 1 stap, 2 draf en weer galop ( ik weet niet precies of hij zo klopt, kan ook nog wel 3 galop zijn, maar je komt elke keer weer uit in de hoek met galop

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:03

Ja, klopt crazy_horses. Die van mij gaat daar ook nog wel eens door heen en het op tijd opvangen lukt ook niet altijd. Ik heb echt precies het zelfde en snap helemaal wat je bedoelt.

Ja, dat heb ik ook Lightbeam. Veel overgangen rijden en zeker je benen niet afsteken, dit deed ik eerder altijd wel waardoor ik daar nu inderdaad tegen aan loop.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:10

kijk eens of je het kan versterken met je ademhaling.
diep uitademen bij een ophouding helpt vaak super.
ook de druk van je voeten in je beugels iets meer opvoeren, en juist met de ophouding los laten.

Aser
Berichten: 203
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:15

De hals houding lager instellen, niet teveel rommelen met de teugels, dus zo min mogelijk ophoudingen geven wel been. En heel lang en veel stappen. Paard denkt eigenlijk teveel dat er 'iets' komt. Krijgt stress en gaat dribbelen. Je kunt bijvoorbeeld stap trainen op einde van je training en zodra ze volhoudt (begin met 1 minuut) ritmisch te stappen dan zet je haar op stal. Leer haar dat de stap niet een opstap is tot 'iets' maar een opzichzelfstaande gang waarin je ontspannen kan lopen

crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 14:17

@lightbeam. We rijden regelmatig kleine voltes (in stap), maar hier wordt er ook steeds weer aangedraafd. Ik steek normaal gezien mijn benen niet af tijdens de overgangen.

@ klik. Ik probeer idd op mijn ademhaling te letten , maar veel effect heeft het niet.

@aser bedankt voor de tip. Ik probeer stukken te stappen, maar er wordt steeds weer aangedraafd.

Hebben jullie nog tips/oefeningen voor deze dribbelaar ?

Daisy01

Berichten: 688
Geregistreerd: 13-01-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Re: Paard dribbelt/ draf-stap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:21

Veel tempowisselingen maken. Dan maar in draf als jou paard steeds aandraaft, maar zorg dat jij de controle blijft houden. Is jou paard altijd dressuur gereden of in het verleden een andere discipline?

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:06

Aser schreef:
De hals houding lager instellen, niet teveel rommelen met de teugels, dus zo min mogelijk ophoudingen geven wel been. En heel lang en veel stappen. Paard denkt eigenlijk teveel dat er 'iets' komt. Krijgt stress en gaat dribbelen. Je kunt bijvoorbeeld stap trainen op einde van je training en zodra ze volhoudt (begin met 1 minuut) ritmisch te stappen dan zet je haar op stal. Leer haar dat de stap niet een opstap is tot 'iets' maar een opzichzelfstaande gang waarin je ontspannen kan lopen


Dit is goed. ;)

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:39

Draaft hij aan de longe ook vanzelf aan ? ik heb het probleem ook gehad met een paard wat ik rij..
doordat ik op de grond heel consequent en streng ben geweest denkt ie er nu niet meer aan..
en als ie het wel probeert is een simpele "nee" genoeg. Dit paard luistert alleen erg goed naar
stemhulpen. Onder het zadel is het bij mij nu ook al minder, puur omdat ik het op de grond ben gaan oefenen. Ook de overgangen ben ik heel duidelijk in aan de grond, ik vraag, geen reactie? dan kan hij een gepaste consequentie verwachten. En nu hoef ik alleen maar het woord draf te laten vallen en hij gaat al. van draf naar stap precies zo.

Als hij aan de longe niet vanzelf aandraaft oid dan zal je idd naar andere dingen moet zoeken.

succes :) !