Zonder zadel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BalouLovertJ
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-13

Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 12:11

hey!
Ik ga vanaf deze week starten met zonder zadel rijden, ik kan al wel stappen, draven en galloperen, maar hoe kan ik het beste blijven zitten want ik glij er steeds bijna vanaf. in galop heb ik wel onder de knie, maar draf nog niet echt....

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:12

Vooral ontspannen en je benen laten hangen. Niet vast gaan klemmen met je benen want dan ga je juist glijden.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:18

Begin met kleine stukjes in een rustige draf. Je paard moet ontspannen en jij moet ontspannen, en dat lukt niet als jullie elkaar tegenwerken. Dus tempo goed terugbrengen, dat kun je bv doen door veel kleine wendingen te rijden, dat maakt het vaak makkelijker dan gewoon terugnemen omdat dat uitnodigt om er tegenin te gaan hangen en dan spant je paard alsnog z'n rug aan.

Voor je gaat stuiteren dan weer terug naar stap, en dat uitbreiden.

Je kunt ook eerst een barebackpad met longeersingel of desnoods een shabrakje met dekensingel nemen, dat glijdt minder.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:35

Een barebackpad is ook voor je paard aan te raden. Zitbeenknobbels komen behoorlijk door in het paard en kunnen drukplekken veroorzaken bij lang zadelloos rijden. En daarnaast maakt het voor jou gemakkelijker om er niet af te glijden.

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:03

Haha, dit komt herkenbaar voor;)
Probeer je bekken te kantelen naar buiten, en als het echt niet lukt, dan kan je altijd weet met zadel en dan de beugels eroverheen leggen zegmaar (zonder beugels rijden) en dan in draf oefenen.
Dan heb je altijd nog een zadel om je aan vast te houden als je er bijna afglijd.
Als je dat onder de knie hebt kan je weer verder gaan met zonder zadel in draf!
Succes ermee en veel plezier!

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:29

Je kan beter gewoon zonder stijgbeugels rijden, zonder zadel is slecht voor je paard vanwege de drukpunten.:)