Wegschuiven van voeten in de beugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Wegschuiven van voeten in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 17:36

Terug begonnen met meer te gaan paardrijden en heb al meteen een vraagje :')
Het is zo dat je je voeten niet te diep in je beugels mag zetten,
maar juist met je tip zodat je je hiel goed naar beneden kan drukken.

Tijdens stap, alles oke. Maar dan komt het probleem in de draf, ik schuif altijd met men voeten verder tot men hak.
De instructrice zei men stijgbeugels minder lang te zetten, ging het al iets beter.
Maar toch schoof ik altijd met één van mijn 2 voeten verder...

Iemand tips hoedat ik dat kan voorkomen?


+:)+

winnie70
Berichten: 440
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:40

Ik zou zeggen: gewoon zonder beugels rijden!!!! :9 ik rijd ook altijd zonder beugels, dus heb hier niet echt ervaring mee... Op manege heb ik wel met beugels gereden, hier ook mee geoefend zonder paard. Een van de oefeningen was: met je tenen op de traptrede gaan staan en dan je hakken laten zakken. Heeft mij toen ook heel erg geholpen

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:43

Je benen ontspannen en lang maken tijdens het draven (eventueel zitlessen nemen) en beugelblokjes met veel grip gebruiken (maar wrs kigt het vooral aan je zit).

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Wegschuiven van voeten in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:49

Toen ik penny was deed ik altijd: als ik ergens zat deed ik mij hakken omlaag en voeten boven de grond. Ik doe het nu nog steeds uit automatisme, maar rijd ook een stuk beter ;)

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:15

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:03

zijn er nog mensen die tips enzo hebben? *D

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:15

Ja, probeer je been langer te maken vanuit je bekken. Dus door je bekken naar achteren te kantelen (onderrug iets bol maken) Deze manier heeft mij goed geholpen.
Wat ook een fijne oefening is om je been langer te maken is een been uit de stijgbeugel halen. Til je bovenbeen heel iets van het zadel op, beweeg zo je been naar achteren en leg het weer aan. Schuif nu voorzichtig met je been langs het zadel naar voren tot je je beugel weer aan kunt doen. Je voelt meteen al dat je been nu langer ligt.
Om je enkels soepeler te maken waardoor je je hakken makkelijk naar beneden kunt drukken kun je de volgende oefening doen: haal je voet uit de beugel en draai langzaam rondjes met je voet. Dus je tenen omhoog, dan naar binnen, dan helemaal naar beneden drukken en dan naar buiten en weer omhoog, zo ver als je kunt. En ook de andere kant op. Als je enkels een beetje stijf zijn kun je ze op deze manier soepeler maken waardoor je makkelijker je hakken laag kunt houden.
Succes ermee en veel plezier!

Verlies je trouwens beide beugels even makkelijk of is er verschil tussen links en rechts?

Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:17

Motje11 schreef:
Ja, probeer je been langer te maken vanuit je bekken. Dus door je bekken naar achteren te kantelen (onderrug iets bol maken) Deze manier heeft mij goed geholpen.
Wat ook een fijne oefening is om je been langer te maken is een been uit de stijgbeugel halen. Til je bovenbeen heel iets van het zadel op, beweeg zo je been naar achteren en leg het weer aan. Schuif nu voorzichtig met je been langs het zadel naar voren tot je je beugel weer aan kunt doen. Je voelt meteen al dat je been nu langer ligt.
Om je enkels soepeler te maken waardoor je je hakken makkelijk naar beneden kunt drukken kun je de volgende oefening doen: haal je voet uit de beugel en draai langzaam rondjes met je voet. Dus je tenen omhoog, dan naar binnen, dan helemaal naar beneden drukken en dan naar buiten en weer omhoog, zo ver als je kunt. En ook de andere kant op. Als je enkels een beetje stijf zijn kun je ze op deze manier soepeler maken waardoor je makkelijker je hakken laag kunt houden.
Succes ermee en veel plezier!

Verlies je trouwens beide beugels even makkelijk of is er verschil tussen links en rechts?

Super, dankjewel :)

Meestal rechts, maar op het einde van de les (1 uur gereden) waren het beide voeten ;(

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:20


Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:21


Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:29

mmmm, daar las ik dus even overheen :o
(nu zijn de blokjes vrij makkelijk te verwisselen, maar ik weet natuurlijk niet of dat mag?!)

Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:31

Kentaro schreef:
mmmm, daar las ik dus even overheen :o
(nu zijn de blokjes vrij makkelijk te verwisselen, maar ik weet natuurlijk niet of dat mag?!)

Kan ik altijd eens vragen :)

Puck94
Berichten: 384
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:35

heb ik ook, bij mij komt het doordat mijn knie niet recht boven mijn voet staat zegmaar. Daardoor kan ik niet mijn hak uitdrukken zonder dat mijn tenen naar buiten steken haha :') Omdat mijn tenen af en toe de bakrand tegenkomen, schuift mijn voet ook door de beugel.. Achja. Ik ging altijd als mijn voet schoof, even terug naar stap en dan weer helemaal goed zitten en weer verder. Na een tijdje kan dat ook in draf en galop.. Succes!

Linda2005

Berichten: 37
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:36

ik heb eerst geleerd zonder zadel te rijden krijg je betere balans en kun je de hulp van de beugels niet gebruiken waardoor je ze later niet zo nodig hebt

BalouLovertJ
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Wegschuiven van voeten in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:12

Benen lang maken en hakken naar beneden, werkt altijd!

Yasmijntje

Berichten: 2084
Geregistreerd: 13-09-13

Re: Wegschuiven van voeten in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:12

Je beugels misschien wat korter, ontspannen zitten, hakken goed naar beneden, lukt het dan nog niet, kijk dan nog een keertje naar de lengte van je beugels.
Succes ermee!