Van hand veranderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 20:23

Ik heb net geleerd van te lichtrijden in draf op het buitenbeen en dat lukt al aardig goed.
Maar als ik de rijbaanfiguur 'van hand veranderen' moet doen in draf zit je natuurlijk op een ander buitenbeen.

Ik weet niet wanneer ik moet afwisselen? En hoe ik dat moet doen?
Mijn instructrice zegt dat ik dan 2maal moet doorzitten en dan zit ik juist, klopt dat?
Laatst bijgewerkt door Ilenamor op 07-11-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:25

Als je weer op de hoefslag terecht komt. bijv. K-X-H van hand veranderen, dan pas bij H op het buiten been gaan zitten. En dan gewoon 2 keer zitten, dus, zit zit en dan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:26

Ik wissel van been als ik bijna op de hoefslag ben op de lange diagonaal, en op de korte diagonaal net voor de eindletter. Het klopt dat als je twee keer doorzit dan weer op het goede been uitkomt, mits je daarvoor ook goed zat!

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:26

Ik denk dat je hebt leren lichtrijden op het goed been. Je kan inderdaad twee keer blijven zitten. Het buiten voorbeen (dus aan de kant van de muur) moet naar voren gaan dan ga jij staan.

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:28

Bedoel je niet lichtrijden? Want zoverre ik weet is verlichte zit met je bips uit het zadel, en dan rij je niet op het buitenbeen.

Als je lichtrijden bedoelt, Je moet als het buitenbeen naar voren gaat staan, gaat het binnenbeen naar voren zitten. Als je gaat van hand veranderen moet je 2 x doorzitten, dat betekend dat je 2 passen gaat zitten en daarna weer gaat staan.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:30

Wanneer je wisseld maakt opzich niet heel belangrijk. Mijn instructrice zegt altijd bij gewoon van hand veranderen wisselen op de x (dus halverwegen) als je van hand veranderd in middendraf dan vlak voordat je de andere hand op gaat wisselen. Wisselen doe je idd door twee passen door te zitten

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:32

Dat klopt. Je rijdt licht op het buiten voorbeen. Als die naar voren gaat, veer jij omhoog. Als je van hand gaat veranderen, wissel je op X van hand. In elk geval voordat je een wending maakt naar de andere kant dus.

Kijk maar eens mee met de passen van je paard, of tel ze mee. Dan is het ritme dus: 1-2-1-2-1-2-1-2. Ga je van hand veranderen, dan blijf je 1 keer zitten, dus 1-2-1-2-2-1-2-1-2. Oftewel het oude bekende: sta-zit-sta-zit-sta-zit --> sta-zit-sta-zit-zit-sta-zit

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:32

In manegelessen is het wisselen vaak op X, voor dressuurproeven vraagt men het einde van de diagonaal omdat je het paard niet stoort in de takt op die manier (bijv. bij verruimingen)

LiannePuthzy

Berichten: 6986
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:32

ik wissel ook gewoon op X, heb het zo aangeleerd en ben dat dus gewend

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:32

op zich maakt het niet uit wanneer je 'van been verwisselt'. ik doe het altijd op een ander moment.. soms helemaal niet... dat merk ik dan wel duidelijk!! :')

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:35

Ik heb altijd geleerd van been te wisselen op het midden, dus op x. Je verandert van been door inderdaad twee keer te blijven zitten:
Normaal ga je sta-zit-sta-zit-sta en als je wilt wisselen ga je sta-zit-zit-sta-zit. Door één keer te blijven zitten op het moment dat je normaal zou gaan staan en dáárna te gaan staan ben je van been gewisseld.

Melisjeee
Berichten: 1329
Geregistreerd: 09-04-13

Re: Van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:41

2x zitten dan weer staan. ik verwissel meestal vlak voordat ik bij de letter aankom

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:23

Ik wissel op de letter aan het eind van de diagonaal. Zo heb ik het geleerd en zo moet het ook in de dressuurproeven. Wisselen op X vind ik maar lelijk, zo midden in een oefening.

Selina

Berichten: 14289
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:59

2 meter voor de letter wissel ik van been. Dan heb ik de figuur al afgerond.

Ilenamor

Berichten: 20
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:03

Dankjewel iedereen, jullie hebben me al veel geholpen met alle tips :D

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:06

bentlage schreef:
op zich maakt het niet uit wanneer je 'van been verwisselt'. ik doe het altijd op een ander moment.. soms helemaal niet... dat merk ik dan wel duidelijk!! :')


Dit vind ik een fout advies. In de proeven is het reglementair vastgelegd dat je aan het eind van de diagonaal van been moet verwisselen. Als je dat vanaf het begin jezelf zo aanleert, kan het niet fout gaan.

TS, aan het einde van de diagonaal dus! Nu al zo leren, dan wordt het een automatisme!