Bezwete broekspieren (Semitendinosis)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Bezwete broekspieren (Semitendinosis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 19:13

Mijn oudere merrie is een tijdje uit de (rij)roulatie geweest vanwege een zwakke rug. Nu heb ik dit door longeren met pessoa weer aardig op de rit en ben vandaag een buitenrit wezen maken. In het uur dat we weg zijn geweest heb ik haar rustig laten draven en een stukje gegaloppeerd. Ze was bij terugkomst licht bezweet onder het zadel, achter de oren (hoofdstel) en lichtjes op de hals. Maar wat me opviel was dat ook haar broekspieren bezweet waren. Aan beide kanten even nat.
Ik heb dit nog nooit gehad met een paard. Verward
Het is geen gebrek aan konditie, want dan zou ze verder ook natter geweest moeten zijn. Temeer daar ze regelmatig gelongeerd is.

Nou vraag ik me af: heb ik haar toch overvraagd en heeft ze nog last van haar rug c.q. achterhand of heb ik haar juist goed aan het werk gezet met de achterhand Verward

PS ze loopt niet kreupel en heeft er duidelijk schik in.


gaskin veranderd in Semitendinosis

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 10:44

Voor zover ik weet is het een goed teken dat de broekspieren bezweet zijn, dan heeft ze de achterhand er goed onder gehad. Misschien heeft je paardje dit uit zichzelf gedaan? Ik denk dat ze het uit gewoonte en wie weet ook wel onbewust heeft gedaan...Ze is waarschijnlijk gewend dat als ze onder zadel loopt lekker moet werken, met die achterhand er goed bij en ja, ze liep natuurlijk onder zadel Knipoog

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 11:34

Kera heeft precies hetzelfde en ze mankeert niks.
Dus ik zou me er geen zorgen over maken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:23

als een paard goed getraind heeft, is hij een beetje nat in de hals, in de "liezen" van zijn achterbenen en de broekspieren zijn ook bezweet. Dan heeft hij werkelijk de juiste spieren gebruikt en zich niet aan het werk onttrokken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:31

Bij mijn paarden is het daar bijna altijd bezweet, volgens mij hoeft dat niets 'naars' te betekenen. Eigenlijk is het daar altijd net zo bezweet als bijv. de hals. Als ze weinig gedaan hebben is het alleen iets vochtig zeg maar, hebben ze echt gewerkt dan is het daar net zo nat als op de hals/liezen etc.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-02 11:30

Nou dit was dus de eerste keer dat ik zag dat het daar nat was. Normaal ben ik niet zo'n 'werk'typje. Gewoon lekker lopen Haha!
Dus ik zal er wel iets meer aan gewerkt hebben, oa doordat ik bij AdB geweest ben en nu meer op het rechtlopen heb gelet *LOL*

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:29

De semitendinosis zijn bij de mens een onderdeel van de hamsrings en als ik flink sport voel ik mn hamstrings ook! Knipoog
Dus naar mijn weten zal dat bij je paardje ook wel zo zijn.
Dus je hebt haar gewoon lekker aan t werk gehad!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:47

ukkie schreef:
De semitendinosis zijn bij de mens een onderdeel van de hamsrings en als ik flink sport voel ik mn hamstrings ook! Knipoog
Dus naar mijn weten zal dat bij je paardje ook wel zo zijn.
Dus je hebt haar gewoon lekker aan t werk gehad!

ik ben daar zelf overigens nooit bezweet..... Mijn hamstrings zijn dan ook niet erg ontwikkeld....

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 18:24

Nee niet bezweet maar ik voel ze altijd wel! Haha!