hoe contragalop aanleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shappiejj

Berichten: 103
Geregistreerd: 17-03-07

hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 21:56

Hoi hoi

Ik ben met mijn leasepaard al enige tijd aan het oefenen met de contragalop. Ik doe dit altijd vanaf de ene hand, in de goede galop en dan verander ik van hand. Het van hand veranderen op zich gaat goed en hij neemt ook de juiste stelling aan maar na enkele passen valt hij alweer terug naar de draf.

Weet iemand hoe ik dit kan veranderen en hem ook in contragalop goed voorwaarts hou?

Groetjes!

Anoniem

Re: hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:02

Dat is niet iets wat je kunt leren maar dat is een oefening die voorkomt uit goede balans, kracht, verzameling en correcte hulp. Het paard moet dus nageeflijk en verzameld zijn zodat hij in balans kan blijven. Het beste is, om het paard recht te stellen, of te wel iets naar binnen te stellen. En ritme is heel belangrijk. Verder zou ik beginnen met korte stukken en niet te krappe wendingen.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:15

Joolien was me voor, maar dan toch nog even mijn vraag.

Hoever ben je in de training van je paard? Hoe zit het met balans, takt, aanleuning, verzameling etc?

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:19

Contra galop begin je toch mee door eens wat gebroken lijntjes te rijden.. Eerst flauw gebroken lijntje, dan wat scherper... later inderdaad van hand veranderen eerst niet te scherp door de bochten en met kleine stukjes beginnen, dan uitbreiden.
Maar dan moet je paard er al wel klaar voor zijn.

Shappiejj

Berichten: 103
Geregistreerd: 17-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:21

We rijden nu ongeveer L2 niveau, geen officiƫle wedstrijden, maar de bijbehorende oefeningen dat zit nu wel goed. Ik merk de laatste tijd dat hij steeds meer voorwaarts wordt en lekker ontspannen naar beneden komt en daar over het algemeen ook blijft.

Anoniem

Re: hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:23

Heb je recente foto's of is de foto in je profiel redelijk zoals ze nu loopt?

Shappiejj

Berichten: 103
Geregistreerd: 17-03-07

Re: hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:28

Nee, geen recente foto's. Die foto is een halfjaar geleden gemaakt, toen ik er voor de 3e keer opzat. Hij loopt nu meer vanuit de achterhand en wordt ook ronder in de hals. In het begin zat ik een beetje met dat het tempo te laag was, dat is nu sterk verbeterd.

Anoniem

Re: hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:32

Dan gok ik dat je nog niet helemaal klaar bent hiervoor. Contragalop is een basisoefening vanaf het M1 en is dat niet zomaar. Hier onder is een goede oefening voor contragalop maar kijk goed hoe verzameld deze galop is, dat is echt van belang.
http://www.youtube.com/watch?v=4j1KphcG8cQ

Shappiejj

Berichten: 103
Geregistreerd: 17-03-07

Re: hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:49

Okee, dankjewel voor de uitleg/tips!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:13

Hopke89 schreef:
Contra galop begin je toch mee door eens wat gebroken lijntjes te rijden.. Eerst flauw gebroken lijntje, dan wat scherper... later inderdaad van hand veranderen eerst niet te scherp door de bochten en met kleine stukjes beginnen, dan uitbreiden.
Maar dan moet je paard er al wel klaar voor zijn.

Zo heb ik het ook geleerd. Met een gebroken lijn kan je de contragalop geleidelijk aanleren. Niet scherper rijden dan je paard aankan. Meteen van hand veranderen in galop is teveel tegelijk.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:19

Sclimpre schreef:
Hopke89 schreef:
Contra galop begin je toch mee door eens wat gebroken lijntjes te rijden.. Eerst flauw gebroken lijntje, dan wat scherper... later inderdaad van hand veranderen eerst niet te scherp door de bochten en met kleine stukjes beginnen, dan uitbreiden.
Maar dan moet je paard er al wel klaar voor zijn.

Zo heb ik het ook geleerd. Met een gebroken lijn kan je de contragalop geleidelijk aanleren. Niet scherper rijden dan je paard aankan. Meteen van hand veranderen in galop is teveel tegelijk.


Je reageert nu wel op een topic van bijna 5 jaar terug. Ik denk dat TS nu al een stuk verder is dan toen :P

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: hoe contragalop aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 17:33

oei, stond ineens in het lijstje met actuele topics.
Nu zie ik het, er is een reactie tussenuit gehaald.