paard galopeert niet goed op rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 22:10

hoi bokkers Haha!
mijn paard galopeert heel slecht op de rechter hand.
Kent iemand goede oefeningen waardoor hij ook rechts goed en langzaam galopeert en dat zijn achterhand goed mee gaat?
Groetjes

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:11

ik heb t andersom, mijne galopeert linksom heel erg slecht, met behulp van m´n instructrice zijn we al (galop) sprongen vooruit gegaan... denk dat je beter een goede instructrice kan hebben dan een virtueel antwoord

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 23:02

dit past beter op RT

duckie

Berichten: 102
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wateringen

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:27

Hallo,

Mijn paard doet het ook slecht op de rechterhand!! Mijn instructeur heeft gezegd dat je er eerst voor moet zorgen dat hij goed galoppeert en daarna pas moet gaan sturen enz. aangezien je hem alleen maar afremt met sturen en mogelijk vind hij het galopperen gewoon moeilijk! Tevens ben ik het eens met de reactie boven ( dat je beter een instructeur in kan roepen)

Ik hoop dat je er wat mee kunt! Neem in ieder geval 1 stap tegelijkertijd!

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:39

Hoi Bokkertje,

Nou ik heb wel een tip je paard moet eerst in balans komen.
Op de juiste manier longeren veel overgangen en met behulp van de pessoateugel.
Werkt echt heel goed binnen een paar weken heb je al resultaat!!!

Heel veel succes!!!

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:40

ps ook dit met een ervaren iemand doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kaja

Berichten: 3878
Geregistreerd: 14-12-04

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 12:26

Blijf beide kanten evenveel galopperen en belasten!
Als het paard wel galoppeerd maar nog wat hard zul je hem sterker moeten maken door telkens de galop mee te nemen in de training en hem sterker te maken.

Wanneer er al wat meer ontspanning in zit waardoor je echt een beetje eraan kunt rijden zou ik veel tempowisselingen maken in de galop, geldt overigens voor elke gang!!!

Veel schakelen en tempowisselingen!
Volte's sluiten, niet te klein en openen...

Komt vanzelf allemaal wel goed, maar train er niet teveel op, zo rijdt je hem alleen maar kapot Knipoog !!!
Denk maar eens aan je eigen spieren en de spierpijn....

chOpJ

Berichten: 6
Geregistreerd: 21-04-05

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:46

gewoon de goede hulpen geven en dan naar voren gaan hangen (mee gaan hangen)

Tact

Berichten: 232
Geregistreerd: 11-01-05

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:53

Voor een paard is een galop een gemakkelijke gang. Met een ruiter op de rug is het moeilijker. Als het paard geen medische beperkingen of pijn heeft is de oorzaak waarschijnlijk dat het paard niet ontspannen, los en soepel is. Zorg er eerst voor dat het paard soepel is in de lengte richting en naar beide kanten, dat het paard in stap en draf in balans gaat. De ruiter als balast, verstoort snel het evenwicht, dus let daar op. Veel tempo wisselingen en overgangen rijden, maakt de rug sterker en het paard leert steeds beter zijn evenwicht te vinden. Als dat netjes gaat, kun je af en toe in galop aanspringen en wat galopsprongen maken, daarna terug naar draf. Gaat dat goed, dan kun je de galop al snel verlengen.
Belangrijk is dat het paard dus los en soepel is, in balans gaat en gemakkelijk zijn evenwicht kan houden in draf. De draf is dan een solide springplank naar galop. Als de draf slecht of slordig is, is de galop meestal ook niet goed.

Oefeningen voor los maken, soepel maken, buigen, strekken zijn al vaker behandeld. Zie andere tips in dit topic.

Ellie

Berichten: 215
Geregistreerd: 12-12-04
Woonplaats: leiden

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:02

ik heb het ook een hele tijd gehad maar ze moeten eerst balans vinden ze zijn dus lang en totaal niet ana elkaar maar met behulp van veel training en goede les is die nu ook beter bij elkaar in de galop

dus het kotm vanzelf wel goed Knipoog

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: paard galopeert niet goed op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:30

Eerst zorgen dat de balans in de andere gangen goed bevestigd is, ik bedoel draagt hij daar dan wel op de achterhand?
Veel overgangen rijden maakt het paard sterker en leniger. niet fixeren op die ene galop idd allebei evenveel oefenen hoor.
Sorry ik zie nu dat ik tact loop te echoën. nou ja, dan hoor je het ook van een ander Knipoog