passage en piaff?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

passage en piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 19:10

hey
ik heb misschiene en raare vraag maar ik vraag me weleens af hoe leer je een paard in hemelsnaam de passage of piaff aan want in de natuur doet een paard dit toch ook niet dus hij moet het wel echt aanleren neem ik aan maar hoe doen die mensen dat dan?

niet dat ik het wil geen doen want me paard is dr nog lang en lang nie klaaar voor maar ben gewoon benieud.

groetjes anouk(nieuwgierig meisje)

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: passage en piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:13

Hmm, ik spring voornamelijk, dus kan je hier geen antwoord op geven. Maar toch wil ik iets kwijt. Paarden doen deze bewegingen ook zeker wel van nature. Ooit een paard lekker zien showen? Dus de bewegingen kennen ze zeker wel..

loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

Re: passage en piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 19:24

ja mijn merrie showt heel vaak maar egt tot passage of piaff zie ik hara nooit doen hor hihi

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re: passage en piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:06

Passage en Piaffe aanleren duurt erg lang. Het gaat puur om verzameling en balans.
Wil je een paard meer verheven laten draven (want dat is passage) dan ga je eerst meer ruimte ontwikkelen. Dit doe je door veel tempowisselingen te rijden. Door dit veel te doen, en hier steeds meer controle op te krijgen, krijg je meer gradaties. Dan kun je je paard actief maken, zonder dat hij sneller gaat. De druk die je dan op een paard zet, zet je paard omhoog in, in plaats van naar voren. Het is meer het principe van 'van achteren activeren, van voren tegenhouden'. Door hier veel in te schakelen ed. wordt het paard hier sterker van en zal het steeds meer een zweegmoment in krijgen. Uiteindelijk heeft het paard zoveel kracht, dat hij ook wat langer in de lucht kan blijven hangen.
Piaffe is eigenlijk hetzelfde, al heeft het een andere dimensie. Het paard houdt je op de plaats (van voren tegenhouden, nageeflijk houden) en je activeert het paard in een bepaald ritme. Wederom door de tempowisselingen (van ponydrafje tot actieve middendraf) kun je een paard op ieder moment actiever maken, zonder dat hij daadwerkelijk sneller gaat. Ga je vervolgens stappen en drijf je het paard aan, en houdt je hem tegen (niet trekken maar begrenzen) dan gaat het paard op een gegeven moment op de plaats dribbelen. Eerst zullen dit ong 2/3/4 passen zijn, dit kun je steeds uitbouwen.
Natuurlijk is dit erg simpel gedacht en een beetje 'kort door de bocht' maar hier zijn eigenlijk praktijkvoorbeelden voor nodig. Hopelijk heb je hier voldoende aan!

loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

Re: passage en piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 16:06

keej bedankt ik had verwacht dat het hel anders zou moeten:P

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: passage en piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:34

Piaf en passage zijn zeker wel natuurlijke bewegingen die je vooral bij hengsten die een merrie proberen te imponeren kunt zien... Dat wil niet zeggen dat merries het niet doen. Zelfs veulens kun je de bewegingen zien maken. Bij een aantal rassen van compacte bouw en met van nature verheven gangen is het helemaal niet zo moeilijk om het paard in een piaffe of passage te zetten, het ligt ze vrij gemakkelijk. Een goed uitgevoerde piaffe en passage zoals het in de ring hoort, is weer een ander verhaal.
Toch vind ik dat er in het algemeen veel te mysterieus en hoogdravend over gedaan wordt. Het is een kwestie van veel impuls opwekken en genoeg opvangen, om het even heel simpel te stellen. Het kan zowel aan de hand als onder de man met iemand ernaast die voor extra impuls kan zorgen met een stokje, aangeleerd (wat heet, het is meer eruit halen) worden.
Vergeet niet dat het paard alle dressuurbewegingen al machtig is, het is aan de ruiter om het paard het mogelijk te maken ze onder de man te tonen.
Het vergt wel ervaring, inzicht, geduld. Maar dat geldt voor de hele africhting (=dressuur), wil je een gezond en levendig paard houden.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: passage en piaff?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 01:55

renes schreef:
Passage en Piaffe aanleren duurt erg lang. Het gaat puur om verzameling en balans.
Wil je een paard meer verheven laten draven (want dat is passage) dan ga je eerst meer ruimte ontwikkelen. Dit doe je door veel tempowisselingen te rijden. Door dit veel te doen, en hier steeds meer controle op te krijgen, krijg je meer gradaties. Dan kun je je paard actief maken, zonder dat hij sneller gaat. De druk die je dan op een paard zet, zet je paard omhoog in, in plaats van naar voren. Het is meer het principe van 'van achteren activeren, van voren tegenhouden'. Door hier veel in te schakelen ed. wordt het paard hier sterker van en zal het steeds meer een zweegmoment in krijgen. Uiteindelijk heeft het paard zoveel kracht, dat hij ook wat langer in de lucht kan blijven hangen.
Piaffe is eigenlijk hetzelfde, al heeft het een andere dimensie. Het paard houdt je op de plaats (van voren tegenhouden, nageeflijk houden) en je activeert het paard in een bepaald ritme. Wederom door de tempowisselingen (van ponydrafje tot actieve middendraf) kun je een paard op ieder moment actiever maken, zonder dat hij daadwerkelijk sneller gaat. Ga je vervolgens stappen en drijf je het paard aan, en houdt je hem tegen (niet trekken maar begrenzen) dan gaat het paard op een gegeven moment op de plaats dribbelen. Eerst zullen dit ong 2/3/4 passen zijn, dit kun je steeds uitbouwen.
Natuurlijk is dit erg simpel gedacht en een beetje 'kort door de bocht' maar hier zijn eigenlijk praktijkvoorbeelden voor nodig. Hopelijk heb je hier voldoende aan!



Ben ik het helemaal mee eens, ik rij voor een vrouwtje bij ons op stal een show merrie een morgan, die heeft vroeger veel shows gelopen echt bijna alle knoppen zitten erop terwijl ze zo ontzettend heet is onder het zadel. laatst ben ik gaan uitproberen wat ze allemaal kon, door tempo wissenlingen kwam ik bij de passage uit, daarna begon ik haar iets meer te begrenzen van voor en hield me benen aan. ze stond echt op de plek te dansen als je je paard eenmaal zo ver heb en dan ook nog met de pure ontspannig, dan voelt dat zo ontzettend goed Lachen