Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Moderators: SayaJones, Apple, Agossie

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

poes

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:46

Hangt ervan af hoe het paardje het allemaal oppakt. Eerst zorgen dat ze aan de hand al goed handelbaar zijn.

Daarna aan de longe, lekker leren luisteren naar stemulpen. Daarna een zadel erop, eerst in de stal, als dat goed gaat gelijk aan de longe laten lopen. Daarna hoofdstelltje in, maar daar longeer ik niet te veel mee. Dan voorzichtig iemand erop aan de longe en uitbouwen, af en toe ook alleen een stukje stappen. En zo verder...

Bij de één zit je er binnen de week op, de ander nemen ze ruim de tijd, zo'n paar maanden.

Verder vind ik erg belangrijk dat het paard goed getraind wordt aan de longe voor je iemand erop zet, zo heeft hij de kans om sterk te worden en balans te vinden eer er zo'n groot gewicht op zijn rug moet. Dus sowieso wordt er altijd wel een maandje of 2 gelongeerd.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

poes

Re: Zadelmak maken + wennen aan tuig, hoe doe JIJ dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:33

holly schreef:
poes schreef:
Daarna aan de longe, lekker leren luisteren naar stemulpen. Daarna een zadel erop, eerst in de stal, als dat goed gaat gelijk aan de longe laten lopen

Kijk dat vind ik apart. Een zadel erop in de stal. Ik zou en doe dat nooit.
Ik doe een zadel er pas op als ik aan het einde van het longeren ben. Even op en af. Klaar voor die dag.

Ahja, hangt van paard tot paard af. Als ze al goed veel gewend zijn in de stal, zodat je ze los kan borstelen en zo, gaan ze vaak ook niet echt dom doen als je het zadel erop legt. Als ik denk dat er meer problemen van komen doe ik het wel even in de piste aan de longe of buiten, omdat daar idd niet zoveel kan gebeuren.

Maar ook met in de stal zadelen is nog nooit wat fout gelopen.

Ik denk dat het gewoon altijd draait om voldoende vertrouwen opbouwen voor de volgende stap, en de ervaring te hebben om te zien hoeveel het paard mentaal op een bepaald moment aankan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie