paard heeft geen respect voor je

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 10:55

ik wist niet goed hoe ik het in de titel moest verwoorden maar ik zal het nu even uitleggen.

een kennis van mij heeft een paard gekocht ongeveer een half jaar geleden. maar dat dier heeft geen respect voor haar en dat is naar mijn idee haar eigen schuld. als haar paard wil galopperen laat ze hem dat maar doen. en meer van dat soort dingen. daarom kan ze er nu dus haast niks meer mee, paardje gaat gewoon zn eigen gang. nu durft ze niet zo goed meer te rijden en heeft ze mij gevraagt om een paar keer te rijden en te zien of hij een beetje respect voor mij kan krijgen. mijn eigen paard is namelijk een druktemaker, waarvan ik eerst dacht dat hij geen respect voor mij had. dat is met een ander bit opgelost, hij reageerde niet goed op dat bit dat ik had (ik reed eerst met een dikke watertrens en nu met een nog dikkere en zachter rubberen bit, en dat ging na 1x rijden al goed, hij had ineens weer door wat teugelhulpen waren) nu wou die kennis van mij dus ook naar andere bitten grijpen en hulp teugels enzo...

nou leek mij niet zo'n goed idee dus ik ben eerst gewoon normaal gaan rijden, met alleen zadel en hoofdstel en het bit wat ze altijd gebruikt. naar mijn idee is het bit prima voor hem.

nou waar het eigelijk om gaat: het dier kan maar moeilijk respect voor je krijgen hij is echt gewend om de baas te zijn. toen hij uit zichzelf ging galopperen probeerde ik hem terug te nemen, hij ging hangen, dus ik liet los zodat hij niks heeft om op te hangen. hij schoot er vandoor en reageerde niet zoals ik verwacht had, mijn eigen paard zou namelijk dan stoppen omdat hij niks heeft om aan te trekken. maar dit paard ging maar door. dus toen heb ik hem maar laten galopperen en toen hij wou stoppen heb ik nog een tijd door gegaloppeerd.

de galop gaat nu redelijk hij springt aan wanneer ik dat van hem vraag en hij stopt wanneer ik dat van hem vraag. stap en draf gingen al wel redelijk. gaat nu ook steeds beter. hij begint weer door te krijgen dat de ruiter de baas is, en de basis dressuur komt ook weer bij hem boven, hij reageert weer op hulpen. dus dat gaat heel goed.

mijn kennis heeft in tussen tijd les genomen (dat was mijn voorwaarde, ik wou niet rijden als zij geen les nam). nu is ze er vorige week voor het eerst weer opgeweest, ik eerts en toen zij. maar het paard heeft dus geen respect meer voor haar. als ik er op zit doet hij alles braaf, maar zodra zij erop zit is hij weer de baas. ze heeft nu een paar keer gereden, steeds met mij erbij. maar het lukt haar niet om weer de baas te worden.

dus nu kennen jullie de hele geschiedenis (wat een verhaal!) onze vraag is dus eigelijk, hoe zorgen we dat zij ook de baas word over het paard. nogmaals zodra ik er op zit zijn er geen problemen, zodra zij er op zit gaat hij zn eigen gang. ik weet dat hij het kan, hij doet het bij mij ook. maar ik heb even geen idee meer hoe zij weer de baas over hem kan worden. ik denk zelf veel oefenen, maar ze is nu alweer bang aan het worden en dat werkt averechts. ze heeft nog steeds les, alleen niet de mogelijkheid om met haar paard les te nemen. de les werkt wel goed voor haar zelf vertrouwen, dus dat is een heel goed punt. andere bitten en hulpteugels heb ik gelukkig uit haar hoofd kunnen praten.

nou hebben jullie tips na dit lange verhaal? alleen al bedankt voor het lezen!

aminah
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:06

is ze wel de baas als ze naast het paard staat?
met poetsen en dergelijke?
zo niet dan lijkt het me verstandig om te zorgen dat ze eerst naast het paard de baas is..met poetsen.. gewoon wandelen enz
eventueel dat ze grondwerk met het paard gaat doen.
zo versterk je je band met het paard aanzienelijk en leert hij dat hij moet luisteren naar haar.. en dus respect krijgen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:07

Lastig.

Doordat het bij jou wel goed gaat weet je dat het niet aan het paard ligt (dat is een open deur, het ligt bijna nooit aan het paard Haha!).

De combinatie eigenaresse/paard werkt blijkbaar niet zo. Het is lastig dat ze geen gelegenheid heeft om met haar eigen paard les te hebben.

Als haar paard onder het zadel helemaal geen respect voor haar heeft hoe gaat het dan op de grond? Hoe gaat het in de omgang, borstelen, opzadelen, aan de hand lopen, longeren?

Het kan gaan kwaad om daar ook eens kritisch naar te kijken en haar er op te wijzen dat ze erg consequent moet zijn.

[Edit: zie nu dat aminah dat ook al vraagt Haha!]

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 11:17

borstelen gaat wel, aan de hand lopen ook wel redelijk, laten we het zo zeggen: het kan beter maar ze redt zich wel zonder kleerscheuren. het is vooral in het zadel dat het mis gaat. op de grond gaan ze eigelijk goed met elkaar om, het paard vind haar ook echt wel lief enzo, geen probleem alleen in het zadel heeft hij geen respect voor haar. ik heb haar trouwens wel verboden om hem om te kopen met snoepjes. dat deed ze namelijk nog wel eens, paard wil niet goed stil blijven staan (ik noem maar wat) geeft ze maar een snoepje om hem kalm te houden. hahaha mijn paarden eten nu dus haar snoepjes op. maar dat vond ze niet erg hoor!

maar goed ik heb haar er al heel goed op gewezen dat ze consequent moet zijn, als het nodig is een tik echt niet erg is. ze pakt dat ook wel goed op, ze wil wel maar het lukt haar gewoon in het zadel nog niet. en ik ben ten einde raad want ik weet echt even niet meer hoe ik haar zover krijg dat ze de baas over hem is... maar goed we oefenen eerst vrolijk door, geven de moed niet op en hopen dat er nog meer tips komen!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:19

Lief vinden is niet hetzelfde als respect hebben Pling .

Let er eens op, wie beweegt wie? Loopt zij met het paard of loopt hij met haar?

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:28

Ga maar eens in de bak staan. Zei en het paard. Aan een longeerlijn zodat het paard ruimte heeft. Eigenaresse begint te lopen. Wat doet het paard, loopt die mee of blijft die staan? Loopt die mee, dan ga je wat figuren lopen. Blijft die staan? Ga dan tot aan het eind van de longeerlijn en haal hem dan naar je toe. Stop jij, stopt het paard, ga jij rennen, gaat het paard rennen. Daar begin je mee. Dan ga je longeren op de stem. Reageerd die niet? Zweep. Wil die niet terug? Lopen met die handel, totdat die terugkomt op je stem. Blijf consequent. Dit paard neemt een loopje met jullie. Wanneer dit goed gaat, dan pas gaan rijden. Met rijden precies hetzelfde. Stap=stap, draf=draf en galop=galop op JULLIE hulpen. Niet op die van hem. Gaat die in galop, maak een ophouding. Reageert die niet, sorry, maar laat hem dan maar eens een keer met zijn snufferd tegen de bakrand opknallen. Wedden dat die stilstaat. Beloon hem dan, verder negeren en weer opnieuw beginnen. Ho=Ho en reageert die niet, dan maar wat harder. Ga niet direct met hulpteugels en bitten. Stem kan al een hoop doen. Geef been-, zit-, en teugelhulpen altijd i.c.m met stem bij dit paard. Als die nou niet wil terugkomen op jou hulpen, dan maar even op de boerse manier... Ho en boem! Het is opbouwen van respect... paard wil niet luisteren? Nou dan beleef je wat... jullie zijn lang genoeg bezig geweest met hem zijn zin geven, nu moet je dat op een wat hardere manier er weer uit krijgen... nu zeg ik niet dat je hem keihard met zijn hoofd tegen de bakrand aan moet rijden of hem met de zweep over hem heen jassen, doe het met beleid en niet langer dan 2 sec. Dus boem tegen het schot, belonen en wegrijden. Hij reageert niet, tik met de zweep en verdergaan. Zorg wel dat hij met dit alles rustig blijft... blijf er dus niet constant op doorhameren, maar ga tussendoor eens figuren of een sprongetje maken, zodat hij zijn aandacht niet constatn bij de overgangen houd...

Lang verhaal, is niet de meest vriendelijke manier, maar nu kun je nog respect opbouwen, als hij straks compleet vast aan hulpteugels en correctiebitten zit, wordt het een stuk moeilijker...

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:34

JA als een paard een beetje verpest is dan is het natuurlijk voor degene die het paard verpest heeft heel moeilijk om het probleem te doorbreken.

Ik schat me zo in dat ze ook weinig ervaring heeft. Ik denk dat je zelf als zij aan het rijden is en het paard neemt een loopje met dr eens goed boos moet worden op haar. Duidelijk zeggen wat je bedoeld en eisen dat ze het uitvoert.

Ik krijg ze ook wel eens in de les en dat komt altijd goed. Doorpakken gewoon.

Consequent niet toe staan. Ik ken ze ook wel die altijd maar ongeveer rijden, ongeveer hierlang, ongeveer middendraf, ongeveer midden op de sprong rijden en dergelijke.
Je moet dat doorbreken denk ik. Gewoon samen aktief het probleem aanpakken. Het is leuk dat jij hem nu aanpakt maar dat werkt niet zij moet het doen.

He sucses en het lukt jullie wel daar ben ik van overtuigd.

MarjaG

Berichten: 979
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Breukelen

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:42

[quote="Hermesdeux"]Ga maar eens in de bak staan. Zei en het paard. Aan een longeerlijn zodat het paard ruimte heeft. Eigenaresse begint te lopen. Wat doet het paard, loopt die mee of blijft die staan? Loopt die mee, dan ga je wat figuren lopen. Blijft die staan? Ga dan tot aan het eind van de longeerlijn en haal hem dan naar je toe. Stop jij, stopt het paard, ga jij rennen, gaat het paard rennen. Daar begin je mee. Dan ga je longeren op de stem. Reageerd die niet? Zweep. Wil die niet terug? Lopen met die handel, totdat die terugkomt op je stem. Blijf consequent. Dit paard neemt een loopje met jullie. Wanneer dit goed gaat, dan pas gaan rijden. Met rijden precies hetzelfde. Stap=stap, draf=draf en galop=galop op JULLIE hulpen. quote]

Hier sluit ik me helemaal bij aan..... Heel veel succes ermee.

aminah
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:02

geloof me het zal onwijs hard werken worden voor ze.. ik heb het zelfde mee gemaakt.. maar nu paar jaar later gaat het super..

toch blijf ik erbij.. eerst zorgen dat je ernaast alles goed mee kan doen.. dat blijf ik zelf de basis vinden..
als hij zo echt respect voor haar heeft zal het in het zadel ook wat makkelijker gaan.
en idd zeeeeeeeeeeer concequent zijn... ho= idd ho.. en niet nog 2 stappen vooruit.
alstie dat doet.. die 2 stappen weer achterwaards zetten.

veel suc6

piet4238
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-04-05

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:52

Het is niet alleen een kwestie van respect, maar zeker ook een kwestie van vertrouwen. Wanneer je paard geen vertrouwen in je heeft kun je het wel vergeten. Dus op de grond blijven en het vertrouwen van je paard zien te winnen (en verdienen), dan pas zal je paard je gaan respecteren. Geen stomme dingen doen en bij iedere handeling (zo klein ook) die je met je paard doet of door je paard laat uitvoeren nadenken wat je ermee wilt bereiken en hoe je dit (in combinatie met jouw paard) kunt bereiken.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:33

Ik wil nog even benadrukken dat het heel belangrijk is het paard uitbundig (met je stem, niet met snoepjes) te belonen, GELIJK als ie iets goed doet. Dus als hij er vandoor gaat en je wilt hem terug nemen en hij komt iets terug, ook al is het niet gelijk naar draf, maar dat hij wel langzamer gaat, belonen. Dit kun je steeds verder opbouwen en vaak valt het kwartje wel.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:00

Allegra schreef:
Ik wil nog even benadrukken dat het heel belangrijk is het paard uitbundig (met je stem, niet met snoepjes) te belonen, GELIJK als ie iets goed doet. Dus als hij er vandoor gaat en je wilt hem terug nemen en hij komt iets terug, ook al is het niet gelijk naar draf, maar dat hij wel langzamer gaat, belonen. Dit kun je steeds verder opbouwen en vaak valt het kwartje wel.


Dat is dus onconsequent. Terug = terug en niet half terug. Zo gaat het verkeerd... pas belonen als hij daadwerkelijk terug komt.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 18:02

zo vanmiddag weer bezig geweest, ik zie helaas nog geen verbetering. maar goed we zetten gewoon door. we hebben afgesproken dat zij hem alleen nog rijdt en ik alleen als het heel erg fout dreigt te gaan. maar ze moet hem toch zelf weer gaan rijden. ik blijf haar wel begeleiden. oke even een reactie op jullie reactie's:

apple: dat klopt helemaal wat je zegt, lief vinden is nog geen respect hebben, wat ik hier mee wou zeggen is dat zij en het paard wel met elkaar op kunnen schieten, het is niet zo dat het paard haar niet mag ofzo. eigenlijk zijn ze best een goed team. zij beweegt het paard op de grond, maar met rijden beweegt het paard haar. oftewel, op de grond is ze de baas (en als het paard het over dreigt te nemen staat ze dat ook niet toe) maar met rijden is het paard haar de baas. maar daar werken we nu aan.

hermesdeux: met de longeerlijn al geprobeerd, het paard loopt met de eigenaar mee, ook met figuren en wil ze stoppen stopt het paard ook. alleen met rijden neemt hij een loopje met haar. (ik kreeg een beetje het idee dat je dacht dat het bij mij ook niet goed gaat, maar dat dus wel) met de manier die jij beschrijft heb ik hem dus ook ongeveer aangepakt en dat werkte heel goed. ik kan echt alles met dat dier doen, hij luisterd goed naar mij. zij probeert het op de zelfde manier maar dat maakt niet echt indruk op hem. het is net of hij te erg gewend is om niet naar haar te luisteren. maar hij zal vanzelf het licht zien hopen we Pling

kafue: ze heeft inderdaad niet veel ervaring, en zeker niet met het oplossen van dit soort problemen. ik hoef niet boos op haar te worden want ze snapt wat ik bedoel, doet ook precies wat ik zeg, ze wil echt graag dat dit verandert en dat ze weer fijn kan rijden. maar het maakt helaasnog maar weinig indruk op het paard. ( goed boos worden op het paard helpt ook nog niet echt, als ik boos word wel,maar als zij boos word niet.het dier maakt echt onderscheid tussen ons)

aminah:ernasst vind ik dat het zelf redelijk goed gaat, daarom laat ik haar met de basis trainen, het grondwerk dus, zodat ze wel een beetje vertrouwen in het paard blijft houden, en rijden. waarmee dat opgebouwde vertrouwen weer helemaal verdwijnt... Ach gut

piet4238: niets aan toe te voegen, niets op te antwoorden gewoon helemaal mee eens.

allegra: het paard word goed beloont hoor, daarom ben ik ook wel verder gekomen met hem, aanpakken en als het goed gaat belonen. en inderdaad niet met snoepjes daarom hebben mijn paardjes die ook opgeknabbeld. Haha!

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:32

Ik kan haar dan Freestyle aanraden. Ik heb vroeger ooit een cursus erin gedaan en het ook mijn paardje aangeleerd. Ik vind het een ideale manier om samen met je paard aan een band te werken en respect te krijgen van je paard. Iedereen kan het wel en het is ook zeker diervriendelijk. Bij het ene paard zal het wat langer duren als bij de ander, maar het werkt bij elk paard!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: paard heeft geen respect voor je

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:34

Dat verschil komt vanzelf. Strak blijven aanpakken. Probeer het paard voor te blijven; op een gegeven moment pik je er zo uit waar ze respectloos worden en daar moet zij dan even hard door heen. Desnoods met een zweepje of sporen.
Je zult versteld van want ineens valt het kwartje en weet het paard wat de bedoeling is.
Sucses jullie komen erwel.