paard hangt heeeeel erg! help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 13:00

mijn merrie heeft bij tijd enweile de neiging om erg op de hand te hangen en zich gruwelijk sterk te maken. nu rij ik de achterhand er goed bij , ze is normaal aan de hulpen. hoe meer ik drijf hoe sterker ze word, dit zou dan toch minder moeten worden? rij verder veel figuren en overgangen. ben met haar L2 maar vind dat gehang heel vervelend. wat doe ik verkeerd?

CeesRinko

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:27

zo, ik zou zeggen geef meer been maar als dat al niet helpt ja dan weet ik het ook niet meer

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:22

probeer als ze gaat hangen met losse teugel te gaan rijden. Dan heeft ze niets op aan te hangen en moet ze op haar eigen benen gaan lopen.
Als dit goed gaat en ze loopt lekker ontspannen, langzaam je teugels weer aannemen.
In elk geval zorgen dat ze verder wel goed voorwaarts is.

Mijn pony deed dit eerst ook en kreeg dit toen als tip van mijn instructrice. Je moet er wel wat geduld voor hebben, maar na een tijdje merkte ik echt verschil.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:31

Je paard valt op de voorhand, en doordat je nog meer gaat drijven gaat hij alleen maar meer op de voorhand lopen (lees: op je handen hangen). Wat jij zegt klopt dus precies 'hoe meer ik drijf, hoe sterker ze wordt' , door het vele drijven, nodig je m uit om op de voorhand te gaan lopen (op je handen te gaan hangen),Terwijl hij juist op de achterhand moet gaan lopen. Hij gebruikt zijn achterhand totaal niet.

Het beste wat je kan doen is om m in een iets lager temo te rijden, op deze manier blijft hij beter 'bij elkaar', en komt hij van achteren beter 'onder je'.
Verder zou ik veel schijnovergangen naar de stap rijden en hieruit weer wegdraven om ervoor te zorgen dat ie zn achterhand meer gaat gebruiken en hierdoor minder uitelkaar valt en onder je blijft en dus ook minder op je handen gaan hangen.

Suc6

chantal321

Berichten: 77
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Delft

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 14:08

Met lange teugel gaan rijden, dan moet ze op d'r eigen benen gaan lopen....

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 14:39

chantal321 schreef:
Met lange teugel gaan rijden, dan moet ze op d'r eigen benen gaan lopen....



dat doe ik ook! en zolang ik met een losse en dan geen contact rij is er niks aan de hand, zo gauw ik ook maar iets teugel pak komt ze omhoog, ga ik haar rustig naar beneden vragen dan gaat dit eventjes goed en dan hop ze hangt weer

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:35

Kun je de houding beschrijven van je paard. Ze gaat dus niet naar beneden met haar hals, maar omhoog?

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 11:14

josien schreef:
Kun je de houding beschrijven van je paard. Ze gaat dus niet naar beneden met haar hals, maar omhoog?



ze gaat als her ware tegen de hand. de hals komt omhoog en verkort. ook met een losse teugel gaat de hals naar voren ipv kniehoogte

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:25

hangen is loslaten...verder heel veel tempowisselingen om het paard op de achterhand te krijgen. maak het paard scherp voor je been...laat het op eigen benen lopen...

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:40

klomp schreef:
hangen is loslaten...verder heel veel tempowisselingen om het paard op de achterhand te krijgen. maak het paard scherp voor je been...laat het op eigen benen lopen...

Klopt wat hier staat. Blijf denken dat je aanleuning gelijkmatig moet zijn anders kan paard niet ontspannen. Dus zul je die teugel los moeten laten en druk op andere teugel over gaan nemen om vervolgens paard zo voorwaarts te rijden dat deze de gelijkmatige aanleuning op gaat zoeken.
Paard van achteren sneller maken, scherper/actiever/vlijtiger (let op is dus niet hard voorwaarts rijden, maar sneller maken, het gevoel hebben dat paard van achter uit gaat duwen/stuwen)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:55

Is er weleens een tandarts bij geweest? Miischien heeft ze last van der mond.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 10:01

Allegra schreef:
Is er weleens een tandarts bij geweest? Miischien heeft ze last van der mond.


tandarts en zadelmaker komen hier elk jaar dus daar kan het vogens mij niet aan liggen. wel laat ze de rechter teugel wat losser als links, dus ga proberen die rechterkant wat meer erbij tehouden en links gewoon los laten

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:43

Citaat:
ze gaat als her ware tegen de hand. de hals komt omhoog en verkort. ook met een losse teugel gaat de hals naar voren ipv kniehoogte


Lijkt sterk op een evenwichts probleem die het paard oplost door zich van voren op te richten om maar niet op zijn neus te gaan en daarbij ook zijn rug weg drukt. Het paard loopt in twee helfden en lijkt niet zonder steun van de teugel te kunnen.

Laat het paard is zonder ruiter heuvels op en af gaan, over balkes draven, een klein sprongetje makenm kleine voltes maken enz. Doe dit eerst gewoon in stap en laat het eerst zelf zijn evenwicht vinden. Komt het paard niet uit zich zelf naar beneden dan kun je het helpen door je hand laag onder de neus te houden en het paard vragen je hand aan te laten raken. Voor heuvel afwaarts zeer langzaam naar beneden gaan om zo zijn achterhand te leren gebruiken.

Gaat dit goed aan de hand dan kun je het onder het zadel gaan doen. Ook hier kun je het zachtjes helpen, maar hou de teugels in eerste instantie los. Lijkt het paard neit te kunnen ontspannen dan zit dit waarschijnlijk in het zadel of door rug problemen.

LilPetat

Berichten: 153
Geregistreerd: 23-03-05

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 17:25

Wel blijven drijven, maar haar niet sneller laten gaan, ze moet actiever worden maar niet harder gaan lopen.. Hier moet je eigenlijk al mee beginnen voor dat ze gaat hangen, voorkomen is immers beter dan genezen.
Zogauw je merkt dat ze begint te hangen je handen een stuk naar voren brengen, weer opnemen en weer van voren af aan beginnen. Let wel op dat je dit niet doet als ze echt te veel hangt, want dan heb je kans dat ze valt..

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 21:23

dat evenwichtsprobleem waar josien het over heeft lijkt me sterk gezien de leeftijd (10) ook is haar achterhand niet slap want ze springt met gemak 1.20. is fhsio misscien een oplossing?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 23:00

Bruine, het licht niet aan de leeftijd of de sterkte van de achterhand.
Over die fysio of nog beter osteopaat is zeker goed. Er zullen in iederegeval blokkades zitten die los gemaakt kunnen worden en verschoven wervels enz worden recht gezet.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 20:28

maar josien wat bedoel je dan met evenwichtsprobleem? ik denk hier dan eerder aan een jong paard wat niet op eigen benen loopt

Melanie15
Berichten: 2702
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: Slagharen

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:59

Idd niks geven om op te hangen, dus je handen heel losjes houden

hardi
Berichten: 681
Geregistreerd: 20-04-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: paard hangt heeeeel erg! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:52

Ik denk dat het paard juist op de hand gaat hangen om in
balans te blijven. probeer je hand zo los mogelijk te houden en met de beweging mee te gaan, ik denk dat hij dan ook harder gaat lopen (?), omdat hij dan weer naar steun zoekt en doordat hij harder gaat lopen pakken juist 9 van de 10 ruiters de teugels weer op. dit dus niet doen laat het hem maar even uitzoeken, rijd hem daarna weer iets terug en zodra die terug komt in tempo gelijk je hand en zit weer ontspannen.
(beter gewoon terug rijden door zwaarder en langzamer te gaan lichtrijden, maar dit is niet altijd te doen,)

door tempo wisselingen maak je het paard fijner aan je hulp en je maakt hem op deze manier ook sterker op het achterbeen.

Succes.