A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kreta
Berichten: 155
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Twente <--> Amsterdam

A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 22:38

Aangezien ik zondag met mijn nieuwe paard dressuur ga starten, was ik vandaag de proef aan het oefenen. Het paard is zelf al 7 jaar, maar kent gewoon weinig, nog nooit mee dressuur gereden op wedstrijden

De ellende begon direct al in het begin van de proef
A-C binnen komen in arbeidsdraf, tussen X -G halthouden
binnenkomen gaat goed, maar zodra ik ga zitten om haar op mijn zit terug te rijden na de stap en halthouden, komt ze in verzet en zodra ze stil staat, wat al moeilijk is, gaat ze direct met de kont naar buiten en probeert weg te lopen

heeft één van jullie tips, hoe ik mijn paard gewoon rustig kan laten staan zonder dat ze wegdraait. ik vind het zelf op dit moment nog niet erg dat ze scheef gaat staan, dan de wel meer paarden, ik vind het alleen vreselijk dat ze tegen je hand zo om draait!

wie o wie heeft er tips!!!!

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:53

Hey mafkees,

Als je dit oefent op de lange zijde, probeert ze dan ook met de kont naar buiten te gaan? Zo niet, ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is, misschien moet je eerst proberen op de korte zijde op X bijvoorbeeld en dan een keer halverwege de baan en een keer doorrijden over de AC lijn, paard moet vertrouwen hebben. Ik denk dat ze vroeger goed is aangepakt wanneer ze moest gaan stil staan! ik zou zeggen oefen de laatste paar dagen goed, dan komt het wel goed, Ik haal toch meer punten als jou Tong uitsteken (grapje hoor, die van mij is bang voor dressuurbordjes)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:06

Probeer zwaar te gaan zitten en een minimale ophouding te maken.. dus niet trekken want dan komt die in je hand te hangen of er tegen en neit te ver naar achtere gaan zitten omdat dit en geen mooie hulp is om te zien en je druk dan met je gewicht op zn lenderen met als gevolg dat die ook tegen de hand komt. GEbruik ook je stem hulpen!

Als je paardje zn kont naar rechts draaid doe je je rechterhand van de hals. Als je paardje zn kont naar links draaid doe je je linkerhandvan de hals. zonder de druk te verandere..

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:18

Ha, ha, mijn paard doet het met oefenen prima, maar zodra het voor het echie is, gaat ie inderdaad ook met zijn kont naar buiten staan en het liefst nog een pasje achteruit. Ik houd je topic in de gaten voor tips!
(Al hoewel mij lijkt oefenen, oefenen en oefenen, bij mijn laatste proef stond ie van de 3 x toch 2x redelijk stil) Haha!

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:45

Ik heb stiekem al nieuws over de nieuwe proeven voor volgend jaarr!! er komt namelijk een nieuw proevenboekje uit en dan hoef je in de B en in de L niet meer te groeten Lachen

baroen

Berichten: 3115
Geregistreerd: 23-04-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 04:31

ditchie schreef:
Ik heb stiekem al nieuws over de nieuwe proeven voor volgend jaarr!! er komt namelijk een nieuw proevenboekje uit en dan hoef je in de B en in de L niet meer te groeten Lachen


goh ja ... en daarom moeten we het ook maar niet meer kunnen...
ik snap niet zo goed waarom ze het eruit gaan halen maar oke....dat het dan misschien niet meer hoeft, wil nog niet zeggen dat je het daarom niet hoeft te beheersen... een paard moet gewoon stil kunnen blijven staan....zonder angst en zonder protest

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:08

Benen eraan!!

Je paard krijgt de kans uit te breken en jij staat het toe... Ik heb natuurlijk niet gezien wát en hóe jou paard doet, maar negen van de tien keer worden de benen eraf gestoken omdat het paard al zo "heet" is.... Knipoog

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:14

Wat is nou weer het nut van niet groeten? Ik vind juist dat dit hoort. Zo zie je maar het is een soort van opvoeding dat je paard netjes stil blijft staan, jij groet, teugels weer in 2 handen neemt en wegrijdt...! Ik vind dat echt een belangrijk punt en mogen ze zeker niet weglaten. Dan is het gewoon afwenden. De meeste ruiters kunnen niet eens recht wegrijden, dus vindt dat dit moet blijven, al is het alleen maar uit respect voor de jury Lachen. Verder met het probleem van de TS ga ik helemaal met Kaja mee. Tussen 2 benen opsluiten die handel. Ook met overgang naar het draf-stap-halthouden je benen eraan houden. Net wat Kaja zegt, veel mensen steken de benen af, maar wil je vierkant halthouden (wat niet in B verplicht is) hoor je ook je paard op te sluiten...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:16

In de B en L niet meer groeten Verward Wat is dat voor onzin? Met het groeten haal ik juist mn punten op Haha!.

On-topic: zo te horen gaat het niet alleen om het 'A-C binnenkomen', maar vooral om de overgang naar het halthouden.

Ik zou dit zelf proberen op te lossen door gewoon veel overgangen te rijden en door tijdens het rijden op willekeurige plaatsen in de bak even halt te houden. In eerste instantie gewoon stap-halt, goed je been en je zit eraan houden. Dan niet te lang stil staan, maar wegstappen voordat ze zelf weg wil stappen.

Daarna draf-halt. In de B kun je rustig een paar passen stap er tussen rijden waardoor je tijd genoeg hebt om je overgang goed voor te bereiden.

Rustig voorbereiden allemaal, dan komt het vanzelf goed in je proef.

(ik lees nu dat je zondag al moet starten, dan is het wellicht iets te laat om dat nu nog op te lossen Scheve mond).

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:34

Apple schreef:
In de B en L niet meer groeten Wat is dat voor onzin?


Ja.... Verward Beetje vreemd...
Dit is net zo'n "gehoorzaamheids oefening" als tijdens de draf halsstrekken en een overgang maken naar de stap....

Hoort erbij, je kunt alles wel makkelijk maken en vinden, maar het niveau daalt stukken als ze zulke oefeningen al voor gezien houden!!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:35

Dan zit er niets anders op dan nu maar elk weekend op wedstrijd en snel door de L1 en L2 heen Haha!

( Ziek arm paard, arme groom, en arme ik Haha!).

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:36

Apple schreef:
Dan zit er niets anders op dan nu maar elk weekend op wedstrijd en snel door de L1 en L2 heen Haha!

( Ziek arm paard, arme groom, en arme ik Haha!).


GAS met die knol!!! Haha! Haha!.... Bloos

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:38

Haha dan moeten ze voor dat "groet"gedeelte wat anders verzinnen...

A afwenden en op X een volte draaien ter aanduiding van het begin van de proef...

Eind:

A afwenden en op X een halve keertwendig en men draait de jury de kont toe, ter aanduiding dat de proef beeindigd is Lachen

Le0nie

Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:49

Ik zou eerst gewoon vanuit het opstappen je paard halt laten blijven houdewn totdat ji jhulpen geeft om voorwaarts te gaan. Zo oefen je dat ook met van stap naar halt enz.. en zo verder gaan, het is echt een kwestie van oefenen

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:01

Apple schreef:

(ik lees nu dat je zondag al moet starten, dan is het wellicht iets te laat om dat nu nog op te lossen Scheve mond).


En de spanning wordt alleen maar meer...

Probeer voor een zondag niets meer recht te breiden, anders heb je kans dat ze zondag daadwerkelijk ontploft!!
Probeer een zondag zeer relaxt ( maar vlot) halthouden/groeten en weg... Direct de spanning af laten vloeien en er niet meer aan denken!

Niet dé manier, maar ik zie teveel ruiters die naar de wedstrijd toe extra, tot op het randje oefenen! Om vervolgens een hoop spanning in het onderdeel te brengen en het in het losrijden even allemaal op een rijtje willen zetten... FOUT dus!!

Ga er dus zeer luchtig mee om.. Succes Knipoog

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:41

In principe is het op AC binnenkomen helemaal niet moeilijk. Het lijkt me in dit geval eenaanleuningsprobleem. het paard mist de steun van het zijbeschot. Probeer dus overal en lukraak halt te houden. Dus ook een keer in het van hand veranderen en ook op de slangenvolte iedere keer als je de AC lijn kruist halthouden en weer wegstappen of draven.

Een paard moet je actief naar het halthouden toe rijden. Dus met je benen al blokkage voor het naar de zijkant weglopen en je zit voor de terugwerkende hulp. Actief ook die laatste pas eruit rijden.

Als je nog problemen hebt in het halthouden denk ik overigens dat je er nog niet helemaal klaar voor bent om naar wedstrijden te gaan.

Off topic, halthouden actief over vier benen is een belangrijk item, ik begrijp niet dat ze dat er dan in de B en de L uithalen. Ik dacht dat er nu eens meer gekeken werd naar het eerlijke en gehoorzaam gereden paard i.p.v het spectaculaire paard dan niet eerlijk gereden is. Maar blijkbaar dus weer niet.
Als het echt zo is kun je de B en de L proeven dus een achteruitgang noemen in het nieuwe stelstel.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:15

Ga eens op een veld rijden. Daar heeft je paard ook nergens aanleuning aan de bakrand. En dan gewoon heel veel oefenen.

ricky
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-04-05

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:31

ik heb eens een paard gezien die dat ook deed, eerst ook alleen in de proef, later ook in de training...

het bleek dat dat paard last had van zijn rug!!
hij deed het eerst alleen in de proef omdat ie daar meer spanning voelde maar later werd het dus erger!....

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:49

Misschien houden ze in die nieuwe proeven nog wel het binnenrijden en halthouden op X en dan na een paar tellen zonder groeten voorwaarts wegrijden ofzo.

Ik zou me nog niet teveel focussen op die A-C lijn. Gewoon overal halthouden en weer weg. Eerst kort halthouden, daarna iets langer.
En ook veel rechte lijnen van korte zijde naar korte zijde rijden (dus ook A-C), daarin een overgang naar de stap en weer wegdraven.

kreta
Berichten: 155
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Twente <--> Amsterdam

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 22:43

Overgang naar halthouden is geen probleem, maar ze doet het alleen op de AC lijn als ik op de korte zijde halt houd gaat het goed, maar ik heb een paar tips van jullie gebruikt. Ben vandaag op de wei wezen rijden met dressuurbordjes. En het ging aardig beter. ik moet er gewoon voor zorgen dat het paard stil staat groet en ook weer weg rijd, dan heeft ze bijna geen kans om om te draaien.
1 iemand schreef ook dat je dan nog niet klaar bent voor wedstrijd, ze is een springpaard, maar ik ga gewoon dan maar lage punten, maar ze leert er wel van!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:45

kreta schreef:
Overgang naar halthouden is geen probleem, maar ze doet het alleen op de AC lijn als ik op de korte zijde halt houd gaat het goed, maar ik heb een paar tips van jullie gebruikt. Ben vandaag op de wei wezen rijden met dressuurbordjes. En het ging aardig beter. ik moet er gewoon voor zorgen dat het paard stil staat groet en ook weer weg rijd, dan heeft ze bijna geen kans om om te draaien.
1 iemand schreef ook dat je dan nog niet klaar bent voor wedstrijd, ze is een springpaard, maar ik ga gewoon dan maar lage punten, maar ze leert er wel van!



Ik was degegne die schreef dat ze dan miscnien nog niet klaar was voor de wedstrijd.
Maar als ik dan jouw antwoord zie van ze is een springpaard.

Ja nou en ze is een springpaard, dus die hoeven niet netjes te lopen en te luisteren.
Denk wel en dit ga ik even groots schrijven want die is heel erg belangrijk:

Dressuur is de basis, de fundering, is die niet goed dan kun je niet verder

Wat si dat nou voor onzin ze is een springpaard dus daarom hoef je niet correct halt te houden en daarom hoef je zeker ook geen hoge punten te halen want je gaat toch springen en bij het springen heb je zeker geen dressuur nodig.
Of ben jij degene die je heeft laten wijs maken dat springpaarden geen dressuur kunnen?

Dressuur is puur gehoorzaamheid, trainen van spieren dus sterk maken, leren schakelen keer groot rijden keer klein, plaatsen voor de sprong. Het enige dat tijdens het springen met springen te maken heeft is de sprong zelf.
En om u te helpen een Franke Sloothaak, Jos Lansink, Ludger Beerbaum rijden allemaal met hun paarden zo een Z proef weg.

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 10:32

Kafue schreef:
kreta schreef:
Overgang naar halthouden is geen probleem, maar ze doet het alleen op de AC lijn als ik op de korte zijde halt houd gaat het goed, maar ik heb een paar tips van jullie gebruikt. Ben vandaag op de wei wezen rijden met dressuurbordjes. En het ging aardig beter. ik moet er gewoon voor zorgen dat het paard stil staat groet en ook weer weg rijd, dan heeft ze bijna geen kans om om te draaien.
1 iemand schreef ook dat je dan nog niet klaar bent voor wedstrijd, ze is een springpaard, maar ik ga gewoon dan maar lage punten, maar ze leert er wel van!



Ik was degegne die schreef dat ze dan miscnien nog niet klaar was voor de wedstrijd.
Maar als ik dan jouw antwoord zie van ze is een springpaard.

Ja nou en ze is een springpaard, dus die hoeven niet netjes te lopen en te luisteren.
Denk wel en dit ga ik even groots schrijven want die is heel erg belangrijk:

Dressuur is de basis, de fundering, is die niet goed dan kun je niet verder

Wat si dat nou voor onzin ze is een springpaard dus daarom hoef je niet correct halt te houden en daarom hoef je zeker ook geen hoge punten te halen want je gaat toch springen en bij het springen heb je zeker geen dressuur nodig.
Of ben jij degene die je heeft laten wijs maken dat springpaarden geen dressuur kunnen?

Dressuur is puur gehoorzaamheid, trainen van spieren dus sterk maken, leren schakelen keer groot rijden keer klein, plaatsen voor de sprong. Het enige dat tijdens het springen met springen te maken heeft is de sprong zelf.
En om u te helpen een Franke Sloothaak, Jos Lansink, Ludger Beerbaum rijden allemaal met hun paarden zo een Z proef weg.


Val haar niet zo aan alsjeblieft... In haar eerste post schrijft ze dat ze met haar nieuwe paard dressuur gaat starten.

Ze is springpaard ja. En je hebt helemaal gelijk dat dressuur ook de basis is voor het springen, daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar... Niet iedereen weet/doet dat. Weet jij wat er met het paard gedaan is, voordat TS het kocht? Voor hetzelfde geld is er toen alleen maar mee gesprongen en voor de rest niets. Gister heb ik weer zo'n verhaal gehoord; meisje ging er dressuur rijden met een springpaard die voorheen nog nooit dressuurmatig was gereden. Eigenaar staat er van te kijken wat het beest nu allemaal doet en kan.

Ik wil hiermee zeggen dat je niet moet oordelen op basis van 1 enkel regeltje...

TS, je hebt denk ik al genoeg tips gehad. Ik heb enkel nog toe te voegen dat je zondag jezelf niet druk of zenuwachtig moet gaan maken over dat wegdraaien. Als je dat wel doet, gebeurt het gegarandeert Knipoog

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:17

Kafue schreef:

Ik was degegne die schreef dat ze dan miscnien nog niet klaar was voor de wedstrijd.
Maar als ik dan jouw antwoord zie van ze is een springpaard.


Ja nou en ze is een springpaard, dus die hoeven niet netjes te lopen en te luisteren.

Denk wel en dit ga ik even groots schrijven want die is heel erg belangrijk:


Dressuur is de basis, de fundering, is die niet goed dan kun je niet verder


Wat si dat nou voor onzin ze is een springpaard dus daarom hoef je niet correct halt te houden en daarom hoef je zeker ook geen hoge punten te halen want je gaat toch springen en bij het springen heb je zeker geen dressuur nodig.
Of ben jij degene die je heeft laten wijs maken dat springpaarden geen dressuur kunnen?

Dressuur is puur gehoorzaamheid, trainen van spieren dus sterk maken, leren schakelen keer groot rijden keer klein, plaatsen voor de sprong. Het enige dat tijdens het springen met springen te maken heeft is de sprong zelf.
En om u te helpen een Franke Sloothaak, Jos Lansink, Ludger Beerbaum rijden allemaal met hun paarden zo een Z proef weg.



OK dan! Inderdaad...

Hier ga ik helemaal mee mee!!!!

Natuurlijk moet TS zelf weten of ze wel of niet gaat, maar het advies om niet te gaan lijkt me vrij duidelijk!!!

Je bent er nog niet klaar voor, en springpaard, dressuurpaard, menpaard maakt geen r**t uit!!!

Maar blijkbaar heeft niet iedereen de uitspraak:

Je doet het goed of je doet het niet!!!


I.m.o heb je er niets te zoeken met een instelling dat het een springpaard is, dat je haar nog maar net hebt of dat je paard er geen zin in heeft....

Ik wens je verder wel succes, maar de reactie van Paardennamen bracht mij tot bovenstaande post!!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 12:50

Ik val haar niet aan. Ik kan er alleen een beetje beroerd van worden al ik uitspraken hoor van het is maar een springpaard. Dressuur is de basis van, geen kunstjes rijerij nee gewoon gehoorzaam en sterk maken.
Ik weet neit wat er met het paard gebeurd is voordat ze hem kocht, interesseert me ook niet. Het is geen excuus voor. Ze heeft hem neem ik aan uitgeprobeerd.
Ik sta op een springstal met mijn dressuurpaard en motto daar is zelfs het leven is te kort om dressuur te rijden.
Ik oordeel niet op een regeltje, het is haar paard ze moet het zelf weten.

De TS moet gewoon goed oefenen en goe tussen beide benen opsluiten. Halthouden is bijna hetzelfde als het opsluiten tussen de benen om over de sprong te gaan. Daar draait het paard ook niet weg. En inderdaad als je je naar gaat maken gaat het zeker mis.

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Re: A-C binnen komen in draf, wat een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:27

Het komt bij jou iig wel over alsof je op 1 regeltje oordeelt, Kafue, want je vaart gelijk uit over het belang van dressuur na het lezen van volgend regeltje:

kreta schreef:
ze is een springpaard, maar ik ga gewoon dan maar lage punten, maar ze leert er wel van!


Wie zegt dat het 'maar' een springpaard is? Dat maak jij ervan. Heb ik TS niet horen zeggen. Wel dat het paard schijnbaar nog niet echt dressuurmatig is doorgereden. Ik neem aan dat TS dit heel goed weet en daarom haar dressuurmatig rijdt en ook een keer een wedstrijd wilt starten met haar. En waarom niet? Een wedstrijd zie ik als een punt waarop je je meet met anderen om te kijken hoever je staat en welke onderdelen je kan verbeteren. En waarom gelijk eerste willen worden? Joh, als ik met mijn sport gelijk eerste zou willen worden, moet ik eerst nog 5 jaar doortrainen en dus volgens jou zonder enig wedstrijdervaring op de mat gaan staan? Zo komt jou stuk tekst over namelijk (evenals Kaja's ene post).
Wedstrijden rijdt je niet alleen om punten te verzamelen of bekers, lijkt mij. Wedstrijden rijdt je ook om daar ervaring in op te doen, niet alleen jij, maar ook je paard.

TS wilt dat haar paard er van leert. Vind ik een heel goede reden om te starten, ook al gaat niet alles perfect!

Aan je laatste regels heeft de TS wat, want om tips heeft ze gevraagd voor het niet willen stil staan. Geef die alleen dan ook, om ander commentaar heeft ze toch niet gevraagd? Ze is er mee aan de gang gegaan, mij lijkt dat ze dan heus wel snapt dat dressuur de basis is.