longeren....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 16:05

Hoi Allemaal,

Als ik mijn shetje longeer loopt ze prima, mooi rustig in stap, draf en galop ze luisterd ook prima alleen valt ze in een bepaalde hoek van de cirkel naar binnen.
We hebben helaas geen bak en ook geen mogenlijkheid om een cirkel af te zetten. We hebben achter het land en de stallen een heel groot stuk grasland waar de buurman zijn hooi vandaan haalt, we mogen er nu weer op en longeer ik haar daar. Overigens komt ze altijd naar binnen als ze richting het stuk moet waar we er af gaan. Misschien ligt het wel daaraan. Maar als ze langs e uitgang loopt trekt ze niet extra. We hebben al bijzets geprobeerd maar mooi dat dat niks uithaalde. De stalhouder zei dat ik haar gewoon moest opjagen maar ik denk niet dat dat de goeie manier is.
Wie kan en wil mij even helpen.

Renee

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 16:13

waar woon jij?
Ik ben net verhuisd maar ik woonde ook in bovenkarspel

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 16:14

Wat soms wel eens wil helpen is een stap richting je paard doen op het moment dat ze naar binnenvalt. Doe dit vrij plotseling, zodat ze er een beetje door overvallen wordt en blijf dit herhalen totdat ze snapt wat de bedoeling is.

Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt om met de longeerzweep op haar binnenschouder te tikken om haar naar buiten te drijven? Hielp dat niet?

Succes Mieke

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 16:16

Heb je een zweep erbij? Aantikken op het moment dat ze naar binnen valt. Opjagen klinkt misschien wat ruig, maar iig duidelijk maken dat dat niet mag, anders aantikkken met de zweep op de kant die naarbinnen komt.
Als dat niet helpt, kan je vragen of iemand er misschien naat wil lopen zodat ze wel rond moet. Die persoon kan haar eerst vasthouden, daarna alleen ernaast lopen, en dan langzaam zonder proberen.
De zweep is hier iig erg belangrijk, en ik neem aan dat je hem bij het longeren gebruikt?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 16:18

Ik woon op de molensingel (vlak bij de spar (zegt je dat wat)).
Ik heb al geprobeerd met die stap in haar richting maar het enige wat ze deed was heeeeel hard wegcrossen en natuurlijk ook flink BOKKEN. Ook naar buiten drijven levert alleen maar bokken of plotseling stilstaan op.

Renee

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 16:21

ik woonde tegenover je..... weet al wie je bent
ik woon nu in ede.
veel succes!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 16:22

Klinkt als een probleempje dat zij jou niet ziet als degene die de baas is. Op jou hulpen moetzij reageren en bokken en wegspurten is niet gehoorzaam. Een keertje mag dat voorkomen natuurlijk, maar niet iedere keer. Wat Mieke zij, is een goede methode. Dat ze wegspurt, betekent iig dat ze niet naar binnen valt dus dat is al iets. De lijn goed kort houden.
Voor gehoorzaamheid is het ook wel eens goed net zo lang op te jagen en te laten galoperen tot ei vanzelf terugvalt, en dan boos worden en galopcomando weer geven (jij hebt immers nog niet gezegd dat ze terug mocht) Zo zet je dr even op dr plek.
Dat je geen heining ofzo hebt ik lastig, en dan moet je zlef juist heel goed opletten dat je op de plek blijft staan en de lijn even lang houdt, dat de longeercirkel niet over het hele weiland gaat!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-01 16:25

Daar doe ik al mijn best voor ja, maar af en toe ben ik zo geconcentreerd bezig dat ik ineens heel ergens anders sta. Ik zal kijken of ik iets kan regelen met een omheining.

Renee