Uit galop vallen in de bak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:59

Ik ben hard bezig met me nieuwe paardje.

Voorheen reed ik altijd op mijn welshje, alleen ik heb nu een Ierse Cob gekocht wat overigens helemaal super gaat.
Hij is heel braaf, zowel in de bak als buiten. Ik heb hem eigenlijk voornamelijk gekocht om lekkere buitenritten mee te maken.
Alleen vind het ook belangrijk en leuk om hem dressuurmatig wat door te rijden.
Hij is nu een jaar in Nederland en werd hiervoor voornamelijk in jachten in Ierland gereden.
Buiten zijn eigenlijk al zijn gangen wel goed, verzamelde gangen heeft tie nog nooit van gehoord maar zijn arbeidsgangen zijn wel goed.
Aan de teugel gaat ook steeds beter en is ook niet meer steeds zon gevecht ( in stap en draf dan ).
Alleen de galop blijft een probleem in de bak. Na meer dan een halve ronde galopperen word tie heel lang en laat hij zicht uit de galop vallen.
Vooral in de bochten. Ik heb al geprobeerd om met hem op een grote volte te galopperen zodat hij niet zo snel lang word en proberen een goed
actief tempo te blijven rijden, alleen heb niet het idee dat dit echt effect heeft.


Heeft er nog iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Sandros op 23-08-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:07

tot nu toe mag hij dus steeds bepalen wanneer hij terug in draf valt. Neem het commando weer over. Als jij weet dat hij na een halve ronde terugvalt, neem je hem vlak daarvoor terug. Dit kan je een paar keer achter elkaar herhalen zodat je oefening krijgt. Vervolgens kan je het steeds wat verder uitbreiden.

Waarschijnlijk vindt hij het gewoon nog ontzettend moeilijk. Hij is immers gewend om lange stukken te galopperen en niet steeds rondjes.

Je kan ook proberen hem wat extra oefening te geven aan de longe. Zo kan hij op eigen benen leren galopperen.

Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:19

Dank je, is inderdaad ook een idee. Was nu voornamelijk bezig om hem in de galop te houden in welk tempo dan ook maar voor liefnemend om te proberen als ik dat onder de knie had hem er meer onder te rijden.
Een keer een andere tactiek kan zeker geen kwaad. Wat hij ook doet is dan in een uit een gevallen draf terug gaan. Hoe kan ik hem hier het beste in opvangen?
Longeren is helaas nog geen mogelijkheid, heb ik 1 x in de bak gedaan en ben weken bezig geweest de bak weer fijn te krijgen. Ben wel bezig om een longeerring te maken zodat ik in combi met een losse elastiek wat meer kan werken met aan de tegel.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:26

als hij zo uit een gevallen gaat draven, gewoon rustig terug nemen naar een arbeidstempo (dmv zit en evt teugelhulp). Dan pas kan je ook weer verder naar de volgende oefening. Let er ook goed op dat je hem beloond. Dus als hij zich netjes terug laat rijden door jou kan je hem best eens door een stembeloning laten weten dat hij het goed gedaan heeft.

Zorg ook dat je op tijd stopt. Rijd hem niet helemaal leeg maar stop vlak daarvoor. Zo blijft het voor hem ook leuk. Als hij het goed doet en bijvoorbeeld 2 of 3 keer netjes is aangesprongen en weer terug is gegaan naar een arbeidstempo op jou commando. Stop daar dan ook mee voor die dag.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:32

Zo te lezen ben je erg gefocussed op het 'aan de teugel'. Laat dit los!
Als hij zelf nageeflijk wordt kun je het als een soort beloning zien. Dan rijd je goed en laat je paard goed los. Dit hoef je niet te oefenen, dit komt vanzelf. Ga rechtrichten, zijgangen doen etc, als hij dan correct buigt in de draf, wordt de galop ook al makkelijk.
Bouw de galop rustig op, een paar passen en weer terug vragen, beter dan dat je gaat drijven en dat hij scheef loopt, uit elkaar valt en je de controle helemaal verliest. Dan zal het ook nooit makkelijker worden.
Als hij zijn achterhand er goed onderzet wordt het al veel makkelijker. Zorg ervoor dat je de juiste buiging hebt en goed ritme in de draf en vraag hem van daaruit in galop.
Succes!

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:54

ik heb hetzelfde probleem
buiten kan mevrouw prima galopperen en ook lang maar in bak valt ze vaak terug

paard is in onbelans en niet sterk genoeg om voltes goed te galopperen. dus oefenen en oefenen
het gaat beetje bij beetje beter

Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:01

Hij heeft zoiezo moeite met netjes op de hoefslag blijven lopen, bochten constant maken enz. Wel kan die hele nette ronde voltes maken ( van alle afmetingen ). Maar heb inderdaad het idee dat hij het vooral voor,in of na de bochten doet.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:55

Misschien dan nog even wachten met de galop totdat je hem goed onder controle hebt in stap en draf? Is hij rechts of linksgebogen?

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:59

Bij paarden die niet loperig zijn van zichzelf is het de meest gemaakte fout om voltes mee te rijden.
Blij zoveel mogelijk rechtuit rijden. Ga niet op een grote volte maar eerst gewoon lange zijdes galopperen :)

ksjors

Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:17

ik heb prescies het zelfde probleem!
mijn paard waarmee ik rijd vind het erg moeilijk om in de galop te blijven en als ik merk dat hij eruit wilt vallen en dan extra been geef of zelfs soms een tikje met de zweep om te zorgen dat hij doorblijft galopperen valt hij toch alsnog uit de galopt of pakt hij zijn bit vast en gaat rennen, ik probeer nu sinds korte tijd steeds vaker te longeren om te kijken of dat helpt maar zelfs dit heeft geen zin.
heeft iemand hier misschien nog tips voor?

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:33

Als je paard moeite heeft om in galop te blijven, hou het dan bij kleine stukjes, neem je paard terug, belonen en later weer een klein stukje. Hoeft echt niet lang te zijn, bijvoorbeeld maar 4 of 5 galopsprongen. Op deze manier kun je het positief houden en wacht je niet tot het te moeilijk wordt voor je paard, om hem vervolgens op zijn kop te geven.
Longeren kan best helpen om hem te leren wat langer door te galopperen. Succes!

Ginoya

Berichten: 261
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:24

Ik heb een lange uitleg, hoop dat je er iets aan heb ;)

Dit zie je vaker bij de wat stevigere types die jong zijn of alleen buiten hebben gereden, het is (meestal) gewoon een evenwicht probleem. Ik zou de galop nog even laten zitten en die alleen buiten oefenen, werk aan het aanspringen op kleine hulpen en werk aan het op signaal aanspringen op links of rechts.
Ga in de bak aan de gang met lengte buiging, 'aan de teugel' is leuk maar begin met buiging om je been. Laat hem actief lopen en leer hem buigen, voltes openen en sluiten, stapjes wijken, slangenvoltes, etc. Zorg wel dat je alles in een lekker tempo blijft doen en hij niet terug valt.
Als longeren geen optie is ga dan eens aan de gang met grondwerk, ook daarmee kan je hem leren buigen. Het gaat erom dat hij rechtop blijft in een bocht (en dus zijn lijf buigt) in plaat van mee leunt in de bocht ;) )
Als hij eenmaal lekker buigt in stap en draf kan je aangalopperen (aangalopperen op kleine hulpen kent hij dan al van het buitenrijden) buig hem dan net zoals je in draf deed maar nu in galop en rij een volte, neem hem dan terug en bouw langzaam uit. Niet te lang in een keer.

Succes!

ksjors

Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:38

probleem is gevonden, vertrouwen van mn paard moet beter worden ri mijn hand omdat hij het vertrouwen richting mijn hand nog niet gevondenn heeft.
de gene van wie ik les krijg heeft gezegt, met veel oefenen veel proberen komt het allemaal goed.
nu dus hopen dat hij inderdaad gelijk heeft

Sandros

Berichten: 310
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Drunen

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 15:08

Even ook een updateje van ons

Inmiddels gaat de galop best goed, vooral tijdens de les.
Ghehe afgelopen les had hij alleen een nieuwe manier gevonden om zich uit de galop
te kunnen laten gaan.
Op de volte een fractie van 0,001 sec naar rechts kijken en ja hallo dan kan ik toch
niet in de galop blijven denken.

Verder gaat hij het steeds beter doen zelfs een paar pasjes wijken of schouder binnenwaarts.

ksjors

Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-12

Re: Uit galop vallen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:17

vandaag weer hard geoefend met de galop,
het gaat steeds beter met alle tips van iedereen! gister zelfs nog even halfuurtje les gehad, deze keer alleen van iemand anders als normaal, ze kent mijn paard nog niet supergoed maar zag meteen dat het echt een drammer is met alles en zei dat het daardoor deels ook komt dat hij niet in galop wilt blijven,
het eerste wat ze tegen me zei is teugels zo lang mogelijk flink vooruit rijden en net voor de galop rustig terug rijden op je zit, ik probeer het en ja hoor daar was de galop, alleen jammer dat meneer zo druk werd van het vooruit rijden dat hij dacht ja dag nu ga ik ook is hard haha