help pony heeft geen ontzag voor been en zweep

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

midgie

Re: help pony heeft geen ontzag voor been en zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:57

Heb jij wel respect voor de pony??
Blijkbaar niet als je haar vooruit schopt en hard met de zweep slaat.
Weet je wel wat actief is en kan de pony dat wel ?
Sommige paarden hebben enorm last van hun balans met een ruiter zeker als ze nooit echt goed getraint zijn en die worden sloom of gaan staken of zelfs in een gevecht met een ruiter die niet weet hoe het op te lossen, wat blijkt dat jij dat niet kan, neem dus les en respecteer de pony zijn tempo op dit moment , als je gaat werken aan het rechrichten dus het voorwaarts maken van het achterbeen zal het paard ook beter in balans komen, denk ook niet dat jij nog voelt wat actief is, elk paard heeft zijn basis tempo , daar mee kun jij aan de slag,kijk welk tempo d epony heeft en ga daar nog langzamer in lopen vandaar uit weer naar meer tempo , dan zul je merken dat het dier ook actiever gaat stappen, doe dit alles op je zit niet met been en zeker niet met zweep, jij bent nog niet toe aan de zweep, he gebruikt hem verkeert. ook been weet je niet te geven, want wanneer geef je b.v been en waarom.

Neem dus les van iemand die jou dit kan leren maar ook alllemaal kan vertellen, maar stop ermee je pony pijn te doen , jij wil dat niet , maar denk je dat je pony hier blij van word en je gaat vertrouwen, hoe meer en harder jij schopt en trapt hoe minder jou pony zal willen werken , het klinkt gek maar hij kan dan zelfs niet harder, hij zal alleen maar langzamer worden en gaan verkrampen en zeker niet blijer worden, dus maak je hulpen eens zo klein mogelijk en heb geduld en als je dat niet hebt zoek dan een andere hobby

midgie

Re: help pony heeft geen ontzag voor been en zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:59

Ik zeg nergens dat je je pony mishandel, dat zijn je eigen woorden, je hebt het zelf over hard slaan en schoppen en respect, dus mijn advies is dat niet te doen en je hulpen heel klein te houden en leren waarom de pony niet actief is , de pony heeft geen respect voor jou omdat jij geen respect hebt voor de pony dat is vaak de rede waarom ze niet lopen, voor de aan het been zijn moet hij leren wijken voor druk en jij moet leren hoe de hulp te geven en wanneer , want wanneer geef je een been hulp??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:28

Koper schreef:
Op de foto's vind ik haar actief zat. Om haar meer te verzamelen moet ze het bekken kunnen kantelen. Kan ze dat wel?

Idd heeft ze een redelijk gebruik van het achter been , ze hangt wel op het bit of de ruiter heeft te sterke hand,
TS laat eens los van voren , laat het dier op eigen benen lopen, geef een hulp met jou binnenbeen als het binnenachterbeen van de grond af komt, dan kan het dier meer naar voren stappen en voel in je hand of het dan losser word, bij losser is het been goed naar voren bij meer druk in de hannd is het meer duwend, werk aan schouderbinnen en traver om de bekken meer t ekantelen,maar dan zul je in je hand en zit meer moeten leren voelen daarom is een goeie instructrice erg belangrijk die kan jou ook de theorie vertellen, wat erg belangrijk is , weet hoe je paard beweegt en leer te voelen wat er in zijn lijf gebeurd en vooral ben ook nageeflijk als je paard daarom vraagt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:36

Op zich is je zit netjes, het zadel mag nog 5 cm naar achter en als je meer teugel geeft en met heel licht eigenlijk bijna geen contact rijd dan denk ik dat je meer tempo gaat krijgen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:46

Saar4 schreef:
Het kan ook zijn dat je pony vreselijk dominant is en jij niet consequent genoeg bent. Ik heb er namelijk zo eentje staan.

Ze kan doen alsof ze nog nooit van beenhulpen gehoord heeft en een tik met de zweep wordt beantwoord met een staartzwiep. Juist bij dat soort paarden is het belangrijk om super consequent te zijn en steeds door te pakken. Bedenk wat je wilt met een hulp en zorg dat je dat krijgt.

Als jij 100% reactie wil moet je niet tevreden zijn met 90%. Die neiging hebben we al snel maar juist bij hele dominante types moet je daar heel consequent in zijn. Ben je dat 1 keer niet, dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen. En als 100% krijgen betekent dat je in het begin een niet zo aardige lel met de zweep moet verkopen dan is dat maar zo. Wel gelijk belonen als je dan reactie krijgt en mooie voorwaartse stukjes afwisselen met stukjes aan een losse teugel zodat ze leert dat als ze haar best doet ze mag ontspannen.

.

Dit is echt de grootste ouderwetse manier die ik de laatste tijd gehoord heb,
Al eens van een flegmatiek paard gehoord, van een paard wat bevriest doordat hij het echt niet meer weet?
Een dominant paard zal niet zomaar niks doen , die zal jou laten zien dat je helemaal verkeerd bezig ben, al eens met een echt dominant paard gewerkt?
Ik denk dat jij eens meer moet gaan leren wat een paard nu werkelijk is , wat zijn natuurlijke reacties zijn en wanneer hij b.v niet anders kan dan vluchten, vechten , bevriezen of zelfs vallen, slaan is altijd onmacht en angst er is altijd een andere oplossing ook bij paarden.

Het is ook heel dom om te denken dat je hem eerst een lel moet verkopen en daarna moet belonen , hoe denk je dat dit paard je ooit gaat vertrouwen die gaat het uit angst doen en nooit voor de ruiter, of hij gaat helemaal in de staak en dan is het een luie rot knol, terwijl het dier niet anders kan dan zich zo opstellenm al eens bedacht dat een paard in dit gedrag geen andere keus heeft, hoe hard je hem ook slaat???

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:02

@Saar4
Zeker heb ik nog veel te leren over paardengedrag en ik zal het nooit helemaal leren, omdat paarden juist heel verfijnde hulpen geven aan mekaar die wij eigenlijk bijna niet kunnen waarnemen,
Dus alles wat wij mens doen is altidj te veel en dat is het probleem bij flegmatieken of onzekere of juist dominante paarden, te veel , veel te veel.

Dus juist het doorpakken bij dit soort paarden is verkeerd, juist bij dit soort paarden kun je heel mooi werken met verfijnde hulpen, alleen het is een kwestie van geduld hebben en daar hebben de meeste mensen niet zo heel veel van in huis, tijd en geduld is het probleem.

Je hebt het over duidelijk laten weten wat wel en niet gewenst gedrag is,
Wat denk je dat het paard JOU probeert te vertellen over wel en niet gewenst gedrag naar het paard toe?
Dat is dus het bokken , steigeren, staken , vluchten enz enz, daar probeert het paard jou mee te vertellen van hallo waar is je respect?
Helaas zien mensen dit vaak als rot gedrag en dat moet gestraft worden, waarom moet de waarheid gestraft worden? Waarom kun ej als mens niet meer naar het paard luisteren?
Ik dnek dat het met onmacht en angst te maken heeft, mis niet altijd angst voor het paard maar wat andere mensen zouden zeggen .

Ik zou zeggen kom eens een weekje mee lopen met mijn paarden, miss leer je nog wat over gedrag.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:26

horlynnses schreef:
rijd je met een spoortje misschien dat dat je je beenhulp duidelijker kan maken maar niet heel de tijdlopen porren.
wat ik leerde was been kreeg je geen reactie nog een keer been nog geen reactie dan tik met de zweep wat misschie helpt met longeren zwepen waar zo een geluid in. zit als je zwaait

Juist een spoor gebruik je pas als je zit en been hulp bevestigt zijn, een spoor is puur voor de verfijning en zou een ongetrainde ruiter die geen ruiter gevoel heeft nooit aan mogen doen.
Maar denk dat je eerst van uit je zit moet proberen, als je been geeft dan span je meestal al je andere spieren, denk aan je heupen die je dan vast zet omdat veel mensen geen onafhankelijke zit hebben en juist door die spieren die aan spannen is het voor een flegmatiek paard zeker een rede om totaal in de ankers te gaan hangen, dus jusit met kleine hulpen miss een zweep niet om het paard mee te raken, maar wees eens creatief, bind een plastic dingetje aa het uit einde van de zweep en zwiep ermee in de lucht of blijf het paard stalken met het gekriebel van dat plasticje op zijn binnen achterbeen , maak je zit zacht en hij gaat echt wel lopen op den duur, maar wat ik eerder zij dat is geduld hebben, grofheid mag nooit bij een paard in de buurt komen, ze zijn zo zacht en fijn gevoelig ook naar mekaar, zeker zijn ze soms grof in onze ogen naar mekaar toe,
Ik denk dat je met belonen en geduld verder komt dan steeds harder gaan trappen in zijn buik , want juist een paard is een kunstenaar om zijn gevoelens uit te schakelen en dan ben je ze kwijt soms voor altijd, want waarom zou hij jou vertrouwen als je zo grof ben?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie