help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femmieb

Berichten: 82
Geregistreerd: 20-08-12

help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:42

ik ben net op mijn verzorg fries begonnen met het bv. aanleunig, wijken, stelling. dit vindt mijn paard heel moeilijk.
hebben jullie misschien tips hoe ik haar dat makkelijker laat doen.
ik ga dat paard verzorgen en de eigenaar zei ook: ik hoop dat zij haar dat kan leren.
en nu lukt het niet TIPS!!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:46

Je hebt zeker geen filmpje of foto's hoe het nu gaat?

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:48

Oefenen, oefenen, oefenen!
Vooral als je een paard iets moet leren moet je hier veel geduld voor hebben. Probeer het, doet ze het niet, probeer je het nog een paar keer. Verwacht niet bij wijken bijvoorbeeld dat ze in een keer de hele bak diagonaal wijkt. Zodra ze 2 passen goed doet, overdreven belonen en stoppen voor die dag met wijken. Stelling ook, je kunt niet verwachten dat een paard dat dit moeilijk vind en mogelijk nog niet kent, meteen een volledige volte in de stelling loopt. Blijven vragen en als ze het doet, ruimte geven. Valt ze uit elkaar, pak je haar weer op en vraag je weer stelling.
Probeer niet gefrustreerd te raken. Hou in gedachten: het paard kent het niet, en moet het leren.
Jij hebt ook niet in een dag geleerd hoe je moet lopen of fietsen.

femmieb

Berichten: 82
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 11:52

belinda1986 schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen!
Vooral als je een paard iets moet leren moet je hier veel geduld voor hebben. Probeer het, doet ze het niet, probeer je het nog een paar keer. Verwacht niet bij wijken bijvoorbeeld dat ze in een keer de hele bak diagonaal wijkt. Zodra ze 2 passen goed doet, overdreven belonen en stoppen voor die dag met wijken. Stelling ook, je kunt niet verwachten dat een paard dat dit moeilijk vind en mogelijk nog niet kent, meteen een volledige volte in de stelling loopt. Blijven vragen en als ze het doet, ruimte geven. Valt ze uit elkaar, pak je haar weer op en vraag je weer stelling.
Probeer niet gefrustreerd te raken. Hou in gedachten: het paard kent het niet, en moet het leren.
Jij hebt ook niet in een dag geleerd hoe je moet lopen of fietsen.


bedankt dat is waar. wat ik denk dat ook een probleem is is dat ze heel erg veel front heeft ( ze loopt heel erg mat haar hoofd omhoog) kan ik dat misschien "wegwerken" door te probeeren of ik haar aan de teugel kan laten lopen??

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:53

Veel overgangen, veel tempowisselingen, veel voltes, veel slangevoltes. Wordt je paard vanzelf soepeler.
En geduld ;)

crazyy_caro
Berichten: 100
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: noord brabant

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:56

geduld blijven oefenen en als het echt niet lukt eventueel kun je misschien les nemen?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:58

Ontspanning is denk ik wel een vereiste voor je begint te oefenen met zijgangen.
Misschien kort door de bocht, maar spanning = strakke rug, en het paardje 'voelt' je zit niet.
Als ze teveel op de voorhand loopt zou ik eerst beginnen met de achterhand (de drive, idd. overgangen) en oefenen op je zit bijvoorbeeld de bocht door te gaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:00

Hoe werk je nu met het paard? Buiten de dingen waar je aan gaan werken, hoe ziet je training eruit?
En de dingen waar je aan werkt hoe werk je eraan. Het is wel handig als je tips wil dat we weten wat je nu doet om te kijken wat daarin verbeterd kan worden.

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:01

Les nemen, goed laten nakijken door DA, Osteo/ Fysio en tandarts, passend materiaal gebruiken (zadel/ hoofstel) en longeren met goede hulpteugels.. daar worden ze doorgaans ook soepeler van. En wat iedereen al zegt, heel veel geduld hebben. :j Succes!

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:02

OPG -> RT-P

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:03

Les nemen, veel slangenvoltes met zo veel mogelijk bogen, kleine circels, veel overgangen en tempowisselingen rijden

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:05

femmieb schreef:
belinda1986 schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen!
Vooral als je een paard iets moet leren moet je hier veel geduld voor hebben. Probeer het, doet ze het niet, probeer je het nog een paar keer. Verwacht niet bij wijken bijvoorbeeld dat ze in een keer de hele bak diagonaal wijkt. Zodra ze 2 passen goed doet, overdreven belonen en stoppen voor die dag met wijken. Stelling ook, je kunt niet verwachten dat een paard dat dit moeilijk vind en mogelijk nog niet kent, meteen een volledige volte in de stelling loopt. Blijven vragen en als ze het doet, ruimte geven. Valt ze uit elkaar, pak je haar weer op en vraag je weer stelling.
Probeer niet gefrustreerd te raken. Hou in gedachten: het paard kent het niet, en moet het leren.
Jij hebt ook niet in een dag geleerd hoe je moet lopen of fietsen.


bedankt dat is waar. wat ik denk dat ook een probleem is is dat ze heel erg veel front heeft ( ze loopt heel erg mat haar hoofd omhoog) kan ik dat misschien "wegwerken" door te probeeren of ik haar aan de teugel kan laten lopen??


Ben het overigens ook eens met swartbeessie. Eerst ontspanning, daarna de rest.
Probeer haar eerst lekker helemaal los te rijden, dit inderdaad in combinatie met de achterhand eronder zetten voor zover ze dit nog niet doet. En inderdaad, eerst goed aan de teugel leren, als ze dit onder de knie heeft en daarmee ontspannen kan lopen, dan pas ga je stelling vragen. (ik was in der veronderstelling dat ze dit al kon in mijn vorige bericht).
Kleine stapjes, je kan dit allemaal niet in een week erin krijgen. Gewoon geduld hebben en pas met het volgende beginnen als ze het eerste onder de knie heeft.
En probeer naast de gewone lessen ook wat persoonlijke begeleiding van de instructrice te krijgen. Misschien dat ze met iedere week een privé les kan aangeven wat je voor die week met haar moet gaan oefenen. Zij kan dat beter beoordelen dan wij met 3 zinnen tekst.

EvaH
Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-12

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:53

Heb je les? :)

Daar heb je denk ik nog het meest aan.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:31

8en maken, voltes openen en sluiten, slangenvoltes ,goede begeleiding en de tijd nemen.
met dwingen bereik je niets behalve dat de voor kant er dan miss leuk uitziet maar dat de achterkant niet ondertreed. heel veel geduld en oefenen!! denk er ook om dat je de voorkant niet vastzet hou het luchtig en losjes. succes!

femmieb

Berichten: 82
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 18:47

belinda1986 schreef:
Ben het overigens ook eens met swartbeessie. Eerst ontspanning, daarna de rest.
Probeer haar eerst lekker helemaal los te rijden, dit inderdaad in combinatie met de achterhand eronder zetten voor zover ze dit nog niet doet. En inderdaad, eerst goed aan de teugel leren, als ze dit onder de knie heeft en daarmee ontspannen kan lopen, dan pas ga je stelling vragen. (ik was in der veronderstelling dat ze dit al kon in mijn vorige bericht).
Kleine stapjes, je kan dit allemaal niet in een week erin krijgen. Gewoon geduld hebben en pas met het volgende beginnen als ze het eerste onder de knie heeft.
En probeer naast de gewone lessen ook wat persoonlijke begeleiding van de instructrice te krijgen. Misschien dat ze met iedere week een privé les kan aangeven wat je voor die week met haar moet gaan oefenen. Zij kan dat beter beoordelen dan wij met 3 zinnen tekst.


bedoel je met ontspanning gewoon lekker met het koppie omlaag zo als bv. met uit stappen met of bedoel je ontspanning met bv. aan de teugel lopen. want daar zit eigenlik al het eerste probleem. ze vindt het allemaal heeel moeilijk overgangen moet ze zich al heel erg op consentreren. dus schiet gelijk het koppie omhoog. ik probeer dat nu als eerste wat minder te maken door die gewoon veel te rijden. en helaas zit een prive les er niet in. maar in mijn les kan ik gewoon aangeven dat ik bv. aan de ontspanning wil werken. en dan gaat zij mij er de hele tijd mee helpen. dus met de les zit het wel goed maar het thuis werken wil ik ook goed doen en ik wist niet hoe het dan moest. maar nu weet ik er al veeel meer van.

dank jullie wel!

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:29

ze bedoelt denk ik inderdaad dat er ook ontspanning moet zijn tijdens het rijden ze moet als het waren in je hand vallen dan gaat ze haar rug gebruiken en dan kun je voorwaarts neerwaarts rijden.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:53

Laura1982 schreef:
ze bedoelt denk ik inderdaad dat er ook ontspanning moet zijn tijdens het rijden ze moet als het waren in je hand vallen dan gaat ze haar rug gebruiken en dan kun je voorwaarts neerwaarts rijden.


Klopt bedoel ik inderdaad dank je. Als je paard de hele tijd met spanning in zijn lijf loopt zul je hem nooit dingen juist kunnen leren. Om hier te komen moet je kilometers maken en iedere keer dat je iets nieuws van hem vraagt, doorgaan tot ze hierin ontspant. Dan pas kun je door naar het volgende zonder problemen.

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:33

Ik heb altijd een bont fries gehad en die heb ik altijd 2 keer in de week gelongeerd, zelf piaffe en passage ging aan de lijn met hem. Had daar nooit geen gevecht mee.
Maar ja goed longeren is net zo moeilijk als het rijden zelf.

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:40

oja heb ook nog een tinkerhengst gehad daar werkte het ook super bij hahaha

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:24

@pat1974 Hoe longeer je dan wellicht handig omdat erbij te zetten....

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:33

Gewoon met een enkele lijn, en dan een longeersingel hoofdstel en een halster er omheen en ik gebruik een oude longeer lijn om de paarden bij te zetten
De longeerlijn aan de zijkant van het halster vastklikken en later als je ze wat korter kan bijzetten de lijn door de binneste bitring en aan de andere kant aan de singel vastklikken. zo kan je de schouder van het paard naar je toe halen voor het meer verzamelde werk.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:52

ik ben heel benieuwd hoe je ze bij zet met een oude lijn.

En waarom een halster over je hoofdstel? heb je wellicht een foto of filmpje hiervan?

Ik zelf gebruik graag een passoa of touwtjes. Tegenwoordig heb ik de nieuwste rage wat longeren, touw over de rug van paard tussen voorbenen door en dan aan bitringen vast. er zitten ook ringen aan waarmee je hem kan verstellen alleen doe ik dit nooit bij mijn fries ik hou niet van helemaal vast zetten. hierdoor komen ze meer over de rug en zakken ze mooi over de rug naar beneden.

als ik met passoa longeer vraag ik wel wat stelling naar binnen of buiten word de achterhand ook mooi meegenomen.

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:32

Laura1982 schreef:
ik ben heel benieuwd hoe je ze bij zet met een oude lijn.

En waarom een halster over je hoofdstel? heb je wellicht een foto of filmpje hiervan?

Ik zelf gebruik graag een passoa of touwtjes. Tegenwoordig heb ik de nieuwste rage wat longeren, touw over de rug van paard tussen voorbenen door en dan aan bitringen vast. er zitten ook ringen aan waarmee je hem kan verstellen alleen doe ik dit nooit bij mijn fries ik hou niet van helemaal vast zetten. hierdoor komen ze meer over de rug en zakken ze mooi over de rug naar beneden.

als ik met passoa longeer vraag ik wel wat stelling naar binnen of buiten word de achterhand ook mooi meegenomen.



Ik ga ff zoeken of ik wat kan vinden

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:08

@pat1974 ik zie net dat je nieuw bent hier en een voorstel topic hebt gedaan hihihihi
alle beschikbare vrouwen verzamelen......lol

Sorry on topic las net even terug ts waarom is prive les niet mogelijk met dit paard zou zoveel beter voor jullie zijn om gericht te lessen.

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: help hoe maak ik mijn stugge fries soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:35

lang en laag losrijden is mijn grote tip. daarom worden de spieren ruim en los van. daarnaast vraag ik hem laag door zodat hij los word over de rug.

mijn paard had veel moeite met wijken (nog steeds maar we zijn nu m1) maar wat ik hem geleerd wat was overzwenkelen. dat betekend dat ik hem alleen maar zijwaarts vraag met mijn been en hem van voren tegen houd. hij moet dus overstappen met zijn benen. dit kon hij goed in stap en ben het toen in een rustig drafje gaan doen en zo heb ik het uitgebreid. wat bij ons ook veel hielp was op de hoefslag rijden, hoek uit en dan paar meter links wijken, rechts terug naar de hoefslag wijken en weer van de hoefslag af. zo word hij soepel in zn achterhand en nog eens goed aan jou been omdat je elke keer nieuwe hulpen aangeeft.