onrustig in de mond en pullen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

onrustig in de mond en pullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:15

Mijn paard is vroeger altijd op stang gereden en heeft nu een gewoon trensje in, hij is zeer onrustig in de mond en probeert contsant zijn mond open te doen, vaak gaat dit gepaart met het omhoog of omlaag gooien van de hals en het hoofd, voornamelijk met stilstaan.
Wie is hier mee bekend? en wie heeft tips voor mij?

Cloris


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:50

Llewella schreef:
Ho wacht even, dit komt me bekend voor!

Mitrona is voorheen ook op stang gereden en mijn probleem is nu dat ze slaat met het hoofd, trekt en ook ineens stil kan staan, dit uit zich voornamelijk wanneer ze het zat wordt imo.

Ik rijd er nu met een gewoon simpel gebroken bustrensje en probeer d'r maar los te laten voor maar iig goed op te drijven zodat ze voorwaarts blijft zodat ze niet kan slaan met d'r hoofd.


Ja maar met het drijven gaat het dus ook heel moeilijk, voorwaarts gaat redelijk maar de juiste balans in druk vinden, vind ik onwijs moeilijk, het ene moment zou je zeggen geen druk, andere moment juist wel wat meer......
Het moet ook ergens bij mij zitten denk ik want tijdens het longeren doet ie het niet.. maar dan loopt hij wel graag te diep... het is dus heel moeilijk om hem op lengte te rijden en dan met een rustige hoofd halshouding, kan iemand dit nog volgen Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 14:51

flair schreef:
hmm wat je er aan kan doen weet ik niet, maar ik dacht eigenlijk dat het gewoon een beetje hengstengezeik van hem was...

Aan jouw hand ligt het niet, jij hebt een goede stille hand.


Nee het is geen hengstengezeik van hem, maar het wordt weer erger, ik ga ook eerst een lage neusriem halen, misschien brengt dat wat rust

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 07:55

Suzan schreef:
Klinkt als een paard het bit niet wil aannemen. Ik lees in je profiel dat je je paard uit Madrid hebt gehaald.
Ik heb ruim een half jaar op een stal in het zuiden van Spanje gewerkt. en heb in die tijd ook veel andere stallen gezien. De meeste Spanjaarden zijn niet vies van bitten met een behoorlijk scherpe inwerking. Heel veel paarden die met een traditioneel Spaans hoofdstel lopen (en dat zie je daar het meeste) worden met stang gereden (geen ongebroken trens, maar een stang met behoorlijk lange scharen en kinketting), ongeacht de ervaring van de ruiter en het paard. Ik heb daar op heel wat paardjes gereden die een zekere angst voor het bit hadden en dat met name vertoonden d.m.v. een heel onrustige hoofd-halshouding. Zodra je maar even aan de teugel zat, rugwegdrukken en schudden met het hoofd. Ik kan me zo voorstellen dat jouw paard in het verleden ook niet altijd even fijntjes gereden is met stang.
Omdat je schrijft dat hij met longeren wel goed loopt en eerder zelfs te diep, denk ik dat hij heel heftig op jouw hand reageert, ook al rij je nog zo rustig. En jij schrijft dat je hem graag op lengte wil rijden, maar dat is iets wat in Spanje zeer zelden wordt toegepast, dus dat is jouw paard waarschijnlijk helemaal niet gewend, en daarom zal dat nog moeilijker zijn om het voor elkaar te krijgen.

Misschien zit ik er naast hoor, maar ik denk dat jouw paard eerst meer vertrouwen in de ruiterhand moet krijgen. Maar op welke manier precies, kan je beter met je instructeur overleggen. Longeren zou zeker een goede hulp in jouw training zijn.
succes.


Hmm het is niet zo dat hij zijn rug wegdrukt hij duikt en probeert de teugels uit je hand te trekken.... daarbij is hij dan ook nog onrustig in zijn mond, dat met die stangen weet ik, hij is met een Spaans hoofdstel en bit gereden.. toen hij Engels werd bereden daar, werd hij op stang en trens gereden...
Echt lengte wil ik niet, maar nu loopt hij met zijn kin op zijn borst als het hem uitkomt, en been geven doet daar nix aan af.. hij zit dan met zijn bit te rommelen en nix helpt dan meer, dan de teugels losgooien en opnieuw te beginnen, misschien toch maar een ander bit

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-02 07:55

Lientje schreef:
Heb je zijn tanden al eens laten nakijken, mijn paard deed ook soms zo vervelend, en hij had achteraf gezien een wolfstand die pijn deed.


Hij is pas geleden helemaal gedaan....

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 09:28

DinkeyGirl schreef:
Hee dat is frappant, mijn paard (ik woon op het moment in Spanje en heb ook een spaanse hengst) deed dit ook, steeds te teugels uit je handen trekken en met zijn hoofd zwaaien. Hij doet dat juist als ik met een enkelgeboken of dubbelgebroken bit rijd. Alsof hij dan weet dat hij sterker is. Als ik met hem buitenrijd gebruik ik wel een portugese stang omdat hij zo sterk is dat hij anders niet te houden is. Dan rijd ik met doorhangende teugel en voornamelijk op mijn zit, het gekke is dat ik dan haast niet aan zijn mond hoef te komen. Hij schud dan ook niet met zijn hoofd en trekt niet aan de teugels.
Ik denk persoonlijk dat het komt omdat zo'n stang best zwaar is en daardoor vrij rustig in de mond van je paard ligt, en daar ook zelf zijn evenwicht vind (neem maar eens een stang in je hang en hij za vanzelf in de juiste positie bengelen). Ik denk dat een trens misschien te licht is en te onrustig voor onze paarden die een heel ander soort bit gewend zijn.

Misschien ook, wat iemand anders hier al zei: de notenkraker werking van gebroken bitten kan een paard heel erg irriteren!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, laat even weten hoe het gaat. En ik vind dat je een ENORM gaaf paard hebt (heb even in je profiel gekeken). Als ik tijd heb PB ik je van de week even want ik kom volgend jaar ook naar NL met de mijne, als alles goed gaat!


Ik ga binnenkort een ongebroken bit proberen kijken of het dan minder is, ik had zelf namelijk ook al een beetje het vermoeden dat het daar wel mee te maken zou kunnen hebben.
Ik zal je zeker op de hoogte houden over hoe het gaat, en ik ben heel benieuwd of je naar Nederland komt en natuurlijk met je paard Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 9 bezoekers