niet te vangen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 14:45

mijn verzorgpony is steeds moeilijker te vangen, sinds de eigenaar een jaar geleden begon met brokjes voeren bij het uit de wei halen. Op gegeven moment wilde hij niet meer uit de wei komen zonder voer (verwent dus Misselijk ). Nu komt hij zelfs dreigend op me af Frusty ook al heb ik brokjes. Dan keer ie ook nog eens de kont naar me toe. Ik ren nooit voor hem weg, maar hef mijn handen op en hef mijn stem wanneer hij dreigt. Dit helpt steeds minder, wat moet ik hier mee aan Verdrietig . Het is niet zo dat ik altijd rijdt, dikwijls kom ik hem ook gewoon verzorgen en het rijden wissel ik ook af, ik probeer vanalles om het hem zo plezierig mogelijk te maken, maar het wil niet echt helpen Huilen . Weten jullie wat? Verward
ps: als zijn vriendinnetje uit de wei is, wil hij er maar al te graag uit.

Waar ik wil komen is: een gewillig paard dat uit de wei wil komen en wil werken.
Als ik trouwens eenmaal met hem aan het rijden ben is hij heel gehoorzaam. Hij is nu 6 jaar oud.

R@chel

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 14:53

hOi,
Heel bekend verhaal. Zo gaat het met veel paarden.
haal voortaan eerst maar zijn vriendinnetje uit de wei en laat hem maar lekker een poosje staan. En dan zonder brok halen. Hij moet afleren dat jij niet altijd brok hebt.
Laat hem maar lekker een poosje staan als hij komt.
Maar de oorzaak zit vast ergens anders. Hij voelt zich niet top. Misschien werkt hij gewoon niet graag omdat hij lui is. Probeer erachter te komen waar en probeer daar aan te werken.
Maar je bent echt niet gauw te lief hoor!

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 16:38

Je pony heeft geen tot weinig respect voor je, dat uit hij vooral door naar je toe te komen en te dreigen. Dit moet je oplossen door met te gaan freestylen.

Laat je pony eens alleen in een land of bak staan die heel goed omheind is, en niet groter dan 20 x 40 is. Laat hem los lopen met een halster aan en eventueel beenbeschermers. Pak zelf een lange lijn, of een longeerlijn.

Ga in het midden van de bak of het land staan, en laat hem rondjes om je heen lopen door schter hem te gaan lopen en met het touw te gaan zwaaien. Dit gaat eerst even moeilijk, maar zodra hij de slag te pakken heeft, gaat het goed. Denk er om dat je pony zich niet om keert, zorg daarvoor door goed achter hem te lopen! Mocht hij zich willen omdraaien loop dan heel snel naar de achterhand, en zwaai hem weer weg.

Laat op deze manier je pony rondjes lopen, en versnel door sneller te zwaaien en je touw hoger te houden, laat hem langzamer lopen door zelf te vertragen en je touw lager te houden.

Keer hem ook af en toe eens om, door voor zijn voorhand te gaan lopen, reageert hij niet; loop dan nog meer naar voren en zwaai hoog met het touw.

Wanneer hij dit allemaal onder de knie hebt ga je heel goed op hem letten; als hij zijn hals laat zakken, en kauwbewegingen maakt dan is hij onderdanig. Op dat moment moet je je omdraaien en met afhangende schouders bij hem vandaan lopen. Als je pony achter je aan komt, dan blijf je staan; staat hij achter je, dan draai je je om. Pak hem dan niet gelijk, maar draai eerst eens om hem heen, en aai hem overal. Als hij dan blijft staan, dan klik je hem vast aan je lijn en ga je met hem lopen. Let er dan op dat hij dan niet met zijn schouder voorbij jou komt.

Oefen dit eens totdat je hem normaal uit het land kunt halen. Zorg er altijd voor dat je het eens in de week herhaalt, zodat hij het goed blijft herhalen.

Hiermee berijk je dat hij jou als leider ziet, en jou in deze rol accepteert.

Uit ervaring weet ik dat dit heel goed werkt, ook met vrijspringen en het longeren.

Succes ermee!

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-01 16:41

Neem het achter en voor je pony lopen niet letterlijk, blijf altijd op een afstand van ca 6 meter, dit kun je later uitbouwen tot dat je ong. 10 meter bij hem weg kan staan.

Dit kan heel lang duren voor dit zo gaat, dus goed en veel oefenen is eerst vereist. Je zult zien hoe vaker je dit doet; hoe sneller hij jou als leider zal accepteren.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-01 16:53

Bedankt voor de tips. Happy girl, ik heb al een keer gefreestyled met hem, eerst met en gewoon touw, dat werkte niet, want hij ging met de kont naar me toe in de hoek staan. Ik heb de video van emiel voest en later heb ik toen ook dat touw gekocht, daarmee werkte het perfect. Ik ga met het freestylen over 4 weken beginnen, want dan heb ik zomervakantie, ik laat wel weten hoe het gaat. ALleen de omheining is prikkeldraad en dat is erg lastig, ik heb de eigenaar al aangeraden om ander draad te plaatsen en als het goed is gaan we dat dit jaar doen. Pling

groetjes r@chel

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: niet te vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:39

in het nieuwe nummer van bit december 05
staat uitgebreid een verhaal over je paard vangen,mischien kun je dat eens lezen!

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:45

Heeeeeel erg oud topic. Ik tem even.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:52

En daarom hier een slotje.